Gå til innhold

Vektnedgang og tiden etterpå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært lettere overvektig hele mitt voksne liv(40år nå), og har hatt mange forsøk på å gå ned i vekt. Flere Grete Roede kurs, hvor jeg har kommet ned til øvre normalvekt, men rast opp igjen etterpå. Jeg har også forsøkt flere ganger med "livsstilsendring" hvor jeg har tatt det sakte, men sikkert. Men også da har vekten gått opp etterhvert. Dette er jo en godt beskrevet mekanisme ved vektnedgang, "kroppen vil tilbake til normalen". 

I fjor i april tok jeg nok en gang tak, logget alt jeg spiste og fokuserte på trening. Innen høsten i fjor var jeg 13 kg lettere og innenfor normalvekt. Jeg sluttet å logge mat og fokuserte på trening (mest løping). Jeg vil si jeg falt omtrent tilbake til mitt gamle kosthold, men jeg gikk ikke opp i vekt denne gangen. Jeg har derimot gått ned noe mer. Dette synes jeg er merkelig. Er det flere som har opplevd dette? Er det løpingen som holder meg stabil i vekt? Løper intervaller på mølle minst tre ganger i uken. 

Var syk og uten trening i tre-fire uker i februar, men da gikk jeg heller ikke opp i vekt.

Anonymkode: cd7f9...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med fokus på trening har du nok både økt bmr og tdee så det er ikke så rart. I følge forskningen så er også de to viktigste tiltakene for å vedlikeholde ny vekt trening og mindre skjermtid. 

Anonymkode: c6550...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel slik at etter seks måneder med ny vekt, blir det den vekta som kroppen nå vil kjempe for å holde seg stabil på. Støtter ellers også svaret over meg :)

Mistenker i tillegg at det kan være sannsynlig at du spiser noe mindre porsjoner enn tidligere, eller kanskje tar mindre usunne valg enn før?

Anonymkode: 202c8...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tro du opplever å spise som før, på den måten at du føler deg like mett etter hvert måltid kanskje? Jeg synes ikke det er vanskelig å spise mindre porsjoner nå, for jeg blir så mye fortere mett enn før? Vaner som er så innarbeida at det nesten er litt vanskelig å huske helt reelt hvordan det var «før»?

Løping gjør nok mye også!

Anonymkode: 35119...105

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel slik at etter seks måneder med ny vekt, blir det den vekta som kroppen nå vil kjempe for å holde seg stabil på. Støtter ellers også svaret over meg :)

Mistenker i tillegg at det kan være sannsynlig at du spiser noe mindre porsjoner enn tidligere, eller kanskje tar mindre usunne valg enn før?

6 mnd bare? Trodde det var mye lenger. Vanlig mat har aldri vært mitt "problem". Jeg har aldri vært en overspiser, mest spising av søtsaker. Og der er jeg stort sett tilbake. Men mulig jeg ikke har like stort behov som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trening er mye viktigere for varig vekttap enn mange her inne velger å påpeke. Om folk siterer "mat er kilo, trening er gram", tenker man kun på selve økten. 

Trening gir økt forbrenning også etter økten. Samt at en bedre trent kropp forbrenner mer gjennom hele døgnet. Trening frigjør også endorfiner, og får oss til å få det bedre med oss selv, noe som gjør at man ubevisst tenker mye mindre på mat som "kos" og belønning, og man får redusert sug etter slik. Det er og apetittregulerende, så du spiser nok litt mindre porsjoner enn du tror. 

Ville imidlertid likevel anbefale deg å jobbe bevisst med problemene, overspising og søtsaker. Ellers vil det raskt eskalere og kiloene vil komme tilbake. 

Anonymkode: aeb27...219

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

6 mnd bare? Trodde det var mye lenger. Vanlig mat har aldri vært mitt "problem". Jeg har aldri vært en overspiser, mest spising av søtsaker. Og der er jeg stort sett tilbake. Men mulig jeg ikke har like stort behov som tidligere.

For min del ser jeg tydelig at jeg er mer oppblåst og veier mer når jeg spiser sjokolade og Haribo, som er mine to svakheter. Da holder jeg meg på ca 60kg. Hvis jeg kutter godiset og spiser store, sunne måltider i stedet, holder jeg meg enkelt på 56kg. Dette er uten annen endring i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 13.06):

For min del ser jeg tydelig at jeg er mer oppblåst og veier mer når jeg spiser sjokolade og Haribo, som er mine to svakheter. Da holder jeg meg på ca 60kg. Hvis jeg kutter godiset og spiser store, sunne måltider i stedet, holder jeg meg enkelt på 56kg. Dette er uten annen endring i hverdagen. 

Kan jeg spørre hvor høy du er? Dette er det samme som jeg veier «med og uten» godteri😅

Anonymkode: 03641...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...