Gå til innhold

Datter 10 år, konflikt om utetid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at barn kan være litt ute når det er fint vær , i hvert fall på dagen. Vi har trampoline og masse andre ting å finne på i hagen,  samt nabobarn overalt. 

Jeg ba datteren min på 10 år om å være litt ute mens jeg lagde middag , så kunne hun komme inn når middagen var ferdig. Hun hadde da vært inne en times tid etter skolen for å hvile.  Hun totalnektet å gå ut, og kverulerte voldsomt. Jeg sa rolig flere ganger " jeg vil at du går ut nå, så kan du komme inn når det er middag". Hun ble mer og mer høylytt,  og til slutt måtte jeg bli skikkelig streng og si at hun måtte høre. Da ble hun helt krakilsk og begynte å slå rundt seg , og skremme det andre barnet på 2.år. Det endte med at jeg nærmest måtte bruke meg selv som mur og geleide henne ut. Hun gikk da flere ganger inn igjen  , og holdt døra åpen med makt da jeg prøvde å lukke den. 

Jeg blir så ekstremt sliten av dette , og slike episoder skjer ofte,  da hun henger seg ekstremt opp i noe når hun har bestemt seg. Så begynner jeg å tenke over om jeg bare skulle latt henne være inne ? Og jeg blir så ekstremt rådvill.. Trenger noen råd / innspill på hva jeg kan gjøre annerledes.. 

Må deres barn være ute når det er fint vær? Eller kan de være inne ?

Anonymkode: be325...18b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva holdt hun på med inne da? Og hva kunne hun gjøre ute?

Anonymkode: 7ac6e...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mine barn på den alderen må være litt ute når det er fint vær. To av de er aktive og finner på noe, det siste barnet sitter som regel på trappa og er dritsur.

Anonymkode: ae18a...b92

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva holdt hun på med inne da? Og hva kunne hun gjøre ute?

Anonymkode: 7ac6e...4dd

Hun spilte på tlf. Vi har trampoline ute hun kan være på . Hun har også fått rulleskøyter,  ny sykkel og sparkesykkel som hun kan holde på med ute. Det er også dart og forskjellige andre aktiviteter. Så vi har investert i ting hun kan gjøre ute , slik at hun ikke blir sendt ut tik ingenting. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er voksne nå, men kanskje kan erfaringen min være relevant likevel?

Jeg hadde ikke noen regel om utetid.  De fikk være inne hvis de var slitne etter en skoledag, eller bare ikke hadde lyst ut der og da.

De var nok ute i løpet av dagen ellers, og da syntes jeg ikke det gjorde noe med litt inneaktiviteter, selv om det var pent vær ute.

Anonymkode: 50a28...18d

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, mine barn på den alderen må være litt ute når det er fint vær. To av de er aktive og finner på noe, det siste barnet sitter som regel på trappa og er dritsur.

Anonymkode: ae18a...b92

Hva gjør du om de totalnekter å gå ut ?

Ts

Skrevet

Det må være vondt å bli kommandert ut av sitt hjem.

Jeg ville sagt at hun og jeg går oss en tur sammen etterpå hvis hun heller vil det.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, exictence said:

Jeg ville sagt at hun og jeg går oss en tur sammen etterpå hvis hun heller vil det.

Enig i denne. 

Anonymkode: f2759...cb3

• Liker 2
Skrevet

Tvinger ikke mitt barn til å være ute bare fordi det er fint vær. Som regel så ønsker han selv å være ute og planlegger det da med sine venner. Men jeg tvinger ingen til å gå ut bare for å gå ut 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å avtale med henne, at de dagene det er fint vær, skal du være ute 1 eller 2 timer etter skolen? Så kan hun selv legge opp til når det skal være?

Anonymkode: c0941...47f

AnonymBruker
Skrevet

Når barna blir aggressive når de må legge fra seg telefonen er det på tide å roe ned skjermtiden

Anonymkode: c7cc6...b4c

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
exictence skrev (2 minutter siden):

Vondt å måtte være ute mens det blir lagd middag? Når man tydeligvis har masse å leke med ute ? 

Hvis det er det vondeste man opplever i oppveksten må jeg si hun er heldig 🤷‍♀️

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender barna ofte ut. Spesielt hvis jeg skal rydde og vaske 

Anonymkode: c7cc6...b4c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Prelunia said:

Vondt å måtte være ute mens det blir lagd middag? Når man tydeligvis har masse å leke med ute ? 

Vondt å bli kommandert ut av sitt eget hjem. 

Anonymkode: f2759...cb3

• Liker 5
Skrevet (endret)
Prelunia skrev (6 minutter siden):

Det kan godt være jeg hadde prøvd å motivere henne for å være ute mens jeg laget middag, men hadde ikke kommandert henne. Det er jo tydelig at hun ikke ville. 

Ikke det verste å opleve, nei. Det sa jeg ikke i det hele tatt. Hun er sikkert heldig

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mine barn er voksne nå, men kanskje kan erfaringen min være relevant likevel?

Jeg hadde ikke noen regel om utetid.  De fikk være inne hvis de var slitne etter en skoledag, eller bare ikke hadde lyst ut der og da.

De var nok ute i løpet av dagen ellers, og da syntes jeg ikke det gjorde noe med litt inneaktiviteter, selv om det var pent vær ute.

Anonymkode: 50a28...18d

Fornuftig 👏

Anonymkode: 51319...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri tvunget barnet ut

Anonymkode: 51319...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri tvunget barnet ut. Er du ute selv da? 

Eneste scenario jeg kan se for meg å insistere på at barnet skal ut, er hvis det involverer en familieaktivitet for eksempel. 

Anonymkode: ce52f...59a

• Liker 2
Skrevet

Må si at jeg skjønner hvorfor mange barn ikke kan ta imot og følge enkle beskjeder på f.eks skolen , når det blir ansett som ille å si at barnet må være ute mens man lager middag 🧐 når barnet har masse å leke med. I tillegg til at en del tror verden kretser rundt en selv og sine ønsker når de blir voksne.

Men skjønner at det ikke er mange som er enig. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her bommer du på flere ting. 

1. Er blodsukkeret lavt? Ikke krangle med folk når de er sultne. Ikke innført nye regler når de er sultne

2. Ikke bruk makt mot et barn, da har du tapt. Ta heller en pause og finn en annen måte å håndtere det på dagen etter

3. Forbered regler dagen før. Telefon legges vekk kl 15.

4. Regel som  å være avtalt ved fint vær skal hun ut evnt før eller etter middag

5. Legges telefon ikke bort når den skal inndras den for 24 timer

Anonymkode: ed4f1...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...