Gå til innhold

Spiser italienere kjøttdeig og spaghetti slik vi gjør i Norge? Eller er dette et særnorsk fenomen, på linje med spaghetti & meatballs i USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser italienere kjøttdeig og spaghetti slik vi gjør i Norge? Eller er dette et særnorsk fenomen, på linje med spaghetti & meatballs i USA?

Anonymkode: a2a4c...7ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dater en fyr fra Bologna. Han sier at italienere ikke spiser spaghetti bolognese.

Anonymkode: b2030...966

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at italienere stort sett er slanke til tross for at de spiser mye pasta er at de stort sett spiser sunne rene råvarer til pasta, mest grønnsaker, olivenolje og parmesan og ikke med fløte og fete oster slik vi ofte gjør. 

Anonymkode: af86c...f94

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En eller annen italiener sa til meg at de ikke steker kjøttdeigen (der han kom fra i hvert fall), den skulle bare smuldres rå opp i sausen slik at det ble en ragu. Jeg synes sausen får en bedre smak når jeg lager det på den måten. De brukte også litt bacon (pancetta sikkert), men jeg synes det blir for voldsomt. 

Anonymkode: 60fd5...61f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg dater en fyr fra Bologna. Han sier at italienere ikke spiser spaghetti bolognese.

Dette stemmer ikke. Jeg har italiensk mann og har bodd i Italia i mange år. 

Du vil også finne oppskrifter på bolognese på mange italienske matsider. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En eller annen italiener sa til meg at de ikke steker kjøttdeigen (der han kom fra i hvert fall), den skulle bare smuldres rå opp i sausen slik at det ble en ragu. Jeg synes sausen får en bedre smak når jeg lager det på den måten. De brukte også litt bacon (pancetta sikkert), men jeg synes det blir for voldsomt. 

Anonymkode: 60fd5...61f

Dette er min erfaring også. 

Anonymkode: 39410...c50

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Grunnen til at italienere stort sett er slanke til tross for at de spiser mye pasta er at de stort sett spiser sunne rene råvarer til pasta, mest grønnsaker, olivenolje og parmesan og ikke med fløte og fete oster slik vi ofte gjør. 

For olivenolje og parmesan er jo veldig kalorifattig.

Anonymkode: fca62...5a0

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er utallige pastaretter i Italia med masse forskjellig pasta og masse forskjellige sauser. Dette med "spaghetti bolognese" er en gammel diskusjon - de pleier ikke å kalle det for det i Italia ettersom det går under navnet "pasta med ragu". De bruker vanligvis bredbåndspasta til dette og ikke spagetti. Ellers er en observasjon at pastaen spiller en hovedrolle i Italia. Det skal være rett pasta, den skal være rett kokt og det trenger ikke nødvendigvis å være så mye saus på toppen. Og forskjellige regioner i Italia har også forskjellige preferanser når det gjelder tørket vs. fersk pasta, spicy eller ei, kremet eller ei osv. Så her er det mye å utforske 🙂

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Lunaris
Skrevet

Rå??? 

om ragu (klippet og limt):  

It is a meat-veggie-tomato based pasta sauce originating in Bologna, Italy. The meat is slowly cooked in its sauce for hours, to help develop a complex-flavour and texture.

Tror ikke kjøttet blir rått når det kokes i timesvis.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker aldri kjøttdeig til spagetti. Kjenner heller ingen som gjør det. 

Anonymkode: 5f2e7...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: a2a4c...7ce

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
gard skrev (14 minutter siden):

Det er utallige pastaretter i Italia med masse forskjellig pasta og masse forskjellige sauser. Dette med "spaghetti bolognese" er en gammel diskusjon - de pleier ikke å kalle det for det i Italia ettersom det går under navnet "pasta med ragu". De bruker vanligvis bredbåndspasta til dette og ikke spagetti. Ellers er en observasjon at pastaen spiller en hovedrolle i Italia. Det skal være rett pasta, den skal være rett kokt og det trenger ikke nødvendigvis å være så mye saus på toppen. Og forskjellige regioner i Italia har også forskjellige preferanser når det gjelder tørket vs. fersk pasta, spicy eller ei, kremet eller ei osv. Så her er det mye å utforske 🙂

Italiensk pasta har aldri saus på toppen. Man blander pastaen i sausen rett før servering, gjerne sammen med litt av kokevannet. Jeg lager all pasta på denne måten, inklusive når sausen er ragù. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg heller. Når jeg lager ragù er det alltid med langtidskokt kjøtt , og jeg foretrekker å spise det med feks gnocchi eller pappardelle.

Anonymkode: 6b88d...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (7 minutter siden):

Rå??? 

It is a meat-veggie-tomato based pasta sauce originating in Bologna, Italy. The meat is slowly cooked in its sauce for hours, to help develop a complex-flavour and texture.

Den skal has oppi rå, ikke stekes først. 

Anonymkode: 7650f...dc6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (6 minutter siden):

Rå??? 

De mente vel at den er rå idet de har den oppi sausen, i motsetning til å steke kjøttdeigen og så helle på saus.

Tok det for gitt at den skulle kokes etterpå, rå kjøttdeig er ikke så populært selv om det jo kan spises😁

Anonymkode: df17c...6a0

• Liker 5
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De mente vel at den er rå idet de har den oppi sausen, i motsetning til å steke kjøttdeigen og så helle på saus.

Tok det for gitt at den skulle kokes etterpå, rå kjøttdeig er ikke så populært selv om det jo kan spises😁

Anonymkode: df17c...6a0

Ahaa, da skjønner jeg! 😸

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For olivenolje og parmesan er jo veldig kalorifattig.

Anonymkode: fca62...5a0

En spiseskje olivenolje og litt parmesan er mye mer kalorifattig enn 150g kjøttdeig med 14% fett. Eller de oste-sauene vi ofte har med ost på 20% fett og masse melk. Selvfølgelig er det mer kalorier i det enn førstnevnte

• Liker 3
Skrevet
gard skrev (21 minutter siden):

trenger ikke nødvendigvis å være så mye saus på toppen.🙂

Svært sjelden man har saus på toppen.

Man vender pastaen inn i sausen øyeblikkelig etter den er ferdig kokt.

men dette blir flisespikkeri,,,i know☺️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Riktig. De spiser tagliatelle med ragu.

Anonymkode: 28b94...655

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Nordmenn var slanke før de også og det er ikke de fete ostene eller fløten som har ført til overvekten. Det er alt sukkeret og hvor mye mindre fysisk aktivitet vi har i dag sammenlignet med tidligere. 

Samme gjelder med italienerne. Italia har blant de med høyest andel barne og ungdomsovervekt. Så italienerne kommer til å bli overvektige om de ikke endrer kurs. 

Anonymkode: 7374a...855

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Italia, stemningen, livsnyterne, maten.. men jeg har tenkt på at det er sinnsykt mye karbohydrater i maten der, pizza, pasta, bruschetta.. hva gjør folk med diabetes i Italia? 

Anonymkode: 394a3...dc8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg elsker Italia, stemningen, livsnyterne, maten.. men jeg har tenkt på at det er sinnsykt mye karbohydrater i maten der, pizza, pasta, bruschetta.. hva gjør folk med diabetes i Italia? 

Anonymkode: 394a3...dc8

Pizzaen er tynn, det er ikke så mye ost på den og det er ikke så mye kjøtt på den. 

Husk også at italiensk mat er mye mer enn hva vi forbinder med italiensk mat i Norge. Det er store regionale forskjeller og mange steder er fisk en stor del av kostholdet. 

Og man kan spise stort sett hva som helst så lenge man ikke overdriver porsjonene. 

Anonymkode: 7374a...855

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...