Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg er så frustrert på babyen min. Jeg skjønner aldri hva babyen vil. Blir så sint noen ganger å snakker med sint stemme til babyen når det ikke er blitt gjort noe galt. Babyer får jo ikke gjort noe galt når de bare er 3 uker… Får så dårlig samvittighet.

Har du noen gode råd til meg?

Anonymkode: a4b75...989

Endret av Rhodiola
sammenslåing med etterfølgende innlegg - Rhodiola, mod.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du i underskudd på søvn? Kan far avlaste litt så du får hvilt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En så liten en hever man ikke stemmen til..det er ikke greit og du bør be om hjelp på helsestasjonen, for  en slik måte å agere på er ikke normalt. En nyfødt trenger kroppskontakt,varme,  pupp,tørre bleier og rolige omgivelser. Klarer du å gi babyen dette? 

Anonymkode: b662b...70b

• Liker 14
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Er du i underskudd på søvn? Kan far avlaste litt så du får hvilt?

Jeg har hatt rundt 3-5 timer usammenhengende søvn hver natt siden baby ble født, så har nok greit med søvnunderskudd ja. Men det har far også dessverre.

Baby sover dårlig på natten, og vi prøver så godt vi kan å bytte på å sitte oppe. Nå er det altså min tur😅 Sitter med baby på brystet. Legger jeg baby ned i sengen sin så blir det bare sutring.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En så liten en hever man ikke stemmen til..det er ikke greit og du bør be om hjelp på helsestasjonen, for  en slik måte å agere på er ikke normalt. En nyfødt trenger kroppskontakt,varme,  pupp,tørre bleier og rolige omgivelser. Klarer du å gi babyen dette? 

Jeg hever ikke stemmen i det hele tatt, men merker jeg får sint stemme. Snakker vanligvis med «snakke til baby stemme», men når jeg merker frustrasjonen komme så får jeg mørkere stemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Glemte å svare på spørsmålet ditt. Baby får masse nærhet, sitter nå med babyen sovende på meg. Pupp blir det lite av da jeg aldri fikk til amming😔 Dette skaper også noe av frustrasjonen min. Jeg er sint på meg selv og føler meg som en dårlig mor som ikke klarte amming, også fører det til at jeg blir mer frustrert på babyen og faktisk en dårlig mor.. Tørre bleier blir det minst hver 3. time. Bytter alltid ved måltid, og ellers om den er full. Rolige omgivelser har vi hjemme. Barnefar og jeg klarer å være venner selv med lite søvn, og det er ingen eldre søsken som skaper noe ekstra kaos.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Får barnet nok mat? Og er du påpasselig med hva du spiser? Mitt andre barn som var roligheten selv ble over natten urolig da hun var 1 mnd..fikk anbefaling om å kutte ut alt som det var melk i i noen uker. dag 3 var hun seg selv igjen-det er små følsomme mager. En annen ting er at en liten baby senser omgivelsene og din uro/trygghet veldig godt. Stresser du blir den lille også stresset..

Det å sove 3-5 t pr natt er normalt i denne perioden. Du må være flink å sove på dagtid også når hun sover. Sånn er det med alle som får baby. Vi sover når vi kan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Glemte å svare på spørsmålet ditt. Baby får masse nærhet, sitter nå med babyen sovende på meg. Pupp blir det lite av da jeg aldri fikk til amming😔 Dette skaper også noe av frustrasjonen min. Jeg er sint på meg selv og føler meg som en dårlig mor som ikke klarte amming, også fører det til at jeg blir mer frustrert på babyen og faktisk en dårlig mor.. Tørre bleier blir det minst hver 3. time. Bytter alltid ved måltid, og ellers om den er full. Rolige omgivelser har vi hjemme. Barnefar og jeg klarer å være venner selv med lite søvn, og det er ingen eldre søsken som skaper noe ekstra kaos.

Men de skal du ikke stresse med. Mange barn vokser opp med erstatning- det betyr absolutt ikke at du har mislykket på noe vis.  Stress ned, du er god nok som du er:)  Noen barn gulper ekstra mye av enkelte typer morsmelkerstatning og må ha en annen type..hør på helsestasjonen..

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Får barnet nok mat? Og er du påpasselig med hva du spiser? Mitt andre barn som var roligheten selv ble over natten urolig da hun var 1 mnd..fikk anbefaling om å kutte ut alt som det var melk i i noen uker. dag 3 var hun seg selv igjen-det er små følsomme mager. En annen ting er at en liten baby senser omgivelsene og din uro/trygghet veldig godt. Stresser du blir den lille også stresset..

Det å sove 3-5 t pr natt er normalt i denne perioden. Du må være flink å sove på dagtid også når hun sover. Sånn er det med alle som får baby. Vi sover når vi kan.

Babyen skriker når det er sultent, og da lager vi flaske som ikke blir helt tom. Babyen styrer selv matinntaket, da det er flink til å si fra hele døgnet. Har aldri trengt vekking for mating.

Og svar på det andre du skrev; så lenge vi klarer å få baby til å rape så blir det ingen gulping, så tror erstatningen fungerer greit til baby. Bruker vanlig nan1.

Jeg prøver å sove når baby sover på dagtid, men har foreløpig ikke fått det til. Jeg har aldri fått til å sove på dagtid, så det er noe nytt jeg må lære meg. Søvn er viktig, og jeg merker at søvnmangelen går utover psyken min.

Jeg er nok litt for stresset ja. Pappaen er roligere, og jeg synes han får til babyen mye bedre enn meg. Det er sikkert på grunn av det du sier at babyen merker min nervøsitet..

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sover babyen? Hvor lenge er den våken i strekk? Kanskje den er overtrøtt? Max anbefalt våkentid i strekk er 45-60 min frem til 6 uker. Se om baby gjesper rundt den tiden og legg, da kan det hende du etterhvert slipper den kavingen og sutringen. Også bør du forsøke å roe kavring og sutring når hun ligger. Tar du henne opp ved hver sutring så vil jo baby ikke finne roen til å sove. Iallefall gi baby en sjanse til å finne roen, med deg ved siden av/hånd oppå magen/hysjelyder o. L 

Anonymkode: f4a42...91a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvordan sover babyen? Hvor lenge er den våken i strekk? Kanskje den er overtrøtt? Max anbefalt våkentid i strekk er 45-60 min frem til 6 uker. Se om baby gjesper rundt den tiden og legg, da kan det hende du etterhvert slipper den kavingen og sutringen. Også bør du forsøke å roe kavring og sutring når hun ligger. Tar du henne opp ved hver sutring så vil jo baby ikke finne roen til å sove. Iallefall gi baby en sjanse til å finne roen, med deg ved siden av/hånd oppå magen/hysjelyder o. L 

Baby kan være våken i flere timer i strekk, visste ikke det var noe anbefalt maxtid på det. Men skal forsøke å gjøre det du sier å få baby til å sove etter omkring en time våkentid🤞🏻 Baby er veldig glad i smokk, og har vært flink å sovne alene helt fra start med smokk som beroligende, men da mest sannsynlig ikke hyppig nok soving.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Der gjør vel ingenting om hen sutrer og kaver litt? Det er en del av innsovningen til så små. Desverre må dere regne med litt mer urolig baby når du ikke ammer. Hadde du ammet Hadde hen sovnet på brystet. Mme gir ikke helt samme tilskuddet av hormoner og ro. Men ikke ha dårlig samvittighet for det med ammingen. Det går helt fint med flaske. De blir like store og friske.

Anonymkode: c6007...d68

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær snill mot deg selv, kroppen din er full av hormoner og du har fått ditt livs største sjokk. Jeg husker fremdeles følelsen av at livet endret seg så drastisk fra en dag til en annen. 

Med alt som skjer i verden nå er det lett å bli litt skakkjørt psykisk, med hormonpakka etter fødsel+alt for lite søvn er det vel nesten umulig å ikke føle på vonde følelser. 

Babyen din høres ut som den har det helt fint og det høres ut som du gjør en helt fin jobb som mamma. Søk støtte hos helsestasjonen om du lurer på noe eller strever med noe. Dette er de eksperter på. 

Vær snill mot deg selv, aksepter at dette er nytt og vanskelig. Ikke sammenlign deg med samboeren din, dere har ulike kvaliteter og kan derfor utfylle hverandre. Han blir god på noe som forelder, du blir god på noe annet. Gjør en hyggelig ting du liker minst en gang hver dag, det er kjempeviktig. Babyen kan bli med på det aller meste. Snakk gjerne med noen om hvordan du har det, søk støtte og forståelse. Gå unna babyen når du blir frustrert - den tåler helt fint å gråte eller kave litt alene mens du henter deg inn igjen. 

Og vit at det går over, det vil absolutt, helt garantert bli mye bedre. 

Anonymkode: 56221...a2c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes alt i alt du er så utrolig heldig! Babyen din er frisk, og vil ha og trenger din kjærlighet, omsorg og oppmerksomhet. Skjønner at det kan være frustrerende og slitsomt, men fra en som har fått vite at fosteret mitt mest sannsynlig har en alvorlig hjerneskade, så håper jeg du setter pris på din fine, friske baby og at du får hvilt litt og kost deg med den framover. ❤️

Anonymkode: 643e3...70b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Baby kan være våken i flere timer i strekk, visste ikke det var noe anbefalt maxtid på det. Men skal forsøke å gjøre det du sier å få baby til å sove etter omkring en time våkentid🤞🏻 Baby er veldig glad i smokk, og har vært flink å sovne alene helt fra start med smokk som beroligende, men da mest sannsynlig ikke hyppig nok soving.

Det er ikke noen anbefalt maxtid på det, merkelig utsagn fra den brukeren. Men det er jo mulig baby er trøtt før du tror, så det kan være lurt å prøve å legge hn oftere. 

Anonymkode: 3d2c8...9fe

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her gikk det litt fort.. Jeg er så frustrert på babyen min. Jeg skjønner aldri hva babyen vil. Blir så sint noen ganger å snakker med sint stemme til babyen når det ikke er blitt gjort noe galt. Babyer får jo ikke gjort noe galt når de bare er 3 uker… Får så dårlig samvittighet.

Har du noen gode råd til meg?

Jeg trur du er sliten, det er ikke bra å heve stemmen til babyen for babyer, selv om de ikke forstår hvorfor du er sint så hører de på tone leiet at du er sint og det skaper utrygghet. Har du noen som kan komme å hjelpe deg? moren din?, søster osv. 

Det er tøft i starten men det blir bedre. Jeg hadde en unge med kolikk og fikk det til. Det var et helvette med max 1-2 timer søvn hver natt. Du får dette til og jeg vet at du er en god mor, du trenger bare hjelp og råd. 

Synes at om du ikke får hjelp så går du til unntakstilstand, det vill si: at du leverer i komfortable klær, driter i alt annet enn babyen og bare sove når du kan, spise når du kan og prøv å ikke bli frustrert på babyen. 

Når babyen blir helt rabiat, så pust godt inn med nesen og ut med munnen. Så går du igjennom sjekk listen.

1. er baby sulten?

2. er bleien våt/sitter bleien feil?

3. har babyen bleie utslett?

4. vondt i mage? trenger den å rape? * noen ganger greier ikke babyer å rape, selv med hjelp. Da kan det hjelpe å holde de inntil deg og styrke med oppover bevegelse eller legg babyen ned på et teppe og ta beina til babyen forsiktig opp ( akkurat som når man går på do)  

5. er baby trøtt? sliter med å sove eller overstimulert? / her kan det være behjelpelig med en bære sjall, ikke bære sele men sjall. 

Kan også hende at babyen har opplevd at du har blitt frustrert så mye nå at uansett hva du gjør framover så blir det ikke gode resultater med enn gang. 

Det viktigste er at du ikke hever stemmen flere ganger, det er helt ok om du går inn på badet uten babyen og skriker i en pute for å så gå tilbake å er rolig. Om det kan hjelpe på å få ut frustrasjonen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noen anbefalt maxtid på det, merkelig utsagn fra den brukeren. Men det er jo mulig baby er trøtt før du tror, så det kan være lurt å prøve å legge hn oftere. 

Jo det er det ettersom så små Bayer følger en søvn-våken rytme med ulike søvnfaser og ikke skal være for trøtt når de legges. 

Anonymkode: 446fd...849

• Liker 2
Skrevet

Babyen min på 9 uker er lik. Her er det låsning, kolikk og luftsmerter.  Kanskje du skulle prøve kiropraktor?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er det. Og det er ikke vanskelig å finne ut av. Mest om det finner du på engelsk, så ta et Google søk og bli litt opplyst. At du ikke visste det betyr ikke at det ikke finnes anbefalinger på dette. Og ved nærmere ettertanke så er det ganske logisk! Det er sinnsykt mange nye inntrykk en baby skal fordøye, og det gjøres gjennom søvn. 

Til TS, jeg slet med mye av det samme som deg, men så ille at jeg var sikker på at det var kolikk (litt fler uker enn din). Ble gjort oppmerksom på dette med å legge hyppig med korte våkenstunder. Fy søren for en blid og fornøyd baby. Og det snudde fra den ene dagen til den andre. Ingen uro på kveld, lite kaving ved legging og kun gråt når baby sier ifra at det er ferdig sovet/sulten. Synes det er verdt å prøve 😊 det er også anbefalt mengde søvn babyer bør ha, f. Eks nyfødt 15-18 timer i døgnet og 1-4 mnd 15-16 timer i døgnet. Det er behovet. Last ned en app hvir du kan tracke søvnen til den lille noen dager. Så ser du om babyen kanskje kan ha underskudd på søvn. 

Skrevet

Har du prøvd å sove sammen med babyen om nettene? Kanskje dere får mere søvn om nettene da og dermed mere overskudd dagtid. Så lenge du ikke drikker alkohol eller står på sterke medisiner som gjør at du sover ekstra tungt så er det ingen fare for at du kommer til å rulle deg over babyen i søvne. Babyen kan gjerne ha sin egen dyne hvis det gir ekstra trygghet 

Jeg endte med å samsove med yngste det første halve året pga hun var ekstrem på kroppskontakt og jeg kunne ikke være våken hele nettene da jeg måtte ha søvn for å fungere på dagtid for både babyen og storesøster sin del. Og babyen gråt og gråt det første halve året, men nettene ble roligere da vi begynte å samsove. Hun våknet annenhver time for mat og tørr bleie, men jeg ammet i senga og skiftet bleie i senga, så både babyen og jeg sovnet fort til igjen. Grunnen til at jeg byttet bleie i senga (ordnet meg til med bleier, håndduk og fuktig klut og et lite nattlys på gulvet) var for å få minst mulig forstyrrelser til babyen sånn at hun ikke skulle våkne skikkelig til. Hadde jeg tatt henne inn på badet for å bytte bleie så hadde hun blitt eksponert for flere sanseinntrykk og dermed blitt skikkelig våken. Var sjeldent vi fysisk sto opp om natta.

Selv om vi samsov i starten så var det ikke problem å få henne til å sove i egen seng. Hadde sprinkelsenga hennes helt inntil vår seng (tok helt ned ene siden på sengen og stilte bunnen inn sånn at den var kant i kant med madrassen til senga vår), lå sammen med henne og ammet henne og forflyttet henne over i egen seng når hun sovnet. Samme gjorde jeg om natta da hun våknet og ville die. Etterhvert så satte vi senga hennes en annen plass på rommet vårt og flyttet henne på samme måte over i egen seng.

Har du helt mistet melken? Ikke noe galt med flaske, men jeg oppfatter i innlegget ditt at du hadde et ønske om å amme. Samsoving kan øke melkeproduksjonen, og liggende amming gjør at det er enklere for babyen å kople seg på brystet. Nærkontakten der dere ligger mage mot mage er helt super :)  Stress og uro kan gå utover amming, og jeg oppfatter definitivt at stressnivået ditt er høyt når du mister kontroll og roper til et spebarn. Skriver ikke dette for å være slem, etter å ha hatt en baby som vrælte i 6mnd så har jeg full sympati for at det føles som det kommer til å tørne for deg. Men det viktige er å finne metoder som gjør at stressnivået ditt går ned. Babyen senser nemlig at du er urolig og irritabel, og dermed blir baby mere urolig og gråter enda mere. Det blir en vond sirkel.,

Babyen er bare 3 uker; du er i barsel enda, og barseltiden varer i 6 uker. Det er mye som skjer i kroppen med hormoner, og kroppen har nettopp gjennomgått store endringer i graviditeten, i tillegg til selve fødselen. I gamle dager skulle ikke mor gjøre noe annet enn å ligge i sengen mest mulig og amme babyen de første 6 ukene etter fødsel. Mor, tanter, venninner og nabokoner tok seg av alt det praktiske med hus og matlaging. De kom på besøk og hadde med mat (derav det gamle uttrykket sendamat om folk som kommer på besøk etter at den lille er født og har med seg noe. Men nå er ordet byttet ut med ordet barselbesøk og folk har med gave til den lille og evt søsken. Og i stedet for å varte opp mor så forventer de oppvartning) 

De var kanskje ikke helt på bærtur i gamle dager… ikke det at du skal ligge i sengen i 6 uker, men senk skuldrene og kravene til deg selv. Mange tenker at det er bare å poppe ut babyen også skal livet være som før med alle plikter og krav, og det blir rett og slett for mye for ei barselkvinne. Ikke rart mange er stresset og ammingen ikke går som ønsket. Senk kravene til ting rundt deg. La partneren din ta seg av husarbeid og matlaging. Gi beskjed at dere ikke ønsker så mye besøk. Og hvis du får besøk så ikke stress med oppvartning. Pass på å få i deg nok drikke og mat, ordne gjerne noe enkelt som står lett tilgjengelig i kjøleskapet. Og har du fortsatt et ønske om amming så ikke gi det opp, baby er bare 3 uker, det er stor sjanse for at hvis du klarer å senke stressnivået ditt så vil melken komme tilbake og babyen blir roligere og dermed ta brystet lettere. Men uansett om det er pupp eller flaske; rigg deg til i sofaen eller en godstol med babyen. Lag deg din egen «barselplass» der du har drikke, lesestoff, fjernkontroll (det er helt innafor å se tv når babyen sover oppå deg) og det du måtte behøve og sett deg med med babyen. Kropp mot kropp. Ikke ha fokus på at den lille må ligge alene i senga si. Ikke tenk på alt du skulle ha gjort. Legg deg i senga med babyen og sov når baby sover

Dette ble et langt innlegg, beklager, men jeg kjenner meg igjen. Det var flere ganger jeg var så sliten at jeg trodde jeg skulle bli sprø, og når det går så langt at man roper til en nyfødt på 3 uker så er de på tide å gjøre endringer og senke alle krav. Få i deg nok mat og drikke, sov med babyen når den sover og ikke press på at den skal sove i egen seng. Roer den seg bare når den ligger oppå deg så la den gjøre det. Nærhet og kroppskontakt. Få hvilepuls igjen, det vil smitte over på den lille. Dropp sosiale medier og alle «perfekte» mammaer du ser der. La hus og rot flyte. Du er som sagt i barsel, «jobben» din er babyen og å komme til hektene etter svangerskap og fødsel 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

For en heldig baby som får sove på brystet til mamma og pappa når den trenger det. ❤️ Syns det høres ut som du gjør veldig mye riktig ts. Babyer ER vanskelige å forstå, og noen ganger har de bare litt ubehag uten at det er en konkret årsak vi kan løse. Verden for dem er kald og skummel. Gi baby nærhet og trygghet, så er du på god vei. Det er helt, helt normalt å være frustrert. Prøv å begrense den sinte stemmen din, men ikke vær så hard mot deg selv heller. Når du blir sint i stemmen, kjenn etter på deg selv - hvorfor blir du frustrert. Sett ord på det overfor deg selv, snakk omså med babyen om det, men prøv å endre toneleie. 

Det er også lov til å snakke med helsesykepleier om dette. :) Eller gi baby til far når du trenger å hente deg inn.

Babyen din har det nok helt fint. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...