lillelolo Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Vi har bestemt at datteren vår skal hete Johanne. Men nå har det kommet veldig sterke ønsker fra en side i familien om at barnet (også) burde hete Anna. Ja, det er vi som bestemmer det, men av ulike grunner føles det også riktig å inkludere Anna fordi det har mye historie i vår familie, og det vil bety veldig mye for de det gjelder. Som jo er hyggelig. Spørsmålet som jeg trenger hjelp til å vurdere er om "Anna Johanne" er greit å kombinere? Jeg syntes i utgangspunktet at det var for likt, med "ann" i begge navn, men nå har jeg i grunn vendt meg til det, og liker det bedre og bedre. Ser jo også når jeg googler at det er flere som heter det. Begge navnene er familienavn, og betyr mye for oss/familien. Til hverdags vil vi nok uansett kalle henne kun "Johanne". Hva tenker dere? Går det greit å bruke begge to? (PS. Trenger ikke kommentarer på/om navnet Johanne.) Endret 14. mars 2022 av lillelolo
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Hva med Joanna? Anonymkode: 5f303...c1e 8 1
Hulderen Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Kall henne Anna, og la neste barn få navnet Johanne. (Eller omvendt) 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Ja så lenge det ikke er Anna Johanna så synes jeg det går helt fint. Liker navnet også. Anonymkode: 7962c...642 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med Joanna? Anonymkode: 5f303...c1e Nettopp! 😄 Da får begge viljen sin (nesten) Dobbeltnavnet høres ikke bra ut. Anonymkode: 588a0...338 4
lillelolo Skrevet 14. mars 2022 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med Joanna? Anonymkode: 5f303...c1e Veldig fint navn det også, men hun er oppkalt, så ønsker ikke å endre det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Jeg stemmer for Joanna Anonymkode: 7cbc0...f9c 2
lillelolo Skrevet 14. mars 2022 Forfatter #8 Skrevet 14. mars 2022 Hulderen skrev (2 minutter siden): Kall henne Anna, og la neste barn få navnet Johanne. (Eller omvendt) Har vurdert det, men vet at det da vil bli skikkelig nedtur og leit hvis neste barn blir en gutt. (Ikke for meg og mannen min altså.) Og så vet vi jo ikke om vi får flere barn. 1
lillelolo Skrevet 14. mars 2022 Forfatter #9 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja så lenge det ikke er Anna Johanna så synes jeg det går helt fint. Liker navnet også. Anonymkode: 7962c...642 Takk for det.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Tenker at Johanna er det opplagte valget her jeg da. Anna Johanne er et helt ok navn det, men siden det er tungt å bruke begge så burde dere være forberedt på at det høyst sannsynlig blir Anna som blir brukt i det daglige (av andre enn dere). Det er alltid mest naturlig å bruke noens første fornavn. Ønsker hun å bli kaldt Johanne, så kommer hun til å måtte korrigere dette til alle som leser navnet hennes. Anonymkode: 2fcef...faf 7 1
Hulderen Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 lillelolo skrev (6 minutter siden): Har vurdert det, men vet at det da vil bli skikkelig nedtur og leit hvis neste barn blir en gutt. (Ikke for meg og mannen min altså.) Og så vet vi jo ikke om vi får flere barn. Så bare si til familien at neste barn blir Anna, når de maser. Om lillesøster aldri skulle dukke opp, så vet de i det minste at dere ønsket å bruke det navnet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Synes Anna-Johanna klinger best. Anna-Johanne er også fint. Anonymkode: b68b5...227
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Passer virkelig ikke sammen, navnene er alt for like mener jeg, stemmer også for Johanna. Anonymkode: 3600b...e75 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 Gå for JOHANNE! som dere har bestemt dere for. Neste barn kan hete Anna. Og blir det ikke et neste barn så er det slik det blir Anonymkode: 4c4e9...10d 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 Synes Anna Johanne er kjempe tungt,men bruker dere kun Johanne i hverdagen er navnet helt greit Anonymkode: 1b6c5...e9e 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 4 hours ago, lillelolo said: Veldig fint navn det også, men hun er oppkalt, så ønsker ikke å endre det. Joanna blir jo oppklaring av både Johanne og Anna. Så den ser jeg ikke (men dere velger jo selv) Anonymkode: 01ad8...c50 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 5 hours ago, lillelolo said: Har vurdert det, men vet at det da vil bli skikkelig nedtur og leit hvis neste barn blir en gutt. (Ikke for meg og mannen min altså.) Og så vet vi jo ikke om vi får flere barn. Dette skjedde med en venn av meg. Den førstefødte var en gutt. De ønsket å oppkalle etter begge besteforeldrene, og navnene kræsjet helt. La oss si han heter for eksempel Hilmar-Konrad. Men de turte ikke la være siden de kanskje ikke kunne få flere barn og sønner. Vel.. de fikk tre sønner til 😁 Anonymkode: 4c4e9...10d 2
Ullvott Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 Anna Johanne var kjempetungt, og Anna Johanna høres ut som en dårlig spøk, så det kan dere ikke bruke. Jeg ville gått for Johanne og ferdig med det. Dessuten ville jeg svart de som mener seg meningsberettiget i familien at begge navnene, altså både Johanne og Anna, har samme opprinnelse og betyr omtrent det samme. Dermed har de på en måte fått viljen sin, bare med en vri. 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 Jeg synes det blir for mye av det gode, det er jo egentlig samme navnet. Ville gått for Johanne, evt. Johanna? Det er som sagt samme navn (samme opprinnelse), så dere får bare si at det er oppkalling etter Anna også.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Ja, det går fint. De jeg kjenner med lignende «tungekrøll-navn» (pga oppkalling) bruker bare ett av navnene til vanlig, så man tenker ikke på det. Anonymkode: 20acc...c6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå