Gå til innhold

Hvordan gi D-vitamin/ omega 3 til 1,5-åring som nekter tran…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gir fortsatt D-vitamindråper av og til, men det inneholder jo ikke omega-3. Tips anyone?

Anonymkode: 6e4c0...a08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Makrell i tomat på skiva eller laks til middag av og til. 

Anonymkode: b2a3a...637

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Omega3 gelefisker fra matbutikk

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri forstått hvorfor man skal gi omega3 eller tran til barn? Ingen har noen gang tatt skade av ikke å spise det. Dette med å gi omega3 henger igjen fra "gamle dager". Ny forskning viser at det ikke har noe for seg om man spiser fisk 1-3 ganger i uken. Med et normalt kosthold trenger man med andre ord ikke tilskudd. 

Ellers liker de fleste barn sanasol og biovit. Jeg og alle mine søsken fikk det, har smakt tran en gang i livet, og aldri mer🥴 

Anonymkode: 8f613...9ec

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gir fortsatt D-vitamindråper av og til, men det inneholder jo ikke omega-3. Tips anyone?

Spis fisk

Anonymkode: 8336f...1cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Laks. Så lenge man har et variert kosthold så trenger man bare litt D-vitamin i vinterhalvåret. Hvis dere spiser fet fisk et par ganger i uka så får ungen nok. 

Anonymkode: 9448a...84c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Möllers Omega 3 gelefisk brukte vi. Ja, de inneholder litt kunstig søtning, og ja, de små skal ikke ha så mye kunstig søtning, men det er virkelig begrenset hvor mye kunstig søtning man får i seg av en gelefisk på størrelse med en tommelfingernegl. 

Jeg ser Möllers har dagsanbefaling fra 3 år, og med det strenge regelverket som er i Norge mtp produkter - spesielt næringsmidler - rettet mot barn, er det overveiende sannsynlig at den lille mengden kunstig søtning ikke vil ha negativ effekt på barnet.

Anonymkode: 9c34d...779

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Satt faktisk og kikket på disse nettopp, men de inneholder jo kunstig søtning🤔 det skal vel ikke de under 3 år ha noe særlig av..?

Ts

Det er jo minimale mengder, du må nesten veie nytten opp mot ulempen. Og litt kunstig søtning skader virkelig ikke, prøv å ikke stress over alt av regler osv :) 

Ellers har jeg aldri gitt mine barn noe annet enn d-vitamindråper, eldste er nå 17, yngste 2. 

Anonymkode: 2fd3d...9c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lenger anbefalt med tran til små barn, men d vitamin dråper er anbefalt. Jeg bruker Bidro sin, man trenger bare 1 dråpe, drypper denne på smokken. Med eldre barn kan man gi de på en skje med mat, f.eks i grøten. 

Anonymkode: 88666...36d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke lenger anbefalt med tran til små barn, men d vitamin dråper er anbefalt. Jeg bruker Bidro sin, man trenger bare 1 dråpe, drypper denne på smokken. Med eldre barn kan man gi de på en skje med mat, f.eks i grøten. 

Anonymkode: 88666...36d

Det er ikke anbefalt til barn under 1 år med tran. TS sitt barn er som du kan lese 1,5 år. Tran inneholder sunt fett som er veldig bra for hjernen vår, så det er sånn sett bedre enn d-vit hvis man kan få det til. 

Skjønner forresten meg ikke helt på de som skriver at det holder med fisk en gang i uka og ikke ta tran eller d-vittilskudd. Da kan man i alle fall ikke bo i Nord-Norge eller ha forståelse for hva d-vitaminmangel fører til. Jeg får alvorlig d-vitmangel her oppe hvis jeg ikke tar tilskudd fra høst til vår selv om jeg spiser fisk 2 dager i uka. D-vitmangel vil man virkelig ikke påføre barna sine.

Anonymkode: bd968...a7b

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mikser flytende i grøten/mat.

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser fiskepålegg hver dag og fisk minst 2 ganger i uka. Barnet nekter tran, gelefiskene osv. Smakte selv på de fiskene og de smaker 🤢

Anonymkode: 69240...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke anbefalt til barn under 1 år med tran. TS sitt barn er som du kan lese 1,5 år. Tran inneholder sunt fett som er veldig bra for hjernen vår, så det er sånn sett bedre enn d-vit hvis man kan få det til. 

Skjønner forresten meg ikke helt på de som skriver at det holder med fisk en gang i uka og ikke ta tran eller d-vittilskudd. Da kan man i alle fall ikke bo i Nord-Norge eller ha forståelse for hva d-vitaminmangel fører til. Jeg får alvorlig d-vitmangel her oppe hvis jeg ikke tar tilskudd fra høst til vår selv om jeg spiser fisk 2 dager i uka. D-vitmangel vil man virkelig ikke påføre barna sine.

Veldig mange bor ikke i Nord-Norge...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så bra at du er klar over dette for deg, men det jeg tror ikke dette gjelder for de fleste som spiser fisk to ganger i uka.

Anonymkode: 611c9...3b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange bor ikke i Nord-Norge...

Jeg sa vel heller ikke at alle bor i Nord? Jeg sa at man ikke kan gjøre det når man mener det er nok å spise fisk 1 gang i uka og ikke ta tilskudd om vinteren. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så bra at du er klar over dette for deg, men det jeg tror ikke dette gjelder for de fleste som spiser fisk to ganger i uka.

Anonymkode: 611c9...3b6

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-i-kosten/

Hvis du ser her vil ikke en porsjon fisk to ganger i uka dekke behovet for vitamin D. Da må du spise 350 gram laks to ganger i uka for eksempel. De fleste spiser vel 150-200 gram i en porsjon. Barn spiser i alle fall ikke 700 gram fisk i uka stort sett.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med tran henger igjen fra gammelt av. Tran er totalt unødvendig og i store mengder skadelig. 

Anonymkode: 22fe8...0a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...