AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Hva betyr mest for dere? Noen velger å få barn tidlig også heller spare mindre gjennom de neste 20 årene. Andre velger å få barn sent, sånn at man kan spare opp en god del før barn og leve bedre? Men da får man mindre tid med barna, og har kanskje mindre energi og overskudd. Hva er viktig for dere? Anonymkode: dc84d...5a2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Jeg valgte å få barn når jeg hadde en partner jeg ønsket å være stuck til resten av livet og det resulterte i og bli en voksen mamma. Anonymkode: d6ad8...082 18
AprilLudgate Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Kan så mange egentlig velge fritt da? 9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Fløff skrev (1 minutt siden): Kan så mange egentlig velge fritt da? Ganske mange kan det ja. Anonymkode: dc84d...5a2 4
Gjest Smeltemann Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 Velger tid og penger. Egne barn utgår fra livet mitt.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 Dette er jo mye mer komplisert enn tid vs. Penger. Jeg valgte å få barn i 30 årene. Jeg øbsket å reise, finne meg selv, bli mer moden, ha et stabilt liv, ha en stabil partner som også følte at han hadde fått rast fra seg. Etc. Anonymkode: f0401...c6f 8
Brunello Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva betyr mest for dere? Noen velger å få barn tidlig også heller spare mindre gjennom de neste 20 årene. Andre velger å få barn sent, sånn at man kan spare opp en god del før barn og leve bedre? Men da får man mindre tid med barna, og har kanskje mindre energi og overskudd. Hva er viktig for dere? Anonymkode: dc84d...5a2 Hvordan får man mindre tid med barna? Jeg ser selvsagt det opplagte at man vil leve 15 år kortere når man får barnet som 35-åring fremfor 20 åring. Men det gjelder individuelt. Det er flere forhold som medfører at påstanden blir feil. For det første, er sjansen for brudd høyere jo yngre du er når barnet fødes. Da reduseres tiden med barnet betraktelig. For det andre lever de som får barn sent i snitt lenger enn de som får barn tidlig. Gjelder på gruppenivå. 16
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 Det var ikke et aktivt valg. Møtte mannen i mitt liv sent og får vårt første barn nå i en alder av 34. Har ønsket meg barn lenge og skulle gjerne kommet i gang tidligere. Penger er ikke viktig for meg, tid med barnet er uendelig mye mer verdifullt ❤️ Anonymkode: b12c4...546 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Få barn sent. Slutt 30-årene. Er 140% sikker på meg selv. Har livserfaring. Mer forståelse for psykologi og hvordan mennesker påvirkes. God jobb og økonomi. Lev livet max. God karriere, jobbet i flere andre land og festet fra meg. Slipper følelsen av å ha ofret meg sev. Ja, barnet får meg i kortere tid, men kvaliteten er viktigere enn kvantiteten. Ville ikke hatt meg selv som mor da jeg var 23... Anonymkode: a9c1b...921 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 Brunello skrev (6 minutter siden): Hvordan får man mindre tid med barna? Jeg ser selvsagt det opplagte at man vil leve 15 år kortere når man får barnet som 35-åring fremfor 20 åring. Men det gjelder individuelt. Det er flere forhold som medfører at påstanden blir feil. For det første, er sjansen for brudd høyere jo yngre du er når barnet fødes. Da reduseres tiden med barnet betraktelig. For det andre lever de som får barn sent i snitt lenger enn de som får barn tidlig. Gjelder på gruppenivå. Er det sant at sjansen for brudd er høyere jo yngre du er når barnet fødes? Har du kilde på det? Anonymkode: 41bf4...40e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 Det var ikke et spørsmål om tid eller penger. Det var et spørsmål om å finne den mannen jeg ønsket å få barn med, og om å ta en utdanning som var lite egnet til å kombinere med småbarn. Jeg ville også ha jobb, slik at jeg kunne forsørge ungene mine. Anonymkode: 2baf7...eff 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 Jeg fikk barn normalt tidlig, 30 år. Det var da vi begynte å få skikkelig lyst. 😊 Jeg er glad for at vi venta såpass "lenge". Vi hadde bolig og god økonomi når barna kom og kunne ta mange år fri med dem for å reise før de begynte på skole, og trenger nå bare jobbe 60%. Om jeg skulle valgt igjen hadde jeg valgt å vente til 30-årene da også. Vi er mer enn spreke nok til å holde følge med barna, og å få barn seinere har gjort at vi har vi rast fra oss i "ungdomstida" og har hatt muligheten til å ha så mye tid med barna vi bare ønsker. Vi får nok mer tid med barna nå enn om vi fikk barn som 20. Det er jo spesielt i barndommen man har mye med barna sine å gjøre. Vi møter jo foreldrene våre bare 1-3 ganger måneden som voksne. Og jeg ønsker at mine barn ikke skal føle at de MÅ bruke tid med meg når de flytter ut. Anonymkode: 43e0e...601 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 Jeg er glad for at jeg fikk barn i slutten av 20 årene. Nå som jeg er i midten av 40 årene har jeg funnet roen og synes det er veldig behagelig å ha store barn. Anonymkode: 4efcd...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 Kompromiss, sent 20-årene tidlig 3-årene. God utdannelse og stabil jobb men tidligst mulig for medt mulig tid. Anonymkode: 90f3f...b18
fru Alving Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 Spørsmålet ditt er alt for enkelt TS. For veldig mange dreier ikke det å få barn seg kun om valg. Det er gjerne sånn det blir. De som får barn sent har gjerne tatt utdanning og har kanskje møtt partneren i mer voksen alder og det er også litt tilfeldigheter. Og det mistenker jeg at det ofte er for de unge foreldrene, litt tilfeldig så ble det bare sånn. Og det med tid, de som får barn sent har i gjennomsnitt høyere levealder. Dette er fordi de ofte har tatt andre valg gjennom livet og fordi det faktisk ikke er alle som blir gravide i slutten av 30 eller i 40-årene. De som blir naturlig gravide i sen alder har gjerne kroppen på sin side. Dette er selvsagt statistikk, og sier ikke noe om enkeltpersoner. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 Hva som betyr mest er vanskelig å si. Valgte å få barn ganske tidlig på grunn av sykdom, men er veldig fornøyd med det i dag. Vi hadde selvfølgelig hatt vesentlig bedre økonomi om vi hadde ventet, men hadde nok ikke fått biologiske barn hvis vi gjorde det. Økonomien vil bli mye bedre når barna nærmer seg å flytte ut og da vil de trenge den hjelpen mer. Sannsynligvis blir vi også besteforeldre relativt tidlig mens vi enda har overskudd til å være tilstede for barnebarn. Penger er fint, men betyr egentlig ikke så mye så lenge jeg har så vi overlever og ikke må snu på hver eneste krone. Vi prioriterer og får det til å fungere Anonymkode: 35b4f...9db 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 Barn sent så man rekker å leve litt fritt først. Reise jorden rundt, ha interessante jobber med familieuvennlige arbeidstider, leve noe annet enn et kjedelig A4 liv. For det er kjedelig når man er 25, men ganske digg når man er 40. Ikke få barn sent for å spare penger, det har jeg aldri hørt om at folk gjør. Oppfatter ikke at jeg har mindre energi og overskudd enn yngre mødre. Ser ingen ulemper med barn sent. (Med sent mener jeg å få barn typ 35 år, ikke 45). Anonymkode: ab5bf...92b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 Jeg skjønner ikke kategoriene. Unge folk (med lite penger) har da ikke masse tid, de studerer og jobber og etablerer seg og skaffer seg bolig og flytter og stresser som bare det, samtidig som de har dårlig(ete) råd enn senere ig må jobbe enda mer.’. Når man sitter der i den trygge godt betalte jobben, og kan kjøpe seg litt ut av tidsklemma, det er jo da man kan si «ja takk, begge deler». Vi har matkasse og vaskehjelp og råd til det vi vil, som å ta lang ubetalt permisjon og å jobbe deltid i småbarnsfasen. Jeg «valgte» ikke å få barn sent, men det ble slik, og det ser jeg mest fordeler ved. Et valg mellom tid og penger var det aldri. Anonymkode: 9e323...219 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 Møtte mannen min da jeg var 20 og han var 28. Jeg ble ferdig med utdannelsen min noen få år etterpå og vi fikk vårt første barn sammen da jeg var 23 år. Vi hadde da hus, sparepenger. Jeg var hjemme til ungene var 3 år, da begynte siste mann i barnehagen og jeg begynte å jobbe 50%. Har hatt masse tid til ungene, overskudd og god økonomi. Er nå 40 år og har store barn og er veldig glad for at jeg valgte å få barn tidlig. Er fortsatt gift ref. til de over. Anonymkode: c2b2f...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Det viktigste for meg var å få barn med en person som jeg hadde lyst å ha barn med og leve med resten av livet. Og det er jo vanskelig å planlegge når man har møtt den personen Jeg hadde aldri fått barn på egenhånd. Jeg fant min for alltid- partner som 30-åring, så da kom barna vår ganske sent. Hadde jeg møtt drømmemannen tidligere hadde jeg kanskje fått barn tidligere. Jeg hadde det veldig mye gøy som student da jeg var 19-24år og er glad for at jeg kunne oppleve den tiden uten forpliktelser som barn. Men etter det kunne det skjedd når som helst for min del, bare partneren var rett. Jeg ble forøvrig gravid ved et prevensjonssvikt tidlig i tjueårene etter en særdeles dårlig opplevelse, og da var det helt uaktuelt å gjennomføre svangerskapet, fordi personen som ville vært far til det barnet var person jeg ikke hadde orket å forholde meg til resten av livet. Har aldri angret på det valget. Anonymkode: eb5ec...fde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå