Gå til innhold

Alene hjemme-fest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen erfaring, råd og tips rundt disse? I hvilken alder er det ok, og hva slags regler bør man som foreldre sette for at ting ikke eskalerer ut? 

Anonymkode: 32c31...c97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Være i en annen etasje, passe på at de er over 18 og ikke gi dem alkohol?

Anonymkode: 082cc...0f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen erfaring, råd og tips rundt disse? I hvilken alder er det ok, og hva slags regler bør man som foreldre sette for at ting ikke eskalerer ut? 

Anonymkode: 32c31...c97

Når de er 18 år selvsagt. Normal folkeskikk og vanlige regler i et hjem bør holde i massevis. Og selvfølgelig et maks antall gjester. 

Anonymkode: 227ec...0ed

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke folk som lar barna drikke før de er 18år. Og i tilegg kjøper drikke til de. Vær den ansvarlige voksne og ikke vennen i det tilfellet!! 18år er aldersgrensen!

Anonymkode: ffa04...813

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke folk som lar barna drikke før de er 18år. Og i tilegg kjøper drikke til de. Vær den ansvarlige voksne og ikke vennen i det tilfellet!! 18år er aldersgrensen!

Å du har hvor gamle barn?

Anonymkode: 8e737...4ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med hun/han ovenfor som skrev kommentaren om å være en ansvarlig voksen. Jeg har en 16-snart 17-åring. Da jeg var ungdom hadde jeg alltid med brus til slike fester. De som ble utstyrt med alkohol byttet alltid til noe sterkere eller mer. Mye rart skjedde på disse festene, flere skader på både materiell og personer, slåsskamper, bytte ut alkohol med vann i ulåste likørskap, uønskede graviditeter m.m. En fest endte opp med at noen ungdommer festa nede ved elva og nesten frøs ihjel. Flere jenter sa de skulle overnatte og ikke hadde noe tid de skulle være hjemme igjen, men da en ansvarlig forelder tilbød å kjøre dem hjem var bilen full både en og to turer. 

Ansvarlige foreldre gir ikke alkohol til barna sine som er under 18 år. Ansvarlige foreldre passer på barna sine på godt og vondt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Liten sidenotis- tenåringen min skjønner ikke poenget med å drikke alkohol eller ta narkotika. Han ser at ungdommene gjør så mange galne ting at det byr han i mot å drikke. Jeg skal definitivt ikke klage over innstillingen hans i en bygd hvor det er vanlig med hjemmefester fra de er 13-14, slåsskamper, råkjøring og tenåringsgraviditer fra ungdomsskolen og oppover. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Spiller ingen rolle hvor gamle barna/ungdommene mine er! Vær ansvarlig! DU er den voksne!

Ulovlig å gi alkohol til mindreårige

Aldersgrensene for alkohol er bestemt i alkohollovens paragraf 1 til 5. Det er straffbart å gi eller selge alkohol til personer som ikke har lov til å kjøpe drikken, den som «langer» alkohol vil kunne bli straffet. Strafferammen for dette er inntil seks måneder fengsel eller bot.

• Snakk med ungdommen om alkohol, slik at de er forberedt på ungdomstiden og kan stå imot drikkepresset. 
  • Sett tydelige grenser for hva som er greit og hva som ikke er greit.
  • Ikke kjøp alkohol til ungdom under 18 år.
  • Allier dere med andre foreldre. Snakk om felles grenser og innetider.
  • Vær tilgjengelig på telefon slik at du kan dra å hente ungdommen din – selv om det er midt på natten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble vel ikke nevnt at det skal serveres alkohol… kan vel ha fest uten alkohol.

Anonymkode: 3a396...0b2

• Liker 1
Skrevet

Det ble vel ikke nevnt at det skal serveres alkohol… kan vel ha fest uten alkohol.

Anonymkode: 3a396...0b2

Ville ikke regnet med det, nei, hvis de er eldre enn 13. Det er vel ingen som SERVERER alkohol til ungdom i den alderen, ungdommen har det med selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enig med hun/han ovenfor som skrev kommentaren om å være en ansvarlig voksen. Jeg har en 16-snart 17-åring. Da jeg var ungdom hadde jeg alltid med brus til slike fester. De som ble utstyrt med alkohol byttet alltid til noe sterkere eller mer. Mye rart skjedde på disse festene, flere skader på både materiell og personer, slåsskamper, bytte ut alkohol med vann i ulåste likørskap, uønskede graviditeter m.m. En fest endte opp med at noen ungdommer festa nede ved elva og nesten frøs ihjel. Flere jenter sa de skulle overnatte og ikke hadde noe tid de skulle være hjemme igjen, men da en ansvarlig forelder tilbød å kjøre dem hjem var bilen full både en og to turer. 

Ansvarlige foreldre gir ikke alkohol til barna sine som er under 18 år. Ansvarlige foreldre passer på barna sine på godt og vondt.

Det handlet om å drikke før 18 år, det gjør de fleste altså 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spiller ingen rolle hvor gamle barna/ungdommene mine er! Vær ansvarlig! DU er den voksne!

Ulovlig å gi alkohol til mindreårige

Aldersgrensene for alkohol er bestemt i alkohollovens paragraf 1 til 5. Det er straffbart å gi eller selge alkohol til personer som ikke har lov til å kjøpe drikken, den som «langer» alkohol vil kunne bli straffet. Strafferammen for dette er inntil seks måneder fengsel eller bot.

• Snakk med ungdommen om alkohol, slik at de er forberedt på ungdomstiden og kan stå imot drikkepresset. 
  • Sett tydelige grenser for hva som er greit og hva som ikke er greit.
  • Ikke kjøp alkohol til ungdom under 18 år.
  • Allier dere med andre foreldre. Snakk om felles grenser og innetider.
  • Vær tilgjengelig på telefon slik at du kan dra å hente ungdommen din – selv om det er midt på natten. 

Du snakket om å drikke før de vaar 18

Skrevet

Hei trådstarter.
Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Mvh Rhodiola, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...