Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå vært gift i noen få år og har er barn på 1,5 år. Vi strever med søvnen og en av oss må legge seg med barnet tidlig hver kveld. Vi får noen ganger barnepass og da prøver vi å prioritere hverandre, men vi orker nesten bare å spise en bedre middag sammen og snakke i sofaen. Ellers har vi flyttet inn i nytt hus og prøver å komme litt videre på innredning etc. 

Jeg kjenner at gnisten er borte. Jeg elsker han, men føler at vi må gjøre noen endringer for å ta vare på ekteskapet. Jeg prøver å tenke at vi bør gjøre det vi holdt på med før; være aktive ute etc, men jeg orker ikke. Alt virker bare så strevsomt. 

Noen som har noen litt enkle tips til å bevare samlivet i småbarnsperioden, gjerne som også kan brukes når barnet er der og som ikke krever så mye energi?

Anonymkode: c8caa...1e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drepen for forholdet er dårlig samvittighet for alt du tror alle andre gjør og alt det spennende der ute du føler dere burde gjort.

Slutt med det! Dere trenger søvn! Dere trenger hvile og nærhet! Dere trenger ikke press og urealistiske forventinger. Andre folk sitter også i sofaen og sovner inntil hverandre og ser en sesong av yndlingsserien på en helg når barna er små. Det er helt greit.

Få nok hvile så dere får mer overskudd. Først da får du kanskje ideer til noe annet du har lyst til å gjøre. Fordi du har lyst der og da. Ikke fordi du føler du må fordi alle andre sikkert gjør masse spennende ting og er super-aktive.

Anonymkode: c8a4c...ccd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Drepen for forholdet er dårlig samvittighet for alt du tror alle andre gjør og alt det spennende der ute du føler dere burde gjort.

Slutt med det! Dere trenger søvn! Dere trenger hvile og nærhet! Dere trenger ikke press og urealistiske forventinger. Andre folk sitter også i sofaen og sovner inntil hverandre og ser en sesong av yndlingsserien på en helg når barna er små. Det er helt greit.

Få nok hvile så dere får mer overskudd. Først da får du kanskje ideer til noe annet du har lyst til å gjøre. Fordi du har lyst der og da. Ikke fordi du føler du må fordi alle andre sikkert gjør masse spennende ting og er super-aktive.

Anonymkode: c8a4c...ccd

Men jeg kjenner mest på at vi må pleie forholdet vårt. En del av det er at vi svinger i hvor mye energi vi har. Om jeg har tatt natten er jeg "lat" og om mannen har tatt den så er det han. Den som ikke har tatt natten har mer energi og vil gjerne utnytte dette. Jeg føler også at det eneste kjekke vi gjør sammen er å være med barnet, og selv da er vi jo mest med barnet og ikke med hverandre. Jeg har lyst til å overraske han litt i hverdagen, plutselig finne på noe lettvint og gøy som er litt utenom det vanlige. Vise at vi fortsatt er et knallpar og at vi kan hente opp igjen gnisten når vi har energi.

I dag har jeg hjemmekontor og lagde pannekaker til lunsj. Resten av røren er i kjøleskapet og jeg vet at han kommer til å bli så glad når han blir fysen på kvelden og kan kjapt lage seg noen deilige pannekaker. Det skal jo egentlig ikke mer til, men som regel er jeg for sliten til å tenke på slike koselige greier.

Anonymkode: c8caa...1e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...