AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Hei! Min store drøm er å bli lege. Å komme inn i Norge blir uaktuelt. Tok realfag på vgs og endte opp med et snitt på ca 4. Er det fortsatt håp? Tar universitetene i Øst-Europa inn studenter med 4 i snitt? Anonymkode: 709e3...3ed
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei! Min store drøm er å bli lege. Å komme inn i Norge blir uaktuelt. Tok realfag på vgs og endte opp med et snitt på ca 4. Er det fortsatt håp? Tar universitetene i Øst-Europa inn studenter med 4 i snitt? Anonymkode: 709e3...3ed Vet at ikke alle universitetene tar inn folk med 4 i snitt, men er det noen som faktisk gjør det? Isåfall hvilke og i hvilket land? Anonymkode: 709e3...3ed
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Kompisen min studerer medisin i Ungarn. Han hadde 3.8 i snitt fra vgs, så ja det skal være mulig det! Han er ferdig utdannet om 1 år. Kan være dem har tatt opp kravene nå? Aner ikke. Anonymkode: 8cae7...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Skal være fullt mulig å komme inn, men det vil bli veldig hardt. Kravene for å komme inn i øst-europa er lave, men studiene i seg selv har jeg hørt er veldig krevende sammenliknet med norge. Norge tar jo bare inn de beste også. Anonymkode: 25284...1dd 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 Medisinstudiene i Ungarn er BEINHARDE. Men jaggu blir du en dyktig klinisk lege også. Ikke som de i Norge som tar bildediagnostiske undersøkelser under en lav sko "for å være sikre" Der er det kliniske i fokus og du blir god på å diagnostisere på klinikken i stedet for å løpe til letteste løsningen. Men du må lese, og lese. Ikke noe ferie med andre ord. Anonymkode: cd7f6...f2c 7
Alice123 Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Du kan komme inn, men om du har 4 i snitt fra VGS kommer det til å bli beintøft å holde følge, om du i det hele tatt klarer å holde følge. 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Aldri egentlig skjønt denne lege-hypen der folk på liv og død må bli lege, og tror det er lykken i livet. Spesielt de som ikke er faglig sterke fra vgs, det gjør det jo enda verre. Tror mange vil få seg sjokk etter den harde utdannelsen. Fins langt mer behagelige yrker som ikke krever like mye arbeid, men som har like gode muligheter for lønn og vekst. Mer givende yrker fins det kanskje også av, men ikke så mange. Men hva er vitsen med å tilfredsstille andre når man ikke tilfredsstiller seg selv? Anonymkode: 25284...1dd 9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 Det er mye vanskeligere å studere i Øst-europa. Skjønner ikke denne holdningen: Øst-europa = noe dårlig/billig/lett osv. Anonymkode: 9f46f...ae9 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Det er fullt mulig, men forbered deg godt til opptaksprøvene. Du må også være forberedt på et skikkelig hardkjør rent faglig. Anonymkode: 5fef8...011 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 Du kan komme inn, men det er ikke dermed sagt at du klarer å gjennomføre studiet. Hvis du har gjort ditt beste på vgs og kun kommet ut med snitt på 4 vil du sannsynligvis få store vansker med å henge med på studiet. Anonymkode: 86ad7...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 Nå får det være nok! Personer med 4 i snitt kan også bli dyktige leger! Anonymkode: a76d1...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå får det være nok! Personer med 4 i snitt kan også bli dyktige leger! Anonymkode: a76d1...bd0 Kan godt hende det ja, men veien blir svært hard til den grensen at det sikkert ikke er verdt det. Anonymkode: 25284...1dd 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 Ikke tenk pa det til krigen er ferdig er rådet mitt Anonymkode: c37bf...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye vanskeligere å studere i Øst-europa. Skjønner ikke denne holdningen: Øst-europa = noe dårlig/billig/lett osv. Anonymkode: 9f46f...ae9 Vanskeligere, men ikke bedre av den grunn. Deres utdanningssystem er konservativt. Mye skal kunnes utenat. Mye som ikke er nødvendig å kunne utenat, da det finnes elektroniske oppslagsverk og systemer i 2022. Anonymkode: b3188...372 1
Loboto Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 Alice123 skrev (19 timer siden): Du kan komme inn, men om du har 4 i snitt fra VGS kommer det til å bli beintøft å holde følge, om du i det hele tatt klarer å holde følge. Hvorfor det? Selv strøk jeg på matematikk på VGS. Har nå master innen matematiske fag. Hvorfor skal karakter fra når du ikke engang var myndig forme hvilken utdanning du kan i all fremtid? Kan ikke mennesker utvikle seg, endre interesser eller ta til seg kunnskap og prioritere anderledes. Ville du får samme karakterer idag som du gjorde på VGS? 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 Loboto skrev (1 minutt siden): Hvorfor det? Selv strøk jeg på matematikk på VGS. Har nå master innen matematiske fag. Dette har jeg vanskelig for å tro på siden mange som går ut med 6 i matte fra vgs - sliter med matte på universitetet. Anonymkode: 25284...1dd 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette har jeg vanskelig for å tro på siden mange som går ut med 6 i matte fra vgs - sliter med matte på universitetet. Anonymkode: 25284...1dd Vel du kan gjerne ha vanskelig for å tro det, men det stemmer. Jeg likte ikke matematikk tidligere. Faktisk interesserte ingen fag meg. Etter vgs jobbet jeg i 5 år før jeg begynte å studere. Skulle egentlig kun ta en årsenhet i økonomi men det ballet på seg og jeg oppdaget at matematikk faktisk var veldig spennende. Mennesker er i konstant endring. Å tro at man er den samme man var på VGS vil kun være ødeleggende. Har venner som brukte narkotika i årevis etter VGS. En av disse har startet eget firma som går veldig bra. En annen av disse har fått jobb i et stort firma i England. De har begge tatt gode utdanninger i voksen alder. Jeg gjentar. Mennesker er i konstant endring. Anonymkode: 12bdd...981 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vel du kan gjerne ha vanskelig for å tro det, men det stemmer. Jeg likte ikke matematikk tidligere. Faktisk interesserte ingen fag meg. Etter vgs jobbet jeg i 5 år før jeg begynte å studere. Skulle egentlig kun ta en årsenhet i økonomi men det ballet på seg og jeg oppdaget at matematikk faktisk var veldig spennende. Mennesker er i konstant endring. Å tro at man er den samme man var på VGS vil kun være ødeleggende. Har venner som brukte narkotika i årevis etter VGS. En av disse har startet eget firma som går veldig bra. En annen av disse har fått jobb i et stort firma i England. De har begge tatt gode utdanninger i voksen alder. Jeg gjentar. Mennesker er i konstant endring. Anonymkode: 12bdd...981 Vet at mennesker er i endring, men å gå fra stryk til mastergrad i matte klarer jeg bare ikke å forstå. Anonymkode: 25284...1dd 1 2
Loboto Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet at mennesker er i endring, men å gå fra stryk til mastergrad i matte klarer jeg bare ikke å forstå. Anonymkode: 25284...1dd Jeg skjønner ikke hva det er å forstå? På vgs er svært mange skolelei, de vil feste, ikke lese. Kanskje de heller vil jobbe å spare til bil lappen. Eller kanskje de bare er unge og umodne. De tenker at eksamen sikkert går bra, de trenger ikke lese så veldig mye. Som voksen student vil du noe helt annet. Du vil ha gode karakterer og fullføre graden. Kanskje du også interesserer deg for faget i voksen alder, da går lesingen lettere. Da sier det seg selv at utfallet blir et helt annet. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ikke tenk pa det til krigen er ferdig er rådet mitt Anonymkode: c37bf...c4b Hva er det for noe tull? Man må da studere og jobbe videre. Anonymkode: 69591...d4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå