AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Er ikke særlig flink på skolen, men vil bli ingeniør. Er det håp for meg? Har søkt til høsten, men alle fraråder pga. vanskelighetsgraden. Anonymkode: 7f47a...e7d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Hvorfor vil du bli akkurat ingeniør? Hva med yrket er det som tiltaler deg? Jeg spør helt oppriktig altså. 😊 Anonymkode: e10c3...73a 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Hvorfor ikke prøve? Du bør gjerne ikke forvente deg toppkarakterer hvis du er skolesvak, men det skader ikke å prøve seg på studiet. Dersom det er det du ønsker å gjøre, så bør du absolutt prøve. Dersom du finner ut at det er for vanskelig, kan man alltids hoppe av. Du bør i hvert fall ikke la noen andre være grunnen til at du ikke starter på studiet. Da kan du risikere å angre hele livet. Det kan være de har rett, men det må du nesten finne ut av selv. Hva legger du forresten i det å ikke være så flink på skolen? For det er en vesentlig forskjell mellom det å faktisk være veldig svak og det å være ok. Anonymkode: d781d...c62 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor vil du bli akkurat ingeniør? Hva med yrket er det som tiltaler deg? Jeg spør helt oppriktig altså. 😊 Anonymkode: e10c3...73a Stemmer i dette. Prøv å definer hva det er du tenker at du liker ved det. Kan anbefale å ta fagutdanning, mange muligheter. Anonymkode: 3e548...802
Ullvott Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 Det spørs helt hvor du har dine styrker og svakheter. Er du sterkest i matematikk og andre realfag og svak i alt annet er det egentlig lite grunn til å bekymre seg. Er du derimot svak i matte og realfag er jeg redd du vil slite. 11
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Ingeniør er helt kurant å mestre av mannen i gata, det du må mestre er det å studere/jobbe. Nå vet jeg ikke hvordan andre bachelorgrader er, men på ingeniør linja er det gjerne 6-8 innleveringer + 3 til 6 labforsøk. Så har man tre emner per semester og da kan det bli mye. + Eksamener. Tempoet er mye mye raskere enn noe videregående. Fagene er ikke puggefag, men forståelse. Du kan ta med deg boka på eksamen, men det hjelper ingenting hvis du ikke kan og forstår emnet. Ikke hør på de som snakker deg ned. Kynisk og merkelig nok vil ikke andre at andre skal ha fremgang og lykke i livet. Husk: du må jobbe. Slakker du, så kan man fort dette av lasset. Hvertfall første året. Lykke til. Anonymkode: a8631...dfd 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Det går bra. Er noe som heter fake it until u make it. Anonymkode: 2ea09...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Du må forvente å legge inn mye innsats for å komme deg igjennom studiene. Men det er ikke umulig. Og så kommer det an på hva som menes med skolesvak. Jeg hadde lave karakterer på vgs, fordi jeg var demotivert, og ikke orket gjøre en innsats. Jeg gjorde ett minimum for å bestå. Studiene derimot var motiverende, og jeg fulgte med i forelesningene, og jobbet mye på egenhånd med fagene, og gikk ut med helt ok karakterer. Er du "skolesvak" fordi tempoet er for høyt og arbeidsmengde på vgs er for mye, så vil du muligens slite en del, men igjen, legger du inn en god innsats så er det fult mulig bestå. Anonymkode: 38a52...28b 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 Det finnes mange slags ingeniørutdanninger.. Er du for eksempel brennende opptatt av IT, kan en ingeniørutdanning gå veldig greit selv om du ikke er skolesterk. Det vil kreve mye arbeid, men er klart gjennomførbart. Anonymkode: cb21a...559
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Hva med byggingeniør? Det er en bachelor og betraktelig lettere enn siving master på NTNU Anonymkode: b3cdd...55a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Innholdet er samme verden over i vanskelighetsgrad. Siving ntnu med bygg er likt som siving bygg på en høgskole eller annet universitet. Alle ingeniør grenene har ca. samme grunnpakke i matematikk og fysikk (utenom bio ingeniør). Bare å sjekke emneplanen på de forskjellige linjene og skolene. Det er kanskje mer "gjevt" å si at man har utdannet seg ved ntnu grunnet høyt karaktersnitt for å komme inn. Anonymkode: a8631...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Hvis du er svak i realfag vil jeg fraråde deg å studere til å bli ingeniør. En kompis av meg måtte droppe ut av ingeniør-studiet fordi matten var helt uforståelig ifølge han. (Og han fikk faktisk karakter 4 i R2-matte på vgs). Men for all del, hvis du virkelig vil dette. så kjører du på! Anonymkode: aa14c...321 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Er du god i matte? Anonymkode: b4068...d73
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er ikke særlig flink på skolen, men vil bli ingeniør. Er det håp for meg? Har søkt til høsten, men alle fraråder pga. vanskelighetsgraden. Anonymkode: 7f47a...e7d Ta yrkesfag og fagbrev først, og deretter fagskole. Da blir du ingeniør 👍 Anonymkode: 2233b...61c 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 Ta forkurs først. Jeg strøk i 2MX matte (som det het den gangen), begynte på flere utdannelser og rotet det til. Da jeg bestemte meg for å begynne på nytt var jeg i 30-årene og husket ingenting av matten fra VGS. Tok forkurs matte og fysikk, og fikk D i matte og A i fysikk. Klarte fortsatt ikke å forstå derivasjon og integrasjon, men da jeg begynte på selve studiet var ikke det del av pensum, så jeg fikk faktisk B i matte, og B i snitt på de andre fagene. Men ja, regn med at det blir endel jobb. Jeg hadde ikke tålmodighet til det da jeg var 19. Anonymkode: 579f1...055
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 Så lenge du legger ned arbeidet så klarer du å bli ingeniør. Ikke alle kan bli astronauter, men ingeniør er overkommelig om man bare jobber nok med fagene. Kan være lurt å jobbe med matten og fysikken i sommerferien slik du har kontroll på den før du starter å studere til høsten. Anonymkode: 81b4b...f17
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 Definer "skolesvak" er du snill Det er forskjell på å gjøre det dårlig på skole fordi man gjør en dårlig innsats eller er umotivert og å gjøre det dårlig fordi man rett og slett ikke kan bedre. For mange er det jo innsatsen det skorter på. Det betyr jo at om man skrur opp innsatsen litt og jobber smartere så kan man oppnå bedre resultater Ingeniørutdannelsen er ikke enkel. Jeg gikk først økonomi/administrasjon og ingeniør var et vesentlig hakk opp i vanskelighetsgrad. Med det sagt er det en utdanning de fleste kan komme seg gjennom om de er motivert for det og jobber hardt og jevnt. For eksempel matematikken er ikke noe man virkelig må mestre eller forstå for å komme seg gjennom. Mye kan løses her ved pugging og bruk av "kokebok" / metode. Var mange i klassen min som gjorde det dårlig i matematikk og fortsatt kom seg greit gjennom resten av utdannelsen og har fått gode jobber. Jobber selv som ingeniør i dag og bruker veldig lite avansert matematikk i mitt daglige virke, men er fortsatt forholdsvis komplisert akkurat det jeg driver med (mye statikk og mekanikk) om jeg skal prestere på høyt nivå. Mange ingeniører jobber dog ikke med det tekniske på et høyt nivå og kan ha mer overordnede stillinger eller administrative oppgaver. Ville ikke gitt opp om dette er noe du virkelig ønsker. Hadde selv dårlige resultater på VGS som følge av lite jobbing. Oppdaget at når jeg la ned en innsats så fikk jeg det minst like bra til som alle andre, men måtte kanskje jobbe ekstra hardere på noen områder. Sånn er det for de fleste. Lykke til! PS: Jeg kjeder meg som ingeniør på kontor, men andre har kanskje andre erfaringer. Anonymkode: 85fc7...a8b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta forkurs først. Jeg strøk i 2MX matte (som det het den gangen), begynte på flere utdannelser og rotet det til. Da jeg bestemte meg for å begynne på nytt var jeg i 30-årene og husket ingenting av matten fra VGS. Tok forkurs matte og fysikk, og fikk D i matte og A i fysikk. Klarte fortsatt ikke å forstå derivasjon og integrasjon, men da jeg begynte på selve studiet var ikke det del av pensum, så jeg fikk faktisk B i matte, og B i snitt på de andre fagene. Men ja, regn med at det blir endel jobb. Jeg hadde ikke tålmodighet til det da jeg var 19. Anonymkode: 579f1...055 Du er ingeniør? Korleis i alle dager kan du komme i gjennom ein ingeniørutdannelse uten å komme innpå derivasjon og integrasjon? Høyres veldig rart ut. Anonymkode: 10eef...a29 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er ingeniør? Korleis i alle dager kan du komme i gjennom ein ingeniørutdannelse uten å komme innpå derivasjon og integrasjon? Høyres veldig rart ut. Anonymkode: 10eef...a29 Dette lurer jeg også på. Halve pensum i matte var jo derivasjon og integrasjon. Anonymkode: 09516...d74
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Kjenner en veldig flink ingeniør som var "skolesvak", men som kom seg gjennom studiet i kyb på ntnu. Vgs passa bare ikke for han... Men han var ikke dum. Saken er at det er forskjell på å være skolesvak og umotivert. Du må regne med å jobbe veldig hardt, men dersom du allerede har jobbet beinhardt og er svak i fagene, så synes jeg du bør revurdere det. For all del, ikke velg ntnu. Pensumet er vanskeligere der. Anonymkode: 89c7f...92e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå