Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Etter å ha prøvd en stund uten å lykkes så tenkte jeg å starte med eggløsningstester. Det er noe som er uklart for meg og jeg håper noen kan hjelpe meg å forstå hvordan dette fungerer. 

Den dagen man får sterkere kontroll strek enn test strek, står det at man har eggløsning. Vil det si at egget har sluppet, eller at det vil slippe ila det neste døgnet? Har man sex denne dagen så er man nokså sikker på å treffe eggløsning?

Hvorfor bør man teste midt på dagen fremfor morgenurin? Det er vanskelig å kombinere med jobb.

Stemmer det at det kun er 20% for å lykkes selv om man har sex ved bekreftet eggløsning? Eller er dette hvis man har tilfeldig sex i dagene rundt eggløsning.

Anonymkode: 94da5...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tester alt mellom 17-20:00. Det er fordi da er som regel lh toppen på topp.

Testreken skal være sterkere enn kontrollstreken, eller like sterk. Noen har sterke tester i flere dager men man skal kun gå ut fra når man får den første positive testen, alle tester etterpå skal i utgangspunktet ikke ha noe å si. Så går det 12-36 timer fra testen er positiv, til egget slipper. Dermed er den beste måten som de fleste bruker, er å si at man har eggløsning dagen etter test. Så hvis du tester positivt i dag, så har du eggløsning imorgen, og er 1DPO i overimorgen (days past ovulation).

Sædceller bruker en del timer opp til egget, så det er som regel ikke for sent å ha sex når testen er positiv, men er litt i seneste laget å vente med sex til dagen man faktisk har eggløsning. Hvis man vet ca når man få eggløsning, bør man en uke i forvegen begynne å ha sex annenhverdag fram til og med dagen man har eggløsning, da skal man være veldig sikker på å treffe. Er forøvrig kun 20-25 % sjans for å bli gravide dersom egget faktisk slipper, sædcellen kommer opp og alt ligger til rette for det. Og så er det ca 1/3 som aborterer innen 12 uker. Så å bli gravid er ikke like lett alltid, og det er tusenvis av oss frustrerte prøvere her i sammen i solidaritet og til støtte<3 lykke til! Vi greier det nok til slutt.

Anonymkode: 717e3...adb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For min del er det slik at når testen er positiv er eggløsning få timer unna (2-4 timer gjerne). Med andre ord, når testen blir positiv er det gjerne for seint for meg å ha samleie. Nå har jeg såpass stabil syklus at jeg vet at jeg har EL på syklusdag 11 (dagen jeg får positiv test), så da må jeg passe på å legge inn aksjer på dag 10, altså dagen før EL. Har blitt gravid 2 ganger på første forsøk ved å gjøre det slik.

Men selvsagt kan det være annerledes for deg. Regelen er vel EL 12-48 timer etter positiv test, men vær obs på at det ikke trenger være slik.

20 % sannsynlighet er bare gjennomsnittlig statestikk. Dvs at du kan ha 60 % sjangse hver syklus om du treffes riktig mens kollegaen din bare har 15% sjans. 

Anonymkode: 2216e...a5e

AnonymBruker
Skrevet

Synes du over her opplyser ting med helt feil vinkler, det er ikke normalt å ha el etter 2 timer, og heller ikke 60% sjanse for graviditet. Bare fordi du har fått det enkelt til trenger du ikke å breie det til alle andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes du over her opplyser ting med helt feil vinkler, det er ikke normalt å ha el etter 2 timer, og heller ikke 60% sjanse for graviditet. Bare fordi du har fått det enkelt til trenger du ikke å breie det til alle andre.

Ikke misforstå. Jeg vet hvor sårt det er å ikke få det til når man så gjerne ønsker. 
Jeg fikk det lett til så fort jeg fant ut at positiv test = EL i ettermiddag hos MEG. Jeg sløste bort mange pp på å tro at positiv test betydde EL i morgen eller i over i morgen. Dette trenger ikke være tilfelle å det kan være greit å ha i bakhodet om mange mnd går uten klaff.

Anonymkode: 2216e...a5e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode og oppklarende svar.

Jeg har hatt sykluslengder på alt fra 25-35 dager det siste halvåret (etter pilleslutt), så jeg må absolutt gjøre en liten innsats for å finne ut av når eggløsning er og prøve å ha sex i dagene i forkant. 

Anonymkode: 94da5...56c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...