Gå til innhold

Hva sjokkerer dere for hver dag som går, i krigen?

sonush

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om ting sjokkerer meg lengre, men jeg blir satt ut omtrent hver dag, når jeg ser graden av det Putin og ikke minst militæret, gjør. 

Aktiv skyte mot sivile folk, boligblokker. Her om dagen så jeg en video hvor en bil som kom kjørende og stoppet for STOP-skiltet. Sekunder senere så kommer en stridsvogn, og bare sånn uten videre, skjøt mot bilen. Den eksploderte selvsagt. To eldre personer som satt i den, døde selvsagt. 

Hver dag så tenker jeg at ting ikke kan bli verre, så blir jeg negativt "overrasket". 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10

At folk mener Ukraina skal gi seg uten kamp eller at vi ikke bør hjelpe Ukraina på noen som helst måte. 

Bombing av sykehus. 

Barn som dør. 

Video av de som satt i gangen hvor ene ungen roper "jeg vil leve" når de ble bombet (de overlevde). 

💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrep på sivile, om det er folk i kø for å rømme landet eller for å få tak i mat, bolighus/blokker og sykehus (spesielt sykehus for barn og fødende). Det er helt sinnsykt. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er så mye russofobi og altfor strenge sanksjoner. Det mest sjokkerende jeg har sett så langt her i Norge, er en idiot hotelleier i Tromsø som ikke ønsker russiske gjester velkommen. I andre rekke kommer utvisning av idrettsfolk, sponsorer som tvinger dem i fjerne russiske flagg fra SoMe-profiler osv.

Ikke alle russere støtter det Putin har valgt å gjøre, så hvorfor straffe vanlige russere?

Hva er forskjellen med denne krigen og USA's krig når de invaderte Irak, angrep Libya og Syria? Vi så ingen sanksjoner mot USA da.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymbrker skrev (1 time siden):

Det mest sjokkerende jeg har sett så langt her i Norge, er en idiot hotelleier i Tromsø som ikke ønsker russiske gjester velkommen. 

Trodde han som ikke ville ha russere på hotellet var nettopp fordi det skulle være ukrainere der og det derfor ikke passet? Altså for å skåne de som nylig har flyktet fra krig. Eller er dette et annet hotell jeg muligens blander?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutaliteten mot sivile. Og at det er så mange mennesker som ser dette, og fortsatt mener at det må være greit for ukrainerne og overgi seg, og at vi bør ofre Ukraina for vår egen trygghet. Jeg har alltid lurt på hvem de folka som samarbeidet med tyskerne under krigen var, nå vet jeg det. 

• Liker 23
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange mennesker som regelrett prøver å overtale andre om stole mer på russiske medier kontra vestlige.

Hvor mange mennesker som sitter trygt hjemme som skriver at Ukraina bare bør gi opp fordi de indirekte bør tenke på vår sikkerhet.

Hvor mange mennesker som diskuterer for at det er helt greit å drepe sivile, militære i Ukraina fordi Russland føler seg litt truet av nato. Det er lov å synes at begge sider gjør feile ting, men å mene det er greit å ty til vold/slakt synes jeg er sjokkerende. Det finnes alltid to sider av en sak, men mange av disse viser aldri begge sider av saken.

Hvor mange som drar frem krigshistorie fra over 20 år siden som argument for det som blir gjort i dag er greit. Vi er i 2022 og jeg tror ærlig talt flere folk ikke synes mange av tidligere krigshistorier er greit heller, uansett hvilken side det var på. Vi må komme oss videre ikke stagnere i fortiden.

Så er det hvor mange mennesker som tenker svart-hvitt, synes personlig det er utrolig skremmende.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den amerikanske (og til dels europeiske) ekstremhøyre-sidens fortsatte knefall for despoten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutaliteten mot det russerne kaller et "broderfolk". At det virker som at russerne ønsker å jevne hele Ukraina med jorden. Noe som får meg til å tenke at det i bunn og grunn også handler om hevn for at Janukovitsj måtte flykte i 2014.

Fikk også inntrykket av at Majdan skulle hevnes da Putin sa "Vi skal vise dere hva de-kommunisme betyr". Galskapen i det han sa og uttrykket han hadde når han sa det sjokkerte meg. Han virker ikke helt rasjonell og en del andre rundt han virker nesten redde. Leste et sted at oppvisningen hvor hver og en måtte komme opp og forsvare den planlagte invasjonen var en måte for han å fordele skylden på. At de gjennom å måtte forsvare den offentlig også ble medskyldige i "Putins krig". Vet ikke om det stemmer, men det er en teori. 

At noen, spesielt her i vest, forsøker å forsvare det russerne gjør. For min del var det slutt på å forstå russerne om morgenen 24. februar. Før det kunne jeg til dels ha forstått, men ikke forsvart, at de ønsket å sikre Svartehavsflåten. Det er ikke slik at USA, NATO eller Norge for den del alltid har gjort ting riktig i min bok heller, men akkurat i denne konflikten er det ingen som helst slags tvil om hvilken side jeg har mest forståelse og sympati for. Her er det en overgriper og et offer. Hvis du prøver å "se saken fra begge sider", eller være "nøytral" holder du med overgriperen. Så enkelt er det faktisk. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbrker skrev (4 timer siden):

At det er så mye russofobi og altfor strenge sanksjoner. Det mest sjokkerende jeg har sett så langt her i Norge, er en idiot hotelleier i Tromsø som ikke ønsker russiske gjester velkommen. I andre rekke kommer utvisning av idrettsfolk, sponsorer som tvinger dem i fjerne russiske flagg fra SoMe-profiler osv.

Ikke alle russere støtter det Putin har valgt å gjøre, så hvorfor straffe vanlige russere?

Hva er forskjellen med denne krigen og USA's krig når de invaderte Irak, angrep Libya og Syria? Vi så ingen sanksjoner mot USA da.

Helt enig med deg, det er skremmende å se hvor hatefulle mange nordmenn er. En annen ting som overrasker meg er hvor sjokkerte alle er over at krig er brutalt. Ja, krig er brutale greier. Slik er det overalt, ikke bare i Ukraina. Krig er ingen søndagsskole, det er helt forjævlig uansett hvor det skjer.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sjokkerer meg er hvor mange flyktninger som kommer hit og alt det økonomiske fokuset de får. Mens Ola Nordmann kanskje mister huset sitt, og staten blir rike som fy. Norge har i flere tiår fokusert på andre og gitt faen i etniske nordmenn.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior

Blir sjokkert av at de kan drepe sivile, ikke minst barn. Hva har uskyldige barn gjort for å fortjene dette?

At de virkelig klarer å fortsette med dette hver dag og få så mange uskyldige liv på samvittigheten. Så mange sitter å sulter og lider. Dette burde være nok til at Russland stopper krigen, men neida krigen fortsetter den og det er sjokkerende og hjerteskjærende at det går an å være så ondskapsfull og gjøre dette mot folk. Uten tegn til å gi seg. Hvor mange må dø på grunn av Putin vil ha viljen sin? 

Blir også sjokkert over at mange ikke vil ha noen ukrainske flyktninger inn i Norge i det hele tatt, ikke vil hjelpe noen i det hele tatt når så mange lider. Hva hvis det var de selv som plutselig måtte flykte fra landet sitt og hadde ingenting? Ikke en gang mat og drikke? De som flykter har det ikke lett nå så de fortjener å bli tatt godt i mot.

Så blir jeg sjokkert over at voksne folk angriper, og snakker dritt om uskyldige russere (til og med barn) som ikke har noe med krigen å gjøre. Som ikke en gang er enig med Putin. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over alt egentlig. Den ekstreme brutaliteten og hensynsløsheten. Hadde aldri trodd at det skulle bli så ekstremt. Tenker hver dag, hva i helvete skjer?!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig er brutalt, krig er motbydelig. Dette er noe vi skulle tatt til oss før denne virkeligheten kom til Ukraina. 

Mens denne galskapen pågår, med eget dedikert forum, kan det være verdt å minne på at det pågår en krig i Jemen gående på det åttende året. Vår alliert USA pumper inn våpen til sin alliert, menneskeretts paradiset Saudi Arabia, og dermed bidrar til å holde denne katastrofen gående. Snart en halv million døde og med den ene humanitære katastrofen etter den andre på løpende bånd. INGENTING I MEDIENE. 

Folk flest vet ikke engang at det er  krig der..

Somalia bombes også nå , vet dere det?

Jeg er sjokkert over hvor lite seriøst vi tar fred uansett hvem faen det gjelder..

Endret av Utsiden
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At et folk kan akseptere en sånn hinsides brutalitet utført under deres flagg og at russerne, etter 22 år, fortsatt ikke har klart å få avsatt et regime som er en trussel for både dem selv og menneskeheten som helhet. Ordet Russland gjør vondt å uttale, og bilder av massemorderen deres i avisen, til stadighet, gjør meg fysisk kvalm og så sint som jeg noen gang har vært. Samme hva som skjer videre så er Russland blitt ett skammens navn. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Nato kan la være å stenge luftrommet i Ukraina. Putin kommer uansett til å fortsette til han blir stoppet. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble svært sjokkert da det brøt ut krig i Europa, jeg har aldri forventet at noe slikt skal skje så nærme Norge. 

Rett før krigen brøt ut var jeg svært optimistisk, siden pandemien vi har levd med i 2 år endelig var på vei tilbake. Et normalt liv igjen, uten bekymringer for fremtiden. Så skjer dette... 

I tillegg er jeg sjokkert over brutaliteten som rammer barn, babyer, fødende kvinner og andre sivile. Bombing av sykehus. Døde barnekropper. Nyfødte som ikke har foreldre. Jeg har et naivt håp om at dette ikke er reelt, bare krigspropaganda. Men jeg vet innerst inne at det sannsynligvis ikke er sant. 

Jeg tror dessverre at dette bare er starten på dystre år fremover. Jeg tror krigen sprer seg, og mer elendighet kommer. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...