Gå til innhold

Kjøpte dyr kattemat og det får katten til å stinke!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt masse penger på kjempedyr mat og det får katten til å stinke 😩 Ånden og bæsjen lukter forferdelig! Synes også at det lukter veldig sterkt av selve maten så jeg måtte flytte skålene ut av kjøkkenet. 
Er dette vanlig?

Anonymkode: 2d228...a38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du kjøpt da? Kjøper Royal canin eller lign. og det går bra. 

Skrevet

Hva slags merke + type er det du har kjøpt? 

Om du har byttet fra et annet for, så kan det være at katten har reagert på dette ved å få dårlig mage og kanskje kastet opp. Man trenger gradvis tilvenning til nytt for. Hjelper ikke at det er dyrt.

Jeg synes noen fortyper lukter litt mer enn andre, spesielt de med fisk. Kylling lukter vanligvis minst. De fortypene med mye kjøtt i seg lukter kanskje litt mer. 

Vi bruker Royal Canin Satiety Balance og Hills C/D Urinary Stress. C/D lukter her en del mer enn RC, men ikke slik at det stinker. I alle fall ikke av munn og bæsj. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er Orijen cat & kitten med kylling. Byttet gradvis fra Royal canin pga at hun på dyrebutikken sa Royal canin er dåelig kattemat. Angrer nå 😔

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den jævligste lukta kommer ofte av sånn dyr mat, skulle passe katten til venninnen min en gang og den fikk sånn spesialfor med masse kjøtt i, når den katten gikk på do så måtte jeg gå ut og åpne alle dører og vinduer, lukta var jævlig men hun forsikra meg at det ikke var noe feil med katt eller mat...

Anonymkode: b2335...1dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er Orijen cat & kitten med kylling. Byttet gradvis fra Royal canin pga at hun på dyrebutikken sa Royal canin er dåelig kattemat. Angrer nå 😔

De fortypene med mye kjøtt og proteiner er "mote-dietter" som veterinærene sier. Det at det er så høyt protein-innhold kan også være veldig hardt for nyrene, så det er ikke nødvendigvis bedre... Nei, katter spiser ikke særlig med korn i naturen, men der lever de heller ikke like lenge. Det at de får masse sykdommer pga kornrik diett er bare tull. Billigmerkene med mye salter kan derimot skape en del problemer med urinstein.

Våre katter har det kjempe bra på RC og Hills, og jeg kommer ikke til å mistenke at det er foret som har gjort at de kanskje blir syke når de er eldre. Jeg er selvfølgelig skeptisk til markedsføringen av RC og Hills, og at det er så kommersielt, men jeg klarer ikke stole på de nye merkene heller. Mye dårlig smak og for i rare biter som løser seg opp osv.. RC og Hills er i alle fall utviklet sammen med veterinærer i lang tid. 

Jeg sier ikke at de kjøttrike forene er farlige å bruke, men jeg vil ikke si at det er noe bedre enn fortyper som Hills og RC. For noen katter kan det hjelpe med proteinrik kost om de er overvektige, ved at de føler seg mettere. RC og Hills er også veldig smakfulle for, så kattene spiser kanskje litt ekstra bare fordi det er godt. Sånn som for oss mennesker. 

Vi fikk en prøvepakke med Acana en gang, og det nektet kattene her plent og spise. Og de er ganske altetende og ellers veldig matglade... 

Om du ikke takler lukten av det nye foret TS, så burde du nok gå tilbake til "vanlig" for som RC. Vet ikke hvor stor pakke du har kjøpt, men du kan sikkert selge det du har igjen til en rimelig pris på finn, eller donere til en dyrvernsorganisasjon. Orijen vet jeg er veldig dyrt, så er kjipt om du har kjøpt en stor pakke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (1 time siden):

De fortypene med mye kjøtt og proteiner er "mote-dietter" som veterinærene sier. Det at det er så høyt protein-innhold kan også være veldig hardt for nyrene, så det er ikke nødvendigvis bedre... Nei, katter spiser ikke særlig med korn i naturen, men der lever de heller ikke like lenge. Det at de får masse sykdommer pga kornrik diett er bare tull. Billigmerkene med mye salter kan derimot skape en del problemer med urinstein.

Våre katter har det kjempe bra på RC og Hills, og jeg kommer ikke til å mistenke at det er foret som har gjort at de kanskje blir syke når de er eldre. Jeg er selvfølgelig skeptisk til markedsføringen av RC og Hills, og at det er så kommersielt, men jeg klarer ikke stole på de nye merkene heller. Mye dårlig smak og for i rare biter som løser seg opp osv.. RC og Hills er i alle fall utviklet sammen med veterinærer i lang tid. 

Jeg sier ikke at de kjøttrike forene er farlige å bruke, men jeg vil ikke si at det er noe bedre enn fortyper som Hills og RC. For noen katter kan det hjelpe med proteinrik kost om de er overvektige, ved at de føler seg mettere. RC og Hills er også veldig smakfulle for, så kattene spiser kanskje litt ekstra bare fordi det er godt. Sånn som for oss mennesker. 

Vi fikk en prøvepakke med Acana en gang, og det nektet kattene her plent og spise. Og de er ganske altetende og ellers veldig matglade... 

Om du ikke takler lukten av det nye foret TS, så burde du nok gå tilbake til "vanlig" for som RC. Vet ikke hvor stor pakke du har kjøpt, men du kan sikkert selge det du har igjen til en rimelig pris på finn, eller donere til en dyrvernsorganisasjon. Orijen vet jeg er veldig dyrt, så er kjipt om du har kjøpt en stor pakke. 

Grunnen til at hjemløse dyr i Norge (og feks andre land) ikke lever lenge i naturen har med ulykker, påkjørsler, rovdyr, slosskamper, sykdommer, innestengt, drukning, fallulykker, været, uriktig klima og deretter kost(de kommer jo fra ørkenland orginalt)… Så å si at de ikke lever like lenge i naturen pga av de spiser en biologisk riktig diett er helt feil. Du møter nok ikke så mange katter i naturen som dør en naturlig død av alderdom (eller lever lenge nok til at kosten har noe å si) 

Tørrfôr (uansett merke) kan bidra til forskjellige sykdommer som diabetes og urin/nyreproblemer pga for mye karbohydrat og for lite væske. Og man vet at katter ikke fordøyer og tar til seg proteiner fra korn på den samme måten som animalske proteiner.

Man kan si at det er motedietter og en trend men det faktisk noe som har blitt snakket og forsket på i mange år. 

Her er tre nettsider som er veldig gode: 

https://feline-nutrition.org
https://catinfo.org

https://www.potesporihjertet.no

Så en kort og enkel dokumentar om rått vs royal og hills pluss andre ting: 

https://www.documentarymania.com/player.php?title=Pet Fooled

TS, mine katter gikk på royal canin tørrfôr og våtfôr før men mine katter begynte ikke å lukte ikke ved bytte til orijen. Men det er viktig å bytte tørrfôr veeeeldig sakte for de kan bli kjempe dårlig i magen av et for raskt bytte. Så selv om du har byttet sakte kan det være at det var litt for fort likevel. Men fôr med høyt kjøttinnhold av animalske protiener kan lukte litt sterkere ja, men det er det verdt. Hvis du synes det lukter av for finnes det flere lukkede skåler til fôr (surefeed feks) Nå bruker vi derimot kun våtfôr med animalske proteiner. Ja orijen er en av de beste tørrfôrene for katt men ingen tørrfor er «bra».. 

Enig med hun i butikken ang royal men det er litt farlig å høre med de i butikken og faktisk veterinærer uten å sjekke opp i ting selv, det er ekstremt mange forskjellige meninger når det kommer til fôr og noen kommer til å si at royal er det beste, noen sverger til kun rått, noen sverger til våtfôr av høyt kjøttinnhold, noen tenker at friskies fra matbutikk er det beste, så det er viktig å ha litt peiling selv, så jeg anbefaler deg til å lese deg opp på alt sånn at du kan samle deg opp en mening selv. 

Anonymkode: a9295...6bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er foresten en nylig tråd ang tørrfôr og føere tørrfôr typer som royal og orijen blir nevnt. 

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet for å gå tilbake til RC TS. I følge alle carnivore-entustiastene så er alle veterinærer kjøpt og betalt av Hills og RC, og ønsker ikke at dyrene er friskest mulig... 

Ang nyreproblemer så er det viktigste at katten drikker nok når den går på tørrfor. Kjøp gjerne en fontene om katten er glad i rennende vann. 

Diabetes er hovedsakelig pga overvekt. Ikke alle katter klarer å regulere matinntaket selv så de holder en idealvekt, spesielt ikke kastrerte katter. (Den tjukkeste katten jeg vet om går på sånn carnivore-for og gjort det i mange mange år, så det er ikke en fasit på overvekt). 

Hills og RC har enkelte for som selges i dyrebutikker som ikke er de aller beste, men de som er solgt hos veterinær er stort sett veldig bra. De endrer på foret innimellom, og da er det enkelte ganger at foret ikke faller like godt i smak, men sammensetningen er nøye testet, og det er i alle fall ikke skadelig. Korn er vomfyll, og selv om katten ikke livnærer seg av dette i naturen, så gir det fiber som er bra for avføring og tarmer.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (1 time siden):

Ikke ha dårlig samvittighet for å gå tilbake til RC TS. I følge alle carnivore-entustiastene så er alle veterinærer kjøpt og betalt av Hills og RC, og ønsker ikke at dyrene er friskest mulig... 

Ang nyreproblemer så er det viktigste at katten drikker nok når den går på tørrfor. Kjøp gjerne en fontene om katten er glad i rennende vann. 

Diabetes er hovedsakelig pga overvekt. Ikke alle katter klarer å regulere matinntaket selv så de holder en idealvekt, spesielt ikke kastrerte katter. (Den tjukkeste katten jeg vet om går på sånn carnivore-for og gjort det i mange mange år, så det er ikke en fasit på overvekt). 

Hills og RC har enkelte for som selges i dyrebutikker som ikke er de aller beste, men de som er solgt hos veterinær er stort sett veldig bra. De endrer på foret innimellom, og da er det enkelte ganger at foret ikke faller like godt i smak, men sammensetningen er nøye testet, og det er i alle fall ikke skadelig. Korn er vomfyll, og selv om katten ikke livnærer seg av dette i naturen, så gir det fiber som er bra for avføring og tarmer.  

Kjøpt og betalt i slik forstand er de vell ikke, men veterinærer lærer ernæring (og de har få timer med ernæring) gjennom å gå på kurs med royal canin og hills. Jeg har vært på kurs selv med royal canin og hills, men jeg har også vært på kurs med farmina (som har veterinærfôr) og de sier det motsatte av hills og royal. Noe som er litt morsomt er at han på kurset til royal canin sa at royal var eid av en familiebedrift (mars) som ELSKER dyr og ville gjøre det aller beste for dyrene, men han nevnte ikke at mars eier en hel del mye dårlige fôr, blant annet whiskas, som vi alle vet er et forferdelig fôr, så hvorfor selger de whiskas da?  Uansett hvordan man vrir og vender på det så handler det om å tjene penger, dette gjelder for de fleste fôr firma. Det er jo hele grunnen til at det eksisterer tørrfôr, fordi at det er enklere for oss mennesker, billigere å produsere og det er det vi er villig til å kjøpe. 

For at en katt som kun spiser tørrfôr skal få i seg så mye væske som den trenger så må katten altså drikke over 90% vann selv, i forhold til det de må med våtfôr og det de ville spist i naturen, da måtte de ha drukket 10-30% selv. At en katt som er biologisk satt opp til å bare drikke 10-30% vann selv plutselig skal begynne å drikke 90% fordi at han får vannfontene er helt urimelig. Ja de fleste katter drikker mer med vannfontene, mer hvis du setter vannskål vekk fra matskål osv, det er mange tips man kan bruke. Men å tro at en katt plutselig drikker 90% av vanninntaket sitt selv er feil. Du skal gjøre ganske mye tiltak for å få det til. De fleste katter på tørrfôr er dehydrerte i varierende grad, det er bare fakta.

Det finnes heller absolutt ingen vitenskapelige studier som støtter opp myten om at for mye proteiner er skadelig for nyrene, INGEN. Samme med nyresyke katter, det er ikke farlig med høyt proteininntak, men det er viktig hvor proteinene kommer fra, fordi at kattens fordøyelsessystem klarer ikke fordøye vegetabilske proteiner på samme måte. Det er faktisk ikke gjort så mange studier på dette heller og de er ganske svake. En ting alle er enige om er at fosfor er dårlig for nyresyke katter, hvilke fôr har aller minst fosfor i seg? Våtfôr og råfôr. Hvem har mest? Tørrfôr.

Ja nettopp, diabetes kommer av overvekt og der er tørrfôr en stor synder. Det regnes at ca halvparten av norske katter er overvektige så ja du finner nok overvektige katter på alle slags kosthold. Det er selvfølgelig mer sammensatt enn at kun katter på tørrfôr blir overvektig og får diabetes. Stress, lav mosjon(innekatt), forbrenner mindre(kastrerte katter) og frifôring er noen faktorer. Men man kan ikke stikke under en stol at katter oftere overspiser på tørrfôr, holder bedre på metthetsfølelsen av våtfôr, det er 30-50% karbohydrater i tørrfôr som er mye mer enn katter trenger, og det er mye mer kalorier i tørrfôr vs våtfôr. I våtfôr er det ca 100 kcal per 100 gram, i tørrfôr er det ca 400 kcal per 100 gram, så kattene kan spise mye mer våtfôr enn tørrfôr og faktisk spise seg mett uten å legge på seg. Så er det også slik at jo mer proteiner katter har i dietten sin jo mindre sjanse er det for at de legger på seg. 

Katten din må ikke bli overvektig av tørrfôr og den må ikke få diabetes, men gir du kattene kun tørrfôr så får de betydeligere høyere sjanse for det.

Sitat

This study examines the effects of high protein diets on fat loss in cats. It found that obese cats fed a diet high in protein had greater fat loss than cats fed a diet with 30% protein. Cats fed a high protein diet were also able to maintain their lean body mass, which has been shown to lessen the risk of weight rebound.

https://intl.orijenpetfoods.com/wp-content/themes/orijen/res/resources/High_Protein_in_Cat_Foods.pdf

«Vi fikk en prøvepakke med Acana en gang, og det nektet kattene her plent og spise. Og de er ganske altetende og ellers veldig matglade...» 

Dette er ikke så rart, både royal og hills bruker en sammensetning av fett og diverse produkter utenpå fôrkulene slik at det skal lukte ekstra godt. Og den blandingen av «buljong» de bruker er det mange fôrprodusenter som prøver å få kloen i for den er så god.  Så er det jo litt sånn som med oss mennesker, jeg vil heller ha mcdonalds enn salat…. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode og litt forvirrende svar :)  :)  Har lest linkene og føler meg som en dårlig katteeier nå. Men uansett vil jeg kvitte meg med Orijen-maten og gå tilbake til Royal canin som jeg kjøpte hos dyrlegen. Om maten er litt dårligere er det bedre for katten uansett for slik han lukter nå så orker vi nesten ikke kose på han :( Det lukter av munnen og rundt munnen og jeg brekker meg av lukten :( Kattedoen lukter også mye mer. Bæsjen er ikke forandret annet av lukten. Så har vi byttet mat før på samme måte som nå og det gikk helt fint. Det er tydelig at katten liker tørrmaten da for han maser og maser og virker nesten umettelig. Siden det lukter så sterkt så lukter det mye i huset også og katten klorer på bøtta for å få. Må legge til at katten i tillegg til tørrmat får kokt fisk og våtfor hver eneste dag. Den drikker også mye vann og vi har vannskåler mange plasser i huset som vi skifter daglig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...