AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Jeg er 41 år og mistenker at jeg er i overgangsalderen. Jeg ba legen sjekke for ca 1,5-2 år siden, men da var hormonene greie. Jeg har bare en eggstokk, jeg mistet den andre når jeg var 34 år pga en exu. Og den gjenværende hadde lite egg når jeg skulle gjennom ivf da jeg var 36 år, såpass lite at det ikke funket med ivf.. Uansett, fra jeg var ca 38 år har jeg slitt med svetting, og det tar nesten livet av meg noen ganger! Jeg bytter klær i løpet av dagen pga svetting og bør bytte sengetøy hver dag.. Det roet seg for ca 6-8mnd siden og jeg trodde det var over, men det har tatt seg helt opp igjen de siste månedene og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.. Jeg er våt, varm og klissete gjennom dagen, må vrenge av meg mest mulig av klær. Vi blir aldri enig om innetemperaturen, og jeg orker ikke å klemme og kose på mannen lengre. Ikke at det er særlig fristende for han heller.. Det er ekkelt og ubehagelig! Jeg har noen sykdommer i tillegg, og det kan komme av det også, men ikke så ille som dette. Men jeg føler jeg "maser" på legen om jeg kommer med dette i tillegg. Så jeg venter og venter på at det skal gi seg.. Hvor lenge må man plages med dette, om det er overgangsalderen? Anonymkode: 88430...864
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Jeg er 55 år og nå denne mnd er første jeg har hoppet over mens. Merker ikke noe svetting eller annet….enda. Men poenget mitt er at da jeg for 10 år siden trodde jeg var i oa, med svetting og mensforstyrrelser, var det stoffskiftet som hadde gått bananas. Alt ble normalt igjen så fort jeg begynte på behandling for sykdommen. Sjekk ut at alt annet i det endokrine systemet ditt først fordi mange symptomer er helt like med oa. Noe annet er at dersom du er i oa, er du er ung nok til å ta kunstige hormoner i noen år fremover for å komme inn i en normal hormonbalanse. Drøft med en gynekolog. Du skal ikke ha det slik. Anonymkode: ef2d6...c72
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Jeg hadde sterke plager i nesten 7 år. Svettet, var depressiv, aggressiv, rødflammet, sov elendig osv. Tidvis sykemeldt. Føler nå som jeg er ferdig med overgangsalderen at jeg har fått ett nytt liv. Fikk lite forståelse av min fastlege, men god støtte av sjefen. Anonymkode: 2a597...bb0
Kalevala Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Jeg ville tatt en tur til en lege som er ekspert på overgangsalder og hormoner. F.eks. Anita Kåss. Hvis du ikke bor i nærheten, kan du få time pr. videokonferanse eller telefon. https://www.anitakass.com/services-6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå