Gå til innhold

Hva sjokkerer dere for hver dag som går, i krigen?

sonush

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kipling skrev (38 minutter siden):

Nei men de er en offisiell del av forsvaret som sier litt. Tenk om nordisk motstandsbevegelsen ble innrullert i forsvaret som en egen battalion, parallelt med telemarksbattalionen. Og tenk om de drepte 14 000 mennesker med regjeringens velsignelse fordi det var et fylke som ville trekke seg ut av Norge for å bli svenske

Krigen i Donbas ble startet av Russland i 2014 rett etter at de erobret Krim fra Ukraina. 

Russiskstøttede bevæpnde separatister inntok offentlige bygninger.

De 14 000 er inkluderer tap på begge sider.

Hvordan behandler Russland selv utbrytere forresten? Hva skjedde i Tsjetsjenia?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lillix said:

Selvsagt er det det! 
https://www.nrk.no/urix/teateret-i-mariupol-oydelagt-av-bomber-1.15894644 
Hadde skrevet «barn» på bakken, skal likevel ha blitt treft av russiske bomber

Russiske styrker skyter mot fredelige demonstranter i Kherson

https://www.aftenposten.no/verden/i/bG2XPl/russiske-styrker-skyter-mot-fredelige-demonstranter-i-kherson 
Det her er to av 100vis av artikler. Resten kan du lese deg opp selv. Du må huske på at vi hører kun en brøkdel. 

Jeg har bekjentskap fra Ukraina og får stadig informasjon. På toppen av dette har min sjef tatt inn flyktninger fra Ukraina, en mor og en datter. De kom fra Mariupol og fortalte at Russiske soldater kledde seg ut som Ukrainske soldater og skøyt på de sivile. Det er ikke noe oppspinn. Kunne aldri falt meg inn å lyve om noe så grusomt. Det er forferdelige ting som skjer i krig. Mange soldater som kriger kommer også fra fattige strøk og er allerede traumatisert før krig. 

Og jo, Russland "tjener" på det... De skaper frykt og panikk i Ukraina. Dette presser Zelensky til å overgi Ukraina til Russland. Da de vil berge mest mulig sivile. Dette er ikke uvanlig i krig. Jeg skjønner det er trist å ta innover seg, med det er realiteten, dessverre. Det betyr ikke at soldatene liker det. Må være forferdelig for dem, spesielt om det er "mot dems" egen vilje. Men her er russland altså veldig aggressive. Vi får håpe Putin ikke tyr til biologiske våpen. Han bruker allerede hypersonisk våpen, som ikke er lovlige og som ødelegger ekstremt mye. 

Russland bryter en hver regel. De vedlikeholder ikke våpenhvile. Bare det i seg selv,  er allerede brutalt nok. 

Slutt med det vrælet at USA tjener på døde Ukrainiske barn og kvinner. Du bør skamme deg. 

Hvorfor skulle jeg skamme meg over å si at USA tjener på at flere ukrainere dør? Det er jo helt sant. USA er interessert i å undergrave Russland på alle måter, og det at flere ukrainere dør vil gjøre russisk okkupasjon vanskeligere, det gjør krigen mindre populær innad i Russland, det svekker putins makt og troverdighet, og det gjør Russland mer upopulære internasjonalt som gjør det lettere å få andre med på sanksjoner. Alt det er ting flere døde ukrainere kan oppnå, og alt det er ting USA ønsker seg. 

Jeg kjenner godt til historiene om mariupol, men det som er det større spørsmålet er om det var russere som gjorde det uten noen forståelig grunn, eller om det var ukrainske azov battalion som gjorde det for å hindre folk i å flykte slik at de selv ville miste de menneskelige skjoldete sine. Sjekk ut azov battalion hvis du ikke vet hvem de er før du tviler på at ukrainske styrker kunne gjort noe sånt.

Hvis russerne var interessert i å drepe sivile, hvorfor sende soldater inn i byer i det hele tatt? Hvorfor ikke bare klasebombe dem fra 100km unna?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Isambard said:

Krigen i Donbas ble startet av Russland i 2014 rett etter at de erobret Krim fra Ukraina. 

Russiskstøttede bevæpnde separatister inntok offentlige bygninger.

De 14 000 er inkluderer tap på begge sider.

Hvordan behandler Russland selv utbrytere forresten? Hva skjedde i Tsjetsjenia?

Krigen i donbass ble startet av de ukrainske separatistene, eller den ukrainske regjeringen avhengig av hvordan du ser på det (one mans terrorist is another mans freedom fighter).

Jeg tror de 14 000 er sivile, men skal ikke påstå det for skråsikkert. 

Hva gjør russerne med separatister?Det akkurat samme som ukrainerne gjør, nemmelig å gå til krig mot dem. Poenget mitt er ikke at russerne er snille lam, bare at ukrainerne ikke er det de heller, og at russerne faktisk har en rimelig legitim grunn til å ville beskytte etniske russere i ukraine fra å bli undertrykt og drept av den ukrainske stat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med alle de kompetente nordmennene med kompetanse i å ha kompetanse? 

De fikser denne krigen på null komma niks, ved hjelp av å ha kompetanse i å ha kompetanse! 🥹🥹🥹

Vi trenger med andre ord ikke å bekymre oss, men de må forte seg litt. Hver dag de kompetente tvinner tommeltotter går flere liv tapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 time siden):

Nei, men hadde de gjort det med viten og vilje så ville det ikke vært 900, det ville vært 1 000 000. Det faktum at det bare er 900 er bevis på at de jobber hardt for å holde det så lavt som mulig.

Denazifiseringen handler om azov bataljonen og hva de har holdt på med i donbass. Du finner ut hvem de er med et kjapt googlesøk.

Og Ukraina har holdt på med akkurat det samme mot utbryter republikkene som som Russland nå gjør mot Ukraina, men forskjellen er at Ukraina drepte ikke bare 900, de drepte 14 000. Å stanse dette er en av hovedmotivasjonene til russland

Disse 14000 drepte, var det mest soldater på begge sider? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, I Grosny said:

Disse 14000 drepte, var det mest soldater på begge sider? 

Som jeg akkurat skrev til isambard så var det min forståelse at de 14000 var sivile i løpet av en 8 års periode, men jeg skal sannelig ikke påstå å være skråsikker på det, det kan inkludere soldater på separatistisk side eller begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (11 minutter siden):

Som jeg akkurat skrev til isambard så var det min forståelse at de 14000 var sivile i løpet av en 8 års periode, men jeg skal sannelig ikke påstå å være skråsikker på det, det kan inkludere soldater på separatistisk side eller begge sider.

Jeg fant tallene nå.

13,200–13,400 people killed (at least 3,901 civilians, about 4,200 Ukrainian servicepersons, and about 5,800 Russian-backed militants)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Kipling skrev (38 minutter siden):

Vi snakker om to ulike tall. Jeg snakker ikke om denne krigen, men om "urolighetene" i donbass som har pågått siden 2014.

Hva mener du? Fullskala invasjon er bare enda en kapittel i russlands ønske om å erobre Ukraina. Holland, tidligere Frankrikes president, skrev i sine memoarer at putin i løpet av fredsforhandlingene i Minsk sa at han "kom til å knuse den ukrainske hæren" om Poroshenko ikke kom til å underskrive fredsavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (1 time siden):

Det kan godt hende de bygde relasjoner. Det er fullt lovlig det - i et fritt land. De som er mistenksomme kan sikkert forsøke å finne ut hva slags relasjoner. Jeg er ikke mistenksom. 

Jeg tror egentlig Putin hadde problemer med det. Han hadde relasjon til Janukovich som blir kastet, og så kommer det inn folk som heller vil snakke med Victoria Nuland/ USA. Dette var et vesentlig relasjons-skifte. Den russiske flåtebasen Sevastopol på Krim var på full fart over mot amerikanske hender.  Putin aksepterte ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 time siden):

Nei demokratisering er et kodeord som skal ha positive assosiasjoner basert på det du pratet om, men som i realiteten vanligvis betyr at folkeviser skal gå ut vinduet og makt skal overføres til globalistiske maktmennesker som Brussel eller Washington.

Skjønner du virkelig ikke konseptet om at folk lyver og påstår de har gode hensikter men i realiteten er ute etter å manipulere deg? Vi diskuterer ikke hva ordet demokratisering bør bety når det brukes av ærlige og genuine mennesker i ærlige diskusjoner, vi diskuterer hva det betyr når US State Departement bruker det om en nasjon de gjerne skulle hatt bedre kontroll over.

Som du selv påpekte så tjener ikke USA på faktisk demokratisering, og det er derfor de ikke driver med det. De driver med økonomisk og politisk manipulasjon fordi det er i deres interesse, men det funker ikke så bra om du innrømmer sannheten, så de kaller det ting som "demokratisering" istedet.

Nei, det er ikke noe kodeord. Dersom du ikke ønsker at Norge skal styres av "globalistiske maktmennesker i Brussel" (eller EU som det kalles) stemmer du på Senterpartiet neste gang. Senterpartiet vil holde Norge utenfor EU og ta oss ut av EØS-avtalen.

Dersom du ikke synes det holder kan du faktisk danne ditt eget politiske parti med de sakene du synes er viktige. Om flertallet i Norge er enig med deg får ditt parti flertall og din politikk kan gjennomføres. 

Om Norge trekkes ut av EØS-avtalen går det helt fint. Ingen "globalistiske maktmennesker" (EU) kommer etter oss av den grunn. Storbritannia er et godt eksempel på det (Brexit). 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Jeg tror egentlig Putin hadde problemer med det. Han hadde relasjon til Janukovich som blir kastet, og så kommer det inn folk som heller vil snakke med Victoria Nuland/ USA. Dette var et vesentlig relasjons-skifte. Den russiske flåtebasen Sevastopol på Krim var på full fart over mot amerikanske hender.  Putin aksepterte ikke det.

Putin hadde sikkert problemer med det, men siden det skjedde i Ukraina hadde han ikke noe med det å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, CrossRoad said:

Nei, det er ikke noe kodeord. Dersom du ikke ønsker at Norge skal styres av "globalistiske maktmennesker" (eller EU som det kalles) stemmer du på Senterpartiet neste gang. Senterpartiet vil holde Norge utenfor EU og ta oss ut av EØS-avtalen.

Dersom du ikke synes det holder kan du faktisk danne ditt eget politiske parti med de sakene du synes er viktige. Om flertallet i Norge er enig med deg får ditt parti flertall og din politikk kan gjennomføres. 

Om Norge trekkes ut av EØS-avtalen går det helt fint. Ingen "globalistiske maktmennesker" (EU) kommer etter oss av den grunn. Storbritannia er et godt eksempel på det (Brexit). 

Hvis du ikke skjønner at uærlige mennesker med uærlige hensikter kan finne på å bruke ord med andre hensikter enn du bruker de samme ordene, så tror jeg ikke det er noe jeg kan si for å forklare det. 

Og jeg snakker ikke om Norge, jeg snakker om amerikansk UD og hvordan de opererer over hele verden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (6 minutter siden):

Putin hadde sikkert problemer med det, men siden det skjedde i Ukraina hadde han ikke noe med det å gjøre. 

Han hadde iallfall ingen rett til å gjøre noe, iallfall ikke noe voldelig, men Putin tar ikke hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (8 minutter siden):

Hvis du ikke skjønner at uærlige mennesker med uærlige hensikter kan finne på å bruke ord med andre hensikter enn du bruker de samme ordene, så tror jeg ikke det er noe jeg kan si for å forklare det. 

Og jeg snakker ikke om Norge, jeg snakker om amerikansk UD og hvordan de opererer over hele verden

Hvordan har disse uærlige menneskene med uærlige hensikter innflytelse på demokratiske valg - for eksempel i Europa? Hvem er disse? Hva slags uærlige hensikter? Hva mener de med "demokratisering" som vi andre ikke forstår?
Hva er det amerikansk UD konkret gjør? Hvor gjør de det? Og hvorfor?
Jeg vil gjerne forstå hvordan du tenker, selv om jeg neppe blir enig med deg. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Kipling said:

Nei det er ikke det. I en krig så gjør folk feil og med styrte våpen så skjer det ting og våpenet bommer og treffer feil bygning etc. Dette skjer selvsagt nå, som det skjer i alle andre krigssituasjoner, men det at en guidet missiler bommer eller en redd menig soldat gjør en feil og skyter når han ikke burde beviser ikke at Russland prøver å treffe sivile. Hadde de prøvd hadde det vært minst hundretusener døde og sannsynligvis millioner.

Det er ikke "feil" som gjør at en by ender opp slik. Russland bomber sivile systematisk for å presse Ukraina til å overgi seg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CrossRoad said:

Hvordan har disse uærlige menneskene med uærlige hensikter innflytelse på demokratiske valg - for eksempel i Europa? Hvem er disse? Hva slags uærlige hensikter?
Hva er det amerikansk UD konkret gjør? Hvor gjør de det?

De samme hensikten alle stormakter har, nemmelig å påvirke alle de kan til å promotere ting som er i deres interesse. Men for all del, dersom du tror at amerikanerne, eller hvilken som helst annen stormakt, faktisk bryr seg mer om at folkeviljen i et eller annet europeisk land skal vinne selv om det skader amerikanerne, så får du gjerne gå utifra det.

Jeg er ikke så naiv selv, jeg tror ikke amerikanerne noensinne promoterer noe de ikke tror vil være i deres interesse og øke deres makt og innflytelse. Promoterer de "demokrati" et eller annet sted, så har det ingenting å gjøre med at de faktisk bryr seg om at det stedet er demokratisk og alt å gjøre med at de tror det vil gi dem mer innflytelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fakta? said:

Det er ikke "feil" som gjør at en by ender opp slik. Russland bomber sivile systematisk for å presse Ukraina til å overgi seg.

Militære gjemmer seg iblandt sivile I mariupol, det er ingen hemmelighet. Også kjent som å bruke menneskelige skjold.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kipling said:

Militære gjemmer seg iblandt sivile I mariupol, det er ingen hemmelighet. Også kjent som å bruke menneskelige skjold.

Det er ingen hemmelighet at det er Russlands propagandavinkling, eller at sannheten er at de bomber hele byen systematisk fra lang avstand. Det er heller ingen hemmelighet at de nekter sivile å slippe ut av byen.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...