Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 24 og vi har bestemt at vi skal dele permisjonen 50/50. Både på grunn av jobbsituasjon og fordi vi ønsker å få like mye tid med datteren vår. Vi er litt bekymret for dette med amming/mating når jeg skal ut i jobb igjen særlig på natten. 
Når man leser en del tråder her inne så får vi litt inntrykk av at det enkleste bare er å starte med å pumpe og gi flaske fra dag én, både for å være sikre på at hun tar flaske, men også for å sørge for at hun ikke bare forbinder meg med melk, men far også. Skjønner at det kan bli litt mer tungvint enn amming når vi skal ut, men alikevel. Noen tanker rundt dette?

Anonymkode: e5cd1...e40

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er gravid i uke 24 og vi har bestemt at vi skal dele permisjonen 50/50. Både på grunn av jobbsituasjon og fordi vi ønsker å få like mye tid med datteren vår. Vi er litt bekymret for dette med amming/mating når jeg skal ut i jobb igjen særlig på natten. 
Når man leser en del tråder her inne så får vi litt inntrykk av at det enkleste bare er å starte med å pumpe og gi flaske fra dag én, både for å være sikre på at hun tar flaske, men også for å sørge for at hun ikke bare forbinder meg med melk, men far også. Skjønner at det kan bli litt mer tungvint enn amming når vi skal ut, men alikevel. Noen tanker rundt dette?

Jeg hadde ammet så lenge som mulig, så hadde jeg begynt å tilby flaske etter hvert

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en som absolutt ufrivillig måtte pumpe i begynnelsen: nei, det er alt annet enn enklere, det er et herk.

Anonymkode: d9df3...6c4

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte pumpe, og for å holde produksjonen oppe måtte jeg pumpe 5-6 ganger daglig, i 30-45 min hver gang. Det er absolutt mye mer slitsomt enn å amme. Så jeg ville tenkt litt på det før dere bestemmer dere for en 50/50 løsning. Kan være baby ikke vil ha flaske i det hele tatt og for den saks skyld. 

Anonymkode: ae6cf...170

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere finner ut hva som passer dere. Vi kjørte hybrid fra start med en flaske NAN minst en gang i uken for å vedlikeholde at hun kunne ta den. Ellers kun amming frem til 5 mnd. 

Å pumpe morsmelk hadde jeg gjort hvis jeg måtte, men sykt glad for at jeg slapp det. 

Anonymkode: 76ac0...50c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet nesten fullt, men babyen fikk noen flasker MME i uka, rett og slett så jeg fikk sove litt i fred.

Anonymkode: 37cda...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ammet nesten fullt, men babyen fikk noen flasker MME i uka, rett og slett så jeg fikk sove litt i fred.

Poenget, at det var like greit å venne på fra start. Gikk veldig fint da jeg begynte i jobb 5,5 mnd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt 3 flaskebabyer. Delammet i 10-12 uker, men hadde ikke nok melk eller nok grep på den ammingen, desverre. De ble fine og sunne babyer, så mme er et godt alternativ. Men når det er sagt, så syntes jeg amming var 100% lettere enn pumping og blanding av mme og oppvarming til passe temperatur. Dessuten så forbandt alle meg med mat og kos, og ville egentlig ikke ha flaske hos far

Anonymkode: 5d8da...d50

AnonymBruker
Skrevet

Fikk aldri opp produksjonen av pumping. Ihvertfall i starten bør du legge til babyen og amme for å få nok melk. Pumping funket etterhvert for meg, men baby stimulerte melkeproduksjonen mye bedre.

Anonymkode: 8a7f8...f65

• Liker 1
Skrevet

Jeg donerte melk, og kan skrive under på at pumping er et herk. Amming er mye lettere🤪

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De 2 første ukene måtte jeg pumpe hver 3. time døgnet rundt for å få i gang melkeproduksjonen. Det var et voldsomt styr og noe jeg personlig ville ha unngått. Det tar tid, det er mye greier som må vaskes, kokes og tørkes. Men dette er min mening, det finnes helt sikkert noen som ikke synes det er så styrete med pumping. Alt blir jo en vane, men uansett hvordan man vrir og vender på det så vil det ta en del av tiden din (både selve pumpingen men også vasking og koking av utstyr). 

Anonymkode: 34097...f3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ser ut som folk er ganske samstemte her og dere har definitivt gitt oss noe å tenke på 😅 Kanskje det er bedre med en løsning med amming og mme innimellom som noen over her skriver for at hun skal være vant til flaske. Er bare redd overgangen til fars permisjon etter 5 mnd blir vanskelig hvis vi ikke har fått til dette med flaske og at han kan ta henne mesteparten av natten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar! Ser ut som folk er ganske samstemte her og dere har definitivt gitt oss noe å tenke på 😅 Kanskje det er bedre med en løsning med amming og mme innimellom som noen over her skriver for at hun skal være vant til flaske. Er bare redd overgangen til fars permisjon etter 5 mnd blir vanskelig hvis vi ikke har fått til dette med flaske og at han kan ta henne mesteparten av natten. 

Jeg har delammet begge mine, minste er nå 7 mnd, og delammer fortsatt.

Mitt tips er å begynne tidlig med flaske, om du velger pumpet mm eller mme er opp til dere, og la gjerne pappaen få gi helt fra starten. Jeg ammer på natta, har kun gitt flaske om hun er kjempesulten eller at siste flaske på kvelden ble litt tidlig, på natterstid siden det gir totalt mest søvn for oss alle.

Men, amming er mye enklere enn pumping, for de fleste, og det er mindre styr, for å få i gang melkeproduksjonen med amming enn pumping. Så jeg ville vurdert å fått i gang ammingen først, når melken er på plass (innen noen dager etter fødsel) ville jeg forsøkt å pumpe sånn at pappaen kan gi flaske, om du ønsker å opprettholde mest mulig produksjon. Evt. gi en liten flaske erstatning for å teste det ut. 

Vi har ikke hatt noen problemer med kombinasjonen amming og mme, uansett hvem som gir flaske. Innimellom søker hun seg til puppen når jeg gir flaske, og da får hun, men det skjer sjeldent. Når pappaen, eller besteforeldre, gir flaske er ikke det et problem.

Men, her får frøkna flaske flere ganger om dagen, så hun kjenner ikke til annet enn kombinasjonen pupp og flaske, sammen med nå fast føde. Det kan også være en fin ting for pappaen når du begynner å jobbe igjen, at han kan starte med smaksprøver av annen mat etterhvert. 

Anonymkode: fdafe...f62

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har delammet begge mine, minste er nå 7 mnd, og delammer fortsatt.

Mitt tips er å begynne tidlig med flaske, om du velger pumpet mm eller mme er opp til dere, og la gjerne pappaen få gi helt fra starten. Jeg ammer på natta, har kun gitt flaske om hun er kjempesulten eller at siste flaske på kvelden ble litt tidlig, på natterstid siden det gir totalt mest søvn for oss alle.

Men, amming er mye enklere enn pumping, for de fleste, og det er mindre styr, for å få i gang melkeproduksjonen med amming enn pumping. Så jeg ville vurdert å fått i gang ammingen først, når melken er på plass (innen noen dager etter fødsel) ville jeg forsøkt å pumpe sånn at pappaen kan gi flaske, om du ønsker å opprettholde mest mulig produksjon. Evt. gi en liten flaske erstatning for å teste det ut. 

Vi har ikke hatt noen problemer med kombinasjonen amming og mme, uansett hvem som gir flaske. Innimellom søker hun seg til puppen når jeg gir flaske, og da får hun, men det skjer sjeldent. Når pappaen, eller besteforeldre, gir flaske er ikke det et problem.

Men, her får frøkna flaske flere ganger om dagen, så hun kjenner ikke til annet enn kombinasjonen pupp og flaske, sammen med nå fast føde. Det kan også være en fin ting for pappaen når du begynner å jobbe igjen, at han kan starte med smaksprøver av annen mat etterhvert. 

Tusen takk for svar. Vi har gått mer over til å vurdere en kombinasjon med amming og mme på flaske etter svarene vi har fått i denne tråden. Kommer nok til å gi flaske i allefall en gang om dagen da. Hvis du ikke har noe imot at jeg spør; opplever du ikke melkespreng hvis du gir flaske et måltid? Ser for meg at man kanskje må pumpe da uansett, men dette er vårt første barn så jeg har virkelig ikke peiling på dette..

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg så for meg at jeg og mannen skulle dele permen 50|50 med førstemann jeg og 😅. Så kom babyen.. og jeg fikk kjenne hvor mye kroppen min hadde gått igjennom. Etter 5 mnd er rutinene så vidt på plass, og mye er det «kun» mamma som kan ta. (Morsinstinkt er morsinstinkt 😅 ting funker bare ofte lettere for mamma enn pappa). 

vil anbefale deg å ta en vurderingsrunde til på  dette. Amming gir enormt mange helsefordeler, og fullamming gir flere enn delamming. Første halvåret er melk ekstremt viktig, og inntil 1 år skal det være hovednæring.. ikke vær redd for å prioritere deg selv og baby i dette spørsmålet om du ønsker det eller angrer deg senere. ❤️

Anonymkode: e717d...cf1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar. Vi har gått mer over til å vurdere en kombinasjon med amming og mme på flaske etter svarene vi har fått i denne tråden. Kommer nok til å gi flaske i allefall en gang om dagen da. Hvis du ikke har noe imot at jeg spør; opplever du ikke melkespreng hvis du gir flaske et måltid? Ser for meg at man kanskje må pumpe da uansett, men dette er vårt første barn så jeg har virkelig ikke peiling på dette..

Nei, jeg opplever ikke spreng, har kun gjort det om det har gått mange timer (8+) mellom hver amming. Jeg er en av de som ikke har nok melk, har ikke nok melkekjertler til å produsere nok til fullamming. Så jeg opplevde skrubbsultne babyer som ikke fikk nok melk, derfor endte vi med delamming.

Men kroppen tilpasser seg utrolig fort, samme med melkeproduksjonen. 

Det jeg brukte mye i starten var Naturebond på det brystet jeg ikke ammet på. Da kan du få fordelene av amming og gi flaske uten å pumpe. 

Et tips kan være å gi flaske som siste måltid før natta, gjerne med morsmelk, da får de gjerne i seg litt mer siden mange opplever mindre melk på kvelden (det er helt naturlig), og kan gi bedre søvn - ingen garantier 😉

AnonymBruker
Skrevet

Vi delte 50/50, jeg fullammet. Pumpet innimellom for å gi flaske. Startet med smaksprøver på fast føde fra 4 måneder. Veldig gradvis økning av mengde fast, ved 6 måneder spiste han ganske mye. Litt utfordringer med at han ikke alltid ville ha flaske, da matet far bare fra kopp. Gått helt fint. Jeg ville heller ikke valgt MME eller pumping hele tiden (fordi det er mer styr, ikke fordi jeg tror det er verre for baby). 

Anonymkode: 36cd4...01f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 20.25):

Som en som absolutt ufrivillig måtte pumpe i begynnelsen: nei, det er alt annet enn enklere, det er et herk.

Anonymkode: d9df3...6c4

Enig. Pumping var mye jobb. Å gi mme er en lek i sammenligning. I tillegg klarte jeg ikke å opprettholde melkeproduksjonen med bare pumping, den dalte veldig raskt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok heller gitt mme på flaske, så slipper du styret med pumping 😅 jeg delammet, hun fikk et par flasker med mme i løpet av dagen fra hun var ca to uker. Da hadde vi fått i gang ammingen. Var gull verdt, for det gjorde at far kunne ta baby annenhver natt. Veldig deilig for alle sammen. 

Anonymkode: dbb47...911

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke til amming, så vi måtte gi mme. Veldig kjedelig, for vi er mye på tur. Man må alltid planlegge og ha masse greier med. 

håper at jeg får til amming med neste 💙

Anonymkode: 00f85...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...