AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Del Skrevet 15. mars 2022 Jeg har tenkt en del på dette med lavkabo og slike ting. Jeg innser at jeg må gjøre noe da det er dårlig med helse for tiden og vekta øker. Men jeg syntes dette med lavkarbo er så vanskelig, jeg forstår at jeg må kutte ut pasta, brød og ris men for meg som ikke spiser mye kjøtt så syntes jeg at jungelen av hva man skal og ikke skal spise er vanskelig å finne frem i. Samt at jeg kan ikke spise så mye fett. Kan noen tipse meg om hvordan eller hva? Anonymkode: 4b565...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Del Skrevet 15. mars 2022 Du må ikke gå på lavkarbo for å forbedre helsen. Det holder å spise helt normal mat. Fullkornsprodukter, mye frukt og grønnsaker, belgvekster, fisk, magert kjøtt og noe meieriprodukter og egg er et godt grunnlag. Tenk minimalt med ultraprosessert mat. Så kan man selvfølgelig ta seg en utskeielse her og der. Trening vil være et godt supplement for vekta. Anonymkode: 9e1f6...128 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Del Skrevet 15. mars 2022 Sjekk ut gruppen "Spør Thor" på Facebook. Han har utviklet mange ulike kostplaner tilpasset ulike behov. Spiser selv etter prinsippene hans og har fått det mye bedre med meg selv. Anonymkode: 5b29f...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Sjekk ut gruppen "Spør Thor" på Facebook. Han har utviklet mange ulike kostplaner tilpasset ulike behov. Spiser selv etter prinsippene hans og har fått det mye bedre med meg selv. Anonymkode: 5b29f...d69 For guds skyld IKKE gjør dette. Han er ikke kvalifisert til å komme med de helsepåstandene han gjør. Anonymkode: 9e1f6...128 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Del Skrevet 15. mars 2022 Det er ikke så vanskelig. Du trenger heller ikke å kutte ut alt hvis du ikke er syk (eks insulinproblemer). Hvis du spiser "hvite" karbohydrater, bytt til grovt. Spiser du for store porsjoner? Vei middagen, ikke vær distrahert når du spiser, spis sakte og drikk mer vann mens du spiser. Hva mener du at du ikke kan spise så mye fett? Spiser du nok fett nå? eller har du en oppfatning at lavkarbo må være smør i kaffe, smør til snacks og mer smør til middag. Det er kanskje en midlertidig løsning for folk som er ekstremt overvektig, selv da er jeg skeptisk til hvor "sunt" det er. Jeg har selv spist "lavkarbo" i 7 år nå. Det uten kunstigsøtning og overdriving spising av fett. Jeg drev og målte hvor mye kalorier jeg spiste i begynnelsen og jeg vet hvor mange kalorier det er i ting når jeg lager mat, jeg vet også hvor mye jeg bør spise pr dag for å holde vekten, men også ha en jevn progresjon i treningen. Hvis du har null peiling er det kanskje lurt at du loggfører alt du spiser i noen uker. Både for å se hvor mye du spiser, hva du spiser, men også for å se om du får i deg alle næringsstoffene og mineralene for å holde deg frisk. Det med kosthold er egentlig ganske personlig. Hva som funker for meg, funker kanskje ikke for deg. Det å kutte ut brød kategorisk, for det er lavkarbo synes jeg er litt dumt. Det er masse næringsstoffer i grovbrød, havregrøt og brunris. Hva med å justere mengden? er du i det hele tatt sikker på at det er der problemet ligger? Jeg kan gi deg en typisk matdag for meg nå to knekkebrød med makrell i tomat med majones, salat med protein og dressing, kefir med nøtter og bær eller bare mettende smoothie med egg til lunsj gryterett med grønnsaker, stekt protein med grønsaker og saus eller bare wok til middag nøtter, drikke kraft eller syrnet melk med bær og en neve nøtter, om jeg trenger et ekstra måltid. Jeg har perioder der jeg ønsket å gå ned litt vekt. For eksempel etter desember og da jeg ønsket å kvitte meg med babykiloene. Siden januar, februar, mars og april er for meg en av de mest kjedeligste månedene velger jeg ofte være restriktiv med kostholdet i disse månedene. Både for å justere søt behovet, men også for å kvitte meg av dårlige matvaner som kommer snikende på. Så året mitt ser ut som dette; Januar, februar, mars og april er hvite måneder og «streng» lavkarbo altså under 30 gram karbohydrater. Det vil si begrenset valg grønsaker, null frukt, men bær er ok. Det er egentlig mannen som ønsker dette å ha det som strengt, men jeg blir med for å ståtte han og jeg har bare godt det. Mai, juni, juli spiser jeg alt fra under 50 til 150 gram karbohydrater. Spiser alt jeg vil av grønsker, frukt og bær. Ønsker jeg poteter, havregrøt, brun ris, eller linser spiser også dette. August, september og oktober spiser jeg som måneden før, men det blir en del frukt og bær paier, eplekaker med iskrem og hvetebakst. Det blir også en del mye gryter med vin som ingrediens. Noe som fører til en eller to glass vin i uken. Mannen flytter fokus fra grilling til baking, Så det blir en del surdeigsbrød, naan, og pizza i disse månedene også november er streng lavkarbo igjen, mens desember ender alltid opp med flere høy karbo dager enn lavkarbo. Dette er det som funker for meg og min familie. Jeg hadde nok vært spist som mai måned utenom desember om det bare var meg. Men siden jeg liker å lage mat og mannen liker å bake er dette en matkalender som funker for oss og barna. Vi kan spise ute, eksperimentere med oppskrifter og nyte alt høstsesongen har by på. Meningen er at du skal holde på med dette hele livet. Vi bør alle kutte ned på sukker og spise mer grovt. Jeg sier ikke det er dumt å skjøre streng lavkarbo for å bli kjent med din kropp og se hvor avhengig du er av ulike ting, men det krever mye av deg. Det er heller ikke sikker det er nødvendig. Det er enklere å kutte ut sukker, spise mer grovt, proteiner, grønsaker og sunt fett enn det er å gå for full ketose. Spesielt hvis det er du som lager middagen hver dag. Det å gå fra det til under 30 karbohydrater som er ketose er ganske lett hvis du ønsker det senere. uansett, lykke til med din vei til sunnere kosthold 👍 Anonymkode: 769df...7df 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #6 Del Skrevet 16. mars 2022 Jeg kjører lavkarbo, eller en variant av det. Jeg spiser ikke så mye fett, men noe. Jeg har typisk egg og salat til frokost. To egg, litt majones til, og mye salat. Så spiser jeg kylling, mye fisk; laks, torsk, sei osv. Skalldyr. Jeg spiser mye grønnsaker som blomkål, brokkoli,kinakål, tomat, paprka. Jeg lager meg sellerimos, blomkålris som erstatning for poteter, ris og pasta og har til maten. Jeg spiser rødt kjøtt, men ikke så mye. Jeg lager mat av hele dyret, slik at jeg kjøper hel kylling, koker kraft på bena og har som buljong, kraft til suppe. Bær, litt kesam og cottege cheese. Jeg har noen få matvarer som jeg holder meg til. Jeg passer på både karbohydrater og kaloriene. Ved å kutte ut mange av de lette karbohydratene så holder jeg blodsukkert stabilt og sulten, slik at jeg greier å holde meg nede i kalorimengde. Noe som gjør at jeg egentlig ikke driver med ren lavkarbo, fordi der teller man ikke kalorier. Men jeg bruker proteiner og litt fett til å holde sulten nede og unngår dermed dette huget etter mat. Sultfølelelse forsvinner. Men det er en studie på hva man kan spise. Jeg ville sjekket oppskrifter, fått en liste med matvarer slik at du har noe å forholde deg til. Anonymkode: 5ab65...723 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Del Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er ikke så vanskelig. Du trenger heller ikke å kutte ut alt hvis du ikke er syk (eks insulinproblemer). Hvis du spiser "hvite" karbohydrater, bytt til grovt. Spiser du for store porsjoner? Vei middagen, ikke vær distrahert når du spiser, spis sakte og drikk mer vann mens du spiser. Hva mener du at du ikke kan spise så mye fett? Spiser du nok fett nå? eller har du en oppfatning at lavkarbo må være smør i kaffe, smør til snacks og mer smør til middag. Det er kanskje en midlertidig løsning for folk som er ekstremt overvektig, selv da er jeg skeptisk til hvor "sunt" det er. Jeg har selv spist "lavkarbo" i 7 år nå. Det uten kunstigsøtning og overdriving spising av fett. Jeg drev og målte hvor mye kalorier jeg spiste i begynnelsen og jeg vet hvor mange kalorier det er i ting når jeg lager mat, jeg vet også hvor mye jeg bør spise pr dag for å holde vekten, men også ha en jevn progresjon i treningen. Hvis du har null peiling er det kanskje lurt at du loggfører alt du spiser i noen uker. Både for å se hvor mye du spiser, hva du spiser, men også for å se om du får i deg alle næringsstoffene og mineralene for å holde deg frisk. Det med kosthold er egentlig ganske personlig. Hva som funker for meg, funker kanskje ikke for deg. Det å kutte ut brød kategorisk, for det er lavkarbo synes jeg er litt dumt. Det er masse næringsstoffer i grovbrød, havregrøt og brunris. Hva med å justere mengden? er du i det hele tatt sikker på at det er der problemet ligger? Jeg kan gi deg en typisk matdag for meg nå to knekkebrød med makrell i tomat med majones, salat med protein og dressing, kefir med nøtter og bær eller bare mettende smoothie med egg til lunsj gryterett med grønnsaker, stekt protein med grønsaker og saus eller bare wok til middag nøtter, drikke kraft eller syrnet melk med bær og en neve nøtter, om jeg trenger et ekstra måltid. Jeg har perioder der jeg ønsket å gå ned litt vekt. For eksempel etter desember og da jeg ønsket å kvitte meg med babykiloene. Siden januar, februar, mars og april er for meg en av de mest kjedeligste månedene velger jeg ofte være restriktiv med kostholdet i disse månedene. Både for å justere søt behovet, men også for å kvitte meg av dårlige matvaner som kommer snikende på. Så året mitt ser ut som dette; Januar, februar, mars og april er hvite måneder og «streng» lavkarbo altså under 30 gram karbohydrater. Det vil si begrenset valg grønsaker, null frukt, men bær er ok. Det er egentlig mannen som ønsker dette å ha det som strengt, men jeg blir med for å ståtte han og jeg har bare godt det. Mai, juni, juli spiser jeg alt fra under 50 til 150 gram karbohydrater. Spiser alt jeg vil av grønsker, frukt og bær. Ønsker jeg poteter, havregrøt, brun ris, eller linser spiser også dette. August, september og oktober spiser jeg som måneden før, men det blir en del frukt og bær paier, eplekaker med iskrem og hvetebakst. Det blir også en del mye gryter med vin som ingrediens. Noe som fører til en eller to glass vin i uken. Mannen flytter fokus fra grilling til baking, Så det blir en del surdeigsbrød, naan, og pizza i disse månedene også november er streng lavkarbo igjen, mens desember ender alltid opp med flere høy karbo dager enn lavkarbo. Dette er det som funker for meg og min familie. Jeg hadde nok vært spist som mai måned utenom desember om det bare var meg. Men siden jeg liker å lage mat og mannen liker å bake er dette en matkalender som funker for oss og barna. Vi kan spise ute, eksperimentere med oppskrifter og nyte alt høstsesongen har by på. Meningen er at du skal holde på med dette hele livet. Vi bør alle kutte ned på sukker og spise mer grovt. Jeg sier ikke det er dumt å skjøre streng lavkarbo for å bli kjent med din kropp og se hvor avhengig du er av ulike ting, men det krever mye av deg. Det er heller ikke sikker det er nødvendig. Det er enklere å kutte ut sukker, spise mer grovt, proteiner, grønsaker og sunt fett enn det er å gå for full ketose. Spesielt hvis det er du som lager middagen hver dag. Det å gå fra det til under 30 karbohydrater som er ketose er ganske lett hvis du ønsker det senere. uansett, lykke til med din vei til sunnere kosthold 👍 Anonymkode: 769df...7df Interessant hvordan dere varierer i løpet av året! Jeg tror det er fornuftig. Balanse mellom hverdag og fest, overdådig og mer nøktern kost. Slik har jo mennesket levd alltid, mtp. tilgang på mat og sesongvariasjon, begrenset mulighet til konservering av mat, osv. Anonymkode: f2ee3...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #8 Del Skrevet 16. mars 2022 Takk for svar. Jeg spiser jo ikke noe fra dyr i det hele og så jeg må stå over å finne noe anney Anonymkode: 043dc...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Del Skrevet 17. mars 2022 Jeg ville heller kutter ut særlig kaloriholdige og unødvendige varer først (feks godteri, snacks, kaloriholdig drikke osv). Så ser du hvor mye du går ned bare av dette. Dersom du vil mer ned i vekt, kan du se på posjonstørrelse, øke mengde grønnsaker samt kutte småspising mellom måltider. Passe på å få inn nok proteiner (feks fra fisk, kylling, egg). Pluss få inn mer fysisk aktivitet. Dersom du etter dette fortsatt vil ned mer i vekt, kan du begynne å se på dietter/lavkarbo osv. Jeg tror det er lett å tenke enten/eller for mange dom vil starte en livsstilsendring. Også få du kanskje ikke til ketose, også gir du heller opp. Jeg tror på små endringer i eget kosthold i første omgang😊 Anonymkode: e186b...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå