Gå til innhold

Russiske statsdumaen

Egenskap

Anbefalte innlegg

Jeg synes det snakkes for lite om russiske statdumaen.

Hva er det og hvordan fungerer det der?

Hvor mange og hvem sitter der og hvilke makt har dem?

Statsdumaen i Russland godkjente krigen. Stemte noen i det hele tatt imot krigen? Hva ville skjedd om statdumaen gikk imot? Hvorfor godkjente statsdumaen krigen? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenskap skrev (På 15.3.2022 den 6.37):

Jeg synes det snakkes for lite om russiske statdumaen.

Hva er det og hvordan fungerer det der?

Hvor mange og hvem sitter der og hvilke makt har dem?

Statsdumaen i Russland godkjente krigen. Stemte noen i det hele tatt imot krigen? Hva ville skjedd om statdumaen gikk imot? Hvorfor godkjente statsdumaen krigen? 

Jeg vil også  høre mer om Dumaen.

Mitt inntrykk  var at alle stemte for, men at de stemte for noe annet, nemlig at Russland skulle redde Donbass og at Ukraina skulle overgi seg 25 februar. (Det var allerede planlagt bankett i Kiev 25 februar) Krigen ble styggere og mer omfattende enn de ble forespeilet. Putins begrunnelse for arrestasjon av noen FSB-offiserer var at de hadde gitt falsk etteretningsrapport som ga helt feil prognose og undervurderte motstand og mentalitet i Ukraina. Det er sannsynlig at Dumaen baserte seg på feil etteretning, løgner og at de i dag vet at de ble lurt. 

Endret av I Grosny
Stor datofeil, banketten i Kiev var planlagt 25.februar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumaen har vært nærmest et gummistempel for presidenten siden Boris Jeltsins voldelige kupp i 1993. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Prøvde å søke i Novaya Gazeta (siste uavhengige publikasjon) på statsduma, men kom ikke opp noe relevant. Kanskje noen som er mer datakyndig enn meg kan finne ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...