Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som har lest en bok (Humankind, av Rutger Bregman) om at mennesker grunnleggende er veldig snille.

Men når jeg ser på statistikken over for eksempel vold mot kvinner, så henger det ikke helt på grep.

Globalt har anslagsvis 736 millioner kvinner – nesten 1 av 3 – blitt utsatt for fysisk og/eller seksuell partnervold, ikke-partner seksuell vold eller begge deler minst én gang i livet.

(Dette tallet inkluderer ikke seksuell trakassering.)

https://www.who.int/news/item/09-03-2021-devastatingly-pervasive-1-in-3-women-globally-experience-violence

Og vi spiser kjøtt og tester på dyr, inkludert andre aper.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ed78e...e62

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at skapninger med høyere livsformer på andre planeter unngår å besøke kloden. De ser på oss som huleboere. 

Anonymkode: cb3aa...68d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men folk er sosialisert til å oppføre seg som om de er det.

Anonymkode: 69c36...fb7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror folk er snille så lenge det gagner dem selv på en eller annen måte.
ingen er snille kun fordi. 
det å f.eks gi penger til veldedighet etc. gjør at de selv kan sitte igjen med en følelse av å være bedre enn andre.

Anonymkode: 20664...839

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det ikke er et sort og hvitt spørsmål. At noen er kun snille og andre er kun slemme. Nei sånn funker jo ikke livet.

Snille folk kan også være slemme. Men gjør det dem til en slem person resten av livet? Man kan angre, man kan selv være traumatisert, man kan tro at man gjorde det rette men så var det egentlig feil. Osv.

Anonymkode: a393d...d2b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på hva som defineres som snill. Kanskje hver tredje eller fjerde person er snill. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venn som har lest en bok (Humankind, av Rutger Bregman) om at mennesker grunnleggende er veldig snille.

Men når jeg ser på statistikken over for eksempel vold mot kvinner, så henger det ikke helt på grep.

Globalt har anslagsvis 736 millioner kvinner – nesten 1 av 3 – blitt utsatt for fysisk og/eller seksuell partnervold, ikke-partner seksuell vold eller begge deler minst én gang i livet.

https://www.who.int/news/item/09-03-2021-devastatingly-pervasive-1-in-3-women-globally-experience-violence

Hva tenker dere?

Den skumleste tingen er å møte på deg selv 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vi. Og det på tross av at vi blir pepret fra alle kanter om hvor onde og fæle vi er. Religionen forteller oss at vi er grunnleggende syndige og onde, mens akademia forteller oss at vi er som et virus på jordkloden, meningsløse biologiske roboter.

Allikevel, på tross av det massive presset fra alle kanter om å overbevise oss om hvor ubrukelige og skadelige vi er, er den store majoriteten av handlinger som mennesker begår hver dag enten nøytrale eller gode. Svært sjelden gjør vi onde ting, og når mennesker først gjør onde ting, snakker vi om det i hundrevis av år etterpå, nettopp fordi onde handlinger gjør et dypt inntrykk i vår kollektive bevissthet.

Når mennesker observerer andre arter, og de ikke har gjort noe voldelig i løpet av 48 timer, kaller vi dem for "en fredelig art". Men det samme storsinnet unner vi ikke oss selv, antageligvis fordi det gir sosial status å raljerer om hvor onde og fæle mennesker er - fordi vi da implisitt sier "unntatt meg selv". Det er altså en måte for usikre mennesker å opphøye seg selv på bekostning av menneskeheten.

Ja, vi er gode. Veldig, veldig gode. Det er bare det at de få som har ondskap i sine hjerter kan gjøre så ufattelig stor skade, og dermed tar så stor plass. 

Anonymkode: 338ee...7ad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kontroversielt, men når jeg ser statistikk som gjelder vold mot kvinner..

Og så ser statistikk på hva menn gjør mot hverandre..

Menn er veldig på at det er :menneskes natur" og gjøre visse ting, men hva om det er i naturen til menn? Kvinner gjør rett og slett ikke hva menn gjør i samme skala.

Ja, det finnes onde kvinner, men når statistikken er 98% menn og 2%? Det sier vel endel?

Om du tok vekk menn fra statistikk om vold/voldtekt/krig. Hva står man igjen med?

Anonymkode: 8208c...dcd

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

De fleste er mer snille enn de er sadistiske, men grunnleggende så er vi hovedsakelig egoistiske. Ganske naturlig mtp hvordan evolusjon fungerer. 

Anonymkode: ef234...f12

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt, men ingen er snille mot alt og alle.

Anonymkode: d407f...dd3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker flest ønsker å oppfatte seg selv som snille i alle fall.

Tenk på en "hvit løgn" du har tatt overfor noen. Har noen spurt deg, "ser jeg tjukk ut i denne/stygg ut i denne", og du har svart, "nei da, du er så fin i den", selv om du har tenkt at vedkommende så litt tjukk/stygg ut i den, så tenker du gjerne at, "det var for å gi henne/han et bedre selvbilde". Slik prøver vi å overbevise oss selv om at vi er gode, selv når vi gjør noe vi mener er "umoralsk".

Det er menneskelig natur å overbevise oss selv om at vi ikke er onde. Det er derfor de som jobbet i konsentrasjonsleirene kunne ha familier, barn, som de kom hjem til etter endt "arbeidsdag", og være kjærlige, gode, overfor familien hjemme, trass i hvordan de var når de var på "jobb" i konsentrasjonsleieren.

Anonymkode: 76acb...093

• Nyttig 1
Gjest Paramount
Skrevet

Mennesker som har det bra, også med seg selv, er grunnleggende snille er min erfaring. De har overskudd til å både tenke på andre, og hjelpe andre. Med unntak av noen få som har nok av det meste, men likevel ønsker å ha enda mer. Disse utgjør unntakene, og disse får mye oppmerksomhet i media dessverre. De fleste som har det bra er rause mennesker. Det tror jeg også er den ideelle naturtilstanden til et menneske.
Det er et politisk paradoks at mange tror at venstresiden er den snille siden i politikken. Venstresidens velgere er gjerne bitre, sure og misunnelige mennesker som har en fiendtlig holdning til alle som har det bedre enn dem selv, og synes kun  synd på de få som har det verre enn dem selv. Venstresiden er ikke opptatt av at alle skal ha det bra, de er opptatt av at så få som mulig skal ha det særlig bedre enn dem selv dessverre. 

(Jeg er klar for hva som nå kommer av reaksjoner på dette innlegget: :regn:)

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det fleste mennesker er egoister og hyklere. 

Anonymkode: a617a...99f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 10.25):

Hva tenker dere?

Jeg tenker at det blir feil å framstille det som at bare kvinner blir utsatt for vold.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Jeg er ikke snill. Men jeg velger å være hyggelig i situasjoner hvor dette er det rette å gjøre. 

Anonymkode: 02a27...df9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det blir feil å framstille det som at bare kvinner blir utsatt for vold.

Du vet like godt som alle andre at menn står for 90% av vold i verden. At kvinner også gjør litt er det ingen som krangler på, men å prøve å få det til å se ut som at kvinner er like delaktige i volden i verden som menn er lavpanna og patetisk 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 10.25):

Hva viser statistikken for menn, da? 🤔

Ja- jeg vil si de "fleste" er "snille" (alt ettersom du definerer "fleste&snill), men det vil ikke si at det ikke er enormt mange rÆvmennesker fordiomatte... :sukk: 

Endret av Beeblebrox
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet like godt som alle andre at menn står for 90% av vold i verden. At kvinner også gjør litt er det ingen som krangler på, men å prøve å få det til å se ut som at kvinner er like delaktige i volden i verden som menn er lavpanna og patetisk 

Du legger ord i munnen på meg.

Men det er jo ganske vanlig på forum, at folk legger ord i munnen på folk.

Jeg har ikke nevnt noe om at kvinner utfører vold. Det er det du som har gjort.

AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (4 minutter siden):

Hva viser statistikken for menn, da? 🤔

Ja- jeg vil si de "fleste" er "snille" (alt ettersom du definerer "fleste&snill), men det vil ikke si at det ikke er enormt mange rÆvmennesker fordiomatte... :sukk: 

Vold mot menn er akseptabel vold, siden det hovedsakelig er andre menn som utfører vold på menn.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...