Skid_raw Skrevet 17. mars 2022 #61 Del Skrevet 17. mars 2022 Madame Butterfly skrev (1 time siden): At naboland, og da også NATO ikke går tungt inn militært. Les det du skrev en gang til og tenk hardt over hvorfor NATO-land ikke har gått til aksjon enda. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. mars 2022 #62 Del Skrevet 17. mars 2022 Sommerkommer skrev (5 minutter siden): Tror ikke det var alle 100 000. Står på tv2.no. Men jeg mener det er en utilgivelig handling å forlate barn i en hjelpeløs situasjon. Uansett hvor farlig situasjonen er for ens eget liv. I tillegg mener jeg at hvis det er sant så bør en gå inn med styrker og hente de spesifikke barna. I teorien er jeg enig. I praksis hadde jeg nok ikke vært villig til å ofre mitt barn sitt liv fordi jeg følte ansvar for jobben min mens alle andre flyktet. Mitt barn er mer verdt for meg enn alle andre barn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altius Skrevet 17. mars 2022 #63 Del Skrevet 17. mars 2022 Sjokkert over en øyenvitneskildring fra en dame i Ukraina fullstendig oppløst i tårer i går på BBC. Hun hadde sett en såret gravid dame fra et bombenedslag, hvor det ene benet på det ufødte barnet stakk ut av magen på den stakkars dama. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 17. mars 2022 #64 Del Skrevet 17. mars 2022 Sommerkommer skrev (20 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/14644644/ Nå sitter jeg å tenker på babyer og småbarn som sakte tørster eller sulter ihjel Ubeskrivelig grusomt. Finnes ikke ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 17. mars 2022 #65 Del Skrevet 17. mars 2022 snart mer sjokkert over at krigen ikke har eskalerert enda til et nato land Når krigen i Ukraina begynte, og Putin truer med atomvåpen så trodde jeg det var snakk om at atomkrig ville brytes ut innen et par dager. Takk og lov for at nato holder seg utenfor sier nå jeg. Andre ting sjokkerer meg dessverre ikke lenger. Synes det er brutalt at sivile, spesielt barn blir drept men nå har jeg lest så mye av det, at det på en måte ikke sjokkerer lenger. Krigen er blitt for meg til noe som bare er der, som jeg får gjort lite med personlig. Eneste jeg håper på er at de kan inngå en fredsavtale før krigen eskalerer til å mye større og enda mer brutal. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 17. mars 2022 #66 Del Skrevet 17. mars 2022 velociraptor skrev (21 minutter siden): I teorien er jeg enig. I praksis hadde jeg nok ikke vært villig til å ofre mitt barn sitt liv fordi jeg følte ansvar for jobben min mens alle andre flyktet. Mitt barn er mer verdt for meg enn alle andre barn. Er faktisk enig med deg. De fleste av oss vet ikke hvordan det er, og føles, å være i en slik situasjon. Kan hende tok flere av de med seg så mange barn de klarte. Men noen må jo ha vært på barnehjemmene for å vite at de var forlatt av voksne? Eller er det de ansatte som varslet om dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 17. mars 2022 #67 Del Skrevet 17. mars 2022 Antagelig at alle antivaxerne og konspi-huene som har ropt om frihet i 2 år, nå er PRO Putin 🙈🙈 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bronto Skrevet 17. mars 2022 #68 Del Skrevet 17. mars 2022 …at det (krigen) enda ikke er over😞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #69 Del Skrevet 17. mars 2022 Fru Solsikke skrev (49 minutter siden): Nå sitter jeg å tenker på babyer og småbarn som sakte tørster eller sulter ihjel Ubeskrivelig grusomt. Finnes ikke ord. Ja det gjorde vondt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #70 Del Skrevet 17. mars 2022 velociraptor skrev (1 time siden): I teorien er jeg enig. I praksis hadde jeg nok ikke vært villig til å ofre mitt barn sitt liv fordi jeg følte ansvar for jobben min mens alle andre flyktet. Mitt barn er mer verdt for meg enn alle andre barn. Jeg hadde sørget for å sende eget barn i trygghet med noen andre og blitt igjen. Noen ganger må man faktisk gjøre det som er rett og ikke det som er mest egoistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 17. mars 2022 Forfatter #71 Del Skrevet 17. mars 2022 Jeg er enig med deg. Tenkt hva jeg ville kanskje ha gjort. Jeg er barnesykepleier og jobber på en barneavd i Norge. Spesielt etter bombing av barnesykehuset ble bombet og helsepersonell flyttet pasienter til kjelleren og fortsatte å behandle. Jeg hadde ikke klart å forlate uten at de hadde pårørende i nærheten som kunne ta over. Jeg hadde kanskje sendt mine egne med eks. far. Jeg skriver kanskje fordi at man vet aldri hvordan man faktisk vil reagere, når man er midt oppi noe sånt. Det er ihvertfall sånn jeg føler det nå ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 17. mars 2022 Forfatter #72 Del Skrevet 17. mars 2022 Sommerkommer skrev (10 minutter siden): Jeg hadde sørget for å sende eget barn i trygghet med noen andre og blitt igjen. Noen ganger må man faktisk gjøre det som er rett og ikke det som er mest egoistisk. Innlegget under var svar til deg. Glemte å sitere. sonush skrev (Akkurat nå): Jeg er enig med deg. Tenkt hva jeg ville kanskje ha gjort. Jeg er barnesykepleier og jobber på en barneavd i Norge. Spesielt etter bombing av barnesykehuset ble bombet og helsepersonell flyttet pasienter til kjelleren og fortsatte å behandle. Jeg hadde ikke klart å forlate uten at de hadde pårørende i nærheten som kunne ta over. Jeg hadde kanskje sendt mine egne med eks. far. Jeg skriver kanskje fordi at man vet aldri hvordan man faktisk vil reagere, når man er midt oppi noe sånt. Det er ihvertfall sånn jeg føler det nå ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #73 Del Skrevet 17. mars 2022 sonush skrev (5 minutter siden): Innlegget under var svar til deg. Glemte å sitere. Enig i det. Man kan vel bare håpe at man hadde vært sterk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 17. mars 2022 #74 Del Skrevet 17. mars 2022 Er sjokkert over at Putin i det hele tatt gikk til angrep og dreper sivile, inkludert barn. Han går til angrep på sykehus, folk som står i kø for å få et brød, boligblokker.... De er uskyldige alle sammen, så hva har de gjort mot Putin som gjør at han finner det for godt å gå til angrep og drepe? Han er ondskapsfull, psykopatisk, gal av makt og det ser ikke ut som om at han har noen planer om å gi seg før han har tatt over Ukraina og fått det som han vil. Han sier at han skal stoppe hvis kravene hans blir innfridd, men det tror jeg ikke et sekund på. Jeg er også sjokkert over alle som går til angrep på uskyldige russere, som ikke er enig i det Putin gjør. De har ingenting med krigen å gjøre. Og over de som mener at vi ikke skal hjelpe ukrainske flyktninger. Hva hvis de måtte forlate alt pga krig? Da tror jeg tonen hadde fått en annen lyd, gitt. Egentlig alt med denne krigen har sjokkert meg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. mars 2022 #75 Del Skrevet 17. mars 2022 Sommerkommer skrev (1 time siden): Jeg hadde sørget for å sende eget barn i trygghet med noen andre og blitt igjen. Noen ganger må man faktisk gjøre det som er rett og ikke det som er mest egoistisk. Da går du ut i fra at det var et alternativ, men det er jo slett ikke sikkert. Jeg er ikke uenig i prinsippet om at man av og til må gjøre det som er rett og ikke det som er egoistisk, men jeg har lite sansen for «helter» som ofrer sine egne for the presumed greater good. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. mars 2022 #76 Del Skrevet 17. mars 2022 Fjugur skrev (1 time siden): Antagelig at alle antivaxerne og konspi-huene som har ropt om frihet i 2 år, nå er PRO Putin 🙈🙈 neppe alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #77 Del Skrevet 17. mars 2022 velociraptor skrev (1 minutt siden): Da går du ut i fra at det var et alternativ, men det er jo slett ikke sikkert. Jeg er ikke uenig i prinsippet om at man av og til må gjøre det som er rett og ikke det som er egoistisk, men jeg har lite sansen for «helter» som ofrer sine egne for the presumed greater good. Men om man har barn og må være igjen så kan en jo ha barna med seg? Det er ikke snakk om helter. Det er snakk om å gjøre det som er rett. Noen ganger involverer det forhold som er større enn en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #78 Del Skrevet 17. mars 2022 velociraptor skrev (4 minutter siden): Da går du ut i fra at det var et alternativ, men det er jo slett ikke sikkert. Jeg er ikke uenig i prinsippet om at man av og til må gjøre det som er rett og ikke det som er egoistisk, men jeg har lite sansen for «helter» som ofrer sine egne for the presumed greater good. Det er jo ikke det presumed greater good heller da. Å forlate små barn alene uten mat og vann og pass er faktisk ikke greit uansett hva en har av egne barn. Da får en ta med egne barn inn på barnehjemmet da. Det er bedre enn å forlate noen i hjelpeløs tilstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. mars 2022 #79 Del Skrevet 17. mars 2022 Sommerkommer skrev (4 minutter siden): Men om man har barn og må være igjen så kan en jo ha barna med seg? Det er ikke snakk om helter. Det er snakk om å gjøre det som er rett. Noen ganger involverer det forhold som er større enn en selv. Som sagt, enig om det kun var meg. Men lar ikke ungen min bli bombet i fillebiter for å redde andre. Jeg går jo ut i fra at folk flykter fordi det er en reell stor risiko for å bli drept. Sommerkommer skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke det presumed greater good heller da. Å forlate små barn alene uten mat og vann og pass er faktisk ikke greit uansett hva en har av egne barn. Da får en ta med egne barn inn på barnehjemmet da. Det er bedre enn å forlate noen i hjelpeløs tilstand. Hvor langt går det ansvaret da? Vil tro at et sånt ansvar vil føre til at ingen lenger vil jobbe med mennesker. Har man lov å forlate en brennende bygning hvis man ikke får med seg alle pasientene ut, eller er man moralsk forpliktet til å sitte der inne og bli brent levende sammen med dem? Gjelder dette kun barn, eller også fanger, geriatriske pasienter på sykehjem, alle på omsorgsbolig og sykehus etc? Jeg klarer heldigvis ikke å sette meg inn situasjonen, for så vidt jeg vet har vi ikke barnehjem på den måten her i Norge. Ellers leste jeg at noe av problemet er at disse barna har rett på samvær med sine pårørende, så de ansatte har faktisk ikke liv å ta dem med seg. Skal da de ansatte bli tvunget til å bli i bomberegnet? De kan jo uansett ikke trylle frem mat eller strøm. Det er en umulig og umenneskelig situasjon og jeg vil tro de ansatte vil ha mareritt og dårlig samvittighet resten av livet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #80 Del Skrevet 17. mars 2022 velociraptor skrev (1 minutt siden): Som sagt, enig om det kun var meg. Men lar ikke ungen min bli bombet i fillebiter for å redde andre. Jeg går jo ut i fra at folk flykter fordi det er en reell stor risiko for å bli drept. Hvor langt går det ansvaret da? Vil tro at et sånt ansvar vil føre til at ingen lenger vil jobbe med mennesker. Har man lov å forlate en brennende bygning hvis man ikke får med seg alle pasientene ut, eller er man moralsk forpliktet til å sitte der inne og bli brent levende sammen med dem? Gjelder dette kun barn, eller også fanger, geriatriske pasienter på sykehjem, alle på omsorgsbolig og sykehus etc? Jeg klarer heldigvis ikke å sette meg inn situasjonen, for så vidt jeg vet har vi ikke barnehjem på den måten her i Norge. Ellers leste jeg at noe av problemet er at disse barna har rett på samvær med sine pårørende, så de ansatte har faktisk ikke liv å ta dem med seg. Skal da de ansatte bli tvunget til å bli i bomberegnet? De kan jo uansett ikke trylle frem mat eller strøm. Det er en umulig og umenneskelig situasjon og jeg vil tro de ansatte vil ha mareritt og dårlig samvittighet resten av livet. Kapteinen går ned med skipet. Brannfolk ofrer livene sine til stadighet. Det samme gjør politi. Har man ansvar for små barn så må man strekke seg ekstremt langt. Å dra fra noen i hjelpesløs tilstand er vel et lovbrudd i Norge? Og ja, det er selvsagt et kjempevanskelig spørsmål når det kommer til egne barn. Men om en selv kom seg ut betyr det at andre kom seg ut og. Og da må en vel ha kunnet sende barna med noen andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå