Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger beroligende råd.

Dette semesteret har jeg et emnet der vi hovedsakelig skal bruke statistikkprogrammet stata. Jeg er ikke trygg på dette, og føler det er en grei sjanse for å stryke da fakultetet selv sier at det er høy strykprosent. Er det andre som har hatt dette emnet som kan dele noen kjekke tips?

Anonymkode: 152a8...9f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å lære deg Stata i løpet av kurset. Som med alt annet så er det bare å legge ned nok timer så klarer du det!

Anonymkode: 3a559...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde Stata for første gang på masternivå. Det er et kjempelett program - bare gjør oppgavene jeg regner med at du får underveis og forsøk å forstå det grunnleggende, så går det helt fint.

Anonymkode: aab7a...f64

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut  enklereeksamen.no  evt søk på videoer på youtube som forklarer på en enkel måte

Anonymkode: cd607...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Dette var betryggende lesing❤

Eksamen handler mye om å tolke modeller. Skal fokusere på det viktigste, men jeg har likevel aldri kjent på en slik følelse... 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var betryggende lesing❤

Eksamen handler mye om å tolke modeller. Skal fokusere på det viktigste, men jeg har likevel aldri kjent på en slik følelse... 

Ts

Du går kanskje på et studium hvor man ikke har matte og matematisk programvare? Da er det ikke så rart om ting blir litt uvant. Men dette klarer du! Statistikk og statistikkprogramvare er modningsfag. Etter å ha jobbet med faget så kommer du til å tenke: Stata er jo like lett å bruke som Windows/Iphone, osv. 

Når det kommer til motivasjon  tror jeg du bør  huske hvor mye du får igjen for å mestre grunnleggende statistikk. Skal du skrive bachelor/masteroppgave er sjansen stor for at du kommer til å gjøre en empirisk undersøkelse og da må du kunne statistikk.   Også i arbeidslivet er det mange jobber hvor man må kunne tolke modeller. 

Statistikk er også greit å kunne i ikke-jobbsammenhenger.  Mange avisartikler og reklamer som bygger på statistikk og da er det greit å kunne gjennomskue misforståelser og villedende bruk av statistikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du går kanskje på et studium hvor man ikke har matte og matematisk programvare? Da er det ikke så rart om ting blir litt uvant. Men dette klarer du! Statistikk og statistikkprogramvare er modningsfag. Etter å ha jobbet med faget så kommer du til å tenke: Stata er jo like lett å bruke som Windows/Iphone, osv. 

Når det kommer til motivasjon  tror jeg du bør  huske hvor mye du får igjen for å mestre grunnleggende statistikk. Skal du skrive bachelor/masteroppgave er sjansen stor for at du kommer til å gjøre en empirisk undersøkelse og da må du kunne statistikk.   Også i arbeidslivet er det mange jobber hvor man må kunne tolke modeller. 

Statistikk er også greit å kunne i ikke-jobbsammenhenger.  Mange avisartikler og reklamer som bygger på statistikk og da er det greit å kunne gjennomskue misforståelser og villedende bruk av statistikk. 

Riktig! Og plutselig kan dette være det som stopper meg fra veien videre. Jeg går nest siste året master. Vil understreke at jeh ikke har gitt opp. 

Til dere som har kjennskap til Stata. Hva er det mest grunnleggende en må kunne da? Foreleseren snakker seg bort, og går alltid inn på detaljer. Vurderer å supplere med boka "stata en entusiastisk innføring". 

En positiv ting er at jeg begynner å få sansen for det.. Jeg synes det er interessant å undersøke samfunnsutviklingen, og da er dette programmet midt i blinken. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Til dere som har kjennskap til Stata. Hva er det mest grunnleggende en må kunne da? Foreleseren snakker seg bort, og går alltid inn på detaljer. Vurderer å supplere med boka "stata en entusiastisk innføring". 

Har ikke lest den boken, men har du prøvd å bruke noen av de korte innføringene man finner gratis på nett. Eks:

https://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON4130/h10/A quick introduction to STATA.pdf

Men ikke bare les instruksjonenene i PDFen, bruk Stata mens du leser instruksjonene og gjør det flere ganger, Man lærer mer av å gjøre enn kun å lese. 

Når det kommer til å programmere så er noe av det viktigste man lærer å kunne slå opp kommandoene man trenger. Det er ikke slik at man må kunne alt, man må bare være i stand til å klare å lete frem informasjonen man trenger. 

Når det er sagt, om den korte introduksjonen jeg lenket til ikke hjelper deg så kjøp gjerne den boka du spurte om. Men om du kjøper den så husk å ikke bare les boka, du må bruke boka til å løse oppgaver om du skal huske det du har lest. 

Anonymkode: e0048...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...