Fakta? Skrevet 22. mars 2022 #161 Del Skrevet 22. mars 2022 6 minutter siden, velociraptor said: «Hvis jeg synes dette er så forferdelig». Jeg ville trodd de fleste synes dette var forferdelig. Det er ikke snilt gjort, men grunnen til at de er på ukrainske sykehus er fordi ukrainerene holder liv i dem, selv om de er i Ukraina for å drepe ukrainere og rasere landet deres. Sammenliknet med det ukrainerene blir utsatt for så er det egentlig bagatellmessig. Litt perspektiv må det være mulig å ha. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 22. mars 2022 #162 Del Skrevet 22. mars 2022 Fakta? skrev (5 minutter siden): Det er ikke snilt gjort, men grunnen til at de er på ukrainske sykehus er fordi ukrainerene holder liv i dem, selv om de er i Ukraina for å drepe ukrainere og rasere landet deres. Sammenliknet med det ukrainerene blir utsatt for så er det egentlig bagatellmessig. Litt perspektiv må det være mulig å ha. wow. Bare wow. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 22. mars 2022 #163 Del Skrevet 22. mars 2022 Ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. mars 2022 #164 Del Skrevet 22. mars 2022 12 hours ago, clyde said: Den slags holdninger dukker ikke opp "sånn uten videre", de har nok vært der veldig lenge. I veldig mange år. Leser denne typen ting overalt og det er ukrainere selv som legger ut slikt. Men hva tror du skjer egentlig? Når de du er glad i blir drept? du ser hjemmet ditt blir bombet til biter. Selvsagt skaper det hevnlyst. Til og med jeg skal ikke nekte for at jeg ikke hadde kjent på en hevnlyst om for eksempel min samboer hadde blitt drept. Og så vulgære og hensynsløse de er også! Skyter målrettet på bygninger hvor det står «barn». Skyter på demonstranter. Fengsler demonstranter i sitt eget land. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. mars 2022 #165 Del Skrevet 22. mars 2022 (endret) 8 hours ago, velociraptor said: Ja, å lemleste og maltraktere 18 år gamle redde soldater som er tvunget til å være der gir i hvert fall ikke mye sympati fra meg. Da er de jo like ille selv, og kan gjerne bombes tilbake til steinalderen for alt jeg bryr meg. Putin kan stanse dette når han vil. Soldaten som blir skutt om han deserterer kan faktisk ikke det. Helt motbydelig at folk støtter dette. Du virker ikke til å forstå helt hva krig dreier seg om, etter å ha lest noen av innleggene dine her.. Muligens jeg misforstår hva du egentlig skriver. Krig er forferdelig uansett hvem som er innblandet. For soldatene spesielt. Men utrolig nok er det også mange Russere som dessverre støtter opp under dette krigen. Det vet jeg da jeg har Russisk bekjentskap. Det å tro at de Russiske soldatene er helt «diffuse» og motvillige i dette er feil. Noen trodde selvsagt at de skulle på «spesialoppdrag».. Det er helt forferdelig. Vel.. Andre vare vitende om hva de skulle gjøre. Jeg forundrer meg over at du ikke forstår at mennesker i desperate situasjoner tyr til desperate handlinger. Det er selvsagt på ingen måte noe å forsvare eller støtte opp under, men psykologisk kan dette skje. Man er under så mye press, sorg og traumer at man gjør helt syke ting. Det går fra begge sider. Igjen , ikke en forsvarende handling. Men en handling vi ikke kan sette oss inn i. Vi var ikke der, vi vet ikke hva som skjedde, vi vet ikke om det er en soldat som mistet hele sin familie som utførte stygge handlinger. Igjen, ingen forsvarlig. Men i krig er det mye som er uforståelig, utilgivelig og brutalt. Så er det viktig å huske på at Russland er den aggressive parten her. De kan bevege seg ut av Ukraina. Men de fortsetter den brutale krigen. Hvor sivile liv ikke er verdt noe. Hvor barn ikke er verdt noe, hvor sykehus ikke er verdt noe. Nei, der blir helt banalt å forsvare Russland her. Men det trenger jeg antageligvis ikke å forklare deg. Det er bare at innlegg som hele tiden skal finne gråsoner hvor Russland blir forsvart, kan fort bli litt provoserende. Jeg retter ikke mot deg nå spesifikt. Ja, det er forferdelig at Russland lever under et regime hvor de ikke kan yrte seg selv på samme måte som vi kan. Det er forferdelig at uskyldige soldater blir sendt i krig, det er forferdelig at økonomien går i grus og at Russere blir svartmalt. Men det er konsekvensene av å bombe sivile, drepe barn , kvinner og soldater på et annet territorium. Ukraina ønsker å være fri fra Russland og det har de all rett til! Endret 22. mars 2022 av Lillix 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 22. mars 2022 #166 Del Skrevet 22. mars 2022 3 hours ago, velociraptor said: wow. Bare wow. Beklager at ikke jeg ser like sort/hvitt på dette som du gjør. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #167 Del Skrevet 23. mars 2022 Igjen så sjokkerer det totale fraværet på diplomati fra oss på vestlig side. Det er virkelig sjokkerende. Det er kun Israel, Tyrkia, Kina som har engang hintet om dette. Chad Freeman en tidligere amerikansk diplomat sier, som opplagt er, at vesten med USA i spissen har kun gitt Russland og Putin insentiver til å fortsette krigen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. mars 2022 #168 Del Skrevet 23. mars 2022 Lillix skrev (9 timer siden): Det å tro at de Russiske soldatene er helt «diffuse» og motvillige i dette er feil. Det er mange kategorier russiske soldater med varierende motivasjon. Det er helt klart at veldig mange ble sendt til krigen mot sin vilje. Norske militæreksperter antydet også på NRK at dårlig motivasjon var en av grunnene til at den store militærkonvoien stoppet opp 25 km før Kiev. Tjsetsjenias diktator Ramsam Khadyrov har på "telegram" kritisert russiske soldater for å sabotere. Disse russiske tenåringene og ungguttene er krigens offerkategori nr 1. De var faktisk sendt i strid med Russkands lover, men kunne ikke gjøre vendereis, for da ble de skutt av tsjetsjenerne. Russland har også verstingstyrker. Jeg tror leiesoldatfirmaet Wagner , DPR og tsjetsjenerne angriper Mariupol. Det er stygt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 23. mars 2022 #169 Del Skrevet 23. mars 2022 Utsiden skrev (1 time siden): Igjen så sjokkerer det totale fraværet på diplomati fra oss på vestlig side. Det er virkelig sjokkerende. Det er kun Israel, Tyrkia, Kina som har engang hintet om dette. Chad Freeman en tidligere amerikansk diplomat sier, som opplagt er, at vesten med USA i spissen har kun gitt Russland og Putin insentiver til å fortsette krigen. Den franske presidenten Macron har visstnok snakket med Putin 17 ganger på vegne av "vesten" siden invasjonen så vet ikke helt hva du mener med dette? I tillegg var visst også den tyske forbundskansleren med på i allefall en av samtalene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #170 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) 22 minutter siden, CrossRoad said: Den franske presidenten Macron har visstnok snakket med Putin 17 ganger på vegne av "vesten" siden invasjonen så vet ikke helt hva du mener med dette? I tillegg var visst også den tyske forbundskansleren med på i allefall en av samtalene. Samtaler er noe annet, det Macron har for er forsøkt, som ikke trenger å være en dårlig ting, er det ingen seriøse analytikere som kaller et fredsforsøk. Det er null og niks som tyder på at dette er et forsøk på å formalisere en løsning, det ligner mest på dydssignalisering med påfølgende twitter feider, som igjen ser ut til å gjøre vondt verre. Som nevnt den respekterte diplomaten Chad Freeman of flere bekrefter mer eller mindre dette. Posisjonen vesten inkl. Macron, sørget for å sette seg i tidlig i denne konflikten undergravde totalt våres muligheter til å mekle i denne konflikten. Til og med om vi ignorere NATO disputten. Endret 23. mars 2022 av Utsiden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 23. mars 2022 #171 Del Skrevet 23. mars 2022 Kjøpesenter, boligblokker, sykehus, blir bombet sønder, og saman i Ukrania. Mange millioner mennesker har mistet sine hjem, og er på flukt, og landet står overfor en hungersnød. I Kreml sitter haukene skjermet for virkelighetens verden i Ukrania, og blir oppvartet som helter. I norge skravler politikerne om at grønn omstilling skal redde oss fra jordens undergang samtidig som krigen raser i Ukarina. Store oljelager går oppi røyk, og bombene faller ned over Ukraina, og vi har atomtrusselen hengende over hodene på oss. Kutt i olje-og gasseksporten fra russland vil få uante konsekvenser for kraftleveransen, og det vil bli stor mangel på strøm. Hvilken verden er det egentlig vi lever i, og er tilliten til politikerne til å håndtere kriser blitt ytterligere svekket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 23. mars 2022 #172 Del Skrevet 23. mars 2022 57 minutter siden, Utsiden said: Samtaler er noe annet, det Macron har for er forsøkt, som ikke trenger å være en dårlig ting, er det ingen seriøse analytikere som kaller et fredsforsøk. Det er null og niks som tyder på at dette er et forsøk på å formalisere en løsning, det ligner mest på dydssignalisering med påfølgende twitter feider, som igjen ser ut til å gjøre vondt verre. Som nevnt den respekterte diplomaten Chad Freeman of flere bekrefter mer eller mindre dette. Posisjonen vesten inkl. Macron, sørget for å sette seg i tidlig i denne konflikten undergravde totalt våres muligheter til å mekle i denne konflikten. Til og med om vi ignorere NATO disputten. I absolutt alle saker kan man finne noen få som sier noe annet enn nesten alle andre, og da er det alltid noen som mener at de vet mye bedre enn alle andre hvis det passer med deres syn. Hvor respektert denne Chad Freeman er kan man saktens diskutere. Han har tidligere forsvart Tiananmen Square-massakren av studenter som protesterte i Kina. Det har ikke engang vært mulig for Macron å overtale Putin til å inngå våpenhviler for å evakuere sivile, og Zelenskyjs hint om å være villig til å holde seg utenfor Nato har ikke gjort ham mer villig til å snakke om fredsavtale. Det eneste han aksepterer er overgivelse. Med mindre du mener at vesten skal presse Ukraina til å overgi seg og bli en del av Putins fjerde rike så er det lite vi kan gjøre for å oppnå fred. Putin har hele ansvaret for denne krigen, og han har hele ansvaret for at det ikke foregår noen seriøse fredssamtaler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #173 Del Skrevet 23. mars 2022 19 minutter siden, Fakta? said: I absolutt alle saker kan man finne noen få som sier noe annet enn nesten alle andre, og da er det alltid noen som mener at de vet mye bedre enn alle andre hvis det passer med deres syn. Hvor respektert denne Chad Freeman er kan man saktens diskutere. Han har tidligere forsvart Tiananmen Square-massakren av studenter som protesterte i Kina. Det har ikke engang vært mulig for Macron å overtale Putin til å inngå våpenhviler for å evakuere sivile, og Zelenskyjs hint om å være villig til å holde seg utenfor Nato har ikke gjort ham mer villig til å snakke om fredsavtale. Det eneste han aksepterer er overgivelse. Med mindre du mener at vesten skal presse Ukraina til å overgi seg og bli en del av Putins fjerde rike så er det lite vi kan gjøre for å oppnå fred. Putin har hele ansvaret for denne krigen, og han har hele ansvaret for at det ikke foregår noen seriøse fredssamtaler. Som sagt, det pågår seriøse forsøk, påfallende nok helt uten de Europeiske og Amerikanske. Om de vil være vellykket er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FreezeandFawn Skrevet 23. mars 2022 #174 Del Skrevet 23. mars 2022 Utsiden skrev (3 timer siden): Igjen så sjokkerer det totale fraværet på diplomati fra oss på vestlig side. Det er virkelig sjokkerende. Det er kun Israel, Tyrkia, Kina som har engang hintet om dette. Chad Freeman en tidligere amerikansk diplomat sier, som opplagt er, at vesten med USA i spissen har kun gitt Russland og Putin insentiver til å fortsette krigen. Hva mener du vesten burde gjort? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 23. mars 2022 #175 Del Skrevet 23. mars 2022 10 minutter siden, Utsiden said: Som sagt, det pågår seriøse forsøk, påfallende nok helt uten de Europeiske og Amerikanske. Om de vil være vellykket er en annen sak. I den grad det foregår seriøse forsøk så går de foreløpig ut på å forsøke å få Putin i tale. Det er ikke spesielt påfallende at ikke vesten deltar i disse, utover å prøve å få Putin til å ville delta, hvis man vet noe om fredsforhandlinger. Når f.eks. Norge velges som fredsmegler så er det vanligvis fordi vi sees på som uavhengige for den aktuelle konflikten. I denne konflikten har hele vesten tatt tydelig side med Ukraina, og det naturlige er derfor å bruke noen andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #176 Del Skrevet 23. mars 2022 35 minutter siden, Fakta? said: I den grad det foregår seriøse forsøk så går de foreløpig ut på å forsøke å få Putin i tale. Det er ikke spesielt påfallende at ikke vesten deltar i disse, utover å prøve å få Putin til å ville delta, hvis man vet noe om fredsforhandlinger. Når f.eks. Norge velges som fredsmegler så er det vanligvis fordi vi sees på som uavhengige for den aktuelle konflikten. I denne konflikten har hele vesten tatt tydelig side med Ukraina, og det naturlige er derfor å bruke noen andre. Jo det er akkurat hva det er påfallende og skremmende. Det er et poeng at vestens rolle var allerede satt i og med NATO ekspansjonen, historien der er grell nok om vi det hele tatt forventer at vesten skal ta noe ansvar for noe som helst i verden. Men den hodeløse umiddelbare sanksjoneringen samt våpenleveranser hadde ingen annen funksjon enn å eskalere dette. Europeiske og Amerikanske ledere kunne med offentlig retorikk tilnærmet seg dette helt anderledes. Når Biden og(?) noen Europeiske ledere har i tillegg kalt Putin krigsforbryter (joda,han er jo det) utelukker de forhandlinger for godt.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #177 Del Skrevet 23. mars 2022 Som mange påpeker. Vestens mål ser ut til å være i denne konflikten, i lys av håndteringen, er å knuse Russlands forsvar, skape intern uro i Russland og bruke ukrainske liv til prosessen. Kvalmt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 23. mars 2022 #178 Del Skrevet 23. mars 2022 Utsiden skrev (3 minutter siden): Som mange påpeker. Vestens mål ser ut til å være i denne konflikten, i lys av håndteringen, er å knuse Russlands forsvar, skape intern uro i Russland og bruke ukrainske liv til prosessen. Kvalmt! Det som er kvalmt er å komme med en sånn støtteerklæring til Russland, som har sett seg i denne posisjonen helt på egenhånd. Skulle vesten liksom sitte å se på at okuperer andre land etter eget forgodtbefinnende? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. mars 2022 #179 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) Utsiden skrev (30 minutter siden): Som mange påpeker. Vestens mål ser ut til å være i denne konflikten, i lys av håndteringen, er å knuse Russlands forsvar, skape intern uro i Russland og bruke ukrainske liv til prosessen. Kvalmt! Ikke min analyse. Vestens mål ser ut til å være å få Ukraina og Russland til å løse konflikten selv, mens vi hjelper til med littegrann våpenlevering til Ukraina og holder oss på sidelinja. Den interne uroen i Russland har Putin skapt selv. Gazpromdirektøren f.eks. er absolutt rasende. Jeg tror egentlig mange ønsker det samme som meg, men politikere kan jo ikke si det åpent, nemlig at FSB arresterer Putin fort og putter han i fengsel. Jeg ønsker at Russland skal gjenoppstå som et land med ære, og det er vanskelig når de har bombet til seg så mye hat. Det kan gå dersom Putin fengsles , hele Dumaen går av, og det kommer inn helt nye og uskyldige folk i ledelsen. Jeg ønsker selv å reise til Moskva, og jeg ønsker at det skal bli hyggelig. Russlands idè er absolutt forferdelig. De vil denazifisere ved hjelp av våpen. Man skyter ikke en ideologi. Det er å kaste bensin på bålet, og de sivile tapene blir gigantiske. Russland er også blind for sin egen fascisme. Endret 23. mars 2022 av I Grosny 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 23. mars 2022 #180 Del Skrevet 23. mars 2022 7 minutter siden, kar90 said: Det som er kvalmt er å komme med en sånn støtteerklæring til Russland, som har sett seg i denne posisjonen helt på egenhånd. Skulle vesten liksom sitte å se på at okuperer andre land etter eget forgodtbefinnende? Sukk.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå