Gå til innhold

Gruer meg ofte til jobb - vanskelig og lite opplæring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Kort fortalt så byttet jeg jobb i 2020 fordi jeg ikke trivdes i den gamle jobben. I den gamle jobben var det mye overtid, dårlig arbeidsmiljø og stor mistrivsel. Arbeidsoppgavene var også kjedelige og jeg fikk mye av «drittjobben»

Jeg var ærlig med nyjobben på intervju om hva jeg kan og ikke kan, da jeg fortsatt var/er relativt fersk. Jeg var ferdig utdannet i 2018 som sivilingeniør og var rådgivende ingeniør fra 2018 - 2020. 
I min nye jobb så fikk jeg raskt veldig mye ansvar og tillit, og blitt satt til mange oppgaver jeg ikke har peiling på. Jeg har gjort så godt jeg kan hele veien, men har innsett den siste tiden når prosjektene går mot slutt at jeg har gjort mange tabber og feil. Jeg har ikke fått opplæring eller hatt mentor underveis. 
Bedriften er litt «gubbete» og jeg får mange korte svar/ingen svar fra enkelte og må dermed finne veien videre selv. 

Jeg sitter med en klump i magen store deler av dagen, og blir helt skjelven og svett i hendene og føler det svartner foran øynene mine hver gang det kommer en Mail. 
Jeg klarer ikke si dette til sjefen min, fordi de utrykker at de er veldig fornøyd med innsatsen min. Men de vet jo heller hvor ræva prosjektene går..

Har mest lyst å bli sykemeldt, fordi jeg føler jeg er på randen. Jeg tenker hele tiden på at jeg kanskje mister jobben, at jeg blir oppsagt eller slikt. 

Anonymkode: 7ccbd...2f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det bra. De er fornøyd med deg. Tror du overdramatiserer. 

Anonymkode: 4f815...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Og jeg er IKKE fersk i gamet. 

Jeg var uheldig i min første jobb, og kom et sted hvor sjefen ikke ville være sjef, og ikke hadde noen som helst evner til personalledelse. Han ville bare at alle skulle gjøre jobben sin uten å plage ham. Jeg fikk absolutt null opplæring, og null oppfølging, selv om jeg sa rett ut at jeg aner ikke hva jobben min er, nå har jeg ingenting å gjøre på, nå sitter jeg bare og surfer for jeg har ikke noe å gjøre og kan jeg være så snill å få noe å jobbe med, kan noen hjelpe meg! 

Så sluttet der med null erfaring, selv om jeg tilsynelatende hadde mye av det. 

I neste jobb var jeg også uheldig med at det var null opplæring, og der tok de for gitt at jeg var Ekspert, siden jeg jo hadde flere års erfaring... noe jeg da i praksis ikke hadde. 

Så jeg også har det sånn: jeg har null kontroll, kaldsvetter hver gang noen vil jeg skal gjøre noe, for jeg aner ikke hvordan og hva, bruker uendelig lang tid på å gjøre noe, og resultatet blir som regel skikkelig dårlig. Prøver fortvilet spørre om hjelp, men får bare kjeft for å være lite selvstendig... 

Anonymkode: 963b4...b16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du gjør det bra. De er fornøyd med deg. Tror du overdramatiserer. 

Godt nok er best. Det er stort sett ingen som synes de får god nok opplæring. Fake it til you make it gjelder for de fleste av oss. Etter hvert får du jo innsikt i oppgavene, du sier jo selv du oppdager ting som kunne vært gjort bedre og da har du lært noe. 

Hvis du er av den oppfatningen at oppgavene var "drittjobber" i første jobb og for avanserte i nåværende, vil du få problemer. Senk skuldrene, 80 % er godt nok.

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

de utrykker at de er veldig fornøyd med innsatsen min.

Ta det til deg, å være perfeksjonist er altfor slitsomt å leve med.

Anonymkode: 1d610...7a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Godt nok er best. Det er stort sett ingen som synes de får god nok opplæring. Fake it til you make it gjelder for de fleste av oss. Etter hvert får du jo innsikt i oppgavene, du sier jo selv du oppdager ting som kunne vært gjort bedre og da har du lært noe. 

Hvis du er av den oppfatningen at oppgavene var "drittjobber" i første jobb og for avanserte i nåværende, vil du få problemer. Senk skuldrene, 80 % er godt nok.

Ta det til deg, å være perfeksjonist er altfor slitsomt å leve med.

Anonymkode: 1d610...7a3

Takk for gode råd!

Jeg prøver å senke skuldrene, men fy det er vanskelig. 
Jeg prøver å tenke at jeg gjør så godt jeg kan, og jeg lærer jo mye som gjør at neste gang blir lettere.

Jeg føler at alle ser «rett gjennom meg og hvor lite jeg egentlig kan». Men sjefene vet jo veldig godt at jeg sitter uten erfaring og blir satt til krevende oppgaver.. det føles bare dritt å kjøre prosjekter til godt på minussiden.

Er blitt så ille at jeg ikke tør være grønn på teams i frykt for at noen tar kontakt :P

Anonymkode: 7ccbd...2f1

Skrevet

Hvis du sitter å jobber med prosjekter for kunder og du mener du gjør såpass mye feil, så hadde de garantert tatt det opp med bedriften din og dine overordnede. Hvis sjefen(e) din(e) ikke var fornøyd, hadde de mest sannsynlig spørt i detalj hva som har skjedd.

Siden de uttrykker at de er fornøyd, så tror jeg du overdramatiserer, som noen nevnte over her. 

En annen ting, du gjør en feil. Hva så? Du er klar over at du har gjort noe feil, får du fikset feilen? Man kan ikke alt perfekt fra dag 1. Det er av feil man lærer. 

Jeg foreslår du heller setter deg ned med sjefen din å tar dette opp. Hvis det er sånn at du kaldsvetter og bekymrer deg så mye over dette, er det jo ikke bra for hverken deg eller bedriften. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidslivet er forøvrig et rotterace. Etterhvert begynt å bli ganske normalt å komme på en ny arbeidsplass uten noe opplæring. Folk (sjefer) forventer du skal klare deg selv og ikke bruke andres tid på jobben for å lære deg opp.  Derfor viktig at du er en selvlært person som tar ting kjapt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...