AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Vil det være positivt for folk utenfor boligmarkedet? Er det ikke lettere å kjøpe bolig ved boligkrakk? Eller tar jeg helt feil? Anonymkode: ae0a0...90c 1
Million Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil det være positivt for folk utenfor boligmarkedet? Er det ikke lettere å kjøpe bolig ved boligkrakk? Eller tar jeg helt feil? Anonymkode: ae0a0...90c Jo, men vil ikke bankene bli tilsvarende redde for å låne ut penger, i fall boligprisene skulle synke enda mer, og folk sitter med gjeld over pipa da? 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Nei. Det blir verre for de som står utenfor. Er som regel kun investorer som har mye på bok som tjener på krakk. Anonymkode: 31fdf...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 1 minutt siden, Million said: Jo, men vil ikke bankene bli tilsvarende redde for å låne ut penger, i fall boligprisene skulle synke enda mer, og folk sitter med gjeld over pipa da? Jeg har en veldig grei egenkapital. Hadde ikke trengt mye lån hvis jeg skulle ha kjøpt bolig under en boligkrakk Men enig. Tror banken hadde vært redd for å låne ut for mye. Anonymkode: ae0a0...90c
Million Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en veldig grei egenkapital. Hadde ikke trengt mye lån hvis jeg skulle ha kjøpt bolig under en boligkrakk Men enig. Tror banken hadde vært redd for å låne ut for mye. Anonymkode: ae0a0...90c Da er du en av de som ville kommet godt ut av det ved et å kjøpe bolig under et boligkrakk, ja. Lite lån, mye egenkapital. Kanskje du knapt hadde trengt lån overhodet i verste-fall-markedet.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 Så de som allerede eier boliger vil få et veldig gap mellom boligverdi og gjeld? Anonymkode: f0d52...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Håper ikke det😅 kjøpte nettopp mim første bolig etter å ha spart 900 000 Anonymkode: 5b773...4cf
klondrik Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil det være positivt for folk utenfor boligmarkedet? Er det ikke lettere å kjøpe bolig ved boligkrakk? Eller tar jeg helt feil? Tja, du må tenke deg at nordmenn har nesten all sin verdi investert i boligen og dersom boligmarkedet blir utsatt for et alvorlig krakk så vil norsk økonomi kollapse fullstendig. Før vi får et boligkrakk så vil vi først oppleve en stagflasjon, det vil si at det oppstår en ukontrollert prisvekst med skyhøye priser samtidig som den økonomiske veksten stagnerer, i tillegge vil renten og arbeidsledigheten gå kraftig opp. Alt vil kollapse og da spørs det hvilken situasjon du står ovenfor og hva du foretrekker. Har krakket forårsaket at du f.eks har mistet jobben, sparepengene, arven, hvor lang tid tar det før du kommer deg inn i et trangt arbeidsmarked...osv Det er også vanskelig å definere et krakk, vi kan også få et langvarig krakk som vedvarer flere år der boligprisene går langsomt ned, men det kan defineres som en korreksjon. Endret 15. mars 2022 av klondrik 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Vil det være positivt for folk utenfor boligmarkedet? Er det ikke lettere å kjøpe bolig ved boligkrakk? Eller tar jeg helt feil? Anonymkode: ae0a0...90c Det var boligkrakk på begynnelsen av 1990tallet og det hjalp definitivt ikke på de som sto utenfor boligmarkedet da omtrent ingen fikk lån uansett hvor lite en bolig kostet Anonymkode: 4f49b...c75 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #10 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en veldig grei egenkapital. Hadde ikke trengt mye lån hvis jeg skulle ha kjøpt bolig under en boligkrakk Men enig. Tror banken hadde vært redd for å låne ut for mye. Anonymkode: ae0a0...90c Banken snører så godt som helt igjen for nye lån, da de risikerer at eiendommen de får pant i stuper ytterligere. Samt at det er få som kan låne så lite at de fint kan betjene lånerente på bortimot 20%. Det er derfor det er så facinerende med alle som sitter og håper på et krakk her inne, for det vil egentlig ramme alle andre enn de som sitter greit i markedet, og kan stå av høye renter, allerede. Anonymkode: 31fdf...4e1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #11 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så de som allerede eier boliger vil få et veldig gap mellom boligverdi og gjeld? Anonymkode: f0d52...6ec Nei, ikke automatisk. De som har høyt belånte boliger ville nok fått det. Men min bolig f.eks., måtte synke 2 millioner i verdi før jeg hadde kommet ned til belånt sum. Anonymkode: 916c7...1fb
newman01 Skrevet 16. mars 2022 #12 Skrevet 16. mars 2022 Hele byggebransjen blir arbeidsledig, og når den bransjen ikke har noe å gjøre blir det brukt mindre penger på restaurant, bilkjøp, klær og alt annet. Da mister denne bransjen arbeidet. Så ryker hotell og service, siden ingen har jobb. Så det er ikke alltid optimalt med krakk. Og banker vil fort kreve sikker jobb utenfor risikoyrker, 50% egenkapital og god betjeningsevne
Gjest loveli Skrevet 16. mars 2022 #13 Skrevet 16. mars 2022 Ikke lettere å komme seg inn hvis du mister jobben, men hvis du har en trygg jobb og god inntekt vil du komme lettere inn. De som sitter på bolig og har trygge jobber får en god mulighet til å oppgradere boligen sin, kjøpe større eller flytte til et bedre område. De som har minst vil igjen være taperne.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 Det er med bolig som det er med fond og aksjer: dersom verdien på formuesobjektet synker er dette først et problem hvis man MÅ selge på det tidspunktet objektet har lavest verdi. Men det kan være mange grunner til at man må selge - f.eks. hvis man har mistet jobben som følge av den samme krisen som gjør at objektet for tiden har lav markedsverdi. Klarer man å ri av stormen og ikke selge under krakket så kommer man stort sett styrket ut i andre enden. Alle formues objekter man eier har en ønsket verdi, en teoretisk verdi og en reell verdi. Den ønskede verdien er den man selv har betalt for den - som regel ønsker man ikke å selge objektet for mindre enn denne. Og så er det den teoretiske - hva markedet stipulerer at objektet er verdt i dag eller om to år. Og den reelle er den man faktisk får den dagen man selger objektet. Det er den ønskede og teoretiske verdien som er skummel for her har man en tendens til å glemme "sunk cost" (ønsket verdi - glemmer at det er en kostnad man alt har hatt og ikke får gjort noe med) og en teoretisk verdi (som f.eks. gjør at man låner langt over pipestokken i håp om at den teoretiske verdien skal holde). Når markedskorreksjonen kommer ved salg av objektet står man der og hele egenkapitalen er tapt og i verste fall uten dekning for lånene sine. Når det gjelder bolig er det relativt sikre investeringer - også fordi bankene begrenser utlånsmulighetene (det er derfor det er maks grense på 85 % - men denne kan være skummel når 85 % beregnes fra teoretisk verdi). Hvis man har lang horisont på fond har også disse en relativt god sikkerhet (men da må man ikke pisse i buksen grunnet krigen i Ukraina eller lignende som medfører midlertidige ras i markedet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå