Gjest Anonobilis Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Matvareprisene for oss "vanlige folk" går opp, mens prisene i kantina på Stortinget går ned. Hvor mange flere slike saker om politikernes mange privilegier skal vi tåle før det bør kreves endring? https://www.vg.no/nyheter/i/OrJagO/studentenes-kantine-er-dyrest?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row9_pos1
AnonaymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 (endret) De som leverer kantinedriften er regulert etter KPI, som har gått ned. Det er ikke så hokuspokus egentlig. Det ene eksempelet viser at et måltid har gått ned med to (2) kroner. Vi har mer enn nok å "ta" politikerne på, da med klar referanse til skattefordeler på pendlerboliger og utnyttelsen av dette. Å legge seg opp i at maten i kantina på Stortinget har blitt to kroner billigere er smålig, mener nå jeg. Endret 15. mars 2022 av AnonaymBruker 1
Gjest Anonobilis Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 2 minutter siden, AnonaymBruker said: De som leverer kantinedriften er regulert etter KPI, som har gått ned. Det er ikke så hokuspokus egentlig. Det ene eksempelet viser at et måltid har gått ned med to (2) kroner. Vi har mer enn nok å "ta" politikerne på, da med klar referanse til skattefordeler på pendlerboliger og utnyttelsen av dette. Å legge seg opp i at maten i kantina på Stortinget har blitt to kroner billigere er smålig, mener nå jeg. Jeg synes sammenligningen i saken er mer interessant å diskutere enn at et enkelt måltid har gått ned 2 kroner. Problemet jeg har med saken er at, nok en gang, skal de som sliter økonomisk (denne gang studentene) betale mer enn politikere på millionlønn.
AnonaymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 (endret) 2 minutter siden, Anonobilis said: Jeg synes sammenligningen i saken er mer interessant å diskutere enn at et enkelt måltid har gått ned 2 kroner. Problemet jeg har med saken er at, nok en gang, skal de som sliter økonomisk (denne gang studentene) betale mer enn politikere på millionlønn. Skal vi (er ikke student, men har det ikke akkurat "fett" økonomisk)? Der jeg jobber, i kommune, så har vi også relativt billig kantine. Vi har ikke millionlønninger, men vi kan kjøpe oss en relativt billig lunsj. Jeg ser ikke helt problemet med at kantina på Stortinget følger KPI, men om noe, så er det vel dette som bør diskuteres - at politikere bør betale mer (?). Igjen, jeg føler vi har ganske mye å diskutere som bør komme før. Bare det at de har millionlønn, er i seg selv noe man kan diskutere. Men at maten i kantina er rimelig, og nå har blitt noe rimeligere, synes jeg er en ikke-sak - særlig i sammenligning med de andre sakene. Endret 15. mars 2022 av AnonaymBruker
Gjest Anonobilis Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 1 minutt siden, AnonaymBruker said: Skal vi (er ikke student, men har det ikke akkurat "fett" økonomisk)? Der jeg jobber, i kommune, så har vi også relativt billig kantine. Vi har ikke millionlønninger, men vi kan kjøpe oss en relativt billig lunsj. Jeg ser ikke helt problemet med at kantina på Stortinget følger KPI, men om noe, så er det vel dette som bør diskuteres - at politikere bør betale mer (?). Igjen, jeg føler vi har ganske mye å diskutere som bør komme før. Bare det at de har millionlønn, er i seg selv noe man kan diskutere. Men at maten i kantina er rimelig, og nå har blitt noe rimeligere, synes jeg er en ikke-sak - særlig i sammenligning med de andre sakene. Enig i dette. Dette er bare toppen av isfjellet. Kan legge til at jeg også har billig kantine gjennom jobben, men den har ikke blitt billigere over tid (heller dyrere) og så mottar jeg mer i lønn enn en vanlig student i måneden. Problemet ligger vel kanskje heller hos de dyre studentkantinene da.
AnonaymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 (endret) 8 minutter siden, Anonobilis said: Enig i dette. Dette er bare toppen av isfjellet. Kan legge til at jeg også har billig kantine gjennom jobben, men den har ikke blitt billigere over tid (heller dyrere) og så mottar jeg mer i lønn enn en vanlig student i måneden. Problemet ligger vel kanskje heller hos de dyre studentkantinene da. Akkurat når vi snakker om kantine, så tenker jeg problemet ligger der du nevner ja. Da jeg studerte gikk overskuddet fra kantinen til studentsamskipnaden, så da var det på en måte greit å betale selv om det var i overkant dyrt (etter min mening). Men du er jo klart inne på noe i et større perspektiv, som jeg er veldig enig i. Jeg bare tenker utgangspunktet for diskusjonen om politikergoder - altså kantinepriser - er feil sted å starte. Når det er sagt, så kan jeg komme med en noe usakelig og litt flåeste kommentar: politikerne er de siste som trenger billig mat i kantina. De "sparer" fort inn tusenvis av kroner på å lage leiekontrakter og ved å bo på "gutterommet" mens de egentlig lever i store, flotte leiligheter. Endret 15. mars 2022 av AnonaymBruker
ops2 Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 (endret) Det dreier seg ikke om beløp, men om symbolverdien. Og det kommer på et svært dårlig tidspunkt. Det begynner å bli svært mye negativt som hoper seg opp for politikerene på Stortinget. Å kjøpe mat er noe som er veldig nært for oss alle. Når vi kjøper en flaske solsikkeolje som har gått opp 10 kroner på en uke, og så får høre at prisene går ned i Stortingets kantine, så er dette to ting som henger sammen. Ingen bryr seg om hvorfor. Eller veldig få bryr seg om hvorfor. De ser på resultatet, nå skal de j---- politikerene få mer. Det ville ikke vært noen nyhet i det hele tatt, hvis ikke matvareprisene steg. Og valgkampløftene var "Nå er det vanlige folks tur". Skjelden har vel politikerene fått så store problemer med å innfri løfter. De fleste vet vel at alle løfter ikke kan innfris, men her har det gått skikkelig ille. Som sagt i innlegget over, politikerene er de siste som trenger to kroner billigere lunsj. Endret 16. mars 2022 av ops2 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå