AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Jeg ser i media og i sosiale medier at folk lar seg diskriminere av alt. Det verste er at folk som egentlig ikke har burde føle seg diskriminert blir diskriminert på vegne av andre. Jeg syns det går for langt når man må endre på navn, sanger, historier osv for å ikke støte noen. I "Pippi" er ikke faren lenger "Negerkonge" for eksempel. Neger blir av mange sett på som et skjellsord. I min oppvekst har det tvert i mot betydd en mørkhudet person av avfikansk opprinnelse. Jeg har vokst opp i et multikulturelt miljø, og det er ikke noen som har reagert på det før. I dag er det også stygt å si utlending, innvandrer, mørkhudet osv. Hvordan skal man for eksempel beskrive en person for noen når alt er blirr tabu å si? Skal man si han med den røde jakken for eksempel, når det bare er en person i lokalet med utelandsk opprinnelse, men flere med rød jakke? Jeg er over hodet ikke rasist, og er selv en god "gatemix" av ulike kulturer og gener. Jeg blir ikke støtt av at folk kaller meg for utlending for eksempel. Under 2 verdenskrig ble Jøde et skjellsord. De ble henrettet og torturert. Det er fortsatt lov å kalle noen for jøde. Neger kommer for eksempel fra det latinske ordet niger, som betyr svart. Negro er også ordet for svart på spansk og purtugisisk. I utgangspunktet er det derfor ikke et ord som er vondt ment. De som har opplevd rasisme, menneskehandel, og slaveri har kanskje et annet forhold til det. I utgangspunktet er det brukt for å beskrive hudfargen til noen - ikke noe mer. Det kommer an på i hva slags kontekst ordet blir brukt. Alle ord kan brukes til å såre hvis man går inn for det. I dag er det også en del asiater som føler seg støtt hvis du kommenterer hvor de kommer fra. Mange farger også håret, og opererer øynene sine for å se mer europeisk ut. Det virker for meg som om at folk føler seg diskriminert hvis ikke de blir sett på som alle andre, og går til drastiske steg for å gli inn i massen. I stedet for å leve sammen og omfavne alle de sjarmerende ulikhetene vi har i de ulike kulturene. Jeg syns også det er tåpelig at man skal bruke tid og energi på å endre på yrkestitler og skilt for å gjøre de mer kjønnsnøytrale. "Brannmann" for eksempel var en yrkestittel. Det betyr ikke at det bare er menn som kan ha den jobben. Det er også menn som har jobb som "jordmor" uten at man roper høyt for det. Spiller det noen rolle at figuren på fotgjenger overgangen ser ut som en mann? Syns det er tåpelig å erstatte tusenvis av skilt for å lage de mer kjønnsnøytrale. De kunne i det minste ha få stått til de måtte byttes ut fordi de var ødelagte og byttet de ut. De kunne også ha laget noen skilt med barn for eksempel (hvis det var nær skole), eller kvinner for å variere litt. På den andre siden er det nesten diskriminerende å snakke om kjønn i dagens samfunn når ikke alle relaterer seg til sitt eget kjønn, så kanskje nøytralt og kjedelig er veien vi må gå - helt til vi diskriminerer noen andre igjen. Har vi blitt et samfunn som irriterer oss over alt? Har vi gått for langt? Anonymkode: 12ca4...54b
Lunda Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 (endret) Det virkelige spørsmålet er vel om vi noensinne sluttet å være et diskriminerings samfunn? Det som har forandret seg er vel mere hvem som blir diskriminert gjennom tidene. Samer, homosexuelle, mennesker født utenfor ekteskap, tyskerunger og tatere er bare noen få eksempler av mennesker som har blitt diskriminerte i moderne tid. Endret 15. mars 2022 av Lunda 1
bluedot Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Ja, jeg er enig med mye av det du skriver. Når en begynner å bli redd for å trakke noen på tærne, uten å være i nærheten engang, da begynner det å ligne et nevrotisk samfunn. Dette tar også fokus vekk fra den virkelige diskrimineringen som foregår.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Neger, eller «n-ordet» som det også heter, er jo ikke noen snill betegnelse. Forstår godt hvorfor far til Pippi har blitt omgjort til sydhavskonge. Anonymkode: f7b50...baa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå