Gå til innhold

P-stav, hormonspiral, hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av familiehistorie og lekkasje i hjerteklaff så skal jeg ikke ta prevansjon med østrogen. Jeg hadde når jeg var 17, p-stav i ca 2 år. Første året blødde jeg sammenhengende i 1 år i strekk, men så gikk det over til vanlig syklus igjen. Jeg slet en del med humørsvingninger de to årene, men jeg var jo 17, så var nok mye hormoner fra før. Har siden jeg var 18 ikke brukt noen annen prevansjon enn kondom, og det gikk bra i 5 år før jeg nå i desember ble uønsket gravid ved kondomsprekk.

Fikk egentlig da satt opp time til hormonspiral, men jeg føler på meg at det bare blir feil for meg, det står jo på nett at p-stav og hormonspiral har samme hormon? Vil ikke det da påvirke blødningsmønsteret mer, når den kun skal fungere lokalt?

I tillegg til at jeg er veldig "kort" i skjeden og under støt så treffer han alltid livmorhalsen/tappen. Da vil han jo kjenne trådene? Han er omskjært, så er ekstra følsom. Det ville ødelagt min selvsikkerhet om han måtte kjenne på tråder hele tiden, da ville jeg ikke vært fornøyd selv. Alle heg kjenner med spiral har klagd over trådene.

Er det noen som har råd om prevansjon? Har dere prøvd p-stav 2 ganger med forskjellig erfaring? Vurderer sterkt å prøve på nytt, for var veldig fornøyd på 2 året, når hormonmengden var litt mindre.

Anonymkode: 70512...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kobberspiral, bløder hele tiden med hormonspiral. 

Skrevet (endret)

Den nyeste kobberpiralen kan være en ide å spørre legen eller gynokologen din om! :) 

Endret av SlemUlv
STOR skriveleif!
AnonymBruker
Skrevet
SlemUlv skrev (1 time siden):

Den nyeste kobberpiralen kan være en ide å spørre legen eller gynokologen din om! :) 

Åhh har det kommet ny? Det skal jeg absolutt gjøre! Takk for råd😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åhh har det kommet ny? Det skal jeg absolutt gjøre! Takk for råd😊

Ballerine spiral, den er noen år gammel nå. Men det er ikke så lenge siden den ble godkjent som faktisk spiral her i Norge. 
Jeg spurte for 3 år siden eller noe sånn, og fikk den da ikke satt inn. Dessverre.
Nå har legen min plakater oppe, om at hun setter den inn selv.. Så yay :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...