AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Del Skrevet 15. mars 2022 Heisann! jeg føler jeg vet «alt» om hvordan man skal gå ned i vekt, men feiler. veier 76 kg og er 172. 28% fettprosent spiser greit med sunn og lite prosessert mat og forbrenner mer enn jeg får i meg. samboer har gått ned 20 kg på å legge om til mitt kosthold, men hos meg som alltid har spist sånn står vekta i ro. så tydeligvis får jeg vel i meg mer enn jeg tror. Bruker å ligge i Lifesum og finner ingen «feil». Er det noen som har gått i denne fella og har tips? Jeg har en aktiv jobb. nå er det snart sommer og jeg vil så gjerne ned til 70 kg igjen. La på meg etter en operasjon for et år siden, da jeg satte i ro i 8 uker Anonymkode: a117f...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Del Skrevet 15. mars 2022 Ingen styrketrening? Anonymkode: 7912c...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Del Skrevet 15. mars 2022 Hvor mange kalorier ligger du på til dagen? Det tryggeste er jo å bare senke kaloriinntaket sakte og forsiktig. Legg deg på 300 kalorier under nåværende. På to uker vil du vite om det er nok, eller om du må prøve 500 under nåværende. Anonymkode: fbf3c...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 15. mars 2022 #4 Del Skrevet 15. mars 2022 Du forbrenner jo ikke mer enn du får i deg om du ikke går ned i vekt. Kanskje du har fått dårligere forbrenning med årene, kanskje du spiser noe som stopper forbrenningen, kanskje du spiser feil mat for deg. umulig og svare på, men ikke stol blindt på lifesum. Let etter» feil « på egenhånd også, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Del Skrevet 15. mars 2022 Kutt ned på karbohydratene og opp med proteiner Ikke som i lavkarbo, men prøv å kutte litt. Du har ikke så mye å ta av i utgangspunktet og det er de siste kiloene som er de vanskelige. Anonymkode: a6658...ed6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Del Skrevet 15. mars 2022 Spis 2-500 kalorier mindre enn vedlikeholdskaloriene dine, så vil du gå ned med mindre du har sykdommer som tilsier noe annet. Hvor lenge har du telt kalorier? Når man ikke er veldig stor, går det dessverre sakte. Har selv spist i kaloriunderskudd det siste halve året og fra desember til nå har jeg gått ned sånn 3,5 kilo. Det går dritsakte, men det går nedover. Anonymkode: 89414...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 16. mars 2022 #7 Del Skrevet 16. mars 2022 Kan du gi et eksempel på hvordan en typisk dag ser ut? Matvarekvalitet har enormt mye å,si for hvordan kroppen tar i mot maten og næringsstoffene. Føler du deg ellers bra? Søvn, energinivå? Hvor aktiv er du? Hvordan er alkoholinntaket? Bruker du medisiner? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #8 Del Skrevet 16. mars 2022 Hva betyr aktiv jobb? Ofte lurer vi oss selv til å tro at vi forbrenner mer kalorier på trening/aktiviteter enn vi gjør. Kanskje må du øke aktivitetsnivået ditt mer på fritiden. For eksempel gå en tur eller trene styrke + justere matinntaket litt ned. Vekten min stod stille en lang periode, men etter at jeg begynte med daglig tur med mål om ca 10.000 steg på turen har det begynt å gå nedover igjen. Steg fra daglig aktivitet kommer utenom. Går minst en lang oppoverbakke og passer på å bli andpusten. Logger du maten helt nøyaktig? Veier/måler du alt? Jeg har feks en tendens til å glemme å logge de ekstra osteskivene jeg spiste mens jeg smurte barnas matpakker, eller at jeg spiste tre skjeer av kveldsgrøten til barna. Sammenlagt blir dette kalorier jeg ikke kan ha hvis jeg vil ned i vekt. Ellers har jeg stor tro på å kutte ut sukkerfri drikke, som brus og saft. Selv om det ikke er kalorier i drikken, tror jeg absolutt det gjør noe med kroppen. Har sett flere eksempler på dette, men har ikke forskning å vise til. Dette er mine erfaringer. Ellers hold ut. Vektnedgang tar tid. Anonymkode: 9c06e...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #9 Del Skrevet 16. mars 2022 Kjenner mange damer med ca din vekt og høyde, som er opptatt av å spise sunt. Men jeg (som er 170cm og 58kg) merker hvor mye de spiser. Store måltider, kaloririke varer (selv om det er sunt, feks hjemmelaget granola, hjemmelagde frøknekkebrød, olje på alt, baker eget brød som de spiser kanskje tre skiver av i lunsjen) osv. Jeg spiser egentlig veldig sunt selv, men mye mindre. Men jeg kan også fint spise litt smågodt osv. Jeg tror de lett har blitt litt blinde på mengdene. Bare det at du sammenlikner eget kosthold med mannen din sitt. Mannen min er også slank (men ca 183cm), og han spiser jo sikkert dobbelt så mye som meg. Anonymkode: a3b6c...2c0 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 16. mars 2022 #10 Del Skrevet 16. mars 2022 Med en fettprosent på 28 ligger du jo innenfor normalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #11 Del Skrevet 16. mars 2022 Får du til å være mer i aktivitet utholdenhetsmessig? Jeg slanker meg ikke, men driver med løping og når snøen forsvinner og det blir enklere å løpe lengre ute i stedet for mølla (litt kjedelig å løpe altfor langt der) så går jeg naturlig ned litt i vekt hver vår pga økt aktivitetsnivå🤷♀️ Da blir jeg også flinkere til å begrense matmangel i samme slengen fordi jeg liker følelsen av å være litt lettere. Anonymkode: 5888b...b19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 16. mars 2022 #12 Del Skrevet 16. mars 2022 Du er ikke i et kaloriunderskudd, enkelt og greit. Hvis du kunne lagt ut hvordan en typisk dag ser ut, ville det vært lettere å gitt tips. Men du må nesten bare spise mindre, eller øke aktiviteten. Pass på å vei alt og logg det riktig. Proteiner har en høyere termisk effekt og bidrar til å bevare muskelmasse, så prioriter disse. Ikke estimer hvor mye du forbrenner via trening og trekk fra det, det blir sjeldent riktig. Bruk en kalkulator for å estimere TDEE og trekk 3-500 kalorier fra det, også veier du deg ukentlig. Går du ned i vekt er det bare å fortsette, går du ikke ned så må du senke kaloriene enda en gang. Husk at de siste kiloene kan være svært vanskelige å miste. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #13 Del Skrevet 16. mars 2022 Jeg tror nok at du lurer deg selv. Du spiser nok mer enn du tror, og er ikke så aktiv som du kanskje burde. Anonymkode: c95fa...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #14 Del Skrevet 16. mars 2022 Hvor mange kcal ligger du på per dag? Jeg er 173 cm, veier nå 73 kg og skal ned til 70kg. Gått ned 5 kg siden januar. Jeg ligger på ca 1500-1600 kcal om dagen. Trener tre ganger i uka. I tillegg har jeg hatt et par uker totalt innimellom der jeg har spist mer enn 1600 kcal. Kanskje opp mot 2200-2400 kcal. Går sakte men sikkert nedover 😊 Anonymkode: 0b261...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 31 Skrevet 16. mars 2022 #15 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Du ligger ikke i kaloriunderskudd og går da heller ikke ned i vekt. Du må forbrenne mer kalorier enn du inntar. Jeg gikk ned masse på å kutte ut/redusere de store karbohydrat kildene og øke proteinkildene. Ingen lavkarbo opplegg, men rett og slett tenke på hvor mye kalorier du faktisk putter i deg og den hverdagsaktiviteten du får. Det er store forskjeller på kalorier hvis man reduserer mengden poteter/ris, brød( avhengig av hvor hvitt mel det er ) og f eks tacolefser. Et eksempel er taco som veldig mange spiser. Der byttet vi ut rømme med mager kesam. Tacolefser ble kuttet ut og osten ble kraftig redusert ( elsker ost). Enorme forskjeller på kalorier. Så se på måltidene dine i helhet kanskje. Hva er en aktiv jobb? Har du skritt teller eller aktivitetsklokke som sier hvor mange skritt du har gått hver dag? Uten å vite hva du gjør og spiser på en dag, er det vanskelig å gi tips. Hadde økt treningsnivået både kondisjonsmessig og evt styrkemessig. Endret 16. mars 2022 av AnonymBruker 31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå