AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Trening på å la valpen være alene hjemme har gått tregere enn det burde. Hjemmekontor og sykdom har vært noe av årsaken. Det har ofte vært noen hjemme. Så hunden vår har fått litt trening på å være alene, men det har ikke vært så ofte som det burde. Han har feks vært alene når jeg har kjørt barnet på skole. Eller en rask tur på butikken, fysioterapeut osv. I dag måtte han være alene i litt over 1 time og jeg slo på et kamera for å se hvordan han oppførte seg alene. Han står mye i vinduet og ser etter oss. Er han ikke i vinduet så er det veldig mye grining og uling. Så nå er jeg usikker på hva vi gjør for at han skal bli tryggere og roligere. Starte helt på nytt med treningen? Noe gode tips? I morgen skal jeg til tannlegen og han må være alene en stund, kanskje mellom 1 og 2 timer. Kjenner jeg blir stresset av at han blir så urolig, men jeg må til tannlegen… 😢 Anonymkode: b15fe...994
Tabris Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Ja, dere bør gå tilbake i treningen. Og ikke la ham ha tilgang til vinduet. Sjekk kamera og se hvor lenge han kan være hjemme før han begynner å stresse og start like før der. For ting hvor han må være alene, som f.eks tannlegen, så ta ham heller med i bilen. Hvis han får negative erfaringer hjemme så ødelegger du treningen og må begynne tilnærmet på ny igjen. 1 1
PITTY Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Lurer litt på det samme som deg Ts. Jeg skal overta en syv år gammel hund som aldri har vært alene hjemme. Fatter ikke hvordan jeg skal lykkes med en slik oppgave...😰
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Tabris skrev (Akkurat nå): Ja, dere bør gå tilbake i treningen. Og ikke la ham ha tilgang til vinduet. Sjekk kamera og se hvor lenge han kan være hjemme før han begynner å stresse og start like før der. For ting hvor han må være alene, som f.eks tannlegen, så ta ham heller med i bilen. Hvis han får negative erfaringer hjemme så ødelegger du treningen og må begynne tilnærmet på ny igjen. Takk for svar. Da får vi holde han borte fra vinduet. Han blir urolig i bilen også. Så det blir også vanskelig. Han begynner å bjeffe. Han har ventet i bilen noen ganger når jeg raskt skal inn på butikk eller noe. Han sitter og bjeffer i bilen. Vet ikke om det er så bra heller. Dessverre så har vi ikke vært noe flink på burtrening hjemme. I buret i bilen øvde vi lenge på, men han ble helt vill og svært urolig. Lenge. Prøvd med korte turer, skryt og godbiter, men det hjalp ikke. Er han i baksetet med sikkerhetssele på er han helt rolig. Så vi gikk etterhvert over til den løsning og med et trekk som festes i nakkestøtte bak og foran. Vi har ikke hatt hund før, så det er mye nytt og vi gjør helt sikkert en del feil…. Anonymkode: b15fe...994
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 PITTY skrev (1 time siden): Lurer litt på det samme som deg Ts. Jeg skal overta en syv år gammel hund som aldri har vært alene hjemme. Fatter ikke hvordan jeg skal lykkes med en slik oppgave...😰 Jeg har ikke så mye erfaring på dette, men blir sikkert tøft å få det til pga alderen. Du må sikkert starte trening som en valp og trene ofte. Lykke til. 😊 Anonymkode: b15fe...994
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Anbefaler å dekke til buret (i bilen) med håndklær eller noe, da roer ofte hundene seg raskere fordi de ikke får så mye å se på. Anonymkode: 45ba0...8f7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Anbefaler å dekke til buret (i bilen) med håndklær eller noe, da roer ofte hundene seg raskere fordi de ikke får så mye å se på. Anonymkode: 45ba0...8f7 Takk for tips. Dessverre så opplevde vi at han ikke likte buret i bilen. Han ble meget urolig. Bjeffet og skrapte på buret for å komme seg ut. Selv om vi startet med små bilturer og godbiter osv. Etter å ha øvd på bur i bil i noen måneder, så prøvde vi å ha han i baksetet med sikkerhetssele på (og trekk mellom setene). Da var han helt rolig og slappet av. Så vi har gått over til den løsning i bil. Men jeg tror buret vi kjøpte til bilen, ikke er det helt beste. Delvis plast, delvis gitter. Avlangt. Så vurderer nytt bur og ny trening. Hjemme har han ikke vært vant med bur, selv om vi har bur. Men vi har startet for vel en måned siden å la han sove i buret om natten. Han sover på soverommet i sengen sin som er i buret. Med døren til bur åpen. Vi må vel bare ta ting litt mer fra start og øve hyppig. Heldigvis er det slutt på hjemmekontor for min samboer og jeg kan lettere trene hunden på disse tingene. Før var det alltid noen hjemme her, men vi burde jo helt klart kunne trent mer på det om kvelden eller helger. Men men, gjort er gjort. Vi får ta tak i dette nå. Anonymkode: b15fe...994
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 Har selv en hund på snart 14 mnd som først nå må være alene hjemme over lengre tid (6-7 timer) flere dager i uka. Vi har trent siden hun var valp på at hun skal være alene, og det har stort sett gått fint. Hun har et par ganger herjet her hjemme, selv om vi akkurat hadde dratt ut - så det var nok dagsformen som gjorde at hun herjet sånn. Vi har alltid gitt henne noe å holde på med når vi drar, begynte med en KONG som vi fylte med vom og deretter la i fryseren slik at den var frosset når hun fikk den. Da hadde hun noe å holde på med i en times tid. Hun måtte slikke for å tine innholdet, slik at det tok ganske lang tid. Da brydde hun seg ikke om at vi dro ut, men merket jo at hun ble litt utolig etter hvert i begynnelsen. Siden hun ødela litt når hun har herjet, har jeg avgrenset området hun får være på. Det er fortsatt rundt 30 kvadratmeter, men her er det ingen sofa eller et gulvteppe hun kan ødelegge dersom hun får lyst til det. Hun har også sluttet med herjingen etter hun ble litt eldre, men det er fint å ikke gi tilgang til omtrent halve huset dersom hun skulle få lyst til å bølle igjen. Etter hvert gikk det plutselig bedre og bedre, så økte jeg tiden litt etter litt og passet på at hun hadde det fint. Stilte inn varmepumpa på en behagelig teperatur, nytt vann og en leke (som tåler litt) og som ikke jeg er redd for at hun ødelegger og setter fast i halsen. Nå som hun klarer seg fint alene, gir jeg henne noe godt før jeg drar slik at hun assosierer at jeg drar til noe positivt for henne. For eksempel «myke» tyggebein (for eksempel dentastix eller lignende) eller tørkede godbiter som lunge, spiserør av okse etc. som hun ikke kan sette fast i halsen. Hun er omtrent ferdig med godbiten før jeg har kjørt ut av garasjen, men det fungerer fint som en positiv avledning hos oss i hvert fall. Nå jager hun meg nesten av gårde når jeg skal på jobb, fordi hun gleder seg til å få godbiten😂 ser at hun stort sett sover på dagtid også, men hun ser litt ut vinduet rett etter jeg drar. Her går vinduene ned til gulvet, så det er ikke så enkelt å dekke de til. Beklager at dette ble litt langt, men jeg både tror og håper at det vil gå bedre for dere også etter hvert🥰 det er ikke enkelt som eier og sitte å se på kameraet at valpen er lei seg, men plutselig går det bedre og bedre for hver gang og valpen blir trygg på at dere kommer tilbake. Anonymkode: df3e4...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Bur anbefales ikke fordi hunden bør få bevege seg bla til varmere/kaldere soner. Avgrens området til feks et rom og gang. For store områder skaper stress bla at den tenker at alt må sjekkes/voktes etc. Trening bør startes feks etter 2.mnd. Gradvis, skritt for skritt. fra 2 sek. osv. Som det nevnes: Starter den å bjeffe og hyle har den fått sep.angs og man må starte på nytt. Forøvrig var koronatiden(hjemmekontor) en ypperlig tid for å trene hunden til å være alene. Man må være sammen med hunden for å trene dette. Anonymkode: ad446...f9f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #10 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Bur anbefales ikke fordi hunden bør få bevege seg bla til varmere/kaldere soner. Avgrens området til feks et rom og gang. For store områder skaper stress bla at den tenker at alt må sjekkes/voktes etc. Trening bør startes feks etter 2.mnd. Gradvis, skritt for skritt. fra 2 sek. osv. Som det nevnes: Starter den å bjeffe og hyle har den fått sep.angs og man må starte på nytt. Forøvrig var koronatiden(hjemmekontor) en ypperlig tid for å trene hunden til å være alene. Man må være sammen med hunden for å trene dette. Anonymkode: ad446...f9f Ser den ang bur. Ønsker i utgangspunket ikke å bruke bur hjemme. Takker for råd. Ang koronatiden, så er det ikke jeg som har hatt hjemmekontor. Men min samboer. Jeg er ikke i arbeid nå. At han var hjemme hele dagen på kontoret gjorde at jeg ikke fikk trent hunden. Hunden var jo da ikke alene når jeg gikk ut. Ettermiddag/kveld så har tenåringen gjerne vært hjemme. Men vi skulle jo helt klart ha vært flinkere på å trene likevel. Så det er ikke bare korona sin skyld, selvsagt. Men det har ofte vært en grunn til at huset ikke var tomt. Trent har vi gjort, men tydeligvis ikke nok. Men gjort er gjort som jeg sier. Vi får bare ta tak i dette nå. Nå er det uansett lettere å få gjort denne treningen. Anonymkode: b15fe...994
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #11 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har selv en hund på snart 14 mnd som først nå må være alene hjemme over lengre tid (6-7 timer) flere dager i uka. Vi har trent siden hun var valp på at hun skal være alene, og det har stort sett gått fint. Hun har et par ganger herjet her hjemme, selv om vi akkurat hadde dratt ut - så det var nok dagsformen som gjorde at hun herjet sånn. Vi har alltid gitt henne noe å holde på med når vi drar, begynte med en KONG som vi fylte med vom og deretter la i fryseren slik at den var frosset når hun fikk den. Da hadde hun noe å holde på med i en times tid. Hun måtte slikke for å tine innholdet, slik at det tok ganske lang tid. Da brydde hun seg ikke om at vi dro ut, men merket jo at hun ble litt utolig etter hvert i begynnelsen. Siden hun ødela litt når hun har herjet, har jeg avgrenset området hun får være på. Det er fortsatt rundt 30 kvadratmeter, men her er det ingen sofa eller et gulvteppe hun kan ødelegge dersom hun får lyst til det. Hun har også sluttet med herjingen etter hun ble litt eldre, men det er fint å ikke gi tilgang til omtrent halve huset dersom hun skulle få lyst til å bølle igjen. Etter hvert gikk det plutselig bedre og bedre, så økte jeg tiden litt etter litt og passet på at hun hadde det fint. Stilte inn varmepumpa på en behagelig teperatur, nytt vann og en leke (som tåler litt) og som ikke jeg er redd for at hun ødelegger og setter fast i halsen. Nå som hun klarer seg fint alene, gir jeg henne noe godt før jeg drar slik at hun assosierer at jeg drar til noe positivt for henne. For eksempel «myke» tyggebein (for eksempel dentastix eller lignende) eller tørkede godbiter som lunge, spiserør av okse etc. som hun ikke kan sette fast i halsen. Hun er omtrent ferdig med godbiten før jeg har kjørt ut av garasjen, men det fungerer fint som en positiv avledning hos oss i hvert fall. Nå jager hun meg nesten av gårde når jeg skal på jobb, fordi hun gleder seg til å få godbiten😂 ser at hun stort sett sover på dagtid også, men hun ser litt ut vinduet rett etter jeg drar. Her går vinduene ned til gulvet, så det er ikke så enkelt å dekke de til. Beklager at dette ble litt langt, men jeg både tror og håper at det vil gå bedre for dere også etter hvert🥰 det er ikke enkelt som eier og sitte å se på kameraet at valpen er lei seg, men plutselig går det bedre og bedre for hver gang og valpen blir trygg på at dere kommer tilbake. Anonymkode: df3e4...dcd Takk for at du deler din erfaring. Opplever det som stressende å se og vite at hunden vår ikke finner ro når han er alene. Vi har prøvd med kong og slikkematte. Men de siste gangene har han ikke brydd seg helt om den når han da får med seg at jeg går mot gatedøren. Som om han skjønner at det betyr at jeg skal dra fra han. Han rører det ikke etterpå jeg er dratt heller. Begynner ikke å slikke på dem før jeg/vi er hjemme igjen. Sikkert fordi han ikke klarer å finne helt roen. Anonymkode: b15fe...994
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ser den ang bur. Ønsker i utgangspunket ikke å bruke bur hjemme. Takker for råd. Ang koronatiden, så er det ikke jeg som har hatt hjemmekontor. Men min samboer. Jeg er ikke i arbeid nå. At han var hjemme hele dagen på kontoret gjorde at jeg ikke fikk trent hunden. Hunden var jo da ikke alene når jeg gikk ut. Ettermiddag/kveld så har tenåringen gjerne vært hjemme. Men vi skulle jo helt klart ha vært flinkere på å trene likevel. Så det er ikke bare korona sin skyld, selvsagt. Men det har ofte vært en grunn til at huset ikke var tomt. Trent har vi gjort, men tydeligvis ikke nok. Men gjort er gjort som jeg sier. Vi får bare ta tak i dette nå. Nå er det uansett lettere å få gjort denne treningen. Anonymkode: b15fe...994 Ikke korona men menneskene sin skyld enkelt og greit. Man må som sagt være sammen med hunden når man trener dette. Derfor ble korona nevnt som en ypperlig anledning. Dette finnes det oppskrifter på. Man kan feks ikke bare dra fra hunden i den tro at den skal drive med alenetrening/egentrening! Anonymkode: ad446...f9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå