AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Hei, har kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg vet ikke noe om dette 🙈 så prøver! Har jobbet et sted i ett år snart. Startet under lønnsforhandlingene i april, så var ikke med i lønnsøkningen da. Vi er organisert i fagforbundet. Husker det var en fra LO i fjor som var på kontoret og hadde lønnsforhandlinger med vår leder. Så lurer jeg på: Hvordan foregår det, hvem er det som pusher på hva? Er det Lo som vil sørge for og pushe på at de ansatte får høyere lønn, eller er det firma som krever høyere lønn? er så ny med dette jeg Er bare litt bekymra, for han som skal forhandle med dem i år er utrolig flink til å snakke for seg og sin sak, og er redd han skal få gjennom en lav lønnsøkning dersom det er det firma ønsker 💁🏼♀️ Anonymkode: b6c0b...00a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Det bestemmes en ramme sentralt, som bedriftene lokalt må forholde seg til. En tillitsvalgt fra din forening (fagbforbundet) er gjerne med og prioriterer ansatte etter visse kriterier. Arbeidsgiver prioriterer også. Arbeidsgiver vil typisk ønske så lav økning som mulig og foreningene ønsker så høy som mulig. Anonymkode: 6a5ca...719
Gjest Adobyen Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Les litt her. https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/lonnsoppgjoret/
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har aldri hørt om uenigheter der arbeidsgiver vil gi høyere lønn og fagforening vil ha lavere. Hos oss sitter de i møter noen dager, og diskuterer, for å finne en løsning. Typisk er at arbeidgiver vil gi 3kr, fagforening krever minst 8kr, så ender de opp med å møtes på 5kr pluss en bonus og/eller ekstra fridager... Anonymkode: 548d6...ac6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå