Thanos Skrevet 20. mars 2022 #121 Del Skrevet 20. mars 2022 Nicathv skrev (7 timer siden): 🤣🤣🤣🤣🤣 USA har drept titusenvis av sivile bare de siste årene. Mellom 22.000 og 48.000 sivile er drept av USAs flybomber alene. Alle de som har blitt drept på andre måter er ikke med i det tallet. https://www.theguardian.com/global-development/2021/sep/07/us-airstrikes-killed-at-least-22000-civilians-since-911-analysis-finds Du forstår ikke forskjellen på at sivile dør som følge av bomber som treffer feil i krig og at man sikter på sivile med viten og vilje. Ja USA har drept mange sivile opp igjennom, men dette er det man definerer som casualties of war. Uheldig. Putin går aktivt inn for å drepe sivile, som et ledd i å skape frykt hos fienden. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 20. mars 2022 #122 Del Skrevet 20. mars 2022 Dette er grusomt. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8QK2rx/kreftsyke-barn-evakueres-fra-ukraina-kostia-4-og-veronika-6-er-i-sikkerhet-i-polen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 20. mars 2022 #123 Del Skrevet 20. mars 2022 Krigen er akkurat like jævlig som jeg ventet meg, så jeg kan ikke si at jeg blir sjokkert, selv om jeg ikke var helt forberedt på russernes gjentatte og bevisste angrep på sivile mål. Derfor er det mest sjokkerende den apologetiske holdningen mange har, ikke minst her på KG, i "balansens" og "nøytralitetens" navn (som om det fantes en balanse her eller at det var mulig å forholde seg nøytral). Det er skremmende å se hvor effektivt Putins propagandaapparat er. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 21. mars 2022 #124 Del Skrevet 21. mars 2022 At mange i Russland er så lite informerte og benekter at Putin har gått til krig. Det showet på fotballstadion med tusenvis av mennesker sjokkerte meg. Absurd at vi har et slik land i Europa, på nivå med Nord-Korea. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 21. mars 2022 #125 Del Skrevet 21. mars 2022 Jeg forstår ikke de som hetser russere her til lands. Har de ulike forstyrrelser eller andre lidelser mon tro? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HarlemsNocturne Skrevet 21. mars 2022 #126 Del Skrevet 21. mars 2022 Ingenting av selve krigen sjokkerer meg. Men jeg synes det er brutalt å tenke på at menneskehandlere ser sitt snitt til å skaffe seg flere ofre. Og at det sitter norske menn som tenker at de skal gjøre en "god deal" ved å tilby utleieboligen i kjelleren. At folk synes denne krigen er grusom, men blåser i alt der andre som skjer andre steder i verden (mange klarer heldigvis å bry seg om flere ting på en gang). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiki1980 Skrevet 21. mars 2022 #127 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Dette er ikke første gang. Det faktum at verden og folk er kynisk. Eller kanskje praktisk? Det var katastrofe når det føltes som om krigen skal komme til oss. Nå når det ikke er sannsynlig, går verden hver til sitt. Krigen er like katastrofal og ødeleggende men for verden er det mest viktig å avgrense det. Samme skjedde i ww2. Jøder ble tatt, de forsvant men hvem spurte etter dem? Ingen. Det dummeste Hitler gjorde var å erklare krig til mange land. Ellers ville trolig de fleste politiker latt ham utslette jøder og være kanselar. Endret 21. mars 2022 av kiki1980 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LCFA Skrevet 21. mars 2022 #128 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) On 3/15/2022 at 10:57 AM, Anonymbrker said: Hva er forskjellen med denne krigen og USA's krig når de invaderte Irak, angrep Libya og Syria? Vi så ingen sanksjoner mot USA da. Nå var det vel ikke slik at USA angrep Syria da - men var med på å nedkjempe IS etter at de holdt på å spise hele landet og de støttet motstandere av Assad med våpen/trening uten å selv ha soldater på bakken (annet enn noen få spesialsoldater). Russland som støtter Assad har mer syrisk blod på hendene enn USA. Og USA var heller ikke de ivrigste til å gripe inn i Libya (Frankrike var) selv om de var med. Irak 2003- var noe annet, den ble startet med løgner for å bli kvitt diktatoren Saddam som bl.a. hadde gasset ihjel tusenvis av egen befolkning/kurdere og kanskje litt for å få bedre olje-deals og for å hevne seg på Saddam som visstnok på 90-tallet skal ha sendt irakiske agenter til USA for å drepe Bush jr sin far mens han var president. Endret 21. mars 2022 av LCFA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 21. mars 2022 #129 Del Skrevet 21. mars 2022 sonush skrev (På 15.3.2022 den 10.11): Jeg vet ikke om ting sjokkerer meg lengre, men jeg blir satt ut omtrent hver dag, når jeg ser graden av det Putin og ikke minst militæret, gjør. Aktiv skyte mot sivile folk, boligblokker. Her om dagen så jeg en video hvor en bil som kom kjørende og stoppet for STOP-skiltet. Sekunder senere så kommer en stridsvogn, og bare sånn uten videre, skjøt mot bilen. Den eksploderte selvsagt. To eldre personer som satt i den, døde selvsagt. Hver dag så tenker jeg at ting ikke kan bli verre, så blir jeg negativt "overrasket". Vestens evne til å spille uskyldig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LCFA Skrevet 21. mars 2022 #130 Del Skrevet 21. mars 2022 23 hours ago, Thanos said: Du forstår ikke forskjellen på at sivile dør som følge av bomber som treffer feil i krig og at man sikter på sivile med viten og vilje. Ja USA har drept mange sivile opp igjennom, men dette er det man definerer som casualties of war. Uheldig. Putin går aktivt inn for å drepe sivile, som et ledd i å skape frykt hos fienden. Gråsoner her da. Å bombe en blokk med mange uskyldige for å drepe bare en fiendtlig leder kan kanskje forsvares om det virker sikkert at lederen vil komme til å drepe enda flere uskyldige om han fortsetter å leve. Blir jo å leke Gud dette, men hvis man kunne bombet Hitler i 1940. Men kanskje har USA vært for "triggerhappy" og ikke forstått godt nok at døde sivile også skaper nye fiender av folk som ellers ville vært nøytrale eller venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 21. mars 2022 #131 Del Skrevet 21. mars 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og brudd på opphavsrett og svar til dette. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 21. mars 2022 #132 Del Skrevet 21. mars 2022 Polina Gagarina, en russisk Eurovision-deltaker fra 2015 deltok på dette propagandashowet til Putin. I 2015 representerte hun Russland i Eurovision med denne låta, hvor hun synger blant annet "praying for peace and healing". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 21. mars 2022 #133 Del Skrevet 21. mars 2022 Dette sjokkerte meg litt .... At ikke flere plukker opp. Siden det ville vært sykt store nyheter... https://greekcitytimes.com/2022/03/18/greek-refugee-from-mariupol/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 21. mars 2022 #134 Del Skrevet 21. mars 2022 1 hour ago, Pappadrømmen said: Polina Gagarina, en russisk Eurovision-deltaker fra 2015 deltok på dette propagandashowet til Putin. I 2015 representerte hun Russland i Eurovision med denne låta, hvor hun synger blant annet "praying for peace and healing". Jeg hatet sangen da, og jeg hater den sangen nå også. Russland burde aldri stille med en sang om fred. Det er helt latterlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 21. mars 2022 #135 Del Skrevet 21. mars 2022 PaperFlower skrev (48 minutter siden): Jeg hatet sangen da, og jeg hater den sangen nå også. Russland burde aldri stille med en sang om fred. Det er helt latterlig. Ser egentlig ikke problemet i det, da enkeltpersoner må få fronte et budskap om fred om de ønsker det. Jeg reagerer mer på dobbeltmoralen denne artisten viser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 21. mars 2022 #136 Del Skrevet 21. mars 2022 velociraptor skrev (På 16.3.2022 den 8.59): Msns jeg er mest sjokkert over folk som deg som synes krigen i Ukraina er så mye verre enn krig alle andre steder, mest sannsynlig fordi de uskyldige ofrene i Ukraina er blonde og blåøyde - det er jo det som er hovedforskjellen på dem og andre krigsofre rundt i verden, der vi ikke gidder å blande oss. Ellers er jeg også sjokkert over hvor dårlig det russiske militæret er. Jeg er ikke sjokkert over at de skyter mot sivilie etc, å bli sjokkert over det betyr jo at man forventet bedre av Putin. Jeg er veldig trist over at det gjøres, men overhodet ikke sjokkert. Blir heller ikke sjokkert om Putin tyr til atomvåpen, men håper inderlig han ikke gjør det. Er sjokkert over at norske politikere ikke fjerner avgifter på drivstoff i Norge og enten kapper utenlandskablene eller innfører maxpris på strøm innad i Norge. De ønsker tydeligvis at nordmenn skal lide mest mulig i solidaritet med Ukraina, uten at jeg på noen måte ser at færre uskyldige ukrainere blir drept av den grunn. Jo jeg ble forresten sjokkert over ukrainerene som stakk av for å redde seg selv og etterlot 100 000 barn hjelpeløse på barnehjem etc, hvis jeg husker riktige tall. Det har florert med bilder av uskyldige barn, familier, eldre etc i media i mange år fra kriger rundt i verden som har vært helt grusomme. Norge har gitt milliarder i bistand. Ufattelig mange frivillige har hjulpet både flyktninger og mennesker i nød rundt i verden. Folk har åpnet hjemmene sine for flyktninger fra andre land også. Det har vært store engagement rundt i Norge og andre land. Men, Ukraina er nært. Russland er nært. Det gjør noe med hele bildet i forhold til en krig langt unna, hvor kulturen også er veldig fremmed. Det er mye enklere å kjøre ned utstyr i biler fra Norge til Polen. Flyktninger fra Ukraina har kort vei til Norge, og enkelt å frakte de hit enn f.eks fra Syria. Det kommer veldig mange menn på flukt fra krig i Midtøsten, eller flykter av andre årsaker. Disse må også vurderes nøye pga blant annet fare for å være terrorist eller på jakt etter andre flyktninger. Det er litt mer komplisert. Fra Ukraina er det hovedsakelig kvinner, barn og eldre. I tillegg, kulturen i Midtøsten er en helt annen, noe vi har erfart på både godt og vondt. Det er mye vanskeligere å integrere en flyktning fra Syria enn Ukraina hvor kulturen er mer lik. Dette betyr ikke at vi er rasistiske eller bryr oss kun om blåøyde. Krig er helt jævlig uansett. Men når krigen er såpass nær setter det nok et stuck i oss også, vi er kanskje ikke så trygge som vi tror. Vi trodde kanskje ikke Russland kunne gjøre noe slik. Vi evner nok å sette oss inn i denne krigen på en helt annen måte når det er så nært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 21. mars 2022 #137 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) brødskalle skrev (På 20.3.2022 den 8.14): Jeg er sjokkert over bildene og videoene der ukrainske soldater binder fast mennesker til stolper, drar ned buksene deres og pisker dem. Det blir hevdet at de stjeler og annet, men det er ingen rettsak og ingen bevis for at disse menneskene har gjort noe galt. Det kan like godt være at noen av de bare er uskyldige offer som ikke har gjort noe galt, som blir ydmyket og banket. Ukrainske kilder viser de samme videoene, de ser på dette som noe bra. Det er en grunn til at man ikke straffer folk uten bevis, og uten rettsak. Skal også sies at det kan være vanskelig få tak i mat på enkelte steder, så man kan lure på om det passer seg straffe folk for å stjele i disse dager i det hele tatt https://www.mirror.co.uk/news/world-news/looter-tied-up-humiliated-trying-26415293 Det at Zelensky har bannlyst andre media kan ikke ha noe med det å gjøre, da? Befolkningen får jo ikke annen informasjon i media enn den som blir tillatt https://europeanjournalists.org/blog/2021/08/26/ukraine-president-bans-opposition-media-strana-ua-and-sanctions-editor-in-chief/ https://www.aljazeera.com/news/2021/2/5/ukraines-president-bans-pro-russian-networks-risking-support Å, en venn av meg postet et innlegg om at romfolk blir bundet fast til trær og det som verre er av ukrainske militære, er det disse artiklene handler om? Jeg har prøvd å finne kilder på det vennen min skrev men har ikke funnet noe. Endret 21. mars 2022 av clyde Ser nå at artiklene ikke handler om det, men tar gjerne imot kilder dersom det finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 21. mars 2022 #138 Del Skrevet 21. mars 2022 askefast skrev (9 timer siden): Jeg forstår ikke de som hetser russere her til lands. Har de ulike forstyrrelser eller andre lidelser mon tro? Ja. Eventuelt er de bare blinde av hat, men tipper at svaret er at de ikke er helt friske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 22. mars 2022 #139 Del Skrevet 22. mars 2022 Kan ikke være greit å være russisk soldat i Ukraina nå 😂 https://www.dailymail.co.uk/news/article-10636597/Ukrainian-doctor-tells-TV-interviewer-ordered-staff-CASTRATE-Russian-soldiers.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 22. mars 2022 #140 Del Skrevet 22. mars 2022 Gugglo skrev (26 minutter siden): Kan ikke være greit å være russisk soldat i Ukraina nå 😂 https://www.dailymail.co.uk/news/article-10636597/Ukrainian-doctor-tells-TV-interviewer-ordered-staff-CASTRATE-Russian-soldiers.html "Kakerlakker".. Hvor har man hørt den retorikken der før tro? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå