AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Jeg må bare få lufte tankene mine her, og så håper jeg at det jeg skriver kanskje hjelper noen. Jeg, som mange andre, er med i barselgrupper og termingrupper. I en av disse gruppene har et medlem forvillet seg inn i en annen gruppe som promoterer hjemmelaget, økologisk barnemat. Hun har siden hun "oppdaget" det vært veldig på alle oss andre om at vi ikke er gode nok fordi vi ikke kjøper utelukkende økologisk mat, og ikke lager all mat fra bunnen av. Det var ei som skrev anonymt i en gruppe at hun følte seg som en dårlig mor og at hun trodde barnet hennes ville hatt det bedre hos noen andre fordi hun ga middagsglass og smoothieposer til barnet sitt. Og i stedet for å svare denne moren på en ordentlig måte og få hun til å føle seg bedre, så svarer denne økologisk barnemat personen at hun bare må finne tid i hverdagen til å lage all mat fra bunnen av og at alt må være økologisk, og at alle klarer det hvis man bare vil. Det handler om prioriteringer. Dessverre var det ingen mulighet for meg å svare moren som skrev anonymt, men kanskje hun leser her. Du er bra nok ❤️ Og barnet ditt har det selvfølgelig best hos deg. Og til alle andre mammaer som føler på et press angående mat; gjør det beste du kan. Og vit at du og det du gjør er godt nok, selvom du gir smoothiepose og middagsglass, selvom du serverer mat som ikke er økologisk, og selvom du gir halvfabrikat til barna dine. Og til info, så skrev jeg hva jeg mente om svaret til vedkommende og det resulterte bare i at jeg ble blokkert og fjernet fra gruppa. Men det tenker jeg er like greit. Anonymkode: fdbe6...501 2 7 4
Perleblomst Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Hvis det er her denne idioten er medlem, så rapporter! De kan vel også finne ut hvem som er AB om noen bryter reglene. Det er jo personangrep. Meget mulig økologisk og hjemmelaget er best, men hva er nå best av å ha en tilstedeværende mor om gir mat på glass og har TID til barnet, enn en mor som jobber seg ihjel for å lage alt "perfekt" og hjemmelaget? Det er ingen barn som har dødd av å få mat på glass eller ferdig smoothie. 9
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Noen mennesker er dessverre uten antenner, og nyfrelste kan gjerne være ganske ille. Helsesøsteren vår er et fantastisk menneske, og sa faktisk da jeg sa at jeg liker å lage sånn og sånn type mat, at "det er helt ok å gi middagsglass og grøt fra Nestlé, man kan fint vokse opp på det".. Anonymkode: 7d317...4f6 14 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Men hun har jo rett, det er ille å fostre opp barnet sitt på glassmiddager og flytende sukker på pose. Velger man å sette et liv til verden må man tenke gjennom det på forhånd; har du tid, økonomi og kunnskap nok? Det tar heller ABSOLUTT ikke mye tid å forberede skikkelig mat til barnet sitt. Jeg mealprepper hver søndag, både til store og små og bruker kanskje tre timer totalt på det. Jeg bruker nok mindre tid på matlaging totalt enn de som lager posesuppe og biffstrimler daglig. Anonymkode: 41c5a...3e4 12 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 Det tar seriøst to sekunder å mose sin egen middagsmat! Anonymkode: dd122...40f 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tar seriøst to sekunder å mose sin egen middagsmat! Anonymkode: dd122...40f Trenger ikke mose den engang Men seriøst, min får poser, brødskiver, middagsmat, frukt, hva som helst egentlig. Blir folk av de og. Anonymkode: 8448a...ec6 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Mitt tredje barn er 6 mnd og jeg gir bare grøt, fruktpure og middagsglass. Husker jeg var hysterisk opptatt av at alt skulle være hjemmelaget med de to første, men nå kunne jeg ikke gitt mere faen. Jeg er betydelig eldre denne gangen også da, og det har nok mye å si. Barn spiser det samme som resten av familien. Baby uten tenner derimot må ha mat som er egnet for det. Da er ferdig babymat fra butikken et godt valg. Anonymkode: a7551...1e4 15
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 Min spiser alt fra hjemmelaget til middagsglass og fruktposer (som man ikke skal gi tydeligvis), og det funker bra. Noen dager har man mindre tid, og lite energi osv, da er middagsglass et godt valg. Når det er snakk om mealpreppe, ikke alle har tid og ork til det hver uke. Og det er helt greit. Jeg lager alt fra bunn, men baby her vil ikke alltid ha det jeg lager. Da er middagsglass igjen redningen. Og takk og lov for det. Bedre med en mett mage mener jeg. Anonymkode: 2d0b7...e01 8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mitt tredje barn er 6 mnd og jeg gir bare grøt, fruktpure og middagsglass. Husker jeg var hysterisk opptatt av at alt skulle være hjemmelaget med de to første, men nå kunne jeg ikke gitt mere faen. Jeg er betydelig eldre denne gangen også da, og det har nok mye å si. Barn spiser det samme som resten av familien. Baby uten tenner derimot må ha mat som er egnet for det. Da er ferdig babymat fra butikken et godt valg. Anonymkode: a7551...1e4 Det er jo overhodet ikke egnet for babyer! Middagsglass er helt sterile og overhodet ikke bra for tarmer i utvikling. Hvor ofte spiser dere selv joika-kaker liksom? Anonymkode: dd122...40f 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen mennesker er dessverre uten antenner, og nyfrelste kan gjerne være ganske ille. Helsesøsteren vår er et fantastisk menneske, og sa faktisk da jeg sa at jeg liker å lage sånn og sånn type mat, at "det er helt ok å gi middagsglass og grøt fra Nestlé, man kan fint vokse opp på det".. Anonymkode: 7d317...4f6 Samme as vår helsesøster. Da jeg drev og la ut om at vi laget grøt og middagsmoser selv, så sa hun "dere kan veldig godt gi kjøpegrøt innimellom, for den er tilsatt jern". Anonymkode: c065e...4ef 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Samme as vår helsesøster. Da jeg drev og la ut om at vi laget grøt og middagsmoser selv, så sa hun "dere kan veldig godt gi kjøpegrøt innimellom, for den er tilsatt jern". Anonymkode: c065e...4ef Kanskje vi har den samme? 😅 Jeg liker også å lage maten selv, jeg vil så gjerne at han skal spise og like det samme som oss, og siden han her faktisk spiser maten han får (første ville bare ha pupp frem til halvannet år), så storkoser jeg meg i å lage hjemmelaga mat. Men at hun sa det, hjalp veldig. Noen ganger gir det litt boost å få høre fra noen som kan litt at det du gjør er bra nok, senk skuldrene. Og grøten fra butikken er jo super! Anonymkode: 7d317...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 Min eldste fikk kun poser, kjøpegrøt og middagsglass. Han måtte trilles hele tiden under dagsoving og våknet hele tiden på natten. Jeg hadde null overskudd og orket ikke lage mat. Han er blitt et barn som liker all slags mat og finnes ikke kresen. Andremann må også trilles og våkner hele tiden på natta. Men nå må jeg uansett lage middag til familien. Kjøpegrøt er fint synes jeg, den smaker godt og er tilsatt jern mv som baby trenger. Smoothies er også greit som litt dessert eller kjapt mellommåltid på farten. Men middagsglass smaker så grusomt vondt. Så jeg har prioritert å lage middagen fra bunnen og han får stort sett bare hjemmelaget middag. Av og til glass eller poser, er ikke fanatisk. Men synes virkelig de glassene smaker fælt. Kanskje derfor eldstemann ikke er kresen og spiser alt, siden han spiste dem😆? Anonymkode: cbbc0...9e8 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 19.43): Mitt tredje barn er 6 mnd og jeg gir bare grøt, fruktpure og middagsglass. Husker jeg var hysterisk opptatt av at alt skulle være hjemmelaget med de to første, men nå kunne jeg ikke gitt mere faen. Jeg er betydelig eldre denne gangen også da, og det har nok mye å si. Barn spiser det samme som resten av familien. Baby uten tenner derimot må ha mat som er egnet for det. Da er ferdig babymat fra butikken et godt valg. Anonymkode: a7551...1e4 Eh.. Nei? Most mat, pure og grøt er virkelig ikke nødvendig å gi. Høres ut som tankegangen til den eldre generasjon. AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 16.19): Det tar seriøst to sekunder å mose sin egen middagsmat! Anonymkode: dd122...40f Ja, men tar det to minutter å bytte den ut med kun økologisk mat? Anonymkode: 7eaf3...c2c 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 Det er ikke vits i å slite seg ut. Men man ønsker vel at barna skal få en best mulig start. De 3 første årene er alfa og omega for både hjerne og tarmene. Anonymkode: 00d38...48c 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var ei som skrev anonymt i en gruppe at hun følte seg som en dårlig mor og at hun trodde barnet hennes ville hatt det bedre hos noen andre fordi hun ga middagsglass og smoothieposer til barnet sitt. Og i stedet for å svare denne moren på en ordentlig måte og få hun til å føle seg bedre, så svarer denne økologisk barnemat personen at hun bare må finne tid i hverdagen til å lage all mat fra bunnen av og at alt må være økologisk, og at alle klarer det hvis man bare vil. Det handler om prioriteringer. ❤️ Anonymkode: fdbe6...501 Det er jo sant! Det handler faktisk kun om prioriteringer. Litt mindre TV på mor og far, bedre tarmbalanse og utvikling av hjernen på babyen. Perleblomst skrev (6 timer siden): Det er ingen barn som har dødd av å få mat på glass eller ferdig smoothie. Er det kun det barn et dør av som er kritikkverdig mener du? De fleste av oss har litt høyere krav enn kun overlevelse. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt tredje barn er 6 mnd og jeg gir bare grøt, fruktpure og middagsglass. Husker jeg var hysterisk opptatt av at alt skulle være hjemmelaget med de to første, men nå kunne jeg ikke gitt mere faen. Jeg er betydelig eldre denne gangen også da, og det har nok mye å si. Barn spiser det samme som resten av familien. Baby uten tenner derimot må ha mat som er egnet for det. Da er ferdig babymat fra butikken et godt valg. Anonymkode: a7551...1e4 Babyer tygger fint myk mat med gommene sine. Trist å lese om mødre så bryr seg så lite om hva slags næring de gir barna. Typisk toro-familie. AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme as vår helsesøster. Da jeg drev og la ut om at vi laget grøt og middagsmoser selv, så sa hun "dere kan veldig godt gi kjøpegrøt innimellom, for den er tilsatt jern". Anonymkode: c065e...4ef For en lite oppegående helsesøster. Hun burde heller tipset dere om å gi kjøtt og jernrike grønnsaker. Anonymkode: 93224...ebe 7
mingus Skrevet 16. mars 2022 #16 Skrevet 16. mars 2022 (endret) Laget og skal lage hjemmelaga mat til mine 2, men et middagsglass iblant, eller toro-middag kan man godt ty til, det er bare patetisk å sitte og dømme andre for.. å lage økologisk babymat og skryte av det er litt vel showoff! Det går vel på mer status for foreldrene enn kosthold for barna da, tenker jeg. Jeg koker sammen en stor gryte poteter, søtpoteter, gulrøtter og lager en mos, blander det i 3 forskjellige retter med fisk, fugl eller ku, og blander med hjemmelaga saus i en mixer og hiver det i bokser i frysen. Enkelt og greit for meg, men jeg har rolige og tålmodige babyer som godtok å sitte i vippestol/ligge på matte mens jeg laga mat, så da kan jeg ikke sitte og forvente at de med klistremerkebabyer skal gjøre det samme, og dømme dem for å ikke gidde å bry seg om ungene sine! For det gjør de jo, og det vet nok dere snotthovne økologiske foreldre og.. Og vi spiste litt toro i går! Men dagen før var alt laget fra bunnen av. Hva så?? Endret 16. mars 2022 av mingus 5 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #17 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Eh.. Nei? Most mat, pure og grøt er virkelig ikke nødvendig å gi. Høres ut som tankegangen til den eldre generasjon. Anonymkode: f2f73...c2e Hvis man ikke skal gi most mat, pure og grøt til en 4-5 mnd gammel baby uten tenner, hva skal man gi da mener du?? Knekkebrød og gulrot i biter? 😂 Anonymkode: a7551...1e4 12
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #18 Skrevet 16. mars 2022 Det høres slitsomt ut å lage hjemmelaget mat. Men altså, det er jo selvlagende? Vi kutter opp og legger grønnsaker i kokevann (5 min), setter noe kjøtt/fisk/fugl i ovnen og serverer med enten en rømmeskvett eller litt smeltet smør vsa. Tar kortere tid enn mye annet. Babyen får alltid det samme som oss, bare tilpasset mtp konsistens osv. Anonymkode: 44bc9...846 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #19 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man ikke skal gi most mat, pure og grøt til en 4-5 mnd gammel baby uten tenner, hva skal man gi da mener du?? Knekkebrød og gulrot i biter? 😂 Anonymkode: a7551...1e4 Brødskiver, fisk, oppdelt kjøtt, mykdampede/kokte grønnsaker, tynne fruktbiter/staver... det er bare fantasien som setter grenser. De tygger ganske bra med gummene altså, har du aldri latt en baby gnage på fingeren din og kjent hvor hardt de biter? Alt som lar seg mose/bearbeide mellom to fingere er mer enn mykt nok til at baby greier det selv! Anonymkode: 8448a...ec6 1
Tanuki Skrevet 16. mars 2022 #20 Skrevet 16. mars 2022 Haha elsker sånne tråder! Mistenker at du/dere som legger ut om hvor jævlig dårlig det er å gi middagsglass til baby egentlig gir toro, chips og kjøpelasagna hver dag! Og rigger til pad'n slik at dere voksne kan se på Paradise Hotel i fred😆 11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå