Gå til innhold

Ikke toppliste navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi leter etter jentenavn som er fine uten å være på topplista eller på vei opp. Helst ikke for spessielle, ønsker ikke at barnet skal måtte stave navnet hele tiden.

Disse har vi så langt:

Eila

Tilje

Augusta

Fryd

Eiril

Tyra

Evelina

Gjerne kom med forslag i typ samme kategori, eller si hva du synes!:)

Anonymkode: 85d33...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Disse navnene minner meg om "Live Laugh Love"-skilt. De høres ut som at noen som ikke er kreativ skal prøve å leke med kreativitet. Beklager, jeg ønsker virkelig ikke å fornærme, men med unntak av Fryd og Tyra (som jeg synes er litt gammeldagse), så synes jeg alle navnene i denne gruppa er sosete og useriøse. Å gi noen navnet Eila istedenfor Elia eller Eli eller Ella er å gi barnet sitt et langt liv med rettelser og "Nei, jeg heter ikke det!" Hadde aldri gjort noe slikt mot mitt eget barn selv. 

Anonymkode: 0e262...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Agnete 

Eirin

Adeline 

Tiril 

Kamille

Carmen

Heidi 

Anonymkode: 3523b...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilla

Ellinor

Hedvig

Helena

Vega

Ea

Hennie

Luna

Anonymkode: 965b2...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes mer eller mindre alle de navnene var spesielle 😅

Hvorfor ikke se på tradisjonelle navn som ikke er høyt oppe? Feks Solveig, Amalie eller Eirin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker Augusta! Synes også Auguste er fint, uttales med e. 

Anonymkode: 88692...360

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eiril er kjempefint😊 De andre er jeg ikke så begeistret for.
Navn som ikke er på topp ti og som jeg synes er veldig fine er:

Norunn

Signe

Guro

Ingeborg

Anonymkode: d1d5b...7d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Augusta, Eiril og Tyra er de navnene jeg liker best på lista di. 

Andre spesielle, men ikke "finne på selv-sære" navn som kanskje kan være i samme bane (eller kanskje ikke - det kommer an på så mye ;) ) er:
Thale, Taran, Mali, Fride, Irmelin, Regine, Frøy, Frøydis, Hedvig, Adele eller Edle. 

Anonymkode: 4da4a...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min gode bestemor het Edvarda, så stemmer for det. :)

Anonymkode: 0dde9...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Disse navnene minner meg om "Live Laugh Love"-skilt. De høres ut som at noen som ikke er kreativ skal prøve å leke med kreativitet. Beklager, jeg ønsker virkelig ikke å fornærme, men med unntak av Fryd og Tyra (som jeg synes er litt gammeldagse), så synes jeg alle navnene i denne gruppa er sosete og useriøse. Å gi noen navnet Eila istedenfor Elia eller Eli eller Ella er å gi barnet sitt et langt liv med rettelser og "Nei, jeg heter ikke det!" Hadde aldri gjort noe slikt mot mitt eget barn selv. 

Anonymkode: 0e262...51e

Kjenner ei som heter Eila, og det har aldri vært noe problem. Ikke i oppveksten i alle fall. Hun er snart 30.

Anonymkode: 2eee8...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi leter etter jentenavn som er fine uten å være på topplista eller på vei opp. Helst ikke for spessielle, ønsker ikke at barnet skal måtte stave navnet hele tiden.

Disse har vi så langt:

Eila

Tilje

Augusta

Fryd

Eiril

Tyra

Evelina

Gjerne kom med forslag i typ samme kategori, eller si hva du synes!:)

Anonymkode: 85d33...844

Likte Tilje, Augusta, Tyra og Evelina. Tyra er helt nydelig😍

Andre navn: Henny, Evita, Eira, Lotte, Clara, Othelie, Runa.

Anonymkode: 9f60a...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man er opptatt av å ha et navn som ikke er for populært så kan det være en idé å sjekke topp 50, eller til og med 100 - og se på de siste fem årene. Gjerne også på regioner. Noen navn er uvanlige i Bergen, men veldig vanlige i Oslo, f.eks.

Ved å se på mer enn topp 10, så får du med deg de som hopper fra 40, til 20 og plutselig er inne på topp 10. Det er ikke uvanlig - selv om det selvfølgelig kan gå andre veien også, at de hopper til topp 20, også faller igjen. Men siden du skriver "på vei opp", så virker der som om dere kanskje er bevisste på dette allerede :) Men, til de andre som nevner f.eks. Ingeborg, Tiril, Eira, Hedvig og Ellinor, så er dette navn som ligger og vaker mellom topp 10 og 50. Uten at det trenger å bety noe, selvfølgelig. Det viktigste er tross alt at man liker navnet selv! 

Av deres alternativer synes jeg Eiril er fint, uten å bli for "spesielt".  

Alternative forslag, som jeg tenker er litt i samme gata som deres forslag, men flere norrøne: Inga eller Inger? Førstnevnte har aldri vært spesielt vanlig. Sistnevnte er veldig lite vanlig for barn nå, men allikevel stødig og kjent. Mellom 10-30 i året som har blitt registrert som Inga eller Inger hvert år fra 2010 til 2021.

Else? Omkring 20 barn i året som har fått navnet de siste ti årene. 

Aud. Norrønt og kjent. Nesten ingen som får navnet. 5 i 2015, 6 i 2018 og 2021. Evy og Jorunn er på samme nivå, kun to, tre år hvor noen i det hele tatt har fått navnet. 

Ina og Ine er velkjente men heller ikke spesielt populære det siste tiåret, henholdsvis i underkant av 20 eller 30 hver år. 

Ingen barn har fått navnet Unn siden 2010. 

Liv og Tale/Thale er litt mer populære, men ikke avskrekkende. Rundt 60 til 100 i året. 

Anonymkode: 68a90...a6a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...