Gå til innhold

Tøysete kallenavn mellom venner, mannen blir sur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min beste venn er en jeg har kjent i tjue år. Han er homofil, og følgelig har vi aldri hatt noen som helst romantisk interesse for hverandre. Over årene har vi fått vår egen ganske tullete sjargong. Jeg kan for eksempel finne på å kalle ham sussebass og kjekken, mens han kaller meg søta osv. Mannen min blir så sur! Blir helt svart i øynene og furten lenge. Påstår at vennskapet er et slags kjærlighetsforhold og at han ikke vil akseptere at jeg behandler ham og vennen min «likt». Men det gjør jeg jo ikke. Har et nært og romantisk forhold til mannen min, sier jeg elsker ham hver dag. Jeg har forklart ham mange ganger at forholdene ikke kan sammenlignes, men det synker liksom ikke inn.

Er det så håpløst å tøyse med en venn?

Anonymkode: ec718...649

AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke være det. Mannen min har blitt god venn med mine homofile og heterofile mannlige venner, og de går ut uten meg også. Sjargongen med meg og spesielt homofile venner er noe sånt som dere. 

Anonymkode: b2696...9db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe seriøst galt med din mann. Bli skilt. 

Anonymkode: 7dd00...858

AnonymBruker
Skrevet

Å være sjalu på en homofil mann er jo rimelig spesielt. Men må dere ha en slik sjargong når mannen din er tilstede? Går vel an å moderere det? 

Anonymkode: 4a322...5c5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han vil vel at sånne kallenavn skal være forbeholdt ham. Jeg synes ikke det er så rart.

Anonymkode: af8e9...79f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å være sjalu på en homofil mann er jo rimelig spesielt. Men må dere ha en slik sjargong når mannen din er tilstede? Går vel an å moderere det? 

Ja, det går an. Og det er ikke sånn at vi sier sånn hele tiden, bare så det er sagt. Jeg har sluttet å kalle vennen min ting når mannen min er tilstede. Men hva vennen min gjør styrer jo ikke jeg. Sist ble mannen sur fordi vennen min kom og sa "Hei, snuppa!" og jeg ikke sa noe lignende tilbake. Og mannen min formulerer seg nokså bombastisk om dette. Mener at det ikke er "vanlig" eller "normalt" å snakke sånn, og at "alle" ville reagert på det. Så jeg blir jo i tvil selv.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Mannen din er en dust. 

Skrevet

Mulig han er teit, men her hadde jeg faktisk respektert han. Han mener tydelig at dette ikke er innafor, og det koster deg lite å la han vinne denne diskusjonen. Og hvorfor holde på når du/dere vet det sårer? Da er det jo plutselig ikke morsomt lenger.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I all verden. Du behandler dem da ikke likt, og du har i hvert fall ikke sex med din homofile kamerat. Skjønner ikke hvorfor mannen er sjalu.

Anonymkode: c4a69...53a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det går an. Og det er ikke sånn at vi sier sånn hele tiden, bare så det er sagt. Jeg har sluttet å kalle vennen min ting når mannen min er tilstede. Men hva vennen min gjør styrer jo ikke jeg. Sist ble mannen sur fordi vennen min kom og sa "Hei, snuppa!" og jeg ikke sa noe lignende tilbake. Og mannen min formulerer seg nokså bombastisk om dette. Mener at det ikke er "vanlig" eller "normalt" å snakke sånn, og at "alle" ville reagert på det. Så jeg blir jo i tvil selv.

Homofile eller hetero, jeg har til gode å høre voksne oppføre seg slik ovenfor hverandre. Det er slikt jentene på ungdomskolen snakker, så støtter han i at det ikke er normalt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

kjæreste-sjargongen bør være forbeholdt kjæresten din og ikke brukes på vennen din. Du undergraver jo tyngden i kjærlighetsspråket ditt når du snakker til vennen din på samme måte som til mannen din. Jeg skjønner mannen din godt. 

Anonymkode: 13503...f4e

• Liker 9
Skrevet

Mulig jeg er formet av å ha bodd i UK hvor fremmede i butikken kalte meg "love" rett som det var, men synes virkelig ikke dette skal taes så seriøst? Bruker ikke det så flittig selv, men det er helt normalt i bruke kjælenavn blant flere venninner jeg har og flere familier jeg vet om. Føler det er litt en greie at homofile menn referer sånn til sine venninner og. 

"Kjæreste-sjargong bør være forbeholdt kjæresten". Trist tenker jeg, at nærmest all intimitet og nærhet skal være begrenset det ene forholdet. Mener ikke man skal ligge å spoone venner av motsatte kjønn altså! Men litt kjælenavn og fysisk nærhet er helt naturlig og sunt også i vennskap. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har også en homofil venn som også er min manns venn.  Min man finnes ikke sjalu, jeg har tom vært på ferie med homovennen min alene.  

Anonymkode: 53fd2...11a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Mannen virker helt klart veldig usikker, men det at vennen er homofil spiller da ikke så enorm rolle som noen av dere skal ha det til? Han er fortsatt mann, har fortsatt penis, og heterofile kvinner kan fortsatt tenne på ham. Joda, sjansen er lav for at noe skal *skje* mellom dem, men det er jo ikke umulig for en kvinne å drømme om det. Og man vil jo ikke at partneren skal fantasere om venner. Det er fortsatt stor forskjell på en venninne av samme kjønn og en homofil venn av motsatt kjønn, men noen av dere later til å mene dette er det samme. Tror ikke så mange menn ser det slik. Menn sammenlikner seg ikke med kvinner. 

Eller motsatt, hvis en mann snakket slik om en pen lesbisk venninne, er hun da helt borti natta urimelig hvis hans kvinnelige kjæreste blir usikker og sjalu? Har en kvinne lov til å bli sjalu på en lesbisk? Hvis ja kan en mann også være sjalu på en homofil mann uten å være koko. 

Når det er sagt, en sjalu partner er veldig slitsomt. Mannen blir sur og oppfører seg umodent. Sier det ikke er normalt, og det at alle ville reagert på det samme er jo opplagt feil. Jeg er lite sjalu og trygg på meg selv. Jeg er ikke i forhold uten tillit, så en dame jeg er sammen med er ei jeg stoler på, og dermed hadde dette vært uproblematisk for meg. Sjalusi skyldes gjerne at partneren gjør deg utrygg, så spørsmålet her blir jo om det har vært andre ting som har gitt mannen grunn til å være utrygg. Hvis ikke, og han bare er veldig mistroisk så er det veldig negativt. Men så kan man spørre seg hvor viktig er denne spøken? Er det viktigere å kødde med vennen eller ta hensyn til kjærestens følelser? 

Anonymkode: f1024...c13

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen virker helt klart veldig usikker, men det at vennen er homofil spiller da ikke så enorm rolle som noen av dere skal ha det til? Han er fortsatt mann, har fortsatt penis, og heterofile kvinner kan fortsatt tenne på ham. Joda, sjansen er lav for at noe skal *skje* mellom dem, men det er jo ikke umulig for en kvinne å drømme om det. Og man vil jo ikke at partneren skal fantasere om venner. Det er fortsatt stor forskjell på en venninne av samme kjønn og en homofil venn av motsatt kjønn, men noen av dere later til å mene dette er det samme. Tror ikke så mange menn ser det slik. Menn sammenlikner seg ikke med kvinner. 

Eller motsatt, hvis en mann snakket slik om en pen lesbisk venninne, er hun da helt borti natta urimelig hvis hans kvinnelige kjæreste blir usikker og sjalu? Har en kvinne lov til å bli sjalu på en lesbisk? Hvis ja kan en mann også være sjalu på en homofil mann uten å være koko. 

Når det er sagt, en sjalu partner er veldig slitsomt. Mannen blir sur og oppfører seg umodent. Sier det ikke er normalt, og det at alle ville reagert på det samme er jo opplagt feil. Jeg er lite sjalu og trygg på meg selv. Jeg er ikke i forhold uten tillit, så en dame jeg er sammen med er ei jeg stoler på, og dermed hadde dette vært uproblematisk for meg. Sjalusi skyldes gjerne at partneren gjør deg utrygg, så spørsmålet her blir jo om det har vært andre ting som har gitt mannen grunn til å være utrygg. Hvis ikke, og han bare er veldig mistroisk så er det veldig negativt. Men så kan man spørre seg hvor viktig er denne spøken? Er det viktigere å kødde med vennen eller ta hensyn til kjærestens følelser? 

Jeg er enig i dine poeng, men slik jeg ser det er ikke dette et menn vs kvinner-spørsmål. Mannen til TS liker ikke dette, og da blir det rivende likegyldig hva andre menn og kvinner synes er ok i sine forhold.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min beste venn er en jeg har kjent i tjue år. Han er homofil, og følgelig har vi aldri hatt noen som helst romantisk interesse for hverandre. Over årene har vi fått vår egen ganske tullete sjargong. Jeg kan for eksempel finne på å kalle ham sussebass og kjekken, mens han kaller meg søta osv. Mannen min blir så sur! Blir helt svart i øynene og furten lenge. Påstår at vennskapet er et slags kjærlighetsforhold og at han ikke vil akseptere at jeg behandler ham og vennen min «likt». Men det gjør jeg jo ikke. Har et nært og romantisk forhold til mannen min, sier jeg elsker ham hver dag. Jeg har forklart ham mange ganger at forholdene ikke kan sammenlignes, men det synker liksom ikke inn.

Er det så håpløst å tøyse med en venn?

Det er unødvendig å kalle andre menn kjekken når man er i et forhold. At vennen er homofil gjør ham faktisk ikke til en venninne, han er fortsatt en annen mann.

Helt ærlig virker dere litt umodne begge to. Han fordi det er skikkelig barnslig å bli så sur og grinete. Han bør kunne klare å si på en voksen måte at dette er noe han ikke liker, og be deg ha respekt for det. Hans reaksjon er urimelig. Når det gjelder deg så virker det veldig merkelig at du oppfører deg slik når du vet hvor sterkt din mann misliker det. Det koster da virkelig ikke mye å la være når man ser at den man er glad i blir såret. Du har sluttet med det nå sier du, men dette må jo ha pågått en stund virker det som. Tok det så lang tid før det sank inn? Det er vel en selvfølge at man respekterer partnerens følelser selv når man synes de overreagerer eller oppfører seg urimelig. Dette må i alle fall alle menn lære seg om de vil lykkes i forhold med kvinner. 🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sjansen er jo der. Jeg var riktignok singel, men min homofile bestevenn var plutselig ikke så homofil allikevel viste det seg, ettersom han plutselig kom ut med at han var forelsket i meg.. 

Anonymkode: 16de4...897

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart mannen din blir så sint, samtidig er jeg enig i at det er litt upassende. Hvis mannen min hadde en lesbisk bestevenninne hadde jeg fremdeles synes det var rart om han kalte henne for «søta, babe, nydeligste, deilige, dama mi, sussebass etc.», og hun tilsvarende tilbake. Jeg er lite sjalu anlagt, men om noe hadde jeg synes det var veldig flåsete og litt kleint. 

Anonymkode: 43c74...5d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (33 minutter siden):

Jeg er enig i dine poeng, men slik jeg ser det er ikke dette et menn vs kvinner-spørsmål. Mannen til TS liker ikke dette, og da blir det rivende likegyldig hva andre menn og kvinner synes er ok i sine forhold.

Helt enig. 

Jeg hadde ikke noen intensjon om å gjøre det til et menn vs kvinner spørsmål, og trodde ikke jeg gjorde det,så beklager. Jeg opplever at det noen ganger kan være nyttig for å være mer objektiv å bytte om kjønnene som et tanke-eksperiment. "Hvordan ville jeg reagert hvis samme problemstilling hadde motsatt kjønn?"

AnonymBruker
Skrevet

Mannen din synes det er sårt. Han synes ikke det fordi han er et sjalu monster, men fordi det er sånn følelsene hans er skrudd sammen. Du ville ikke vært lei deg om det er motsatt. Det er greit. Men du må ha forståelse for at han ikke er som deg. Du må kunne sette deg inn i andres perspektiv. Det kalles empati. Noen har mye av det, og noen har mindre/ingen av det. Og de skjønner ikke andres følelser med mindre de er helt like deres egne.

Anonymkode: 0deee...9c4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...