Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære brukere av KG, jeg trenger hjelp. 

De siste månedene har jeg innsett at jeg trenger nye utfordringer når det gjelder karriere. Jeg er ganske ung, men har klart å klatre meg til topps i et yrke, - lønnen er dog ikke så bra, hvor jeg ligger på rett over 400k. Det er lite sannsynlig at jeg går opp så veldig mye i lønn i fremtiden, og det er en av hovedfaktorene til at jeg ønsker karriereskiftet. (Jeg ønsker ikke å ligge på 400k resten av livet...)

Jeg kjenner at jeg er klar for nye karriereutfordringer, problemet er at jeg ikke har peiling på hva... 

Arbeidsmoralen min er superhøy, og jeg er villig til å jobbe masse. Årsstudium/nettstudier er ikke utelukket for å kvalifisere seg i et nytt yrke. Mine drømmer i et nytt yrke er:
Ingen lørdagsjobbing, litt fleksitid, og det hadde vært helt suverent med hjemmekontor et par ganger i måneden (men ikke et must). 

Jeg har ingen full bachelorgrad, men har 90studiepoeng innenfor økonomi (har søkt meg inn til høsten, så jeg har mulighet til å fullføre denne graden). Jeg valgte arbeid fremfor studier, dermed ble jeg ikke ferdig med utdanningen jeg begynte på... 

Jeg er veldig teknisk anlagt, og lærer superfort. Yrker jeg har vært inne på: 
Regnskap, NAV, lærer, radiograf, sykepleier, noe innenfor IT, administrasjon?

Kom med tips!!! Hvis du skulle valgt yrke idag, hva ville vært din drømmejobb? 

Anonymkode: 9aecd...7c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er det noen som faktisk vil jobbe i nav

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

er det noen som faktisk vil jobbe i nav

Hehe, jeg kan se for meg at en jobb som forvalter hadde vært spennende. Man får vel en del fordeler av å jobbe i staten også.. 

ts

Skrevet

Jeg har drømmejobben, jobber med events. Ikke noe man blir rik av, men så mye gøy 😄 lørdagsfri er ikke noe man kan forvente da 😛 

AnonymBruker
Skrevet
Miss91 skrev (4 minutter siden):

Jeg har drømmejobben, jobber med events. Ikke noe man blir rik av, men så mye gøy 😄 lørdagsfri er ikke noe man kan forvente da 😛 

Oi, det hørtes spennende ut! Hvordan har det vært under pandemien? Er du din egen sjef med eget firma? 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Rockestjerne. min drømmejobb 

Anonymkode: 80ef4...289

Skrevet (endret)

Min drømmejobb er å få gjøre noe kreativt, samtidig som jeg har masse frihet. Fotograf kanskje. 

Endret av Danseskjørt
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som jurist og har god lønn, men drømmejobben er å gjøre noe mer kreativt. Forfatter eller journalist. 

Anonymkode: afd24...de3

AnonymBruker
Skrevet

Mitt drømmeyrke er å være glassblåser, keramikkunstner og/eller blomsterdekoratør (helst alle tre). Kunne tenke meg å kombinere det med egen kafé som selger egen og andres kunst, litterære innslag og kanskje litt blomster. 

Jeg jobber som arealplanlegger. Det er faglig interessant, godt betalt og fleksibelt, men ganske krevende. 

Anonymkode: b97d2...782

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg valgt igjen, hadde jeg valgt IT. Mange muligheter og høy lønn. Jeg er jurist i dag. 

Anonymkode: ad6b8...b12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville definitivt vurdert IT hvis jeg var deg. Det har alt du ber om av fleksitid, hjemmekontor når du ønsker, god lønn og gode muligheter for lønnsvekst (det kommer an på hvor mye du gidder å jobbe og ambisjonene dine) og siden du mener du er teknisk anlagt, så kan du ikke finne noe mer teknisk enn akkurat IT.

Ikke dumt med økonomi heller, men der er det flere om beinet... Men det er gode karrieremuligheter der også, men ville sagt at IT er litt mindre konkurransepreget siden det er mangel på folk. Les artikkelen som nettopp kom ut på VG:

Viktoria (22) fikk fast jobb to år ut i studiene

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7B4pE/viktoria-22-fikk-fast-jobb-to-aar-ut-i-studiene

Sykepleier, lærer og jobb i staten kan du bare droppe hvis du ønsker å ha mulighet til å få lønnsvekst og å utvikle deg stort karrieremessig. Man utvikler seg selvsagt enormt i disse jobbene som mennesker, men karrieremessig så skjer det ikke så mye.

Anonymkode: e30c0...71a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville definitivt vurdert IT hvis jeg var deg. Det har alt du ber om av fleksitid, hjemmekontor når du ønsker, god lønn og gode muligheter for lønnsvekst (det kommer an på hvor mye du gidder å jobbe og ambisjonene dine) og siden du mener du er teknisk anlagt, så kan du ikke finne noe mer teknisk enn akkurat IT.

Ikke dumt med økonomi heller, men der er det flere om beinet... Men det er gode karrieremuligheter der også, men ville sagt at IT er litt mindre konkurransepreget siden det er mangel på folk. Les artikkelen som nettopp kom ut på VG:

Viktoria (22) fikk fast jobb to år ut i studiene

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7B4pE/viktoria-22-fikk-fast-jobb-to-aar-ut-i-studiene

Sykepleier, lærer og jobb i staten kan du bare droppe hvis du ønsker å ha mulighet til å få lønnsvekst og å utvikle deg stort karrieremessig. Man utvikler seg selvsagt enormt i disse jobbene som mennesker, men karrieremessig så skjer det ikke så mye.

Fortsettelse (glemte det):

For min del har jeg ikke noe "drømmejobb" akkurat, men ønsker å ha mange muligheter åpne med tanke på utdanningen jeg velger. Muligheter for forskjellige type jobber, å jobbe med tall er gøy, mulighet til å få lønnsvekst basert på ambisjonene jeg har, hjemmekontor, gode arbeidsvilkår er også viktig. Men har alltid hatt lyst til å skape ting eller jobbe prosjektbasert med noe stort jeg kan være en del av. Vurderer selv å begynne på siving i data eller noe liknende til høsten selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fortsettelse (glemte det):

For min del har jeg ikke noe "drømmejobb" akkurat, men ønsker å ha mange muligheter åpne med tanke på utdanningen jeg velger. Muligheter for forskjellige type jobber, å jobbe med tall er gøy, mulighet til å få lønnsvekst basert på ambisjonene jeg har, hjemmekontor, gode arbeidsvilkår er også viktig. Men har alltid hatt lyst til å skape ting eller jobbe prosjektbasert med noe stort jeg kan være en del av. Vurderer selv å begynne på siving i data eller noe liknende til høsten selv.

Tusentakk for bra svar! Det er egentlig IT jeg har snust mest på… Men jeg føler koding er en såpass stor del, og der henger jeg ikke helt med. Jeg lastet ned grasshopper appen for noen uker siden, og tok det relativt greit, men føler ikke jeg har nok interesse til å bli skikkelig flink til det?  

Har du noen forslag til IT-jobber hvor man ikke trenger å være supergod på koding umiddelbart? 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tusentakk for bra svar! Det er egentlig IT jeg har snust mest på… Men jeg føler koding er en såpass stor del, og der henger jeg ikke helt med. Jeg lastet ned grasshopper appen for noen uker siden, og tok det relativt greit, men føler ikke jeg har nok interesse til å bli skikkelig flink til det?  

Har du noen forslag til IT-jobber hvor man ikke trenger å være supergod på koding umiddelbart? 😅

ts

Som sagt så skal jeg muligens studere dette, studerer ikke dette nå, så føler jeg ikke har et godt svar på akkurat det. Har programmert litt selv. Koding er viktig i IT, men tror også at det finnes andre muligheter for de som ikke liker det. UX-design og slikt, men tror ikke det er like godt betalt eller like mange muligheter.

image.png.1bc02c407e4436edff74f195d4e2cd8c.png

Er det dette du har holdt på med? Kan forsikre deg om at det ikke er dette du skal drive med på et IT-studie... Du lærer bla. heller Python, Java, C++ 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er interessert i å begynne innenfor IT (med programmering), så burde du absolutt gjøre det. Du kan absolutt klare å starte på 500k (eller mer avhengig av hvor mye du gjør i tillegg til studier) etter bare et årsstudium med programmering. I tillegg er det veldig fleksible arbeidstider og mye mulighet for hjemmekontor. Lønnstigning er også veldig stor.

Ellers er det færre muligheter hvis du ikke tenker å ta mer utdanning enn et årsstudium. 

Jeg er selv en UX-designer, og det er enorm etterspørsel etter oss akkurat nå. Jeg tjener rundt 900k med 5,5 års erfaring, og blir kontaktet flere ganger i uken for nye stillinger. Men etterspørselen gjelder hovedsakelig designere med erfaring. Uten bachelor/master og internships kommer du til å slite med å få den første «ordentlige» UX-designer jobben.

Et alternativ kan være å jobbe med 1.linje-support. Lønna er ikke så bra, men man kan jobbe mot å stige til 2. og 3. linje-support som tjener bra. De fleste andre IT-stillinger som ikke er programmering er vanskelige å få uten bachelor/master. 

Anonymkode: 242c8...c46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli Ergoterapeut. Jeg mener det er verdens beste jobb. Occupational therapy (Ergoterapeut) skårer også skyhøyt på arbeidstrivsel i USA. 

Anonymkode: 6a86a...5fc

Skrevet

Sosionom (jeg blir utdannet sosionom til sommeren, hvis alt går etter planen) ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oi, det hørtes spennende ut! Hvordan har det vært under pandemien? Er du din egen sjef med eget firma? 

ts

ansatt i hotell, avdelingsleder. Jeg har stor frihet, og har det gøy på jobb hver dag :) jeg møter utrolig mange spennende mennesker. 
pandemien har vært helt grusom, jeg tror alle i min bransje hater metern. Siden jeg jobber på hotell har jeg sluppet billig unna da vi har hatt muligheten til å holde åpent, men fy fader så mye jobb å holde seg oppdatert på restriksjoner hele tiden 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du er interessert i å begynne innenfor IT (med programmering), så burde du absolutt gjøre det. Du kan absolutt klare å starte på 500k (eller mer avhengig av hvor mye du gjør i tillegg til studier) etter bare et årsstudium med programmering. I tillegg er det veldig fleksible arbeidstider og mye mulighet for hjemmekontor. Lønnstigning er også veldig stor.

Ellers er det færre muligheter hvis du ikke tenker å ta mer utdanning enn et årsstudium. 

Jeg er selv en UX-designer, og det er enorm etterspørsel etter oss akkurat nå. Jeg tjener rundt 900k med 5,5 års erfaring, og blir kontaktet flere ganger i uken for nye stillinger. Men etterspørselen gjelder hovedsakelig designere med erfaring. Uten bachelor/master og internships kommer du til å slite med å få den første «ordentlige» UX-designer jobben.

Et alternativ kan være å jobbe med 1.linje-support. Lønna er ikke så bra, men man kan jobbe mot å stige til 2. og 3. linje-support som tjener bra. De fleste andre IT-stillinger som ikke er programmering er vanskelige å få uten bachelor/master. 

Anonymkode: 242c8...c46

Woops da hadde jeg kanskje feil om ux designere da. Hva studerte du? «Vanlig» informatikk? Er det lurt å velge siving data for å bli ux designer? Synes det høres litt kult ut 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjære brukere av KG, jeg trenger hjelp. 

De siste månedene har jeg innsett at jeg trenger nye utfordringer når det gjelder karriere. Jeg er ganske ung, men har klart å klatre meg til topps i et yrke, - lønnen er dog ikke så bra, hvor jeg ligger på rett over 400k. Det er lite sannsynlig at jeg går opp så veldig mye i lønn i fremtiden, og det er en av hovedfaktorene til at jeg ønsker karriereskiftet. (Jeg ønsker ikke å ligge på 400k resten av livet...)

Jeg kjenner at jeg er klar for nye karriereutfordringer, problemet er at jeg ikke har peiling på hva... 

Arbeidsmoralen min er superhøy, og jeg er villig til å jobbe masse. Årsstudium/nettstudier er ikke utelukket for å kvalifisere seg i et nytt yrke. Mine drømmer i et nytt yrke er:
Ingen lørdagsjobbing, litt fleksitid, og det hadde vært helt suverent med hjemmekontor et par ganger i måneden (men ikke et must). 

Jeg har ingen full bachelorgrad, men har 90studiepoeng innenfor økonomi (har søkt meg inn til høsten, så jeg har mulighet til å fullføre denne graden). Jeg valgte arbeid fremfor studier, dermed ble jeg ikke ferdig med utdanningen jeg begynte på... 

Jeg er veldig teknisk anlagt, og lærer superfort. Yrker jeg har vært inne på: 
Regnskap, NAV, lærer, radiograf, sykepleier, noe innenfor IT, administrasjon?

Kom med tips!!! Hvis du skulle valgt yrke idag, hva ville vært din drømmejobb? 

Skal du få deg en jobb som er bedre betalt må du i det minste ta ferdig bachelorgrad. Aller helst skulle du tatt en master,det er noe du kan gjøre unna fortere eller 5 år, du som lærer så super fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...