Gå til innhold

Økning av husleie ved kontraktsfornyelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I januar ble husleien der jeg bor økt, i hht konsumprisindeksen. Det er noe som skjer hvert år, og som ingen stusser på.

I dag hadde jeg en befaring med huseier siden jeg skal fornye kontrakten som går ut denne mnd, og nå har de jammen meg økt husleia enda en gang!  Har de lov til det da??  I januar ble leien 10.187  kr, nå mener de at kan øke den enda 400 kr.... Ble litt paff av det. Trodde det bare var en gang pr. år?

Hva kan jeg si til dem ang. dette?

Anonymkode: 05902...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I januar ble husleien der jeg bor økt, i hht konsumprisindeksen. Det er noe som skjer hvert år, og som ingen stusser på.

I dag hadde jeg en befaring med huseier siden jeg skal fornye kontrakten som går ut denne mnd, og nå har de jammen meg økt husleia enda en gang!  Har de lov til det da??  I januar ble leien 10.187  kr, nå mener de at kan øke den enda 400 kr.... Ble litt paff av det. Trodde det bare var en gang pr. år?

Det er lov ved fornying av kontrakten ja, da stiler man med "blanke ark" og utleier kan sette leien til hva han vil ogs er det opp til deg om du vil fortsette å leie der.

Er strøm inkludert? Mulig han har økt pga. strømprisene?

Anonymkode: eb267...4fa

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kontakt leieboerforeningen. De svarer skikkelig på hva som er lov, og ikke. De er eksperter på dette, og de gir gratis juridisk hjelp i slike saker etter at du har betalt medlemskontigent. 

Superflinke folk😉

https://www.leieboerforeningen.no

Anonymkode: 8eeb3...682

AnonymBruker
Skrevet

Er det 1-årskontrakter utleier bruker?

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/

"Husleieøkning kan først kreves ett år etter at avtalen er inngått. Tilsvarende kan leier kreve at husleien settes ned tilsvarende ved nedgang i konsumprisindeksen. Renteøkninger gir ikke utleier rett til å justere husleien utover det konsumprisindeksen tilsier."

Dvs at han har ikke lov til å sette opp prisen midt i en slik kontrakt, men kan regulere prisen når ny kontrakt skal skrives. Dvs at økning av husleien i januar kan ha vært ulovlig. Er det samme leieforhold så er det ikke lov til å sette opp 2 ganger i året. 

Anonymkode: be80c...af1

AnonymBruker
Skrevet

Det er kontrakt for tre år av gangen. 

Strøm ordner jeg selv, så det er ikke en faktor.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dvs at økning av husleien i januar kan ha vært ulovlig. Er det samme leieforhold så er det ikke lov til å sette opp 2 ganger i året. 

var det jeg lurte på.. for de øker jo hvert år i januar. Og det vare bare to uker  uti januar jeg fikk forespørsel om siden kontrakten min går ut, om jeg ville fornye den. Sa jo ja på det tidspunktet, fordi jeg ikke tenker å flytte umiddelbart, men hadde jo ikke trodd de skulle øke leien igjen selv om vi skriver kontrakt for en ny periode. Bodd her 6 år nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kontrakt for tre år av gangen. 

Strøm ordner jeg selv, så det er ikke en faktor.

var det jeg lurte på.. for de øker jo hvert år i januar. Og det vare bare to uker  uti januar jeg fikk forespørsel om siden kontrakten min går ut, om jeg ville fornye den. Sa jo ja på det tidspunktet, fordi jeg ikke tenker å flytte umiddelbart, men hadde jo ikke trodd de skulle øke leien igjen selv om vi skriver kontrakt for en ny periode. Bodd her 6 år nå.

Den i januar var vanlig årlig justering så den er jo lovlig. Så gikk det en måned eller to før kontrakten gikk ut, da skrives ny avtale hvor utleier kan øke leien så mye han vil. Kan du forklare hva du mener er feil her? Det er jo ikke samme kontrakt som har økt to ganger på et år?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den i januar var vanlig årlig justering så den er jo lovlig. Så gikk det en måned eller to før kontrakten gikk ut, da skrives ny avtale hvor utleier kan øke leien så mye han vil. Kan du forklare hva du mener er feil her? Det er jo ikke samme kontrakt som har økt to ganger på et år?

Siden de skriver til meg nå at leien økes i hht kpi - nok en gang - så trodde jeg at det  var litt "på kanten" da... trodde ikke man kunne øke leia TO ggr pr år i hht til kpi! Så beklager da, at jeg syns det er litt mye....   Har forsåvdit ikke kicka på økningen i januar da jeg skriver i HI at det er normalt og helt greit, men bare kort tid etter blir det spørsmål om ny kontrakt - og at man to ggr pr år kan øke leien med bakgrunn i kpi syns jeg er litt merkelig. Men da er jeg vel bare dum da, i følge de høye folka på KG 🙄

det er jo forsåvidt samme kontrakt, den endres jo ikke, det er bare lengden som endres i.o.m at den forlenges. leieforholdet er jo det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden de skriver til meg nå at leien økes i hht kpi - nok en gang - så trodde jeg at det  var litt "på kanten" da... trodde ikke man kunne øke leia TO ggr pr år i hht til kpi! Så beklager da, at jeg syns det er litt mye....   Har forsåvdit ikke kicka på økningen i januar da jeg skriver i HI at det er normalt og helt greit, men bare kort tid etter blir det spørsmål om ny kontrakt - og at man to ggr pr år kan øke leien med bakgrunn i kpi syns jeg er litt merkelig. Men da er jeg vel bare dum da, i følge de høye folka på KG 🙄

det er jo forsåvidt samme kontrakt, den endres jo ikke, det er bare lengden som endres i.o.m at den forlenges. leieforholdet er jo det samme.

det er fortsatt en ny kontrakt... Og du kan slutte å disse "de høye folka på KG", når alt de gjør er å svare på spørsmålene dine.

Anonymkode: 7e6af...792

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmm ok, det høres rart ut å øke kpi to ganger pr år, det kan man ikke, man kan øke en gang og en gang til men da i forbindelse med ny kontrakt og økt markedsleie, ikke kpi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten så er reguleringen i januar ulovlig (fordi med 1-årskontrakter, så blir det ny kontrakt hvert år, og man kan ikke regulere leia igjen før det har gått 1 år), eller så blir den reguleringa som er nå ulovlig, fordi den reguleringa i januar tilsvarer et sammenhengende leieforhold over 1 år. Det skal ikke være lov å regulere leien mer enn EN gang pr år. 

Uansett, om det er pga strøm, så skjønner jeg kanskje utleier litt, for strømprisene er helt hinsides nå, og ingen er tjent med at leieprisene øker mye fordi utleiere må ta høyde for økningen vi har sett nå. Jeg ville derfor snakket med utleier og hørt om det er pga strøm, og at dere kan få til en avtale der. 

Vi har selv felles strømmåler, og a-konto beløp for leietaker. Vi har regnet oss frem til et visst forbruk og pris per kwh, og dersom avviket blir over en viss sum, så må leietaker betale oss, eller at h*n får igjen. Vi håper for alles del at prisen da går ned, for prisen vi har satt per kwh er en del under det den har vært til nå i mars. 

AnonymBruker
Skrevet

Når en tidsbegrenset kontrakt går ut så eksisterer det ingen oppsigelsestid.

Du skriver helt ny kontrakt med de nå, og da kan de kreve det de ønsker i husleie. Du kan så velge å inngå ny kontrakt eller finne en annen leiebolig istedenfor.

Dere stiller begge med blanke ark. Leiekontrakten dere hadde har gått ut.

Anonymkode: 5bb90...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når en tidsbegrenset kontrakt går ut så eksisterer det ingen oppsigelsestid.

Du skriver helt ny kontrakt med de nå, og da kan de kreve det de ønsker i husleie. Du kan så velge å inngå ny kontrakt eller finne en annen leiebolig istedenfor.

Dere stiller begge med blanke ark. Leiekontrakten dere hadde har gått ut.

Det er sant, men da er økningen i januar ulovlig, om denne var basert på en kontrakt på 1 år. Da har det ikke gått 1 år siden leia var "regulert" sist. 

Gjest Gurimalla1234
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sant, men da er økningen i januar ulovlig, om denne var basert på en kontrakt på 1 år. Da har det ikke gått 1 år siden leia var "regulert" sist. 

Ts svarer hun har kontrakt på 3 år😇

AnonymBruker
Skrevet
Gurimalla1234 skrev (7 minutter siden):

Ts svarer hun har kontrakt på 3 år😇

Beklager, jeg så faktisk ikke de to setningene over sitering av meg 😅

Da stiller det seg litt annerledes. Da kan det være lovlig, men om strømmen ikke er inkludert så skjønner jeg ikke hvorfor det velges å øke en gang til. Dette er ikke normalt med mindre man vil ha inn en ny leietaker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontrakter på 3 år er standarden. Kan ikke se at utleier har gjort noe galt, men oppleves nok som kjipt for TS.

Jeg ville ikke ha løst det på denne måten, viktig å ha et positivt forhold til sin leieboer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, jeg så faktisk ikke de to setningene over sitering av meg 😅

Da stiller det seg litt annerledes. Da kan det være lovlig, men om strømmen ikke er inkludert så skjønner jeg ikke hvorfor det velges å øke en gang til. Dette er ikke normalt med mindre man vil ha inn en ny leietaker. 

Hvis tilsvarende boliger i området ha økt leieprisen så skjønner man jo at ts sin utleier ønsker å følge markedet med økt leiepris. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis tilsvarende boliger i området ha økt leieprisen så skjønner man jo at ts sin utleier ønsker å følge markedet med økt leiepris. 

Det er mulig det, men uansett så er det kjekt å gi en begrunnelse for økning av leie da. Ønsker man gjengs leie, så skriver man det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sett meg om etter ny leilighet. Frekk husvert synes jeg når de nettopp satt opp leien. 

Anonymkode: 94627...d5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde sett meg om etter ny leilighet. Frekk husvert synes jeg når de nettopp satt opp leien. 

Ja jeg kommer til å si at jeg ikke ønsker forlengelse allikevel, og har allerede ordnet så jeg skal på et par visninger på billigere leiligheter. 

takk for svar alle sammen :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg kommer til å si at jeg ikke ønsker forlengelse allikevel, og har allerede ordnet så jeg skal på et par visninger på billigere leiligheter. 

takk for svar alle sammen :) 

Veldig fornuftig!  Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...