Fakta? Skrevet 23. mars 2022 #201 Del Skrevet 23. mars 2022 I Grosny skrev (På 23.3.2022 den 15.07): Det verserer teorier om at Putin startet krigsplanleggingen etter oransjerevolusjonen i 2004. Kasparov advarer mot invasjon fra Putin i ei bok utgitt i 2015, og jeg trodde ikke på det før det smalt 24. februar (er nok litt naiv og ikke akkurat noen intelligenceoffiser). Jeg klarer ikke å se annet enn at krigen må ha blitt satt igang fordi Putin har ett mål, men Putins mål er ikke tydelig synlig for meg. Ekspander Om man ser på dette svært profetiske intervjuet med en av Zelenskyjs rådgivere fra 2019 så tror de at Putin hadde bestemt seg for å angripe Ukraina uansett hva de gjorde, og at Nato-spørsmålet bare avgjorde når det ville skje. I en mye lenger variant av klippet forklarte han at Putins langsiktige mål er å gjenopprette et storslavisk rike, omtrent slik Putin sa da han angrep. Han har en egen Youtube-kanal, men der er alt på russisk eller ukrainsk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. mars 2022 #202 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) Utsiden skrev (På 23.3.2022 den 16.23): Nå gir setningene i alle fall mening. Men det er fortsatt feil, i forhandlingene før krigen nekter USA og ta NATO alternativet av bordet, dette er hva Zelensky er frustrert over, at de ble forledet til å tro at det var en mulighet inntil det smalt. Når det først smalt er det; her er våpen kjemp ned Russerne for oss.. "The US is leading Ukraine down the primrose path.." Mearsheimer 2015. De to siste er også bare tull, det var borgekrig i Ukraina før det eskalerte. 14000 mennesker pluss drept siden 2014. Jeg forstår Zelensky i en del ting, men han er også en svært probelamtisk figur. Sist nå har hans styre forbudt 10-11 partier på venstresiden i politikken, og alliert seg nærmere de høyreektremistiske kreftene.. Om det er demokrati du promoterer har du valgt en særs bedriten representant. Og nei jeg velger ikke Putin, han kan dra til helvete for min del. Ekspander Men den Donetsk-krigen , var ikke den nesten avsluttet? Et par damer i Donetsk har sagt at det har vært rolig og fint de siste par årene. Nå kan selvfølgelig ikke de svare for hele Donetsk, men ting var jo klart forbedret og det var vel færre krigsofre i 2021 i Donetsk enn det var kriminaldrapsofre i Washington DC. https://reliefweb.int/report/ukraine/conflict-related-civilian-casualties-ukraine-31-march-2021-enruuk Endret 23. mars 2022 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. mars 2022 #203 Del Skrevet 23. mars 2022 Fakta? skrev (På 23.3.2022 den 16.24): Om man ser på dette svært profetiske intervjuet med en av Zelenskyjs rådgivere fra 2019 så tror de at Putin hadde bestemt seg for å angripe Ukraina uansett hva de gjorde, og at Nato-spørsmålet bare avgjorde når det ville skje. I en mye lenger variant av klippet forklarte han at Putins langsiktige mål er å gjenopprette et storslavisk rike, omtrent slik Putin sa da han angrep. Han har en egen Youtube-kanal, men der er alt på russisk eller ukrainsk. Ekspander Jeg tror timingen og provokosjons-aksjonen var planlagt i god tid før angrepet. Mellom 4 og 5 februar opphørte mulighet til å forhåndsbestille billetter hos Aeroflot. På høsten hadde det blitt veldig vankelig å dra til Russland, man måtte ha to sputnikvaksiner og mobilteefon med russisk simkort kjøpt i Russland ved framvising av pass for å kunne komme inn. Lovene begynte å strammes inn, jeg tror det var fra sommeren 2021. Mange små krigsforberedende tiltak. Altså, jeg tror tidsplanen var lagt uavhengig av Nato-spørsmål. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. mars 2022 #204 Del Skrevet 23. mars 2022 Fakta? skrev (På 23.3.2022 den 16.24): Om man ser på dette svært profetiske intervjuet med en av Zelenskyjs rådgivere fra 2019 så tror de at Putin hadde bestemt seg for å angripe Ukraina uansett hva de gjorde, og at Nato-spørsmålet bare avgjorde når det ville skje. I en mye lenger variant av klippet forklarte han at Putins langsiktige mål er å gjenopprette et storslavisk rike, omtrent slik Putin sa da han angrep. Han har en egen Youtube-kanal, men der er alt på russisk eller ukrainsk. Ekspander Putin har kanskje lyst til det, men bare å ta Ukraina er jo mer enn nok, og mer enn han kan gape over. Jeg lurer på om følgerne hans i Dumaen er inneforstått med Putins storslaviske planer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #205 Del Skrevet 23. mars 2022 I Grosny skrev (På 23.3.2022 den 16.29): Men den Donetsk-krigen , var ikke den nesten avsluttet? Et par damer i Donetsk har sagt at det har vært rolig og fint de siste par årene. Nå kan selvfølgelig ikke de svare for hele Donetsk, men ting var jo klart forbedret og det var vel færre krigsofre i 2021 i Donetsk enn det var kriminaldrapsofre i Washington DC. https://reliefweb.int/report/ukraine/conflict-related-civilian-casualties-ukraine-31-march-2021-enruuk Ekspander Slik som det er nå om dagen kan Washington også defineres som en krigssone.. Uansett det har pågått en krig i Donbas. Om du ser utenfor vår vestlige navle, så er det mange som frykter USA. Jeg har skrevet det flere ganger her; de fleste i verden ser på USA og vesten som den største trusselen mot verdensfreden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
måsemåsen Skrevet 23. mars 2022 #206 Del Skrevet 23. mars 2022 En kamerat som var i Kiev de første ukene sa at uvæpnede sivile som prøvde å flykte fra byen ble skutt i hodet uten noen advarsel eller provokasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 23. mars 2022 #207 Del Skrevet 23. mars 2022 I Grosny skrev (På 23.3.2022 den 16.38): Putin har kanskje lyst til det, men bare å ta Ukraina er jo mer enn nok, og mer enn han kan gape over. Jeg lurer på om følgerne hans i Dumaen er inneforstått med Putins storslaviske planer? Ekspander Det blir selvsagt vanskelig med Nato-land, men Hviterussland er mer eller mindre inkludert allerede. Han tar uansett ett steg av gangen og avslører aldri hvert steg før det er tvingende nødvendig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. mars 2022 #208 Del Skrevet 23. mars 2022 Utsiden skrev (På 23.3.2022 den 16.39): Slik som det er nå om dagen kan Washington også defineres som en krigssone.. Uansett det har pågått en krig i Donbas. Om du ser utenfor vår vestlige navle, så er det mange som frykter USA. Jeg har skrevet det flere ganger her; de fleste i verden ser på USA og vesten som den største trusselen mot verdensfreden. Ekspander Ja, men Russland med sin arme og atomvåpen skal ikke frykte USA militært, men de bør frykte USA- konspirasjoner i form av "demokratisering"-prosjekter etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #209 Del Skrevet 23. mars 2022 Fakta? skrev (På 23.3.2022 den 16.24): Om man ser på dette svært profetiske intervjuet med en av Zelenskyjs rådgivere fra 2019 så tror de at Putin hadde bestemt seg for å angripe Ukraina uansett hva de gjorde, og at Nato-spørsmålet bare avgjorde når det ville skje. I en mye lenger variant av klippet forklarte han at Putins langsiktige mål er å gjenopprette et storslavisk rike, omtrent slik Putin sa da han angrep. Han har en egen Youtube-kanal, men der er alt på russisk eller ukrainsk. Ekspander Den eneste "spådommen" her er at Russland angriper Ukraina om de får NATO på terretoriet sitt. Dette har vært kjent av analytikere i tiår, og gjentatt til det kjedsommelige her på forumet. Det andre kan være oversettelse, eller opplagt strategi for den som forstår, evt lekkede info av angrepsplaner, nærmest doktriner. Ikke utenkelig at disse flyter, gitt situasjonen. (Det finnes planer for hva USA skal gjøre om Canada skulle bli vanskelige også, for de som lurer) Resten er en fortelling hvem som helst kunne konstruert rundt den kjente informasjonen. Altså det er svært lite der for den som er noenlunde våken.. Det er i grunn nitrist at folk nesten får relgiøse følelser av dette. Men jeg la merke til med hvilken skremmende letthet han snakket om en krig som potensielt kan ta livet av millioner.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #210 Del Skrevet 23. mars 2022 I Grosny skrev (På 23.3.2022 den 17.23): Ja, men Russland med sin arme og atomvåpen skal ikke frykte USA militært, men de bør frykte USA- konspirasjoner i form av "demokratisering"-prosjekter etc. Ekspander USA er ikke interessert i å spre demokrati, bør være soleklart. De er en superamakt med interessert i makt og hegemoni.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. mars 2022 #211 Del Skrevet 23. mars 2022 Utsiden skrev (På 23.3.2022 den 17.27): USA er ikke interessert i å spre demokrati, bør være soleklart. De er en superamakt med interessert i makt og hegemoni.. Ekspander Sant, men de bruker retorikk som "demokratisering" og lignende. "Demokratisering" kan bety: "Endring som gir USA mer innflytelse" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 23. mars 2022 #212 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) Utsiden skrev (På 23.3.2022 den 16.23): Nå gir setningene i alle fall mening. Men det er fortsatt feil, i forhandlingene før krigen nekter USA og ta NATO alternativet av bordet, dette er hva Zelensky er frustrert over, at de ble forledet til å tro at det var en mulighet inntil det smalt. Når det først smalt er det; her er våpen kjemp ned Russerne for oss.. "The US is leading Ukraine down the primrose path.." Mearsheimer 2015. De to siste er også bare tull, det var borgekrig i Ukraina før det eskalerte. 14000 mennesker pluss drept siden 2014. Jeg forstår Zelensky i en del ting, men han er også en svært probelamtisk figur. Sist nå har hans styre forbudt 10-11 partier på venstresiden i politikken, og alliert seg nærmere de høyreektremistiske kreftene.. Om det er demokrati du promoterer har du valgt en særs bedriten representant. Og nei jeg velger ikke Putin, han kan dra til helvete for min del. Ekspander Flott, jeg skal forsøke å formulere meg bedre slik at setningene mine gir mening fremover også. Hva kom først? Trusselen fra Russland eller ønsket om NATO-medlemskap? Hva er årsakssammenhengen her, tenker du? Borgerkrig eller annektering av Donbass og Krim som Ukraina forsøkte å forsvare seg mot? Jeg vil si det var en annektering som Ukraina forsøkte å forsvare seg mot. Altså ikke en borgerkrig. Etter det jeg har forstått var de partiene pro-russiske? Det er kanskje ikke så rart de ble forbudt all den tid Russland annekterte Donbass og Krim? Endret 23. mars 2022 av CrossRoad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. mars 2022 #213 Del Skrevet 23. mars 2022 sonush skrev (På 15.3.2022 den 9.11): Jeg vet ikke om ting sjokkerer meg lengre, men jeg blir satt ut omtrent hver dag, når jeg ser graden av det Putin og ikke minst militæret, gjør. Aktiv skyte mot sivile folk, boligblokker. Her om dagen så jeg en video hvor en bil som kom kjørende og stoppet for STOP-skiltet. Sekunder senere så kommer en stridsvogn, og bare sånn uten videre, skjøt mot bilen. Den eksploderte selvsagt. To eldre personer som satt i den, døde selvsagt. Hver dag så tenker jeg at ting ikke kan bli verre, så blir jeg negativt "overrasket". Ekspander huff. Jeg ble sjokkert akkurat av å lese dette innlegget. Hva er det putin sin arme driver med? Ruser de seg og skyter vilt rubdt seg bare på pur faen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. mars 2022 #214 Del Skrevet 23. mars 2022 solmåneogstjerner skrev (På 15.3.2022 den 9.54): Angrep på sivile, om det er folk i kø for å rømme landet eller for å få tak i mat, bolighus/blokker og sykehus (spesielt sykehus for barn og fødende). Det er helt sinnsykt. Ekspander ja. Det virker jo som sivilbefolkningen er selve målet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 23. mars 2022 #215 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) I Grosny skrev (På 23.3.2022 den 17.49): Sant, men de bruker retorikk som "demokratisering" og lignende. "Demokratisering" kan bety: "Endring som gir USA mer innflytelse" Ekspander Eller endring som ikke gir mer samarbeid med USA. Det er hipp som happ det. Dette kommer an på hvilket parti man stemmer på når man skal inn i stemmeboksen og trekke lappen sin. Velger mange det samme partiet og det for eksempel er Rødt her i Norge sier det seg selv at samarbeidet med USA ikke blir det samme som om Høyre fikk flesteparten av stemmene. Så det bestemmer faktisk velgerne. Skjønner du hva jeg mener? Endret 23. mars 2022 av CrossRoad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. mars 2022 #216 Del Skrevet 23. mars 2022 velociraptor skrev (På 16.3.2022 den 7.59): Msns jeg er mest sjokkert over folk som deg som synes krigen i Ukraina er så mye verre enn krig alle andre steder, mest sannsynlig fordi de uskyldige ofrene i Ukraina er blonde og blåøyde - det er jo det som er hovedforskjellen på dem og andre krigsofre rundt i verden, der vi ikke gidder å blande oss. Ellers er jeg også sjokkert over hvor dårlig det russiske militæret er. Jeg er ikke sjokkert over at de skyter mot sivilie etc, å bli sjokkert over det betyr jo at man forventet bedre av Putin. Jeg er veldig trist over at det gjøres, men overhodet ikke sjokkert. Blir heller ikke sjokkert om Putin tyr til atomvåpen, men håper inderlig han ikke gjør det. Er sjokkert over at norske politikere ikke fjerner avgifter på drivstoff i Norge og enten kapper utenlandskablene eller innfører maxpris på strøm innad i Norge. De ønsker tydeligvis at nordmenn skal lide mest mulig i solidaritet med Ukraina, uten at jeg på noen måte ser at færre uskyldige ukrainere blir drept av den grunn. Jo jeg ble forresten sjokkert over ukrainerene som stakk av for å redde seg selv og etterlot 100 000 barn hjelpeløse på barnehjem etc, hvis jeg husker riktige tall. Ekspander omg det et jo fordi de ER SÅ NÆRT oss!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 23. mars 2022 #217 Del Skrevet 23. mars 2022 Utsiden skrev (På 23.3.2022 den 16.23): Men det er fortsatt feil, i forhandlingene før krigen nekter USA og ta NATO alternativet av bordet, dette er hva Zelensky er frustrert over, at de ble forledet til å tro at det var en mulighet inntil det smalt. Når det først smalt er det; her er våpen kjemp ned Russerne for oss.. Ekspander Du fremstiller det helt feil. Det er fritt for alle å søke Nato-medlemskap til enhver tid. Man må imidlertid oppfylle visse vilkår, bl.a. kan ikke landet være i konflikt på søknadstidspunktet. Det har derfor ikke vært mulig for Ukraina å få innvilget en søknad de siste årene siden de har vært i konflikt og borgerkrig i flere år. Dette vet selvsagt Zelenskyj. Grunnen til at han uttaler seg som han gjør nå er at det åpner for å inngå en fredsavtale der han aksepterer at Ukraina ikke skal søke om Natomedlemskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 23. mars 2022 #218 Del Skrevet 23. mars 2022 sonush skrev (På 15.3.2022 den 9.11): Jeg vet ikke om ting sjokkerer meg lengre, men jeg blir satt ut omtrent hver dag, når jeg ser graden av det Putin og ikke minst militæret, gjør. Aktiv skyte mot sivile folk, boligblokker. Her om dagen så jeg en video hvor en bil som kom kjørende og stoppet for STOP-skiltet. Sekunder senere så kommer en stridsvogn, og bare sånn uten videre, skjøt mot bilen. Den eksploderte selvsagt. To eldre personer som satt i den, døde selvsagt. Hver dag så tenker jeg at ting ikke kan bli verre, så blir jeg negativt "overrasket". Ekspander Herregud.... Det er 900 sivile døde, tror du russerne aktivt skyter mot sivile i en invasjon av et land med 44 mill innbyggere og at bare 900 dør av det? Hadde russerne vært interessert i å drepe sivile så hadde de klart å drepe 900 per time. Det faktum at det bare er 900 døde er et resultat av at russerne er ekstremt forsiktige og gjør omtrendt alt for å unngå å drepe sivile, det er derfor fremgangen deres har gått tregere enn mange forventet. Russerne selv skulle nok ønske tallet var 0, men soldater gjør feil og ting går galt, så det vil alltid skje til en viss grad. Kan for sammenligning si at Ukraina er på omtrendt samme folketall som Irak, og der endte amerikanerne opp med å drepe 10 000 sivile i det første innrykket, og totalt 600 000 gjennom hele krigen. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 23. mars 2022 Forfatter #219 Del Skrevet 23. mars 2022 Maleficenta skrev (På 23.3.2022 den 19.14): omg det et jo fordi de ER SÅ NÆRT oss!!! Ekspander At vi er mer bekymret fordi den er nær oss, og tenker hvordan det vil bli om den skulle ramme Norge osv er FULLT forståelig. Det som er problemet, ihvertfall for min del, er at denne krigen er mer tragisk fordi ofrene er europeiske, med blondt hår og blå øyne og har Netflix og Instagram. Jeg sier ikke at DU mener det, heller ikke at det er noe galt med meningen til de som ikke er enig med meg. Både du og jeg og alle andre enkeltpersoner har rett til å ha en mening. Problemet er, for min del, at enkelte media har lagt fokus på utseende, klær og hva de har og ikke har. Heldigvis så har jeg ennå til gode å se dette i norsk media, men utenlandsk media har fokusert på dette. Ihvertfall i starten. Usikker på om de har fortsatt å gjøre det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 23. mars 2022 #220 Del Skrevet 23. mars 2022 Utsiden skrev (På 23.3.2022 den 17.27): USA er ikke interessert i å spre demokrati, bør være soleklart. De er en superamakt med interessert i makt og hegemoni.. Ekspander Det er sikkert helt tilfeldig at nesten alle USAs nærmeste allierte er demokratier, mens blandt de få vennene Russland har så er det en klar majoritet av diktaturer. Russland er selv et nesten rent diktatur. Om man skal være kynisk kan man si at USA sprer demokrati fordi den beste måten et demokrati kan stå mot trusselen fra krigerske diktatorer på er ved å være alliert med USA. Det forandrer uansett ikke på det faktum at de er en mye bedre venn enn alternativene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå