AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Hei, Er det noen her som leier ut, har leid ut eller har peiling på hvordan det fungerer å leie ut til nyankomne flyktninger/asylsøkere? Noen som vet om kommunen betaler over vanlig markedspris? Er jo litt mer mas enn en vanlig leieboer, med møblering, ikke mulig å få utleieforsikring eller vanlig depositum. Samtidig må gjerne boligen være klar på kort varsel og leieforholdet blir gjerne ikke langvarig. Altså en del ulemper slik jeg ser det, men økt pris veier jo gjerne opp.Jeg er i en svært presset situasjon økonomisk, tenkte kanskje å kunne få inn noen ekstra kroner om mulig. Selv tenker jeg å delvis hos kjæresten/foreldre i leieperioden. Anonymkode: e1800...1c5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Jeg tror ikke kommunene har bestemt hva de er villige til å betale i leie enda. Kommunen vår sendte ut melding for å få folk til å melde seg dersom man har mulighet til å leie ut, for å få en oversikt over hvor mange de kan ta imot, men det står ingenting om hva de er villige til å betale, eller betingelser. Jeg tipper at de IKKE betaler over normal markedsleie i alle fall. Vi vurderte kanskje å leie ut til flyktninger siden vi hadde en annonse ute allerede, men nå fikk vi inn en annen leieboer, så nå er det uaktuelt. Kommunen tok kontakt med oss da, ikke for en ukrainsk flyktning, men en som kom for 10 år siden fra en annen verdensdel, og ikke snakket særlig norsk. Det var da bare en formidling, og ikke snakk om at kommunen skulle betale direkte fra seg, dvs personen var uføretrygdet og måtte bruke trygda på den prisen som vi hadde lagt ut for (som var normal markedsleie i området). En flyktning fra Ukraina tipper jeg er lettere å kommunisere med enn den personen. Dersom du kanskje skal få litt mer enn det som er vanlig, er at det er mulig å få inn flere i boligen enn det som er vanlig på markedet. Dvs en 2-roms fint han brukes til 4 personer. Normalt vil det bare være 1-2 personer her. Anonymkode: 72d29...b72 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/115001536449-FINN-hjerterom-nyttig-å-vite-for-deg-som-skal-leie-ut-bolig Her står det litt info. Anonymkode: 72d29...b72 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Så du vil sko deg på andres ulykke, på statens regning? Nice…….. Anonymkode: 47149...b3b 32 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du vil sko deg på andres ulykke, på statens regning? Nice…….. Anonymkode: 47149...b3b Det er dyrt i Norge, og dessuten er det mange andre land på vei hit. Anonymkode: 89164...02f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du vil sko deg på andres ulykke, på statens regning? Nice…….. Anonymkode: 47149...b3b Skal man leie ut bolig gratis, er det det du sier? Anonymkode: 1bc96...d74 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Du må ta kontakt med kommunen der du bor, men du er ikke garantert at det er ukrainske flyktninger som blir leieboere. Du kan, om kommunen godkjenner din leilighet, velge å si nei. Men du kan ikke sette høyere husleie enn markedsleie. Du må jo også sjekke, om du bor i borettslag, om du har mulighet for framleie. Anonymkode: 3f62c...efb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skal man leie ut bolig gratis, er det det du sier? Anonymkode: 1bc96...d74 Bruker du to minutter til å tenke over kommentaren så skjønner du nok at vedkommende ikke sier det. Anonymkode: 684ab...941 22
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Jeg ville ikke leid uten depositum eller noen form for solid garanti uansett, heldigvis så er det mindre risiko med å leie ut til flyktninger fra Ukraina enn f.eks. flyktninger og migranter fra MENA land. Anonymkode: e8949...2db 4
kri.star Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 Når man i det hele tatt vurdere å "tjene" noen ekstra kroner på andres ulykke. Dette er mennesker som kommer med alt de eier og har i poser og bager. Det de ikke klarte å bære, det har de ikke lengre. De vet ikke om de noen gang får se pappa'n sin, mannen sin eller faren til sine barn i live. Dette er faktisk mennesker! Akkurat som deg og meg. Som ikke har valgt dette, men som har stått mellom valget å bli drept eller flykte. Jeg sier ikke at man skal leie ut gratis, men å tenke at man skal tjene på det, det er utenfor min fatteevne. (og før noen spør klikker, vi huser selv 3 ukrainske flykninger i dag, vi får ikke en krone for det, vi betale alt de måtte trenger av mat, klær osv. frem til de får asylstatus, og ett eget sted å bo) 11 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så du vil sko deg på andres ulykke, på statens regning? Nice…….. Anonymkode: 47149...b3b Hva er det du tror folk tjener penger på her i landet? De rikeste har nærmest sugerør ned i statskassa, overhodet ikke dårlig samvittighet. Anonymkode: e1800...1c5 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har leid ut til flyktninger tidligere, til markedaleie med MAV garanti. Et helt ordinært leieforhold, og var overhodet ikke ute etter verken å svindle eller være en kald hjertet bitch. Leietakerene var et par fra Eritrea og det gikk veldig fint. Mulig jeg har misforstått, men jeg forsto det slik at en del kommuner trengte passende husvære raskt, med spesifikke krav og kortidsleie, da bør leieprisen gjenspeile ulempene dersom det skal være noe poeng. Er uføretrygdet og leieinntekten er den økonomiske bufferen min, så å tilby gratis husrom har jeg ikke mulighet til. Alt styret med å flytte ut er heller ikke noe jeg utsetter meg for dersom det ikke hjelper/gjør situasjonen min verre enn den er. Går fort litt penger med inn og utflytting, klargjøre til nye leietakere osv. Synes ikke det er urimelig å forvente godt over markedsleie. Husker da flyktningene fra Syria kom, ble innlosjert i campinghytter til blodpris. Dette er snakk om en vanlig familiebolig Anonymkode: e1800...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er det du tror folk tjener penger på her i landet? De rikeste har nærmest sugerør ned i statskassa, overhodet ikke dårlig samvittighet. Anonymkode: e1800...1c5 Husker Syria-krisen... Fy søren så mange som skulle sko seg på asylmottak-behovet. Tror staten lærte at det er best å sjekke hva befolkningen kan bidra med først. Tipper det er ganske mange bolighaier med bygårder og dårlige mugginfiserte hybler som gjerne tar inn en del nå allikevel. Mange som ikke fikk leid ut pga pandemi, og ser sitt snitt nå... Til TS, så tror jeg ikke at du får noe mer enn markedsleie, så om du tenker å bo hos andre mens du leier ut, så kan du nok heller tenke på å leie til andre enn flyktninger også. Jeg vet om flere som har bodd i en bil og leid ut leiligheten sin når det knep økonomisk. Anonymkode: 72d29...b72 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 Jeg er helt imot å sko seg på andres ulykke. Når det er sagt, så har jeg ved et tilfelle leid en leilighet kun 6 mnd, etter at jeg tilbød høyere husleie. Fordi jeg forstår stresset det er ved hyppige utskiftninger. Så en balansert diskusjon er å foretrekke. Ikke alle utleiere er halvkriminelle. Hvem her på KG ville gitt noen gratis hus over år? (tenker ikke på de over som huser flyktninger en periode). Men generelt har ikke folk mulighet til å finansiere andres bolig. Og de skal heller ikke mistenkeliggjøres. Anonymkode: 0a66f...6bc
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal man leie ut bolig gratis, er det det du sier? Anonymkode: 1bc96...d74 Selvsagt ikke, men her er det snakk om mer enn markedsleie. Fordi de er flyktninger. På statens regning. Anonymkode: 47149...b3b 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 Vi har fått forespørsel fra kommunen om å leie ut hytteleiligheten vår til flyktninger i 3-6 mnd. De betaler 16 250 kr i mnd. Hvor de har tallet fra vet jeg ikke, men de har ihvertfall kommet med et tilbud til oss uoppfordret fordi vi vanligvis leier ut via et annet firma som nå samarbeider med kommunen. Anonymkode: a902a...cae 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt ikke, men her er det snakk om mer enn markedsleie. Fordi de er flyktninger. På statens regning. Anonymkode: 47149...b3b I mitt hode er det ikke helt urimelig om man ikke kan kreve depositum? Ikke fordi de er flyktninger, men fordi huseier alltid har behov for å sikre seg økonomisk ved utleie uansett, og fordi en flyktning ikke nødvendigvis har 30 000 å sette inn på depositumkonto. Anonymkode: 1bc96...d74 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er det det?Slutt å være rasist. Vi skal liksom hjelpe alle så lenge dem er lyse og blåøyd som oss Anonymkode: 12969...613 Hvorfor innbiller du deg at det handler om hudfarge? Anonymkode: 782dd...945 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I mitt hode er det ikke helt urimelig om man ikke kan kreve depositum? Ikke fordi de er flyktninger, men fordi huseier alltid har behov for å sikre seg økonomisk ved utleie uansett, og fordi en flyktning ikke nødvendigvis har 30 000 å sette inn på depositumkonto. Anonymkode: 1bc96...d74 Det er ikke selve flyktningen som leier leiligheten, det er kommunen. Kommunen står også ansvarlig for skader som går utenom normal slitasje. Så kommunen, som leier leiligheten og innkvarterer flyktninger der, er altså sikkerheten/depositumet. Anonymkode: a902a...cae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå