AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Eller synes du ikke det er noe poeng? Tenker ikke på alvorlige ting som å stjele eller noe, men å holde plassen sin i køen på lekeland, si takk og beklager, å gå på fortauet ikke midt i veien og sånne ting? Anonymkode: eee1a...0d6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Det er min jobb som forelder å oppdra dem til å bli greie mennesker, så selvfølgelig gjør jeg det. Anonymkode: 897e4...866 15 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Vanlig høflighet mener du, slik at de blir godt likt i andre settinger. JA, SELVFØLGELIG. Anonymkode: a27a2...298 5 2
kunstnerfluen Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Ja, det er viktig. Min sønn har en venn som ikke har lært disse tingene og han er ufordragelig. Ønsker ikke at min sønn skal bli det. De blir jo voksen enn gang og da er slike god verdier, vert å ha og man kan komme langt med å være høflig osv 1 2
Mezzosoprena Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller synes du ikke det er noe poeng? Tenker ikke på alvorlige ting som å stjele eller noe, men å holde plassen sin i køen på lekeland, si takk og beklager, å gå på fortauet ikke midt i veien og sånne ting? Anonymkode: eee1a...0d6 Ja, selvfølgelig! Dette er jo å lære ungene normal folkeskikk! 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Barn trenger fri oppdragelse uten grenser, regler og negative opplevelser. Det er bedre at de lærer seg konsekvenser når de er 30 år og klar til å flytte hjemmefra. Anonymkode: 29e64...23b 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 Ja selvsagt, men akkurat det med takk og unnskyld vil jeg helst ikke tvinge frem. Men jeg bruker slike høflighetsfraser aktivt selv og forklarer barna mine hvorfor, og at selvom det kan virke ubehagelig, så er det normal folkeskikk. Anonymkode: 55b6c...65b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Selvfølgelig gjør jeg det. Eller jeg gjør egentlig ikke det direkte, men de har lært det av oss foreldrene. Barna hermer jo etter foreldrene og siden vi følger regler og oppfører oss høflig så gjør barna også det. Anonymkode: 37289...03c 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 Ja, det er viktig for oss.. Anonymkode: 4f901...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 Ja, selv om hun kun er 2 år. Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt irritert på foreldre som lar ungene gjøre som dem vil, innimellom såpass at jeg har kommentert det høyt. Som oftest hjelper det da, sia plutselig foreldrene plutselig setter grenser for ungene. Jeg har pratet til eldre barn som ikke oppfører seg i babyavdelingen på lekeland, gjør meg ingenting at det er store barn der altså… men de kan ikke ta over slik at det blir farlig for dem som området er laget for. Anonymkode: 8e7f3...cc3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 Ts: 😅 Føler seriøst at vi er i mindretall, og at de fleste synes det er helt topp at ungene gjør som de vil. På lekeland kommer det ofte store unger inn på babyområdet, foreldrene er i nærheten og må se hva som skjer uten å gjøre noe. Og her jeg bor har vi skikkelig gode fortau og gangstier, god plass til både syklister og gående, allikevel går minst halvparten av skoleungene midt i bilveien, og krysser fem meter før eller etter fotgjengerfeltet 🙄 Føler noen ganger at jeg gjør ungene mine upopulære fordi jeg har lært dem at de skal «oppføre seg». Anonymkode: eee1a...0d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Eller synes du ikke det er noe poeng? Tenker ikke på alvorlige ting som å stjele eller noe, men å holde plassen sin i køen på lekeland, si takk og beklager, å gå på fortauet ikke midt i veien og sånne ting? Anonymkode: eee1a...0d6 Lærer de vanlig høflighet ja. Men etterhvert som de blir større, foretrekker jeg at de følger sine egne regler. Anonymkode: 10f4d...7f7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lærer de vanlig høflighet ja. Men etterhvert som de blir større, foretrekker jeg at de følger sine egne regler. Anonymkode: 10f4d...7f7 Hva mener du med følger sine egne regler? Anonymkode: 5e4f8...42a 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 Jeg synes det er viktig at barn lærer slikt, og jenta mi er opptatt av å følge reglene. Allerede da hun var to år fikk jeg streng beskjed av henne at jeg må gå på fortauet, ellers så kommer bilene og kjører på meg. Kan ikke ta æren for at hun oppfører seg fint, da de er veldig flinke til å lære ungene slikt i barnehagen her. Å vente i kø går av seg selv. Det trener de jo også på hver dag i barnehagen. Det hun kan bli bedre på, er å takke – hun sier jo takk for gaver til jul og bursdag, men glemmer gjerne å takke slik ellers. Jeg minner henne på å si takk for maten når vi er hos andre, men har ikke opplevd at barn som er med hjem fra barnehagen takker for maten, så mulig dette er noe gammeldags og "kunstig". Det lang tid før hun begynte å hilse tilbake; når folk vi kjenner sa hei, så bare så hun på de, og det virket jo ganske så uhøflig, men nå sier hun hei tilbake og vinker. Anonymkode: c926e...1da
Puny Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 Jeg lærer de HVORFOR det er viktig å følge regler. Jeg fokuserer ikke på «lydighet», men på refleksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 Jeg er også veldig opptatt av å forklare hvorfor jeg vil de skal følge regler og beskjeder. Har en som alltid har syntes det var lett å følge regler/beskjeder og som sier takk og unnskyld uten oppfordring, og så har jeg en som må lære alt den harde veien og som av prinsipp ikke vil høre virker det som. Tenåring og har alltid vært vanskelig og vil være den som vet best selv. Anonymkode: c7530...512
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts: 😅 Føler seriøst at vi er i mindretall, og at de fleste synes det er helt topp at ungene gjør som de vil. På lekeland kommer det ofte store unger inn på babyområdet, foreldrene er i nærheten og må se hva som skjer uten å gjøre noe. Og her jeg bor har vi skikkelig gode fortau og gangstier, god plass til både syklister og gående, allikevel går minst halvparten av skoleungene midt i bilveien, og krysser fem meter før eller etter fotgjengerfeltet 🙄 Føler noen ganger at jeg gjør ungene mine upopulære fordi jeg har lært dem at de skal «oppføre seg». Anonymkode: eee1a...0d6 Du skal være forsiktig med å anta at barna som oppfører seg slik ikke har lært folkeskikk eller normal oppførsel hjemmefra. Det barn gjør når foreldrene er der og ser er noe helt annet enn hva de gjør når foreldrene er borte og når de er sammen med vennegjengen sin (særlig sistnevnte fører til mye merkelig oppførsel fordi det blir viktigere for dem å være en del av gjengen heller enn å gjøre det som er riktig). Det vil du også skjønne når barna dine blir litt eldre, og da vil du nok slutte å himle med øynene og tro at ingen andre enn du vet hvordan man oppdrar barn. Anonymkode: d70f6...254 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts: 😅 Føler seriøst at vi er i mindretall, og at de fleste synes det er helt topp at ungene gjør som de vil. På lekeland kommer det ofte store unger inn på babyområdet, foreldrene er i nærheten og må se hva som skjer uten å gjøre noe. Og her jeg bor har vi skikkelig gode fortau og gangstier, god plass til både syklister og gående, allikevel går minst halvparten av skoleungene midt i bilveien, og krysser fem meter før eller etter fotgjengerfeltet 🙄 Føler noen ganger at jeg gjør ungene mine upopulære fordi jeg har lært dem at de skal «oppføre seg». Anonymkode: eee1a...0d6 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er også veldig opptatt av å forklare hvorfor jeg vil de skal følge regler og beskjeder. Har en som alltid har syntes det var lett å følge regler/beskjeder og som sier takk og unnskyld uten oppfordring, og så har jeg en som må lære alt den harde veien og som av prinsipp ikke vil høre virker det som. Tenåring og har alltid vært vanskelig og vil være den som vet best selv. Anonymkode: c7530...512 Nemlig, barn er ulike. Det er helt naturlig for meg å lære barna mine regler og høflighet, samt reflektere rundt dette med dem. Men de er ulike og møter verden på ulike måter. To av mine klarer i større grad dette med regler fint, de synes verden er tryggere med regler. En av mine kan sikkert oppfattes ufyselig innimellom, hun er impulsiv, «glemmer» hva hun har lov til, og durer på, både fysisk og verbalt. Men hun har lært det samme som de andre. Antagelig får hun høre om regler mye oftere faktisk.. Slutt å klapp deg selv på skuldra du ts, og ikke anta at «dårlig» oppførsel skyldes dårlig oppdragelse. Anonymkode: a1e1a...873 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Det føles som det er mange som ikke lærer barna sine folkeskikk. Min 3 åring står pent å venter på tur i sklia, mens andre unger løper foran henne. Og hun blir lei seg fordi ingen respekterer reglene. Anonymkode: 161d5...7ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå