Gå til innhold

Slitsomt småbarnsliv - Når blir det bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en baby på 4 måneder og en datter på 4 år. Jeg leser så ofte her inne at folk synes babytiden og de to første årene er mest slitsomme, og deretter går det gradvis lettere ettersom barna blir eldre. I vår familie føler jeg det er motsatt. Babytiden var enkel både forrige gang og nå, men etter at eldstejenta kom i 3-års alderen og nå har blitt 4, synes jeg det bare har blitt mer og mer slitsomt. Selv om hun er en helt normal jente som stort sett er i godt humør og er snill med lillesøster, sliter det veldig mye på oss at det er lange kamper for å få henne til å sove om kvelden, spise middag og noen ganger med å ta i mot beskjeder på ting hun ikke får lov til.

Dette skjer ikke hele dagen lang,men ofte. Noen ganger er hun fryktelig sta og trassig. Jeg er klar over at dette er en del av barnas utvikling i den alderen, men synes det er utrolig slitsomt at det bare ser ut til å øke på med slike episoder. Fra barnehagen er det bare gode tilbakemeldinger. Hun leker fint med andre, er omsorgsfull og tar rettledning fra de voksne, så det er ikke noe unormalt ved barnet. Men likevel synes jeg alle disse kampene går meg på nervene enkleste dager (og netter), og lurer på når dette blir bedre. Kan noen av dere med eldre barn dele noen erfaringer? ❤️

Hilsen sliten mamma 

Anonymkode: 781d8...27c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger denne 😅

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere kanskje trenger en liten pause? Har dere familie eller gode venner som kan være barnevakt?

Siden hun for det meste er slik hjemme, kanskje hun trenger alenetid med mamma og pappa? 

Du sier jo du er sliten, hjelper far til? 
Noen ganger hjelper det å bare slippe èn ettermiddag og kveld. 

Kanskje du kan ta med deg minstemor bort en kveld slik at dere kommer etter største er lagt? Det gir jo deg en pause og eldste alenetid med pappas fulle oppmerksomhet.

Anonymkode: ed908...87b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og derfor er det best med enebarn.

Anonymkode: d5bcf...208

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og derfor er det best med enebarn.

Men overhode ikke i lengden. 

Anonymkode: 78dcc...f1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men overhode ikke i lengden. 

Joda, enebarn er best på alle måter. Forskning viser dessuten at de har større sjanse for å lykkes senere i livet.

AnonymBruker
Skrevet

Har en 9 åring, og det er MYE mer krevende (slitsomt) enn baby/småbarn. 

Anonymkode: abc6f...388

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, enebarn er best på alle måter. Forskning viser dessuten at de har større sjanse for å lykkes senere i livet.

Best, for hvem? 😅 Det spørs jo hvordan man ser på det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

På hvilke måter? Det er selvsagt bedre å ha søsken, både som barn og voksen (på generelt grunnlag). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fire barn fra 1- 13 år her hjemme nå, og det er ingen tvil om at det er 1-åringen som krever mest av meg nå. Men tredjemann var mye enklere som 1-åring- hun er nesten mer krevende nå som 7 åring😅 13-åringen har også sine hormonelle utbrudd, frekke tilbakemeldinger og følelser som raser, så hver alder har sine utfordringer, virkelig. 

Dette er nok også mye styrt av barnas personlighet og ikke bare alder, det er ihvertfall min erfaring med mine fire barn- som alle har hatt ulike tider som har vært utfordrende. 

Anonymkode: d509d...630

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...