Gå til innhold

Flytte pga større økonomisk frihet med familien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 barn, ett på 2 år og ett på 14 år. Bor veldig fint og trives veldig godt, men det koster oss mye. Vi har 15.000 - 19.000 etter alle regninger er betalt, som også skal dekke tannlege, lege, idretter, fritidsaktiviteter, drivstoff etc etc. Burde dette holde?

Vi får ikke reist på ferier/turer eller gjøre ting utenom. Men har stranden og vannet 2 minutter gåtur unna. Vi lurer nå litt på å flytte til noe rimeligere så vi får litt mer økonomisk frihet 🤔 Særlig nå når alt er så innmari dyrt. Dvs at vi kan da sitte med det dobbelte etter alle regninger er betalt. 

Dere med barn, hvor mye har dere etter alle regninger er betalt? 

Noen som har flyttet fra et sted dere trives veldig godt på, pga økonomien? Har dere angret? 

Anonymkode: 9ce8a...c2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet å flytte dersom alle trives. Flytt heller når begge barna har flyttet ut, og benytt samtidig sjansen til å kjøpe en mindre og mer lettstelt bolig, og frigjør samtidig egenkapital som dere kan gi til barna deres (eller spe på pensjonen, reise eller hva-som-helst dersom det ikke er aktuelt å hjelpe barna inn på boligmarkedet)

Anonymkode: 90289...8a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke flyttet en 14 åring ut av nærmiljøet hvis det ikke er strengt nødvendig. Det er flest hverdager, å flytte for å få råd til ferier, ville jeg ikke gjort.

Anonymkode: 79de7...b49

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Vi har vært inne på tanken med begge deler ang barnet vårt og det å sitte med huset til barna blir eldre. 14 åringen får lett venner, og kjenner mange i de områdene vi vurderer å flytte til. Om 2 år må han uansett gå på vgs i området vi vurderer å flytte til. 

Huset vårt er verdt mellom 3 - 5 mill mer enn lånet vårt. Vi sitter på en liten gullgruve som er et svært attraktivt område, og boligprisene vil nok øke en del fremover. De få som har flyttet herfra mens vi har bodd her har solgt huset før visning. Langsiktig vil det være lurt å sitte med huset. 

Men, jeg føler på det å ikke ha så mye å rutte med. Det finnes en del rike familier her, og 14 åringen merker det godt han også. Jeg kjenner mye på det at vi ikke får reist, men vi drar mye på teltturer og turer i nærmiljøet som er fint for barna. Føler økonomien kveler meg litt, særlig når alt har blitt så dyrt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

15-20 000 burde virkelig holde

Anonymkode: 77823...d81

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

15000 er veldig lite for en familie på fire. 

Anonymkode: c5a56...5b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

15000 ETTER at regningene er betalt?? Hva i alle dager? Og så sier du dere har lite å rutte med? Jeg blir matt

Anonymkode: f46a8...71d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

15000 er veldig lite for en familie på fire. 

Anonymkode: c5a56...5b9

Eh nei 

Anonymkode: 77823...d81

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

15000 ETTER at regningene er betalt?? Hva i alle dager? Og så sier du dere har lite å rutte med? Jeg blir matt

Anonymkode: f46a8...71d

Ja, mellom 15.000 - 19.000 etter alle regninger er betalt. Jeg har gått over til aap, og hadde før rundt 26.000 utbetalt. 

Er det virkelig så mye for en familie på 4?

14 åringen spiser like mye som meg og samboer tilsammen 😅 Så er det drivstoff, fritidsaktiviteter, klær, vedlikehold av hus, linser/briller, tannlege (går til tannlegen ca annenhver måned pga sykdom), tannregulering på eldste, snart konfirmasjon, sparing etc. 

Vi klarer oss, men synes ikke det gir så mye økonomisk frihet til å gjøre andre ting 🤔

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. 

Vi har vært inne på tanken med begge deler ang barnet vårt og det å sitte med huset til barna blir eldre. 14 åringen får lett venner, og kjenner mange i de områdene vi vurderer å flytte til. Om 2 år må han uansett gå på vgs i området vi vurderer å flytte til. 

Huset vårt er verdt mellom 3 - 5 mill mer enn lånet vårt. Vi sitter på en liten gullgruve som er et svært attraktivt område, og boligprisene vil nok øke en del fremover. De få som har flyttet herfra mens vi har bodd her har solgt huset før visning. Langsiktig vil det være lurt å sitte med huset. 

Men, jeg føler på det å ikke ha så mye å rutte med. Det finnes en del rike familier her, og 14 åringen merker det godt han også. Jeg kjenner mye på det at vi ikke får reist, men vi drar mye på teltturer og turer i nærmiljøet som er fint for barna. Føler økonomien kveler meg litt, særlig når alt har blitt så dyrt. 

Ts

Kan dere klare å vente to år framfor at han må flytte på ungdomsskolen? 

Anonymkode: afbd4...008

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller sett et par ganger gjennom budsjettet. Å ha råd til å reise på ferie er kjempeviktig for meg, men 15 000 i måneden holder da i massevis til mat, drivstoff, diverse OG ferier og sparing.  

Anonymkode: 370b7...5e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville heller sett et par ganger gjennom budsjettet. Å ha råd til å reise på ferie er kjempeviktig for meg, men 15 000 i måneden holder da i massevis til mat, drivstoff, diverse OG ferier og sparing.  

Anonymkode: 370b7...5e6

Vi har ca 9000 i mat og snack pr måned. Spiser aldri ute. Drikker vann i ukedagene. Blir nok mer når prisene øker såpass mye. 

2000, - i drivstoff og vedlikehold. Dette kan også øke. 

Trening/fritidsaktiviteter ca. 700,-.

Linser 500 hver 3. måned.

700 - 1500 tannlege annenhver måned. 

Ukelønn 200,- måneden.

Medisiner 700 hver 3. Måned, noen ganger mer.

Så kommer bursdager, klær, vedlikehold av huset, hygiene, sparing, tannregulering, konfirmasjon etc. 

Som nevnt, vi klarer oss, men kan på ingen måte skeie ut. Jeg får ikke feriepenger nå heller før jeg er i jobb igjen. Samtidig så sitter det ufattelig langt inne å selge boligen våres vi har jobbet hardt for 😭 

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke 15 000 kr er så mye når det skal dekke mat, klær og alle uventet utgifter til familie på 4. Jeg hadde sterk vurdert flytting, men hadde spurt hva 14 åringen ville. Kanskje han har lyst å flytte for at familien skal få bedre råd og han kan få andre opplevelser eller kanskje det ikke er så viktig. Spør og du får svar.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge dere har god styring på økonomien, kan dere jo vurdere å gjøre noe med belåning på huset. Øke nedbetalingstid, få rammelån, låne opp. Ville tatt en prat med banken om dette og spilt med åpne kort. Si at dere gjerne vil bo der dere er, men trenger økt likviditet. Har dere et godt kundeforhold, så er det godt mulig banken kan hjelpe dere med det. Huslånet er jo gjerne den største kostnaden man har. 

• Liker 2
Skrevet

Virker litt drastisk å selge huset. Lønningene vil jo også sannsynligvis gå opp etterhvert (men også inflasjonen da...nulles kanskje ut)

AnonymBruker
Skrevet

Og her er jeg, alenemor og har 19000kr totalt FØR regninger og alt er betalt. Husleie 9000kr. Strøm 1000kr… Bare…. Slutt å klag!! 

Anonymkode: 6241a...7ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ixion skrev (3 minutter siden):

Så lenge dere har god styring på økonomien, kan dere jo vurdere å gjøre noe med belåning på huset. Øke nedbetalingstid, få rammelån, låne opp. Ville tatt en prat med banken om dette og spilt med åpne kort. Si at dere gjerne vil bo der dere er, men trenger økt likviditet. Har dere et godt kundeforhold, så er det godt mulig banken kan hjelpe dere med det. Huslånet er jo gjerne den største kostnaden man har. 

Takk. Ja, vi skal ta en tur i banken. Har et godt kundeforhold 😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Guddla skrev (4 minutter siden):

Syns ikke 15 000 kr er så mye når det skal dekke mat, klær og alle uventet utgifter til familie på 4. Jeg hadde sterk vurdert flytting, men hadde spurt hva 14 åringen ville. Kanskje han har lyst å flytte for at familien skal få bedre råd og han kan få andre opplevelser eller kanskje det ikke er så viktig. Spør og du får svar.

Han har lyst å flytte, men trives her vi bor også. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og her er jeg, alenemor og har 19000kr totalt FØR regninger og alt er betalt. Husleie 9000kr. Strøm 1000kr… Bare…. Slutt å klag!! 

Anonymkode: 6241a...7ca

Ta huet ut av rompa og les igjen: Ts klager ikke, hun spør. Hva du har eller ikke har er helt irrelevant. Lag din egen tråd. 

Anonymkode: aaa85...68a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde snakket med tenåringen jeg og hørt hva h*n tenker er best og når? 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...