Gå til innhold

Barnemor lar datter være hjemme fra skolen jevnlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor ikke sammen, men har datter 50% hver. Hos meg går hun på skolen hver dag, mens når hun er hos moren får hun være hjemme bare hun sier hun ikke vil på skolen.

Det kan være en hel uke hun ikke går på skolen, og moren forteller at datter hadde litt vondt i magen eller følte seg litt dårlig. Når datter kommer til meg er hun helt fin, og har ingen problem med å gå på skolen. Ingen magevondt eller dårlig allmentilstand.

Jeg synes det er veldig merkelig, og veldig dumt da det er viktig å gå på skole for både læring og det sosiale. Datter går i 7.klasse nå.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller si, eller hvem jeg kan snakke med om det. Moren har aldri hørt på hva jeg har å si, og mener hun vet best, så jeg vet det ikke nytter å snakke med henne om det.

Noen innspill?

Anonymkode: 37527...e73

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye fravær har hun? Har ikke skolen reagert på mye fravær? 

Anonymkode: 50748...aac

• Liker 6
Gjest Hottentått
Skrevet

Kanskje du kan snakke med lærer om det? Evt  kan lærer ta det videre med mor. Det må jo gå veldig utover skolen at hun er så mye borte. Kanskje dere kunne gått til samtale med noen sammen?

AnonymBruker
Skrevet

«Barnemor»? :klo: Hva annet er man mor til når man er mor ? 🤔

Semantikk til side så er dette absolutt noe du bør ta tak i, ja. Dersom mor påstår barnet har hyppig magevondt/hodepine eller lignende så krever du utredning. Involver skolen/helsesykepleier. 

Anonymkode: d27c1...62f

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Semantikk til side så er dette absolutt noe du bør ta tak i, ja. Dersom mor påstår barnet har hyppig magevondt/hodepine eller lignende så krever du utredning. Involver skolen/helsesykepleier. 

Er nok fordi alle skriver barnefar, blir jo akkurat det samme. 

Anonymkode: f73ff...931

• Liker 33
Skrevet

Det er nok veldig forskjellig holdning til dette med fravær. Når jeg var skolejente hadde jeg aldri fått bli hjemme uten å være ordentlig syk. 

Samtidig så tenker jeg at noen ganger kan godt barn få være hjemme selv om de "bare" har vondt i viljen, men det kan jo ikke bli for mye

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi bor ikke sammen, men har datter 50% hver. Hos meg går hun på skolen hver dag, mens når hun er hos moren får hun være hjemme bare hun sier hun ikke vil på skolen.

Det kan være en hel uke hun ikke går på skolen, og moren forteller at datter hadde litt vondt i magen eller følte seg litt dårlig. Når datter kommer til meg er hun helt fin, og har ingen problem med å gå på skolen. Ingen magevondt eller dårlig allmentilstand.

Jeg synes det er veldig merkelig, og veldig dumt da det er viktig å gå på skole for både læring og det sosiale. Datter går i 7.klasse nå.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller si, eller hvem jeg kan snakke med om det. Moren har aldri hørt på hva jeg har å si, og mener hun vet best, så jeg vet det ikke nytter å snakke med henne om det.

Noen innspill?

Moren har vel «munchausen by proxy». Hva sier skolen til dette? Får moren noen veiledning? Du kan ringe barnevernet for å få veiledning vet du. 

Anonymkode: f4ea2...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis datteren din går på 7. trinn, så er hun jo også såpass stor at du bør ta en prat med henne om dette. Hvorfor har det seg at hun er så mye sykere hos mor, hvordan kan hun selv også ta ansvar for å faktisk pushe seg mer.

Anonymkode: bec85...ff9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen innspill?

Er det datteren din som sier at hun har vært hjemme? I så fall, er du sikker på det er sant?

Neste skritt er å ta kontakt med læreren. Spør hvor høyt fravær datteren din har, og er det høyt, spør om lærer kan kalle inn til et møte med begge foreldrene. Læreren kan jo se alle datoene, og hvis alt fravær bare er i partallsuker, er jo det noe som er verdt å bite seg merke i.. Si at du er bekymret for det høye fraværet

Anonymkode: b1be2...6a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mye fravær har hun? Har ikke skolen reagert på mye fravær? 

Anonymkode: 50748...aac

Jeg er ikke sikker på hvor mye fravær det er, men jeg vet at det stort sett er et par dager de ukene hun er hos mor. Noen ganger «skryter» datter av at hun ikke har vært på skolen hele uken. Selv om vi har 50% så står mor som hovedansvar, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde fått beskjed om de mener datter er for mye borte.

Hottentått skrev (11 minutter siden):

Kanskje du kan snakke med lærer om det? Evt  kan lærer ta det videre med mor. Det må jo gå veldig utover skolen at hun er så mye borte. Kanskje dere kunne gått til samtale med noen sammen?

Ja kanskje jeg skulle sendt læreren en melding. Da kan jeg høre om hvor mye fravær det er snakk om også. Det går absolutt ut over skole, men også det sosiale. Datter forteller at hun synes det er litt vanskelig å gå på skolen noen ganger siden hun er så mye borte.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er barnet selv som sier til mor at hun har vondt i hodet eller magen, eller helt andre ting. Men hos meg har hun hverken hodepine eller magevondt. Hun kan være hjemme fra skolen en fredag (byttedag), for så å komme til meg å være helt fin i formen. Det har også hendt at hun er helt fin i formen hele uken hos meg, men blir hentet fra skolen på fredag fordi hun har så vondt ett eller annet sted.

fru Alving skrev (10 minutter siden):

Det er nok veldig forskjellig holdning til dette med fravær. Når jeg var skolejente hadde jeg aldri fått bli hjemme uten å være ordentlig syk. 

Samtidig så tenker jeg at noen ganger kan godt barn få være hjemme selv om de "bare" har vondt i viljen, men det kan jo ikke bli for mye

Jeg er selv oppvokst med å gå på skolen med mindre det er feber eller oppkast. Jeg er helt enig i at noen ganger så er det greit å bare ha en hjemmedag, men da kun et par dager i skoleåret.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Moren har vel «munchausen by proxy». Hva sier skolen til dette? Får moren noen veiledning? Du kan ringe barnevernet for å få veiledning vet du. 

Anonymkode: f4ea2...9ab

Det er nok ingen sånn diagnose på mor nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis datteren din går på 7. trinn, så er hun jo også såpass stor at du bør ta en prat med henne om dette. Hvorfor har det seg at hun er så mye sykere hos mor, hvordan kan hun selv også ta ansvar for å faktisk pushe seg mer.

Anonymkode: bec85...ff9

Jeg har spurt om dette flere ganger, men da bare hever hun skuldrene og sier «vet ikke». Dette er ikke et nytt problem, men noe som har vært i alle år, men blitt noe værre nå det siste året.

Det jeg tenker er at datter ikke liker gå på skolen, og vet at moren lar henne være hjemme bare hun har litt vondt, noe som gjør det ganske lett å bare si hun har vondt i magen.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det datteren din som sier at hun har vært hjemme? I så fall, er du sikker på det er sant?

Neste skritt er å ta kontakt med læreren. Spør hvor høyt fravær datteren din har, og er det høyt, spør om lærer kan kalle inn til et møte med begge foreldrene. Læreren kan jo se alle datoene, og hvis alt fravær bare er i partallsuker, er jo det noe som er verdt å bite seg merke i.. Si at du er bekymret for det høye fraværet

Det er datter som forteller hun har vært hjemme ja, men mor forteller også det samme, så jeg vet det stemmer.

Må ta kontakt med lærer ja.

Skrevet

Dette er kjempeviktig at du tar tak i! 

Det er så mange barn som utvikler skolevegring - og det du beskriver at det sosiale blir vanskelig når hun er så mye borte kan være utløsende til å vegre seg til å gå på skolen!

Snakk med kontaktlærer først og fremst! Om ikke din eks hører på deg, så kan det være at hun hører på noen andre. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun har mensen...?

Anonymkode: 26a37...25c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer læren og avtaler et møte. Dette er sliter vi meg også. Så her har lærer meldt mor til barnevernet pga at mor ikke klarer å ha ansvar for mim bonusdatter. Vi satser på at hun ta seg sammen. Men mor sin holdning er at sykdom skal man ta hensyn til. Selv om det betyr en vond stortå.

Anonymkode: 4dd1c...c89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har spurt om dette flere ganger, men da bare hever hun skuldrene og sier «vet ikke». Dette er ikke et nytt problem, men noe som har vært i alle år, men blitt noe værre nå det siste året.

Det jeg tenker er at datter ikke liker gå på skolen, og vet at moren lar henne være hjemme bare hun har litt vondt, noe som gjør det ganske lett å bare si hun har vondt i magen.

Det er datter som forteller hun har vært hjemme ja, men mor forteller også det samme, så jeg vet det stemmer.

Må ta kontakt med lærer ja.

Samboeren min opplevde det samme. Han ringte læreren og spurte om fravær. Det var for høyt, og de hadde tatt det opp med mor. Men da kalte læreren inn til et møte med begge foreldrene, og la frem tallene. Far lovet at det skulle bli mye bedre - hos han - selv om det meste av fraværet var hos mor. Da fikk hun "kniven på strupen" og så jo selv at nesten alt fravær var i hennes uke. Ble bedre etter det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Annen hver uke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart hun kan si til sin mor at hun har vondt både her og der, fordi hun vet at hun kommer unna med det. Dette hadde ikke funket hos deg, og det vet hun godt . Unger er utspekulerte. Snakk med mor om dette, og ta det opp med datter etterpå. 

Anonymkode: 1c5c3...224

AnonymBruker
Skrevet
MollyJones skrev (1 minutt siden):

Dette er kjempeviktig at du tar tak i! 

Det er så mange barn som utvikler skolevegring - og det du beskriver at det sosiale blir vanskelig når hun er så mye borte kan være utløsende til å vegre seg til å gå på skolen!

Snakk med kontaktlærer først og fremst! Om ikke din eks hører på deg, så kan det være at hun hører på noen andre. 

Kjenner jeg blir litt trist når jeg leser denne kommentaren, for det er nok på god vei til skolevegring. Og jeg føler jeg ikke får gjort noe, siden barnemor ikke vil høre på meg. Har vært på mekling på FVK før angående andre ting der alle punkter gikk imot mor, men det ble likevel ingen forandring på ting. Så jeg er nok skrekkelig redd det ikke gjør noe forskjell at læreren snakker med mor. Men jeg må prøve..

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste er i samme situasjon nå men der er barnevernet i bildet for lengst,skolen som meldte ifra angående fraværet. Far er nå på tur til å ta over daglige omsorgen da mor ikke klarer å følge opp.

Anonymkode: f928e...b65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun har mensen ja, men ikke annenhver uke, hehe..

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du ringer læren og avtaler et møte. Dette er sliter vi meg også. Så her har lærer meldt mor til barnevernet pga at mor ikke klarer å ha ansvar for mim bonusdatter. Vi satser på at hun ta seg sammen. Men mor sin holdning er at sykdom skal man ta hensyn til. Selv om det betyr en vond stortå.

Anonymkode: 4dd1c...c89

Samboeren min opplevde det samme. Han ringte læreren og spurte om fravær. Det var for høyt, og de hadde tatt det opp med mor. Men da kalte læreren inn til et møte med begge foreldrene, og la frem tallene. Far lovet at det skulle bli mye bedre - hos han - selv om det meste av fraværet var hos mor. Da fikk hun "kniven på strupen" og så jo selv at nesten alt fravær var i hennes uke. Ble bedre etter det. 

Så rart dette er en vanlig ting! Skole som er så viktig.

Skriver det igjen; skal ta en telefon og høre med lærer om fravær.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er klart hun kan si til sin mor at hun har vondt både her og der, fordi hun vet at hun kommer unna med det. Dette hadde ikke funket hos deg, og det vet hun godt . Unger er utspekulerte. Snakk med mor om dette, og ta det opp med datter etterpå. 

Anonymkode: 1c5c3...224

Ja det er det datter vet. Har nevnt til mor flere ganger at datter ikke sliter med vondter hos meg, men det bare fnyser hun av å sier at datter ikke tør å si fra. Da datter var yngre, kanskje rundt 6 år så fortalte mor flere ganger at datter gråter mye på natten, men det var heller aldri noe problem her. Det har vært veldig mye greier hos mor jeg aldri har sett noe av. Jeg mistenker ikke omsorgssvikt, men synes absolutt det er veldig rart.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...