Trudelutt1 Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Jeg er en dame som har sett seg lei av olabukser! De er jo veldig greie å bruke i en hektisk hverdag, men etter 2-4 år så går det hull på samme sted hver gang: i skrittet. I dag har det atter en blitt nedslitt og gått hull i skrittet på en olabukse jeg har. Det er den 3. på ett år! Jeg har helt normal BMI på 21.0 og vasker buksene sjeldent for å spare stoffet så lenge som mulig. Det er jo også frustrerende å kaste en ellers helt fin bukse bare fordi stoffet i skrittet er helt slitt bort og det har kommet hull. Det frister nesten å sy på lapper, men det er jo et litt spesielt område og da kan jeg vel uansett ikke bruke de lengre på jobb (de er som regel helt mørke i fargen). Er det noen som har tips og forslag her? Er det bare olabukser som er så dårlige eller blir alle bukser slitt i skrittet etter noen få år? Noen som vet om merker som holder lenge? Noe jeg gjør feil kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har aldri hatt det problemet. Så det er kanskje noe med kroppen din/hvordan du går? Mine blir derimot slitt i rumpen, det er der jeg får hull. Men det varer langt mer enn 2-3 år før det skjer. Anonymkode: b55f3...16d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Etter 2-4 år? Det er da ikke så ille. Ellers kan du prøve å kjøpe en litt dyrere jeans dersom du f.eks handler på en rimelig kjedebutikk. Opplever ikke det selv, men har mange jeans som jeg bytter på. Anonymkode: 3e0ef...8e6 3
Trudelutt1 Skrevet 15. mars 2022 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg har aldri hatt det problemet. Så det er kanskje noe med kroppen din/hvordan du går? Mine blir derimot slitt i rumpen, det er der jeg får hull. Men det varer langt mer enn 2-3 år før det skjer. Anonymkode: b55f3...16d Hmm, det kan være at lårene mine har vokst noe og ikke gått ned igjen etter barnefødsel for noen år siden, men det er litt vrient å vurdere da jeg ikke hadde målt omkretsen på de og jeg veier det samme siden før fødsel. Eller kanskje har det noe med hvordan jeg går ja, men det tror jeg blir veldig vanskelig å endre 😅 Noen andre med litt større lår som opplever det samme? Kanskje jeg burde prøve sånn shape-up-undertøy?
Trudelutt1 Skrevet 15. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 15. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Etter 2-4 år? Det er da ikke så ille. Ellers kan du prøve å kjøpe en litt dyrere jeans dersom du f.eks handler på en rimelig kjedebutikk. Opplever ikke det selv, men har mange jeans som jeg bytter på. Anonymkode: 3e0ef...8e6 Tips til bra jeans som kanskje holder litt lengre? Synes 2-4 år blir for kort og absolutt ikke bra for miljøet heller. Og så er det frustrasjonen over at buksen ellers er bra, men det hjelper lite med hull i skrittet.. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 Jeg syns 2-4 år høres ut som en god deal. Jeg kjøper normalt dyre jeans og skulle gjerne ønske at de varte så lenge! Mine blir raskt tynnslitte pga mye bruk. Anonymkode: ed85b...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Trudelutt1 skrev (3 minutter siden): Hmm, det kan være at lårene mine har vokst noe og ikke gått ned igjen etter barnefødsel for noen år siden, men det er litt vrient å vurdere da jeg ikke hadde målt omkretsen på de og jeg veier det samme siden før fødsel. Eller kanskje har det noe med hvordan jeg går ja, men det tror jeg blir veldig vanskelig å endre 😅 Noen andre med litt større lår som opplever det samme? Kanskje jeg burde prøve sånn shape-up-undertøy? Jeg vet ikke om det kan forebygge slitasjeskader, men vil egentlig bare si at jeg elsker shaping-undertøy og har begynt å bruke det "hele" tiden, under både bukser og kjoler/skjørt. Det får klær til å sitte så utrolig penere på meg. (Og jeg er en liten flis med under 19 i BMI.) Anonymkode: 626d8...344
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 Hvor kjøper du olabukser da? Har aldri opplevd slitasje der. Anonymkode: a801c...7a5
Trudelutt1 Skrevet 15. mars 2022 Forfatter #9 Skrevet 15. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns 2-4 år høres ut som en god deal. Jeg kjøper normalt dyre jeans og skulle gjerne ønske at de varte så lenge! Mine blir raskt tynnslitte pga mye bruk. Anonymkode: ed85b...4e2 Andre klær har jeg ofte i 15-20 år så det er irriterende at ikke olabukser holder lengre. Prøver å kjøpe så lite som mulig nytt for å skåne miljøet, men det er vanskelig når det går i stykker så fort. 1 1
Trudelutt1 Skrevet 15. mars 2022 Forfatter #10 Skrevet 15. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om det kan forebygge slitasjeskader, men vil egentlig bare si at jeg elsker shaping-undertøy og har begynt å bruke det "hele" tiden, under både bukser og kjoler/skjørt. Det får klær til å sitte så utrolig penere på meg. (Og jeg er en liten flis med under 19 i BMI.) Anonymkode: 626d8...344 Hvor kjøper du det? Skal absolutt vurdere å teste
Trudelutt1 Skrevet 15. mars 2022 Forfatter #11 Skrevet 15. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor kjøper du olabukser da? Har aldri opplevd slitasje der. Anonymkode: a801c...7a5 Har som regel brukt Cambio og Levis-merker
Tripptrapp1 Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 2-4 års levetid for en jeans som brukes til hyppig hverdagsbruk syns jeg at er bra for en bukse, jeg. Det kan være flere grunner til at jeansen slites i skrittet, f.eks kroppsfasongen din eller hvordan du går. Jeg syns også at spesielt at slimfit stretchjeans er utsatt for slitasje i rumpe og skritt, noe som gir mening siden det sannsynligvis er der stoffet strekkes og tøyes mest ved bruk. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 Trudelutt1 skrev (10 minutter siden): Tips til bra jeans som kanskje holder litt lengre? Synes 2-4 år blir for kort og absolutt ikke bra for miljøet heller. Og så er det frustrasjonen over at buksen ellers er bra, men det hjelper lite med hull i skrittet.. Det er sant, det er ikke bra for miljøet og det er ikke spesielt miljøvennlig å produsere jeans heller. Opplever aldri å få hull på jeansen mine, men jeg bytter på en del og bruker ikke jeans når jeg er hjemme. Kjøper jeans fra Levis. Har et par jeans fra HM også som heller ikke har fått hul, men de har så mye stretch at de ser ut som en sekk etter at jeg har brukt dem én gang. Stoffet på Levis er definitivt mer motstandsdyktig og mer stivt enn de fra HM. Anonymkode: 3e0ef...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 I og med at du får hull på samme sted hver gang, sier det jo seg selv at det ikke er buksa sin kvalitet, men din bruk som sliter. Noen sliter ganske enkelt på bestemte steder. Det dreier seg om kroppsfasong, ikke vekt eller bmi. Du gnisser mer mellom beina når du går rette og slett. Skal du ha klær som tåler det i 15-20 år må du bruke rustning elller skjørt. Anonymkode: a0f40...a02 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet ikke om det kan forebygge slitasjeskader, men vil egentlig bare si at jeg elsker shaping-undertøy og har begynt å bruke det "hele" tiden, under både bukser og kjoler/skjørt. Det får klær til å sitte så utrolig penere på meg. (Og jeg er en liten flis med under 19 i BMI.) Anonymkode: 626d8...344 Hvor kjøper du shaping-undertøy fra? Og hvilken type? Anonymkode: 3e0ef...8e6
Tripptrapp1 Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 Trudelutt1 skrev (7 minutter siden): Har som regel brukt Cambio og Levis-merker Kvaliteten på Levis syns jeg at har tapt seg helt enormt i forhold til hvordan de var før. Både kvaliteten på stoffet og ift at de mister farge under vask, selv når jeg kjører de på vranga på finvaske med lav temperatur og bruker flytende vaskemiddel (anbefalt av selger).
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden): Kvaliteten på Levis syns jeg at har tapt seg helt enormt i forhold til hvordan de var før. Både kvaliteten på stoffet og ift at de mister farge under vask, selv når jeg kjører de på vranga på finvaske med lav temperatur og bruker flytende vaskemiddel (anbefalt av selger). Jeg syns mine holder godt på fargen, til og med de sorte. Syns også det er litt kult når de er småslitt (de får en mer vintage/retro-look) men mine blir så og si aldri det. Anonymkode: 3e0ef...8e6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 Jeg kjøper jeans på alle butikker. Å de holder seg i mange år. Jeg er 95 kg og lår er der det gnisser mest. Aldri fått hull der. Anonymkode: b46ac...e9b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har akkurat samme problem. Har spesielt ett par bukser som ikke produseres lenger, som jeg derfor tviholder på selv om jeg ikke kan bruke dem i den tilstanden de er i nå. Har også vurdert lapping, men jeg føler ikke at innsiden på låret er et veldig egnet sted for det... Anonymkode: edf29...880 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Samme skjer med alle mine bukser. Ved hyppig bruk så ender det med hull i skrittet/innsiden av lårene og jeg må kjøpe nye. Anonymkode: 14b27...0aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå