Blåklokke_ Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har 150000 igjen å betale på boliglånet mitt og jeg har nettopp fått innvilget 5års avdragfrihet. Valgfrihet til å betale ned når jeg vilHvis jeg foreksempel betaler ned et stort avdrag og sitter igjen med 50000 vil da lånets rente bli skyhøy? I og med at restlån er så lite? Hva er praksisen her? Prøvd å spørre i banken men vanskelig å oppnå rask kontakt(DnB) Derfor spør jeg her i håp om at noen vet
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Men er det rammelån du har eller et vanlig annuitetslån/nedbetalingslån? Hvis du i dag har et vanlig nedbetalingslån på kr. 150.000,- og nedbetaler så du sitter igjen med kr. 50.000,- så vil den nominelle renten være lik, men den effektive renten høyere. Effektiv rente er nominell rente + gebyrer. Betaler du f.eks k. 50,- i termingebyr pr mnd, så vil jo det være likt om du har 150.000,- i lån eller 50.000,- Et rammelån er et lån som kan gis hvis du har en belåning i boligen under 60%. Da får du f.eks en låneramme på kr. 500.000,- men du har bare benyttet deg av kr. 150.000,- (som er det du har i lån i dag). Da har du 350.000,- tilgjengelig på lånerammen din, som du kan benytte som du ønsker og overføre direkte fra lånekontoen din over på brukskonto og bruke som du ønsker. PS: et rammelån kan ofte ha litt høyere rente. Anonymkode: 94eda...7d6
klondrik Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 (endret) Blåklokke_ skrev (3 timer siden): Jeg har 150000 igjen å betale på boliglånet mitt og jeg har nettopp fått innvilget 5års avdragfrihet. Valgfrihet til å betale ned når jeg vilHvis jeg foreksempel betaler ned et stort avdrag og sitter igjen med 50000 vil da lånets rente bli skyhøy? I og med at restlån er så lite? Hva er praksisen her? Prøvd å spørre i banken men vanskelig å oppnå rask kontakt(DnB) Derfor spør jeg her i håp om at noen vet Virker ikke som du har et rammelån ut i fra din forklaring. Rammelån er et fleksibelt boliglån. Summen på lånet er din låneramme som du kan bruke når det måtte passe deg. Det er en slags boligkreditt. Endret 15. mars 2022 av klondrik 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå