AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har 150000 igjen å betale på boliglånet mitt og jeg har nettopp fått innvilget 5års avdragfrihet. Valgfrihet til å betale ned når jeg vilHvis jeg foreksempel betaler ned et stort avdrag og sitter igjen med 50000 vil da lånets rente bli skyhøy? I og med at restlån er så lite? Hva er praksisen her? Prøvd å spørre i banken men vanskelig å oppnå rask kontakt(DnB) Derfor spør jeg her i håp om at noen vet Anonymkode: 69ca2...9c9
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Renten øker ikke på et eksisterende vanlig lån bare pga at man nedbetale. Anonymkode: bac76...ff4 1
ekkoet Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Renten vil nok holde seg lik. Noen banker opererer med høyere rente på lavere lånebeløp, men hadde vel ikke trodd dnb ville gå inn og justere dette her (men det må dnb svare på). Du kan oppdage at den effektive renten din blir høyere, men i denne sammenheng er ikke det noe du bør bekymre deg over selv om det kan oppleves som unødvendig. Feks om du har 100 000 i lån til 2% og betaler 50 kr i gebyr/mnd vil du betale 2000 i renter og 600kr i gebyr om man ser på et år. Den effektive renten din er da 2,6% Om du har betalt ned slik at lånet er 50 000 vil du betale 1000 i renter og 600 i gebyr. Den effektive renten din er da plutselig 3,2% (som jo er høyt, men ser du på tallene har egentlig ikke renten dun steget, gebyrene har bare blitt en realtivt større del av pakken). 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 ekkoet skrev (49 minutter siden): Renten vil nok holde seg lik. Noen banker opererer med høyere rente på lavere lånebeløp, men hadde vel ikke trodd dnb ville gå inn og justere dette her (men det må dnb svare på). Du kan oppdage at den effektive renten din blir høyere, men i denne sammenheng er ikke det noe du bør bekymre deg over selv om det kan oppleves som unødvendig. Feks om du har 100 000 i lån til 2% og betaler 50 kr i gebyr/mnd vil du betale 2000 i renter og 600kr i gebyr om man ser på et år. Den effektive renten din er da 2,6% Om du har betalt ned slik at lånet er 50 000 vil du betale 1000 i renter og 600 i gebyr. Den effektive renten din er da plutselig 3,2% (som jo er høyt, men ser du på tallene har egentlig ikke renten dun steget, gebyrene har bare blitt en realtivt større del av pakken). Takk da skjønner jeg jo hvorfor kalkulatoren sier høyere effektiv rente på lite lån Anonymkode: 69ca2...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå