Gå til innhold

Jeg har ADHD og mestringsmekanismene mine på jobb gjør at jeg får tildelt "ryddeoppgaver" - trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne med ADHD, 40 år. Kom meg gjennom høyere utdannelse på et vis og jobber som byråkrat i staten. Jeg har en morsom jobb med hyggelige kolleger og har endelig klart å finne meg en metode for å klare å fortrenge mest mulig av de negative sidene med ADHD som å være glemsk, slurvete, rotete osv. med å systematisere alt jeg klarer, lage lister og oversikter og kataloger sånn at jeg alltid lett finner tilbake til informasjon og ikke glemmer viktige ting jeg skal gjøre. 

Problemet er at dette gjør at kolleger tror jeg er et sånn superstrukturert menneske som har orden på alt mulig, når realiteten er at disse systemene bare gjør at jeg husker omtrent det samme som "vanlige folk". Og da har det blitt sånn at kolleger lener seg på meg for å holde orden også for dem - minne dem på ting de skal gjøre, prosesser og så videre. I tillegg sender de ting til meg til _kvalitetssikring_ fordi de har lagt merke til at jeg er en sånn som sjekker både en, to og tre ganger. Dette stresser meg mer og mer, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette på en fornuftig måte. Jeg har egentlig ikke veldig lyst å brekke ut sykehushistorien min til folk jeg ikke kjenner så godt. 

Anonymkode: 616d9...1ef

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med sjefen. De skal uansett ikke bruke deg til noe utenfor din stilling med mindre du får betalt for det. 

Anonymkode: d3d10...6a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kvinne med ADHD, 40 år. Kom meg gjennom høyere utdannelse på et vis og jobber som byråkrat i staten. Jeg har en morsom jobb med hyggelige kolleger og har endelig klart å finne meg en metode for å klare å fortrenge mest mulig av de negative sidene med ADHD som å være glemsk, slurvete, rotete osv. med å systematisere alt jeg klarer, lage lister og oversikter og kataloger sånn at jeg alltid lett finner tilbake til informasjon og ikke glemmer viktige ting jeg skal gjøre. 

Problemet er at dette gjør at kolleger tror jeg er et sånn superstrukturert menneske som har orden på alt mulig, når realiteten er at disse systemene bare gjør at jeg husker omtrent det samme som "vanlige folk". Og da har det blitt sånn at kolleger lener seg på meg for å holde orden også for dem - minne dem på ting de skal gjøre, prosesser og så videre. I tillegg sender de ting til meg til _kvalitetssikring_ fordi de har lagt merke til at jeg er en sånn som sjekker både en, to og tre ganger. Dette stresser meg mer og mer, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette på en fornuftig måte. Jeg har egentlig ikke veldig lyst å brekke ut sykehushistorien min til folk jeg ikke kjenner så godt. 

Må du det da? Eller føler du at det du sier i første avsnitt er så privat og skummelt å ta opp? 

Mulig jeg er farget av å ha mange nære og kjente med ADHD (det har vel egentlig de fleste vil jeg tro), men jeg synes det du skriver i første avsnitt er helt fair å si, og ikke særlig utleverende. Opplever også at diagnosen er veldig utbredt og lite stigmatisert. 

Hvis du føler det annerledes, så vet jeg ikke hva du kan gjøre, utenom å kanskje ta det opp med en sjef? Si at du ikke ønsker å "passe på" alle, uten å utbrodere hvorfor (med liten fare for å virke mer sur enn stresset, avhengig av hvordan det legges frem). Men hadde du nevnt diagnosen din og at organisasering er et nødvendig onde som oppleves som litt slitsomt for deg, så er jeg sikker på at det hadde blitt tatt godt i mot, forutsatt at du har noenlunde ok mennesker rundt deg. 

Anonymkode: bca92...9b3

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke si til kollegaer at du i grunnen har nok med ditt eget, og at hvis de ønsker kan du heller vise dem hvilke mappestrukturer/eksempler på sjekklister du bruker så de kan adoptere ideen om de ønsker? 

Kan også si noe om at du ikke BARE vil bli sittende med evig kontrollarbeid og påminning for andre, det tar tida fra mer interessante oppgaver. 

Neste gang de ber deg minne dem på noe, le litt og tips om div funksjoner i kalendere osv. 

Tror du kan få gjennom poenget ditt uten å blottlegge diagnosen, hvis du helst vil slippe det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må du det da? Eller føler du at det du sier i første avsnitt er så privat og skummelt å ta opp? 

Mulig jeg er farget av å ha mange nære og kjente med ADHD (det har vel egentlig de fleste vil jeg tro), men jeg synes det du skriver i første avsnitt er helt fair å si, og ikke særlig utleverende. Opplever også at diagnosen er veldig utbredt og lite stigmatisert. 

Hvis du føler det annerledes, så vet jeg ikke hva du kan gjøre, utenom å kanskje ta det opp med en sjef? Si at du ikke ønsker å "passe på" alle, uten å utbrodere hvorfor (med liten fare for å virke mer sur enn stresset, avhengig av hvordan det legges frem). Men hadde du nevnt diagnosen din og at organisasering er et nødvendig onde som oppleves som litt slitsomt for deg, så er jeg sikker på at det hadde blitt tatt godt i mot, forutsatt at du har noenlunde ok mennesker rundt deg. 

Anonymkode: bca92...9b3

Tusen takk for et godt svar. Jeg er nok farget av at jeg fikk diagnosen i voksen alder, og opplevde egentlig at omgivelser/samfunnet prøvde å "kjefte meg frisk" frem til det tidspunktet. Og da jeg fikk diagnosen ble tonen plutselig en helt annen, både hos nærmeste og på studiestedet. 

Det gjorde meg også ganske sint på verden som var så lite romslig for å romme folk med ulike personligheter og egenskaper, egentlig. Så jeg har nok litt skammet meg, litt tenkt at det ikke skulle være relevant, og litt egentlig vært bekymret for hva som kunne være responsen. 

Men du har nok helt rett. Det enkleste er kanskje rett og slett bare å si det som det er. :)

Tusen takk. Til deg og de andre som har bidratt i tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Er sjefen din forståelsesfull? 

Jeg er leder og har en ansatt som har ADHD. Vedkommende fungerer helt topp på jobb, men har vært åpen om sin diagnose og fortalt om oppgaver som kan være stressende. Det gjør jobben min lettere, da vet jeg hva vi må unngå for å sette den personen i en situasjon som er vanskelig. 

Det er ikke din jobb å kontrollere andre sitt arbeid med mindre du har en controller funksjon. 

Anonymkode: 733aa...15a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke si litt sånn leende og hyggelig halvt på spøk at dere tror jeg er så flink og strukturert, men egentlig lager jeg jo bare lister og systemer fordi jeg er veldig distre og surrete, så dere må ikke gi meg mer nå, da mister jeg oversikten haha hjelp... de trenger ikke vite noe om diagnoser hvis du ikke vil, mange er jo litt surrete uten adhd og de er vel det selv siden de trenger hjelp, da burde de forstå. 

Anonymkode: a04fa...ad0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...