Gå til innhold

Jeg forstår ikke helt det med privat betedskap

Majer

Anbefalte innlegg

Forstår de som bare hamstrer litt eller gjemmer det de hamstrer, men i en ordentlig krisesituasjon med lovløshet går mange etter de som har mye. Jeg kan ikke se for meg noe mer utrygt enn å være bonde jo mindre hele landsbyer lager forsvarsverk og samarbeider. Folk som har uttalt seg i media om at de prepper er et annet yndig mål. I mange situasjoner vil det være bedre å investere i godt fiskeutstyr, kamuflasje og jaktredskaper enn literdunker og hermetikk. Det finnes selvfølgelig unntak hvor det er lurt å hamstre mat, men jeg har inntrykk av at de fleste som "forbereder seg" bare har en ting de fokuserer på enten det er dyre matvarepriser eller stråling. PS. Jeg tar utgangspunkt i fysisk friske mennesker som er i stand til å klare seg selv.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud. Beredskap handler om å kunne klare seg selv i et par dager, ikke om å overleve en apokalypse.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (1 time siden):

Herregud. Beredskap handler om å kunne klare seg selv i et par dager, ikke om å overleve en apokalypse.

Så enig!

man skjønner at folk flest har levd altfor skjermet og trygg når de tenker at man må ha et beredskapslager pga tilstander som i «the walking dead» i stedet for strømstans, bakterier i vannet e.l.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier det er snakk om å klare seg om det blir strømstans, storm eller om betalingssystemet vårt blir hacket og andre ulykker. Tenker ikke det blir "walking dead" tilstander. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Askøy ble drikkevannet deres forurenset i 2019, å ha litt vann stående da er jo fint sånn rent i tilfelle. Om det blåser svært mye en dag og strømmen blir kuttet, og skulle det tatt lang tid å få det opp er det greit å ha noe stående.  Mange vanlige husstander har mye stående mat fra før, men mange har også mindre kjøkken og mindre rom til oppbevaring av mat. Å ha noe stående i tilfelle er jo alltid smart, blir du syk og ikke orker å gå ut. Kan være så mangt egentlig.

https://www.nrk.no/sorlandet/familien-topstad-rammet-av-strombrudd-igjen-1.13876842

Her er 2 eksempler på cyberangrep skrevet om tidligere, rammer de strøm så er det jo greit å ha noe i skapene:

https://www.dn.no/teknologi/nils-andreas-stensones/etterretningstjenesten/cyberangrep/ny-trusselvurdering-cyberangrep-fra-russland-og-kina-bare-oker-i-omfang/2-1-1166833

https://www.nrk.no/norge/stortinget-ikke-alene_-massivt-hackerangrep-mot-norge-1.15277734

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...