Gå til innhold

Når eksen ikke samarbeider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så opprørt. Ble skilt for to år siden, og samarbeidet med barnefar er dårlig. Han vil utelukkende kommunisere på e-post, og er spydig ved enhver anledning. Han er sint på meg fordi jeg gikk fra ham (etter tre runder på fvk uten bedring), og påstår at jeg var utro, noe jeg ikke var.

Barna er lei seg. De vil vi skal kunne snakke sammen. Jeg har dratt med eksen på fvk, mekling og foreslått kurs på fvk. Ingenting hjelper. Og det er jo min skyld, fordi han mener det var jeg som ødela familien.

Eldstemann er en del sint og frustrert, men det viser han hos meg, ikke faren. Det tar faren som bevis på at det ikke er noen problemer hos ham, og det ikke er hans sak. 

Har noen tips? Føler meg helt alene med dette og blir snart deprimert av hele situasjonen.

Anonymkode: d13d5...a83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du bare må akseptere situasjonen slik den er, du får ikke endret ham. 
Er han kun bitter og spydig, er det vel en fordel med kun epostkontakt.

Overfor barna bør du vel forsøke normalisere det, «nå som dere er skilt, er det naturlig at dere ikke omgås noe særlig, dere er enige om at dere skriver til hverandre om det som er viktig, det er praktisk i hverdagen». 

Anonymkode: bff01...934

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du være den voksne. For barnas skyld. Måten han reagerer på beviser nå at det var klokt å gå. Hvordan var han egentlig å leve med?

Anonymkode: 084a3...b0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er så opprørt. Ble skilt for to år siden, og samarbeidet med barnefar er dårlig. Han vil utelukkende kommunisere på e-post, og er spydig ved enhver anledning. Han er sint på meg fordi jeg gikk fra ham (etter tre runder på fvk uten bedring), og påstår at jeg var utro, noe jeg ikke var.

Barna er lei seg. De vil vi skal kunne snakke sammen. Jeg har dratt med eksen på fvk, mekling og foreslått kurs på fvk. Ingenting hjelper. Og det er jo min skyld, fordi han mener det var jeg som ødela familien.

Eldstemann er en del sint og frustrert, men det viser han hos meg, ikke faren. Det tar faren som bevis på at det ikke er noen problemer hos ham, og det ikke er hans sak. 

Har noen tips? Føler meg helt alene med dette og blir snart deprimert av hele situasjonen.

Rimelig lik situasjon hos meg. Jeg valgte å gå til sak, men vet ikke utfallet ennå. Jeg vet bare at far lyver mye. Og på rettsmøte så mente han brått at barnet hadde så mange reaksjoner etter samvær hos meg. Mens jeg har meldinger på det motsatte for flere år. Og at han sier det samme som din "er det reaksjoner hos deg så er du problemet." 

Så han motsier seg selv hele tiden. Og er fremdeles opphengt I bruddet han selv forårsaket for over 3 år siden. 

Anonymkode: 85144...46c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke endre ham, og det beste du kan håpe på er en nøktern tone.

Vi kommuniserer forøvrig kun over epost, og det fungerer greit. Vi har en kalender vi setter opp hvert halvår som vi forholder oss til nesten slavisk. Barna har dobbelt opp av det meste, og vi tar annenhver foreldresamtale på skolen. 

Når alt er på plass er det ikke så mye praktisk vi må snakke om i det daglige.

Anonymkode: 8617e...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan ikke endre ham, og det beste du kan håpe på er en nøktern tone.

Vi kommuniserer forøvrig kun over epost, og det fungerer greit. Vi har en kalender vi setter opp hvert halvår som vi forholder oss til nesten slavisk. Barna har dobbelt opp av det meste, og vi tar annenhver foreldresamtale på skolen. 

Når alt er på plass er det ikke så mye praktisk vi må snakke om i det daglige.

Hva med oppfølging av lege og tannlege? Hvordan har dere løst slikt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med oppfølging av lege og tannlege? Hvordan har dere løst slikt?

Eldstemann kan gå til og fra slikt selv, yngstemann følges av den som har samvær den dagen. Betaler og sender vipps request på halvparten. 

Det har vært noe uenighet mtp. oppfølging på skolen for ett barna, som har slitt litt. Der er vi fundamentalt uenige, men det hadde vi vært dersom vi fortsatt var gift også. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Han er såret og  bitter. Det vil gå over med tiden. Gjør det på hans måte; unngå kontakt. Si fine, men også sanne, ting om han til barna. Vær imøtekommende og forståelsesfull. Da vil han få mindre grunner til å være spydig, og etterhvert vil han selv føle seg urimelig, og slutte. Man føler seg kjip selv når man er ekkel mot en som bare er grei. 

Det han trenger er noen dater og aller helst en ny dame. Da blir han blidere og mindre opptatt av å terge deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Han har fortsatt ikke kommet over bruddet og håndterer det på sin måte. Ikke kjekt for den andre som ønsker et annet samarbeid. Samboer her har blokkert mamman til barna sine flere ganger fordi han synes hun slenger for mye dritt. Der er det så godt som null samarbeid. Jeg synes det er trist å se på, han er heller ikke så god på å takle det som føles ubehagelig. Da trekker han seg helt vekk i stedet. Jeg vet ikke hvor mye barna har lidd under dette, men det viser at det ikke alltid er lett med dette samarbeidet etter et brudd. 

Det er bra at eldstemann hos deg får ut frustrasjon. Det viser at han er trygg hos deg. Det kan du "slå i bordet" med til eksen din.

Anonymkode: d5bf7...c77

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (50 minutter siden):

Han er såret og  bitter. Det vil gå over med tiden. Gjør det på hans måte; unngå kontakt. Si fine, men også sanne, ting om han til barna. Vær imøtekommende og forståelsesfull. Da vil han få mindre grunner til å være spydig, og etterhvert vil han selv føle seg urimelig, og slutte. Man føler seg kjip selv når man er ekkel mot en som bare er grei. 

Det han trenger er noen dater og aller helst en ny dame. Da blir han blidere og mindre opptatt av å terge deg. 

Jeg har vært gjennom dette (er mann), og jeg trodde alltid at det skulle gå over, men det har ikke gjort det. Dvs. det er blitt litt bedre, men min eks har taklet bruddet dårlig, til tross for at det var hun som dro. Hun har heller ikke taklet bra at jeg har ny samboer. Jeg var rimelig sikker på at det ville roe seg da hun fikk egen kjæreste, men det er fortsatt mye bitterhet.

Husk at én del av dette er rett og slett at mennesker er forskjellige. Det kan godt hende at noen føler at livet etter skilsmissen er dårlig - sosialt, romantisk, økonomisk - og deres instinkt er å la dette gå utover ekspartneren. Da må de nesten hjelpe seg selv, og det er begrenset hva du kan gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eldstemann kan gå til og fra slikt selv, yngstemann følges av den som har samvær den dagen. Betaler og sender vipps request på halvparten. 

Det har vært noe uenighet mtp. oppfølging på skolen for ett barna, som har slitt litt. Der er vi fundamentalt uenige, men det hadde vi vært dersom vi fortsatt var gift også. 

Får den andre nok informasjon ved slik epost opplegg? Vet samværsforelder alltid om alle legetimer som dukker opp?

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (9 timer siden):

Hvor lang tid skal man gi til at en skal komme seg over fortiden? Syns ikke det er ok å gi flere år med dårlig samarbeid som går utover barnet fordi en ikke kommer seg videre i livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært gjennom dette (er mann), og jeg trodde alltid at det skulle gå over, men det har ikke gjort det. Dvs. det er blitt litt bedre, men min eks har taklet bruddet dårlig, til tross for at det var hun som dro. Hun har heller ikke taklet bra at jeg har ny samboer. Jeg var rimelig sikker på at det ville roe seg da hun fikk egen kjæreste, men det er fortsatt mye bitterhet.

Husk at én del av dette er rett og slett at mennesker er forskjellige. Det kan godt hende at noen føler at livet etter skilsmissen er dårlig - sosialt, romantisk, økonomisk - og deres instinkt er å la dette gå utover ekspartneren. Da må de nesten hjelpe seg selv, og det er begrenset hva du kan gjøre.

Ja, min erfaring er at slik bitterhet fortsetter selv om de har ny partner. Det virker som om slike først blir fornøyde om de har barnet helt alene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...