Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 34 år. Ingen barn. Min mann og jeg ønsker oss barn, men har ikke vært sammen så lenge, så tenker vente ca 1- 2 år før vi starter å prøve. 

Men jeg begynner å stresse med at det kanskje da alt er for sent for meg å bli gravid? Var hos gynekolog i fjor, hun sa hun kunne se jeg hadde mange egg, og at alt så normalt ut. 

Noen her inne som var 34++ da de fikk barn? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Moren min var 36 da hun fikk søsteren min. Det gikk fint. 

Hun svenske programlederen som ledet Eurovision for et par år siden er 52år gammel og 6 mnd på vei 😊

Ei studievenninne på sykepleien var 42 da hun fikk sitt andre barn.

Så lenge gynekologen sier ting ser bra ut, så stol på det 😊

Anonymkode: 4a00e...2ac

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, du har tid :) Jeg er 35 og gravid nå med nr 1. Gravid på 1 pp. Vil gjerne ha en til også senere. Du kan ta blodprøver hos gyn for å få en pekepinn. Men som sagt, i min omgangskrets her i Oslo er det helt normalt å få førstemann litt opp i 30 åra.

Anonymkode: dd8a4...481

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke at det er så seint egentlig :) Begynner å bli noe man bør tenke på om man vil nå, men det er vel ikke risiko svangerskap når man er 34? 

Anonymkode: 06918...80d

AnonymBruker
Skrevet

35-36 år er neppe et problem.

Spør din mor når hun kom i overgangsalderen - dette gir en bedre pekepinn enn at noen kjenner en som ble gravid som 43 åring ..

du kan gjøre er å fryse ned egg. Da vil du ha unge egg om det viser seg at 36 år var litt sent å starte.

Anonymkode: 60ba3...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikkje du er veldig sein, men husk at hormon pervesjon bruker litt tid på å komme ut av kroppen. 

Anonymkode: 5decb...d05

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere uansett planlegger barn sammen så hadde jeg bare hoppet i det. Kjekt med flere barn. Dessverre er det slik at en får mindre energi jo eldre en er som mor, og derfor ville jeg nok ikke ha ventet. Jeg fikk barn både tidlig i 20-årene og i 30-årene, det var stor forskjell.

Anonymkode: 1c2e4...4f6

• Liker 2
Skrevet

Takk for fine svar:) godt å høre jeg ikke nødvendigvis er for sent ute:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38 og ble gravid på 1. Forsøk. Du har god tid 

Anonymkode: 31608...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt andre barn da jeg var 36, jeg ble gravid på første forsøk. Men dersom du bruker hormonprevensjon hadde jeg vurdert å kutte det ut nå og bruke kondom, slik at du ikke har trøbbel med syklusen når dere skal begynne prøvingen. 

Anonymkode: cde50...f8e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er 38 og ble gravid på 1. Forsøk. Du har god tid 

Anonymkode: 31608...41b

Du er jo deg. Vi kan ikke vite hvordan det blir for TS om noen år. 

Jeg ville ikke ha ventet flere år. Ville ikke risikert at det er for sent. Mye skjer med eggene i den alderen. Ville ha ventet max et halvt år. 

Men, har du eldre søstre og mor som har fått barn sent så teller det positivt for deg. 

Anonymkode: 6a60d...2e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

35-36 år er neppe et problem.

Spør din mor når hun kom i overgangsalderen - dette gir en bedre pekepinn enn at noen kjenner en som ble gravid som 43 åring ..

du kan gjøre er å fryse ned egg. Da vil du ha unge egg om det viser seg at 36 år var litt sent å starte.

Hvis du først skal spørre din mor bør du også spørre din farmor eller din fars søstre. Du kan like gjerne ha arvet den delen av biologien fra farssiden.

Anonymkode: 9ec1e...8f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du først skal spørre din mor bør du også spørre din farmor eller din fars søstre. Du kan like gjerne ha arvet den delen av biologien fra farssiden.

Jeg var på fertilitetssjekk hos Medicus. De ba meg bare spørre min mor.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 33 da jeg ble gravid med nr 3 og 39 da jeg ble gravid med nr 4🥰🥰

Anonymkode: 2ff30...5a9

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er jo deg. Vi kan ikke vite hvordan det blir for TS om noen år. 

Jeg ville ikke ha ventet flere år. Ville ikke risikert at det er for sent. Mye skjer med eggene i den alderen. Ville ha ventet max et halvt år. 

Men, har du eldre søstre og mor som har fått barn sent så teller det positivt for deg. 

Det er sant. Min mor fikk min bror da hun var 40, det gikk veldig bra. Og meg da hun var 30

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (4 timer siden):

Det er sant. Min mor fikk min bror da hun var 40, det gikk veldig bra. Og meg da hun var 30

Det lover bra🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, fikk beskjed på fertilitetssjekk om at det var min mor og søstre som var relevante. Farmor er jo lengre uti, akkurat som mormor. Mor og søstre er genetisk nærmest og derfor de mest betydningsfulle i denne sammenheng.

Det har også stemt veldig godt for meg med min fruktbarhet sammenlignet med mor og eldre søster. 

Man skal og informere jordmor om mor eller søstre har hatt komplikasjoner i svangerskapet, som svangerskapsforgiftning, diabetes+++. Igjen så er det kun mor og søstre det spør om informasjon rundt. Også svangerskapet mitt var veldig likt mor og eldre søsters svangerskap. Lette graviditeter med ingen komplikasjoner. Lite vann i kroppen, lett vektoppgang, lite kvalme osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...